Jump to content

AGE i kött och köttprodukter

Brittis

Recommended Posts

Hej!

Jag har länge tänkt läsa boken Brödberoende av William Davis och nu har jag äntligen kommit till skott och avslutat den intressanta och tankeväckande boken!

En sak som jag reagerade extra mycket på var kapitlet om AGE och att just animaliska produkter innehåller mest AGE. I kött som innehåller mycket mättat fett och kött som tillagats under höga temperaturer (över 175 grader) och kött som är genomstekt bildas, enligt Davis, mycket AGE. Behandlade köttprodukter som bacon, korv och salami och även ost pekar han ut som animaliska produkter som innehåller AGE.

Är det här något som ni andra funderar över? Hur mycket mer AGE bildas i kroppen vid konsumtion av kolhydrater jämfört med tex stekt kött?

Jag själv steker ofta kött i stekpanna eller gör tex kyckling i ugn och använder även lergrytan ibland. Jag äter ofta knaperstekt bacon med ägg och jag gillar alla goda, kryddiga, köttiga korvar med lågt kolhydratinnehåll. Jag har för mig att jag har läst på Annikas blogg eller någon annan stans att det spelar inte så stor roll hur man tillagar maten och att man inte behöver akta sig för stekt mat. Hur tänker ni andra kring det här? Själv känner jag mig inte så sugen på att börja ändra tillagningsmetoderna och så är det ju så gott med stekyta på kött!!

Personligen så har jag inte funderat så mycket på det. Det verkar ju som att vi som har plockat bort skräpmat och det mesta av kolhydrater ändå minskat radikalt på AGE.

Det verkar också som att mejerivaror är en bov i dramat.

Här är en intressant länk från Läkartidningen som tar upp detta. Den är lång så jag har inte lusläst den än :)  

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8397

Jag är då mer orolig för de AGE som bildas inne i kroppen på grund av för högt blodsocker!

Sen så.. stekt kött har vi ätit sedan stenåldern så det låter märkligt att det helt plötsligt skulle ha blivit farligt nuförtiden.

Sen.. igen.. hur tar sig dessa AGE in i kroppen.. gör de det.. vad jag vet så spjälkas alla proteiner och dess föreningar till fria aminosyror i matsmältningen?

• Like 3

Börja se 5min in denna:

https://www.youtube.com/watch?v=F872uRfl_sk

Tror inte det är farligt att äta små mängder upphettat kött, så jag kör sous vide på 53grader på hela köttbiten och sedan steker jag ytan några sekunder på hög temperatur så får jag väldigt lite mängd well done i mig. 

OT, men kan du nte berätta mer om sous vide! Var har du köpt apparaten? Vilken plast använder du - är själv orolig för "plastintrång" och därför gett upp tanken på sous vide.....

Inte sett några problem med plast än, de för 400kr funkar väl men köpte en lite finare, ungefär som denna:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760248

För uppvärmningen kör jag en 200kr platta och en vanlig universaltermostat som kostade något liknande:

http://www.jula.se/kokplatta-1-5kw-809035

Vill ja ha köttet 55grader ställer jag in den på 53grader, så går (botten)temperaturen mellan 53 och 57 så ett medelvärde runt 55. Blir inte restaurangbra, men tillräckligt bra för mig. En bild kanske?
525419_10151534757572238_1954533829_n.jp

Spännande! Har du läst på nom nom paleo? Hon har en Sous vide apparat och har köpt speciella plastpåsar! Kolla in hennes bilder på mat hon tillagar med metoden, det ser fantastiskt ut!

Men jag har ett stort motstånd till plast, strävar efter att använda så lite som möjligt........

• Like 1