Jump to content

Jogga med LCHF - Fyll på med erfarenheter!

Lilja

Recommended Posts

Kan väl tillägga att jag är en gubbe på 51 år och tycker det är en riktigt go känsla att jag klarar att jogga över en mil utan att vara helt nedbruten efteråt. Promenerar några hundra meter efteråt och känner mej helt okej sen.

Kan inte låta bli att sno ett svar från Magnus77 i annan tråd som jag tycker passar så bra in här, hoppas du inte tar illa upp Magnus, tar bort det om du vill.

Postad Idag, 01:10

Jag hoppas, MariaF, att du inte förväxlar ökad styrka och möjligen ork med att man byggt mer muskler. Är man nybörjare med att träna är förbättringen man upplever i början inte nödvändigtvis nya muskler, utan en effektivare signalering från hjärnan ut till musklerna. Det är däri förbättringen ligger om man precis börjat träna.

Stora muskler får man om man har de genetiska förutsättningarna för det, och tränar såklart. Vi har alla olika förutsättningar för att bygga en atletisk kropp. Däremot kan alla förbättra sin träningsstatus oavsett hur förutsättningarna ser ut. Dock kommer en del aldrig bli muskelknuttar typ Arnold, hur mycket de än tränar.

Jag skrev ju att jag förmodade att mina benmuskler skulle öka....så är det kanske inte. Nej, jag känner mej inte biffigare :)

Kunde vara kul att få lite mer synpunkter på min joggning.

Bra jobbat! Förstår din känsla när du klarar längre sträckor.

Är själv inne på samma tankar. Trots 5 träningspass i veckan (spinn, kettlebell. styrketräning) och LCHF i 3 mån tid händer inte så mycket på vågen.

Tänkte ge det en skjuts med löpträning! Jag hoppas få resultat :-)

Är själv inne på samma tankar. Trots 5 träningspass i veckan (spinn, kettlebell. styrketräning) och LCHF i 3 mån tid händer inte så mycket på vågen.

Tackar :)

Jag tror ju att nyckel till att jag går ner i vikt såklart är att jag joggar på tom mage, tvingar ju kroppen att använda fettreserverna som bränsle. Tänker att det är lite som periodisk fasta men istället för en längre tid utan matintag så ökar jag på energiförbrukingen i slutet av min korta period av fasta. Det är ju lättast om man kan springa på morgonen innan frukost. Men som idag när jag jobbat förmiddagsskift, ätit frukost på jobbet vid niotiden bestående av två kokta ägg och ca 200g tonfiskröra, utan att äta nåt mer så gav jag mej av på en runda vid 15:30 tiden. Jisses vad slut jag blev, fick ge mej vid 11km, 5,43 per km. Åt sen mat efteråt men när jag tagit ut mej ordentligt så orkar jag konstigt nog inte alls äta lika mycket som jag annar brukar äta.

Att det gick så mycket tyngre idag än i söndags beror säkert på dels att jag jobbat hela dagen och den där solen som stekte, typ 6 grader varmare än i söndags och då hade jag duggregn första halvan.

Hade behövt mer vatten med mej, upptäckte redan efter några km att jag var tvungen att ransonera på vattnet om det skulle räcka hela vägen. Blir fort varm och svettas väldigt mycket redan efter efter ett par km så jag brukar ta nån klunk var femhundrade meter, gick åt större klunkar idag :)

I söndags sprang jag 14km på 6:04 per km och de sista 500 metrarna gick riktigt trögt, mycket mör i benen. Klippte sen gräsmattan i en timme direkt efteråt. Dagen efter känner jag av träningsvärk och tänker att nog tusan måste väl benmusklerna öka av detta? Tänker på det där att man bara får en effektivare signalering från hjärnan ut till musklerna när man är nybörjare....

I förmiddags gjorde jag en 14km runda igen men nu på 5:51 per km och de sista 500 gick lika trögt, får riktigt övertala mej själv att jogga ända fram.

Försöker komma på vad det är som gör att det går så tungt på slutet, tror inte det är konditionen då jag flåsar mycket mindre på slutet än i början. Tror inte heller att energin tar slut trots att jag springer på tom mage, finns ju gott om kroppsfett. Nej, det är väl musklerna som inte hänger med...inte så att jag får mjölksyra för det tar inte tvärstopp, måste bara sänka tempot till häften så att det knappt kan kallas för joggning längre :)

Undrar om det finns nån som har idéer kring detta?

Jag har varit ute på 32 st rundor nu....

Styrketräning ger ofta mer muskler (Duh!!). Muskler väger mer än fett! Så kolla bara inte vågen. Mät midjan med måttband.

Tackar :)

Jag tror ju att nyckel till att jag går ner i vikt såklart är att jag joggar på tom mage, tvingar ju kroppen att använda fettreserverna som bränsle. Tänker att det är lite som periodisk fasta men istället för en längre tid utan matintag så ökar jag på energiförbrukingen i slutet av min korta period av fasta. Det är ju lättast om man kan springa på morgonen innan frukost. Men som idag när jag jobbat förmiddagsskift, ätit frukost på jobbet vid niotiden bestående av två kokta ägg och ca 200g tonfiskröra, utan att äta nåt mer så gav jag mej av på en runda vid 15:30 tiden. Jisses vad slut jag blev, fick ge mej vid 11km, 5,43 per km. Åt sen mat efteråt men när jag tagit ut mej ordentligt så orkar jag konstigt nog inte alls äta lika mycket som jag annar brukar äta.

Att det gick så mycket tyngre idag än i söndags beror säkert på dels att jag jobbat hela dagen och den där solen som stekte, typ 6 grader varmare än i söndags och då hade jag duggregn första halvan.

Hade behövt mer vatten med mej, upptäckte redan efter några km att jag var tvungen att ransonera på vattnet om det skulle räcka hela vägen. Blir fort varm och svettas väldigt mycket redan efter efter ett par km så jag brukar ta nån klunk var femhundrade meter, gick åt större klunkar idag :)

Ett par tankar om detta...

- Vatten givetvis viktigt, ha det alltid tillänligt. Alltid.

- 2 ägg OCH 200 g tonfisk - det låter mycket i mina öron. Efter LCHF är min standardfrukost ett par ägg och inget mer. Jag står mig på det.  

Jag tror att en del överkompenserar kolhydraterna när de börjar med LCHF och därför äter mer än vad de behöver. Testa 2 ägg och inget mer och se hur det känns? 

- 2 ägg OCH 200 g tonfisk - det låter mycket i mina öron. Efter LCHF är min standardfrukost ett par ägg och inget mer. Jag står mig på det.  

Jag tror att en del överkompenserar kolhydraterna när de börjar med LCHF och därför äter mer än vad de behöver. Testa 2 ägg och inget mer och se hur det känns? 

Hej Tjabo,

Även fast jag inte tror så mycket på kaloriräkning så skrev jag in min frukost på minmat.net och det skulle ge 876 kcal, slog sedan upp att jogging med min vikt och i mitt tempo 10km förbrukar ca 900 kcal. Men jag har ju inte ätit mer än frukosten drygt 6 timmar innan joggningen så jag inbillar mej att den energin redan är förbrukad under arbetsdagen.

Men visst, utan tonfiskröran så skulle det bli än mer energiunderskott...men magen kanske skulle skrika efter mat också :)

Jag har ju ätit snarlikt sedan nästan fem år och stått nästan stilla i vikt i fyra, skillnaden nu är att jag börjat jogga regelbundet och har faktiskt lättat drygt fem kilo sedan slutet av April.

Energi kcal:876,30  Energi kJ:3664,95

Proteiner:35,48       Fiber:0,00

Kolhydrater:2,88      Vatten:192,21

Alkohol:0,00

Fetter:

Fett:81,42

Kolesterol:661,50

E-mättade:19,53  Mättade:21,53  F-mättade:32,15

Vitaminer:

A:782,70  B1:0,20  B2:0,62  B3:10,19  B6:0,41  B9:64,05  B12:3,98  C:0,00  D:5,18  E:6,48

Mineraler:

Fosfor:425,70  Järn:3,51  Kalcium:123,75  Kalium:359,70  Magnesium:39,60  Natrium:621,  Selen:61,80  Zink:1,34

75Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen

60Gram Crème fraiche 34% fett

60Gram Majonnäs 80% fett

120Gram Ägg kokt

• 2 weeks later...

Ställde väckningen på 05:30 i morse och startade min 10km runda 06:00. Det går så mycket bättre när det är lite svalare temeratur. Drack en mugg med vatten och en mugg te innan och hade med mej min halvliter vatten med lite seltin och citron i. Personligt rekord, 5:28 medelhastighet per kilometer.

Och jag har lättat ytterligare 1 kilo på de senaste tre veckorna :) Hittills har jag inte blivit mer hungrig än innan jag började med joggningen.

37 rundor och totalt 258km sedan slutet av April.

Du kan ju kolla alla trådar om salt också - Jag har haft problem med matthet både vid jogging och styrketräning men efter att ha hällt i mig buljong (finns goda tärningar i LCHF-butiken) är det lugnt att motionera på fastande mage.

• Like 1

Du kan ju kolla alla trådar om salt också - Jag har haft problem med matthet både vid jogging och styrketräning men efter att ha hällt i mig buljong (finns goda tärningar i LCHF-butiken) är det lugnt att motionera på fastande mage.

Har läst salttrådarna...hade tidigare problem med vad och lårkramper eller om det var sendrag, det kom alltid efter ansträngning som fått mej att svettas t.ex joggning, gräsklippning eller dikesgrävning, kunde vakna på natten av det, inte såå skönt. Har under längre tid ätit kosttillskott Mineral M3 med Magnesium, Zink och Vitamin B6, men efter att jag börjat tillsätta seltin i mitt joggingvatten har jag inte fått några mer sendrag eller kramper på natten.

Jag använde alltid buljongtärningar i matlagning innan LCHF men när jag läst på och insåg hur mycket kemikalier det var i så har jag ratat dem. Men nu kanske det har kommit bättre tärningar på marknaden? LCHF-butiken har jag nog inte i närheten eller är det en nätbutik?

• Like 1

LCHF-butiken finns i Skåne (Arlöv?) men för oss andra som web-butik. Har mycket bra att ha saker och "konstigheter" för oss som lär oss laga mat på lite nytt sätt.

Jag har också haft en del kramper men det var nog snarare magnesiumbrist för mer nötter och tillskott har hjälpt. Det var när jag provade att träna på fastande mage jag upptäckte mattheten, en konstig trötthet i hela kroppen och mest i den för stunden använda muskeln. På gymmet fick jag minska vikterna för att kunna köra alls. Då provade jag ovan nämnda buljongtärningar med gott resultat.

http://www.lchfbutiken.se/30/sockerfri-buljong-eko

Känns som du sätter upp dig på vägen mot överträning om du lägger på löpträning utöver allt det du redan tränar och det kommer göra det mycket svårare att tappa i vikt. Ett tips är att prova något så enkelt som att byta ut ett (möjligen flera) träningspass mot en lugn promenad istället för att samla energi. Att balansera energin man spenderar med den man ackumulerar är också väldigt viktig för att tappa i vikt och för att inte sätta stress på kroppen.

Ibland kan något så enkelt som att inte göra någonting ha väldigt stor påverkan på hälsa, välmående och i slutändan viktnedgång :)

• Like 1

• 4 weeks later...

Jaha, nu var det slut med viktnedgången. Har stått still på -6kg de sista tre veckorna. Har fortsatt jogga 10km var tredje/varannan dag och det känns bra att göra det, men det verkar som om resultatförbättringarna går segare nu. Fick för mej att jag att köra varannan dag 10km men efter tre såna rundor så fick jag ganska mediokra tider och var riktigt slut sista kilometrarna...

Okej, gick tillbaka till var tredje dag och det går mycket lättare, ca 20-30 sekunder bättre tid per km och inte alls slut i benen på slutet. Gjorde personbästa i går på 5.26 per km.

Kan det vara så att jag behöver mer återhämtning än varannan dag? Eller gör var tredjedagsrundor att jag bara behåller nuvarande status och inte kommer att förbättra tiderna? Hinner jag bygga upp mer glykogenlager i kroppen med tre istället för två dagar och att det är det som gör skillnaden?

Nu har jag ju innan de senaste rundorna ätit måltid ca tre timmar före rundan men jag känner egentligen ingen skillnad mot att springa på tom mage....men jag vill ju ändå tro att det är fettdrift jag joggar på eftersom jag äter relativt strikt LCHF.

Har också en fundering kring det här med aerob löpning (fettdriven löpning) som alltså kräver mer syre om jag förstått det rätt, tidigare så har jag på slutet av mina rundor alltid haft mycket lugnare andning än i början men också kännt av varje uppförbacke att det är svårt att hålla tempot uppe, men de sista rundorna så har jag tvingat mej att öka på andningen, börja flåsa, innan backen och det känns faktiskt som att jag mycket lättare tar mej upp då...och så har jag hållit uppe andningsfrekvensen de sista kilometrarna och det känns som att det går bättre då. Tycker också att jag direkt känner av ifall jag börjar hosta och harkla mej och kommer av mej i andningen att det direkt går tyngre då.

Kan det vara så att det var syrebrist som gjorde att det gick tyngre tidigare?

Som sagt, ni som har erfarenhet av att jogga på fettdrift, har ni några synpunkter?

Självklart vill jag få synpunkter från er alla oavsett om ni har joggat eller inte :)

Jag har sprungit till och från sedan 2006 men upplever att jag har svårt att få till förbättringar. Ibland går det lätt och ibland går det tungt och så har det varit i ett antal år. Jag har ganska svaga benmuskler och på senare tid så har jag ökat proteinintaget och kanske att det blivit något bättre med springandet.

Hur mycket protein behöver man egentligen äta per dag när man tränar? Jag väger 55 kg.

Jag äter blandkost men min bror som också gör det kunde springa Göteborgsvarvet redan efter något års löpning och han började verkligen från noll. Jag blir ju lite frustrerad över dom uteblivna förbättringarna.

Jag har joggat både med och utan LCHF, för mig innebar det en viktökning när jag började med LCHF.

+c:a 3 kg, men minskade i fettprocenten från 16 till 11.

Jag joggar väl inte så värst mycket, c:a 150 - 170 mil om året

Jag är uppe på 35 mil sedan slutet på April och vi får se hur mycket det blir per år...men jag har svårt att tro att jag kan komma upp i dina siffror. Hur gör du på vintern, använder du dubbade skor? Har ju tänkt att jag måste hålla igång konditionen även när snön kommit... simma, skidor eller springa med dubbade skor det är frågan :rolleyes:

Ja, min viktnedgång var ju bara som ett steg ned från en platå till nästa, men men vi får se hur det blir framöver.

Skulle vilja byta rubrik tråden till istället "Jogga på LCHF".

Undra om jag kan göra det själv eller om nån moderator vill greja det?

Jag har sprungit till och från sedan 2006 men upplever att jag har svårt att få till förbättringar. Ibland går det lätt och ibland går det tungt och så har det varit i ett antal år. Jag har ganska svaga benmuskler och på senare tid så har jag ökat proteinintaget och kanske att det blivit något bättre med springandet.

Hur mycket protein behöver man egentligen äta per dag när man tränar? Jag väger 55 kg.

Jag äter blandkost men min bror som också gör det kunde springa Göteborgsvarvet redan efter något års löpning och han började verkligen från noll. Jag blir ju lite frustrerad över dom uteblivna förbättringarna.

Jag har aldrig joggat på blandkost om man bortser från lumpentiden... Men jag tror att det krävs (oavsett kost) en regelbundenhet i antal joggningenspass per vecka för att förbättra sej. Och sen tror jag att man faktiskt måste ta ut sej ordentligt också, att allså fortsätta distansen ut fast det känns riktigt jobbigt :wacko:  Man blir ju så nöjd efteråt när man ändå orkade.

Jag är ju också både gamal och nybörjarjoggare (fem månader) men klarar 15km om jag inte går ut för hårt bara...Tror att det kommer bara man kör regelbundet.

Proteinerna säger det som vet att de ska ligga på 1-2 gram per kilo kroppsvikt och dag, om du hårdtränar så kanske du bör ligga på det övre värdet.

Jag har aldrig joggat på blandkost om man bortser från lumpentiden... Men jag tror att det krävs (oavsett kost) en regelbundenhet i antal joggningenspass per vecka för att förbättra sej. Och sen tror jag att man faktiskt måste ta ut sej ordentligt också, att allså fortsätta distansen ut fast det känns riktigt jobbigt :wacko:  Man blir ju så nöjd efteråt när man ändå orkade.

Jag är ju också både gamal och nybörjarjoggare (fem månader) men klarar 15km om jag inte går ut för hårt bara...Tror att det kommer bara man kör regelbundet.

Proteinerna säger det som vet att de ska ligga på 1-2 gram per kilo kroppsvikt och dag, om du hårdtränar så kanske du bör ligga på det övre värdet.

Jag sprang regelbundet 5 km varannan dag ett tag men det hjälpte inte. Det blev sammanlagt 6 km men jag gick första kilometern som uppvärmning.

Det sägs att träningsgrad är färskvara men det gick ovanligt bra när jag sprang första gånger förra våren efter vinteruppehållet.

I vintras började jag springa redan i februari men när jordgubbarna var mogna så jag skulle stå på huk och plocka så funkade det inte att springa under samma period. Det gjorde jag förra året och då hade jag till slut så ont i benen så jag inte kunde stå på huk alls. Fick också trötthetsdippar när jag knappt orkade sitta upp.

