tusenmarie Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Jag fick höga blodsockervärden (11, 10 och 9) vid en glukosbelastning (test där man dricker en sockerlösning motsvarande 70 g socker) under min graviditet förra året. De kallade det graviditetsdiabetes och jag fick kostråd (tallriksmodellen) och en blodsockermätare. Jag sa att om jag följer tallriksmodellen så kommer jag att äta mer kolhydrater än enligt nuvarande kost, som då var liberal LCHF. Jag fortsatte naturligtvis med LCHF och fick sticka mig varannan dag. Mina värden översteg aldrig 4,5. Numer äter jag striktare LCHF och har blivit kallad på återbesök, ett år senare, för att kontrollera så att diabetesen inte finns kvar. Jag är ganska orolig över att hälla i mig 70 gram socker bara så där. Hur kommer min kropp att reagera? Jag är heller inte övertygad om att resultatet kommer att säga så mycket. Så klart kommer det att bli höga blodsockervärden, vad ska jag göra då? Gå med på att "ha diabetes" som jag inte tror att jag har? Hjälp, vad gör jag? Vågar jag skippa provtagningen? Man är så van att göra vad man blir tillsagd att det känns oerhört stort att neka vården sitt uppföljningsprov. Tacksam för råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Nej, jag tycker du ska tacka nej Eftersom du nu äter striktare Lchf är inte din kropp van med så mycket kolhydrater på en gång som ett belastningstest innebär Du kommer alltså troligen att uppvisa ganska höga sockervärden vid ett stresstest När du äter Lchf har din kropp skruvat ner insulinkänsligheten för att klara sin energiförsörjning med den nya kosten och värdet kan därför bli missvisande För att få ett riktigt värde måste du isf återvänja dig vid kolhydrater under en vecka eller så Så Varför i hela värden skulle du utsätta dig för nåt sånt? Du blir knappast friskare av att stressa din kropp med testet och värdet blir dessutom som sagt troligen missvisande pga adaptiv insulinresistens 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Kontakta vårdcentralen och säg att du inte vill göra ett belastningstest men istället vill göra ett A1C test...om det mot förmodan skulle visa höga värden...så är ju medicinering nödvändig. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Lyssna på Dufva det är en förståndig kille som har varit med i Kif länge. Utsätt inte din kropp för sockerbelastning. Tuffa till dig. Du bestämmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repurban Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Jag provade glukosbelastning, enligt Kostdoktorns recept, hemma på egen hand av nyfikenhet då jag mätt höga blodsockervärden efter att ha ätit enbart frukt till frukost vid ett tillfälle. Gör inte glukosbelastningsprov. Man mår riktigt dåligt när blodsockret rusar iväg. Jag blev dålig i magen och mådde kasst i flera dagar efter. På kvällen efter provet var jag tvungen att kräkas och dagen efter klararde jag inte av att gå till jobbet. Ännu tre fyra dagar efter provet var jag dålig. Nej, jag hade inte ätit något konstigt och blivit dåligt av det, hustrun hade ätit desamma som jag och blev inte dålig. Den enda som sklijde var att jag gjort glukosbelastningsprovet. Efter 5 år med LCHF reagerar jag kraftigt negativt på för mycket kolhydrater. Jag är inte van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 När jag var gravid berättade jag för min BM att jag åt väldigt lite kolhyddrater, att jag inte åt något socker alls och OM jag gjorde det mådde jag frukstansvärt dåligt (yr, illamående och en känsla av att behöva kräkas). Min barnmorska tittade konstigt på mig först men när hon insåg att jag inte åt SOCKER utan RIKTIG mat tyckte hon att det inte var så tokigt ändå. Jag slapp glukosbelastning däremot fick jag göra ett annat alternativ. Jag skulle äta en stadig frukost exakt TVÅ TIMMAR före mitt besök på mödravården och då skulle jag stickas i fingret. Barnmorskan poängterade att det skulle vara en ordentlig frukost, hotellvariant med macka, yoghort och en massa annat. Jag åt en stadig frukost a la LCHF variant med stekt ägg, grönsaker, ost, skinka och kaffe på det. Vad jag hade för värden kommer jag inte ihåg. Men barnmorskan såg nöjd ut :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tusenmarie Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Kontakta vårdcentralen och säg att du inte vill göra ett belastningstest men istället vill göra ett A1C test...om det mot förmodan skulle visa höga värden...så är ju medicinering nödvändig. Tack alla! Peter B, vad är ett A1C-test? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Låntidssockret, det är det som diabetiker tar, för att se deras totala glykemiska belastning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfgott Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 HbA1c heter provet för att vara mer exakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaSparre Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Nobbade också under grav. http://4health.se/glukosbelastning-under-graviditet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts