Jump to content

En fråga om daller (hårt och mjukt fett)

Tuva

Recommended Posts

Ok, det här låter kanske underligt but here goes.

Under min viktresa upplevde jag mycket ofta ett fenomen. Fast fett blev plötsligt dallrigt som vatten - och sen försvann det från min kropp. Finns det någon härinne som kan berätta hur det fungerar?

Jag har på något vis i min enkla enfald sett fettcellerna som små burkar med energi. Man öppnar locket och tömmer dem, en efter en. 

Fettet rinner av dig är något som jag hört,trodde det var att man svettades.En kvinlig bekant som jag fick att äta LCHF under en tid upplevde att det kändes som fettet rann av henne.Upplevde själv att det kändes som det rann fett inne i mig.

Har inte hört någon annan som upplevt det och hade faktiskt glömt av det tills du berättade om det.Kul om någon känner till hur det är

Det kanske är så att det verkligen smälter :)  Ni som har läst Skaldemans böcker vet hur han beskriver fettbrasan som man ska hålla brinnande med att äta fett, och många upplever att man blir varmare av LCHF, och fett smälter av värme, hmm, så kanske det är den (skämtsamma) förklaringen till att fettet rinner av en :P

• Like 4

Exakt samma har jag upplevt! Efter ett tag på lchf började mina lår, höfter och mage bli jättemjuka. Jag har ca 20 kg övervikt och fettet är ganska hårt och jag blev jätteförvånad när jag blev helt mjuk och dallrig!

Det där låter alldeles fantastiskt. Jag har inte så mycket övervikt för övrigt, men mina fettvalkar fram på mellangärdet är lika hårda och fasta som innan jag började LCHF-dieten för 5 månader sedan. Jag ser fram emot att de ska börja bli lösa och dallriga...

Hmm, har börjat med pf och känner mig nu efter några veckor helt sladdrig. På vågen ser jag inte så mycket och måttbandet visar ungefär samma. Hoppas på att det är valkarna som börjar släppa ;)

• Like 1

Jag har sett frågan ett antal gånger - men jag har inte sett något tvärsäkert svar. Jag har lite av en hypotes som ni andra gärna får tycka till om. Det är väl så att innehållet i fettcellerna byts ut konstant - vi äter, fettet lagras in, och lagras ut igen vid behov. Hur väljer kroppen vilket fett som lagras ut, från vilka fettceller? First in first out, eller Last in.. eller lite här och lite där, eller ett ställe i taget? (order från hormonerna icke att förglömma)  Och i varje fettcell tas en del ut, men mindre fylls på (En fettcell i taget tror jag inte på). Så då går man från hårt spända ballonger (celler menar jag) proppfulla med fett till lite halvfulla ballonger (plus lite vatten nånstans som håller vikten uppe?) och då blir det lite sladdrigare - ?

• Like 1

Jag tror att mycket av dallret beror på att skinnet blir för stort när fettet minskar. Det tar ju längre tid för huden att anpassa sig till den nya kostymen. Jag har gått ner i vikt med lågfettkost men jag upplevde ju samma daller som ni. Speciellt magen blev väldigt lös och dallrig.

Min sambo skulle ta kort på min dallriga mage för att dokumentera innan den försvann. Jag satt ner och han lade sig på knä med kameran men så fort han tittade i sökaren så började han skratta. Jag har aldrig sett honom skratta så hejdlöst. Han låg på golvet och vred sig av skratt. Jag har ju själv alltid skämtat om mitt magfläsk så han visste ju att det var o´key och när det blev så där dallrigt så såg det rätt komiskt ut. Skvalp, skvalp liksom.

Förutom att skinnet blir för stort så kanske fettväven innehåller en del bindväv och blir lösare när den töms på fett.

My two cents går till Effies idé. Skinnet är det inte, jag är välsignad med bra gener (tack för det morsan) så det har stramat upp sig exemplariskt. Det syns ingenstans att jag vägt 20 kilo mer (som störst säkert 30+kilo mer, jag ställde mig aldrig på vågen när jag var som störst..) , liksom det inte syns någonstans att jag burit två barn i en väldigt, väldigt stor gravidmage (de föddes en månad för tidigt men jag hade ändå en kula som var lika stor som en som gått 42 veckor trots att jag bara gick upp bebis, fostervatten och lite extra blod under båda graviditeterna).

Fast det där med bindväven som MKJ sa låter ju också som om det kan ha med saken att göra.

Det är mer som om jag först haft fast fett, som kylskåpskallt smör, för att sen ha rumstempererat kokosfett under huden, haha. Och sen, slurp, försvinner nån centimeter eller två. Fenomenet har hitintills bara inträffat när jag har haft "viktras", alltså tappat ovanligt mycket en vecka.

My two cents går till Effies idé. Skinnet är det inte, jag är välsignad med bra gener (tack för det morsan) så det har stramat upp sig exemplariskt. Det syns ingenstans att jag vägt 20 kilo mer (som störst säkert 30+kilo mer, jag ställde mig aldrig på vågen när jag var som störst..) , liksom det inte syns någonstans att jag burit två barn i en väldigt, väldigt stor gravidmage (de föddes en månad för tidigt men jag hade ändå en kula som var lika stor som en som gått 42 veckor trots att jag bara gick upp bebis, fostervatten och lite extra blod under båda graviditeterna).

Fast det där med bindväven som MKJ sa låter ju också som om det kan ha med saken att göra.

Det är mer som om jag först haft fast fett, som kylskåpskallt smör, för att sen ha rumstempererat kokosfett under huden, haha. Och sen, slurp, försvinner nån centimeter eller två. Fenomenet har hitintills bara inträffat när jag har haft "viktras", alltså tappat ovanligt mycket en vecka.

Eftersom du nämner skinn efter graviditet så måste jag nog förtydliga vad jag menade. Det är ju inte skinnet som känns löst utan fettväven men om fettet inte längre fyller upp skinnet så kan det kanske gör att det känns sladdrigt. Löst skinn efter en graviditet är ju något helt annat.

Eftersom du nämner skinn efter graviditet så måste jag nog förtydliga vad jag menade. Det är ju inte skinnet som känns löst utan fettväven men om fettet inte längre fyller upp skinnet så kan det kanske gör att det känns sladdrigt. Löst skinn efter en graviditet är ju något helt annat.

Ok, då förstår jag.  :)

Fast det här är nåt annat ändå, det är oftast ett begränsat område, kanske bara framme på låren eller nedre delen på rumpan (jag bär nästan all min extratyngd nedanför midjan) och bara i någon enstaka dag. Bindväven i kombination med Effies "byta fett-sort i fettcellen" låter som en rimlig förklaring?

Tror även jag att det blir mer dallrig när det sträckta huden inte längre är så sträckt. Tror fettceller lämnar av energi ganska jämt fördelat över hela kroppen. Tror inte fettceller försvinner när de blir tömda, utan de lever ca 7-10 år totalt (som man sett på kol-14 metoden på senare tid). Det skapas nya när andra är fulla, men det är svårt att minska antalet. Därför kan det ta upp till 7 år i lägre vikt innan man håller den vikten lättare.

Tror även jag att det blir mer dallrig när det sträckta huden inte längre är så sträckt. Tror fettceller lämnar av energi ganska jämt fördelat över hela kroppen. Tror inte fettceller försvinner när de blir tömda, utan de lever ca 7-10 år totalt (som man sett på kol-14 metoden på senare tid). Det skapas nya när andra är fulla, men det är svårt att minska antalet. Därför kan det ta upp till 7 år i lägre vikt innan man håller den vikten lättare.

Så länge har jag inte tid att vänta.. det e ju badsäsong nu!  :(  :wacko:

• Like 2

Jag har också läst att över tid så är antalet fettceller ganska konstant, men det som varierar är hur pass fyllda de är. Detta illustrerar för övrigt ett problem med fettsugning, för där tar man permanent bort fettceller ur ett endokrint verksamt organ. Sett i detta ljus verkar fettsugning ännu mer tveksamt.

• Like 2

Nu har jag ingen källa tillgänglig, men som JAG fattar det så både blir fettceller större och man ökar antalet fettceller vid viktuppgång. Detta var enkelt förklarat för mig orsaken till varför överviktiga har svårare att gå ner i vikt. Har man en gång ökat antalet celler så finns de alltid där och man kan bara öka och minska storleken på dem. Och är man fet har man fler celler som måste krympa. Låter det vettigt eller bara skitsnack? För det förklarar ju inte varför feta tappar mer i vikt i början och ju mer normalviktig man blir desto svårare är det att tappa de sista kilona.

Det där med att antalet fettceller ökar är ett uttalande jag kopplar ihop med Rössner. Tror att det kan vara en del av hans bortförklaringar till varför hans metoder inte fungerar.

Nu har jag ingen källa tillgänglig, men som JAG fattar det så både blir fettceller större och man ökar antalet fettceller vid viktuppgång. Detta var enkelt förklarat för mig orsaken till varför överviktiga har svårare att gå ner i vikt. Har man en gång ökat antalet celler så finns de alltid där och man kan bara öka och minska storleken på dem. Och är man fet har man fler celler som måste krympa. Låter det vettigt eller bara skitsnack? För det förklarar ju inte varför feta tappar mer i vikt i början och ju mer normalviktig man blir desto svårare är det att tappa de sista kilona.