Jag är uppe på 35 mil sedan slutet på April och vi får se hur mycket det blir per år...men jag har svårt att tro att jag kan komma upp i dina siffror. Hur gör du på vintern, använder du dubbade skor? Har ju tänkt att jag måste hålla igång konditionen även när snön kommit... simma, skidor eller springa med dubbade skor det är frågan :rolleyes:

Ja, min viktnedgång var ju bara som ett steg ned från en platå till nästa, men men vi får se hur det blir framöver.

Skulle vilja byta rubrik tråden till istället "Jogga på LCHF".

Undra om jag kan göra det själv eller om nån moderator vill greja det?

Är det fint före så brukar jag springa utomhus på vintern men det blir en hel del på löpband också. Inte har jag haft några dubbade skor heller, är det isigt åker jag nog skridskor.

Nästa vinter har jag anmält mig till Vasaloppet så nu ska jag lära mig att åka skidor också. Undrar hur det ska gå till.

Egentligen är det väl skit desamma vad man håller på med när det gäller kondition, bara man håller igång 2-3 ggr i veckan, det ger resultat  

Dessutom är det ointressant hur LÅNGT man springer, viktigare är hur länge. (vänja kroppen att jobba lägre tid, dessutom skonsammare mot leder och muskler)

Själv har jag anmält mig till olika tävlingar ( bra med målsättning) det har hållit mig på bana ett tag nu.

Nix...och min blygsel hindrar mej att skriva ut förnamnet B)

Joggar du nåt förresten Sälta? Känns som om jag är ganska ensam om att gilla jogging här på forat :D

Nej det blir ingen joggning. Jag dras med hälseneinflammation som aldrig

verkar att ge sig. Börjat äta Arcoxia igen. Däremot så motionscyklar jag

ca 8 timmar/vecka och simmar på Eriksdalsbadet.

Hur står du dig på två ägg till frukost? Och hur länge? Jag blir hungrig efter en halvtimme av det.

Jag sprang regelbundet 5 km varannan dag ett tag men det hjälpte inte. Det blev sammanlagt 6 km men jag gick första kilometern som uppvärmning.

Det sägs att träningsgrad är färskvara men det gick ovanligt bra när jag sprang första gånger förra våren efter vinteruppehållet.

I vintras började jag springa redan i februari men när jordgubbarna var mogna så jag skulle stå på huk och plocka så funkade det inte att springa under samma period. Det gjorde jag förra året och då hade jag till slut så ont i benen så jag inte kunde stå på huk alls. Fick också trötthetsdippar när jag knappt orkade sitta upp.

Jag går också alltid ca 1 km först som uppvärmning, tror det är bra. Tror också att om du får ont i benen så får man nog prova att ha längre vila mellan passen eller som Jounih säger, att ta det i ett lugnare tempo.

Är det fint före så brukar jag springa utomhus på vintern men det blir en hel del på löpband också. Inte har jag haft några dubbade skor heller, är det isigt åker jag nog skridskor.

Nästa vinter har jag anmält mig till Vasaloppet så nu ska jag lära mig att åka skidor också. Undrar hur det ska gå till.

Egentligen är det väl skit desamma vad man håller på med när det gäller kondition, bara man håller igång 2-3 ggr i veckan, det ger resultat  

Dessutom är det ointressant hur LÅNGT man springer, viktigare är hur länge. (vänja kroppen att jobba lägre tid, dessutom skonsammare mot leder och muskler)

Själv har jag anmält mig till olika tävlingar ( bra med målsättning) det har hållit mig på bana ett tag nu.

Har funderat på löpband, men jag bor ju på landet så några jym finns inte i närheten. Har hört att sånt där Attract löpband inte funkar så bra för joggning, att den är mer för promenad. Nån som provat och tycker de är bra?

Kan väl erkänna att jag själv anmält mej till mitt första tävlingslopp nu på torsdag. Tror att det blir lite roligare för att det är en del arbetskamrater som också kommer att delta.

Jag går också alltid ca 1 km först som uppvärmning, tror det är bra. Tror också att om du får ont i benen så får man nog prova att ha längre vila mellan passen eller som Jounih säger, att ta det i ett lugnare tempo.

Jag får bara ont i benen om jag står på huk och t ex plockar bär inom samma period som jag springer. Annars brukar jag inte få ont.

Det jag undrar över mest är att jag inte blir bättre och bättre på att springa. Jag har provat intervall också. Om jag springer regelbundet i ett halvår så går det inte bättre i slutet av säsongen än det gjorde första gången jag sprang.

Man bör inte få ont av löpning/joggning. Visserligen kan det slita lite i muskler osv, men får man ont i knän eller höfter bör man titta lite på hur man sätter ner foten i löpsteget. Många springer med väldigt hård hälisättning vilken inte är speciellt bra. Då får man korta ner steget en aning så man sätter ner foten mer neutralt. Allra helst framdelen av foten för att få en naturlig dämpning med foten.

Jag springer inte för att bli snabb i första hand utan för att bli uthålligare.

På två år har jag blivit 20 sekunder snabbare på en mil, Dessutom beroende på ålder som blir man långsammare av naturliga skäl med tiden.

Generellt tycker jag att om man överhuvudtaget orkar springa en mil utan att stanna har man kommit hyfsat långt i sin träning. Kan man dessutom klara det under en timme så är det skitbra.

Men som med allt annat är det bäst att skynda långsamt, leder och muskler behöver vänja sig med löpning en ganska lång tid för att undvika skador.

Angående löpband så är det bara en nödlösning, det är inte spännande att nöta på den , som i mitt fall, ibland upp mot 2,5 - 3 timmar o stirra med tom blick i väggen. Nä, hellre plumsa i snön i så fall.

Däremot ganska ok att träna intervaller och tempo då det kan man ställa in farten på bandet.

• Like 1

Deltog i mitt första tävlingslopp i veckan :P  Kul erfarenhet!

Gjorde två minuter sämre tid än jag gjort hemma men det berodde på att i starten var det så trångt att man fick gå/nästan jogga i början och sen försökte jag springa ikapp den förlorade tiden. Det blev nästan 30 sekunder fortare per km de två första kilometrarna än vad jag borde haft å sen gick ju de sista kilometrarna otroligt tungt...

Men jag tog mej runt och är nöjd :)

Har visst tappat ett kilo till ändå så jag är på -7 nu B)

• Like 2

Jogging är det som jag gillat bäst som motion genom åren. I år har jag gått över på VFF också. Springer 5km några gånger i veckan tillsammans med hunden. För nån månad sedan sneddade hon framför mig så jag på nåt vis smällde i foten i henne (har en liten pansarvagn eller staffe som de också kallas) och fick först ett blåmärke och svullnad över halva foten och har haft lite ont sen dess men springer ändå (fast lite lugnare och med kortare koppel).

Nackdelen med jogging har i alla år varit att mina lungor ogillar att andas vinterluft. Nu har jag dock hittat in på gymmet och där finns löpband, en ny erfarenhet under vårvintern. Vikten har jag gett upp för länge sen. ^_^

MariaF, har du testat nåt sånt där "hemmalöpband"?

Jag gillar att jogga när det är svalare men har nog inte provat i minusgrader. Tänker att man får jogga lite lugnare i minusgrader så att man inte flåsar så mycket. Har nog tänkt att framöver så ska jag göra som Jounih rekommenderar, jogga längre tid men i lägre tempo. Har ju gjort en del 14-15km-rundor men alltid så fort jag orkat, jag ska försöka springa lite mer avslappnat nu.

• Like 1

Deltog i mitt första tävlingslopp i veckan :P  Kul erfarenhet!

Gjorde två minuter sämre tid än jag gjort hemma men det berodde på att i starten var det så trångt att man fick gå/nästan jogga i början och sen försökte jag springa ikapp den förlorade tiden. Det blev nästan 30 sekunder fortare per km de två första kilometrarna än vad jag borde haft å sen gick ju de sista kilometrarna otroligt tungt...

Men jag tog mej runt och är nöjd :)

Har visst tappat ett kilo till ändå så jag är på -7 nu B)

Bra jobbat. Nu är det bara att anmäla sig till nästa B) .

Det är svårt att springa i motionslopp. Bäst att ta det lugnt i början och försöka undvika haka på dom som rusar iväg. Efter nån km har ju startfältet dragits ut så det brukar vara lättare att komma fram utan att slösa en massa kraft på att slingra sig förbi klungorna.  Av erfarenhet så vet jag att i början av loppet är det knöligt, därför brukar mina lopp ha en negativ split, alltså att första halvan är långsammare än den första. Kan skilja upp till 1 min på milen mellan första och sista femman. Samt att sista kilometern brukar vara snabbast. ( Nu skriver jag om lopp upp till en mil men det funkar även på halvmara) . På mara är man inte speciellt snabb på slutet hur man än lägger upp loppet, då brukar jag vara på gränsen till utmattning..