Lasse™ Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Brukar köpa någon burk Puck på Netto när dom har. Lägger några skedar på omeletten innan jag viker ihop den. Så vansinnigt galet gott, salt och fett! Dock tror jag inte att det fanns palmolja med i innehållsförteckningen senast jag köpte men nu så. Kan någon rekommendera ett alternativ? Helst svensk ursprung kanske. Bild för er som inte vet vad jag snackar om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Det har varit palmolja hela tiden, men stått som vegetabilisk. Synd för den är extremt god. Philadelphia är väl det som ligger närmast i smakupplevelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Vad ser ni för problem med palmolja? Innehåller nästan bara mättat och enkelomättat fett... Vilket ju är utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Vad ser ni för problem med palmolja? Innehåller nästan bara mättat och enkelomättat fett... Vilket ju är utmärkt. Ett av mina argument till varför man inte ska äta margariner är att dom innehåller, eller har innehållit palmolja. frakten av dessa oljor från Indonesien och hit till Sverige är inte det bästa, man fraktar kemikalier dit i tankers och fyller sen, efter avlastning med palmolja, utan rengöring och kör tillbaka till Sverige. Jag har hört folk som jobbar inom massaindusrin som inte äter margariner enbart för den orsaken. Sen vet jag inte hur mycket palmoljan bidrar till skövlingen av regnskogen i Indonesien, men det sägs vara en del 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Jag lägger gärna på brie eller vanlig hårdost på omeletten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Det har varit palmolja hela tiden, men stått som vegetabilisk. Synd för den är extremt god. Philadelphia är är väl det sol ligger närmast i smakupplevelse. Ja, Philadelphia eller Mascarpone som jag tycker är ganska läcker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Jag älskade ckså Puck, har ätits i mängd på mackor under tidigare liv..... Men i Italien finns den godaste färskosten i världen!!! Stracchino, den används i st för våra tubostar, särs i sandwich. Den smälter och blir trådig i smörgåsgrill, mamma mia, supergott och inga tillsatser Har försökt få tag i den här, i specialaffärer men aldrig lyckats. Pröva den ni lyckliga som åker till Italien, den är säkert gudomlig som fyllning i omelett.................... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Jag älskade ckså Puck, har ätits i mängd på mackor under tidigare liv..... Men i Italien finns den godaste färskosten i världen!!! Stracchino, den används i st för våra tubostar, särs i sandwich. Den smälter och blir trådig i smörgåsgrill, mamma mia, supergott och inga tillsatser Har försökt få tag i den här, i specialaffärer men aldrig lyckats. Pröva den ni lyckliga som åker till Italien, den är säkert gudomlig som fyllning i omelett.................... Jag blev lite nyfiken på vad det var för ost, och googlar lite. Hittade den här, vore nästan lite kul att testa : http://www.youtube.com/watch?v=1SZQYSiesfU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Vad ser ni för problem med palmolja? Innehåller nästan bara mättat och enkelomättat fett... Vilket ju är utmärkt. Problemet är att man skövlar regnskogar för att kunna odla oljepalmer. Detta har bl. a. medfört att orangutangerna på Borneo numera är utrotningshotade. Det finns 'certifierade' oljepalmsodlingar, men de befinner sig i minoritet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse™ Posted July 3, 2013 Author Share Posted July 3, 2013 Tack för tipsen. Det mesta har testats innan, färskost och brie är gott. Någon som testat någon av Kavlis produkter som skulle kunna likna Puck i smak? Dock är väl även de tveksamma innehållsmässigt. Vad tycker ni förresten om denna "färskost" http://www.philadelphia.se/philadelphia3/page?locale=sesv1&PagecRef=797&cid=1957&pid=3126 Får flashbacks från barndomen när vi åkte till Danmark och köpte med oss chokladpålägg hem och hade på limpmackan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Tusen tack för youtubelänken!!! Har inte kunnat titta på den ännu pga dålig mottagning, shit! Men OM det stämmer vore det ju underbart! Där fanns klipp om hur man gör salsiccia och mozzarella också! Låter nästan för bra för att vara sant! Återkommer när nätet är mer stabilt och jag kunnat se filmen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Youtubefilmen är så suddig att det inte går att se ingredienserna eller vad han gör! Blir det så för er andra också??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Nja, så suddig upplever jag inte att den är. Kolla om klippet spelas upp med maximal upplösning (i det här fallet 480p, håll muspekaren över kugghjulet i bildens nederkant).Det går att se vilka ingredienserna är, däremot framgår det inte med full tydlighet hur mycket man skall ha av varje. Så här tolkar jag:Ostlöpe: några droppar Ohomogeniserad mjölk+grädde: total mängd 2.1l. (2+0,1 eller upp till 1.1+1 om osten skall vara fetare) Naturell yoghurt: 10msk Tid: En hel del Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse™ Posted July 5, 2013 Author Share Posted July 5, 2013 Såg inte alls infon om att det kan användas upp till en liter grädde? Han häller väl i lite mindre mjölk eftersom han använder "half-and-half(mager grädde) ?. http://www.thekitchn.com/whats-the-difference-halfandha-73203 Eller är jag helt ute och cyklar? Måste iaf testas ska bara virka en ostduk först Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Bra att du korrigerar mig, jag tolkade i hastigheten half-and-half som hälften av varje. Och gräddflaskan såg ju rätt stor ut i hans lilla kök Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts