Lilja

Jogga med LCHF - Fyll på med erfarenheter!

Recommended Posts

Ett par tankar om detta...

- Vatten givetvis viktigt, ha det alltid tillänligt. Alltid.

- 2 ägg OCH 200 g tonfisk - det låter mycket i mina öron. Efter LCHF är min standardfrukost ett par ägg och inget mer. Jag står mig på det.  

Jag tror att en del överkompenserar kolhydraterna när de börjar med LCHF och därför äter mer än vad de behöver. Testa 2 ägg och inget mer och se hur det känns? 

Hur står du dig på två ägg till frukost? Och hur länge? Jag blir hungrig efter en halvtimme av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sprang regelbundet 5 km varannan dag ett tag men det hjälpte inte. Det blev sammanlagt 6 km men jag gick första kilometern som uppvärmning.

Det sägs att träningsgrad är färskvara men det gick ovanligt bra när jag sprang första gånger förra våren efter vinteruppehållet.

I vintras började jag springa redan i februari men när jordgubbarna var mogna så jag skulle stå på huk och plocka så funkade det inte att springa under samma period. Det gjorde jag förra året och då hade jag till slut så ont i benen så jag inte kunde stå på huk alls. Fick också trötthetsdippar när jag knappt orkade sitta upp.

Jag går också alltid ca 1 km först som uppvärmning, tror det är bra. Tror också att om du får ont i benen så får man nog prova att ha längre vila mellan passen eller som Jounih säger, att ta det i ett lugnare tempo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det fint före så brukar jag springa utomhus på vintern men det blir en hel del på löpband också. Inte har jag haft några dubbade skor heller, är det isigt åker jag nog skridskor.

Nästa vinter har jag anmält mig till Vasaloppet så nu ska jag lära mig att åka skidor också. Undrar hur det ska gå till.

Egentligen är det väl skit desamma vad man håller på med när det gäller kondition, bara man håller igång 2-3 ggr i veckan, det ger resultat  

Dessutom är det ointressant hur LÅNGT man springer, viktigare är hur länge. (vänja kroppen att jobba lägre tid, dessutom skonsammare mot leder och muskler)

Själv har jag anmält mig till olika tävlingar ( bra med målsättning) det har hållit mig på bana ett tag nu.

Har funderat på löpband, men jag bor ju på landet så några jym finns inte i närheten. Har hört att sånt där Attract löpband inte funkar så bra för joggning, att den är mer för promenad. Nån som provat och tycker de är bra?

Kan väl erkänna att jag själv anmält mej till mitt första tävlingslopp nu på torsdag. Tror att det blir lite roligare för att det är en del arbetskamrater som också kommer att delta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag går också alltid ca 1 km först som uppvärmning, tror det är bra. Tror också att om du får ont i benen så får man nog prova att ha längre vila mellan passen eller som Jounih säger, att ta det i ett lugnare tempo.

Jag får bara ont i benen om jag står på huk och t ex plockar bär inom samma period som jag springer. Annars brukar jag inte få ont.

Det jag undrar över mest är att jag inte blir bättre och bättre på att springa. Jag har provat intervall också. Om jag springer regelbundet i ett halvår så går det inte bättre i slutet av säsongen än det gjorde första gången jag sprang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör inte få ont av löpning/joggning. Visserligen kan det slita lite i muskler osv, men får man ont i knän eller höfter bör man titta lite på hur man sätter ner foten i löpsteget. Många springer med väldigt hård hälisättning vilken inte är speciellt bra. Då får man korta ner steget en aning så man sätter ner foten mer neutralt. Allra helst framdelen av foten för att få en naturlig dämpning med foten.

Jag springer inte för att bli snabb i första hand utan för att bli uthålligare.

På två år har jag blivit 20 sekunder snabbare på en mil, Dessutom beroende på ålder som blir man långsammare av naturliga skäl med tiden.

Generellt tycker jag att om man överhuvudtaget orkar springa en mil utan att stanna har man kommit hyfsat långt i sin träning. Kan man dessutom klara det under en timme så är det skitbra.

Men som med allt annat är det bäst att skynda långsamt, leder och muskler behöver vänja sig med löpning en ganska lång tid för att undvika skador.

Angående löpband så är det bara en nödlösning, det är inte spännande att nöta på den , som i mitt fall, ibland upp mot 2,5 - 3 timmar o stirra med tom blick i väggen. Nä, hellre plumsa i snön i så fall.

Däremot ganska ok att träna intervaller och tempo då det kan man ställa in farten på bandet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Deltog i mitt första tävlingslopp i veckan :P  Kul erfarenhet!

Gjorde två minuter sämre tid än jag gjort hemma men det berodde på att i starten var det så trångt att man fick gå/nästan jogga i början och sen försökte jag springa ikapp den förlorade tiden. Det blev nästan 30 sekunder fortare per km de två första kilometrarna än vad jag borde haft å sen gick ju de sista kilometrarna otroligt tungt...

Men jag tog mej runt och är nöjd :)

Har visst tappat ett kilo till ändå så jag är på -7 nu B)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jogging är det som jag gillat bäst som motion genom åren. I år har jag gått över på VFF också. Springer 5km några gånger i veckan tillsammans med hunden. För nån månad sedan sneddade hon framför mig så jag på nåt vis smällde i foten i henne (har en liten pansarvagn eller staffe som de också kallas) och fick först ett blåmärke och svullnad över halva foten och har haft lite ont sen dess men springer ändå (fast lite lugnare och med kortare koppel).

Nackdelen med jogging har i alla år varit att mina lungor ogillar att andas vinterluft. Nu har jag dock hittat in på gymmet och där finns löpband, en ny erfarenhet under vårvintern. Vikten har jag gett upp för länge sen. ^_^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF, har du testat nåt sånt där "hemmalöpband"?

Jag gillar att jogga när det är svalare men har nog inte provat i minusgrader. Tänker att man får jogga lite lugnare i minusgrader så att man inte flåsar så mycket. Har nog tänkt att framöver så ska jag göra som Jounih rekommenderar, jogga längre tid men i lägre tempo. Har ju gjort en del 14-15km-rundor men alltid så fort jag orkat, jag ska försöka springa lite mer avslappnat nu.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Deltog i mitt första tävlingslopp i veckan :P  Kul erfarenhet!

Gjorde två minuter sämre tid än jag gjort hemma men det berodde på att i starten var det så trångt att man fick gå/nästan jogga i början och sen försökte jag springa ikapp den förlorade tiden. Det blev nästan 30 sekunder fortare per km de två första kilometrarna än vad jag borde haft å sen gick ju de sista kilometrarna otroligt tungt...

Men jag tog mej runt och är nöjd :)

Har visst tappat ett kilo till ändå så jag är på -7 nu B)

Bra jobbat. Nu är det bara att anmäla sig till nästa B) .

Det är svårt att springa i motionslopp. Bäst att ta det lugnt i början och försöka undvika haka på dom som rusar iväg. Efter nån km har ju startfältet dragits ut så det brukar vara lättare att komma fram utan att slösa en massa kraft på att slingra sig förbi klungorna.  Av erfarenhet så vet jag att i början av loppet är det knöligt, därför brukar mina lopp ha en negativ split, alltså att första halvan är långsammare än den första. Kan skilja upp till 1 min på milen mellan första och sista femman. Samt att sista kilometern brukar vara snabbast. ( Nu skriver jag om lopp upp till en mil men det funkar även på halvmara) . På mara är man inte speciellt snabb på slutet hur man än lägger upp loppet, då brukar jag vara på gränsen till utmattning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg