Jump to content

Högt blodtryck för första gången. Åtgärder?

smarkebo

Recommended Posts

Jag har för en vecka sedan fått uppmätt för högt blodtryck. Det var i samband med läkarundersökning för förnyelse av körkort. I vintras mättes det på jobbet och befanns vara bra. Jag har ätit LCHF sedan 2011. Och idag alltså förhöjt, 160/95.
Dock misstänker jag att det kan vara tillfälligt slarvätande som ligger bakom. Normalt, fem veckor av sex, befinner jag mig på jobbet i Norge. Men nu har jag varit hemma hos familjen i Skåne och ätit mycket mer kolhydrater än normalt.
Någon som vet om det kan ge utslag med förhöjt blodtryck så snabbt? Jag har varit hemma en vecka, och alltså ätit mer kh under den tiden.

Guest jala

Tycker det verkar som din slutledningsförmåga fungerar bra.Det är ju så att antingen så bestämmer man sig för att ha ett lågt kolhydratintag,eller så tar man konsekvenserna av för mycket kolhydrater.

Det är väl så att du väljer vad du stoppar i dig.När du var liten så bestämde mamma och pappa.

Det är ju troligt att det beror på att du ätit kolhydrater. Äter man LCHF så får man hålla sig till det. Motion påverkar ju också blodtrycket. Vilken typ av motion ägnar du dig åt? Har du några andra symptom än högt blodtryck, t ex bukfetma?

Jag har fram till för ett par dagar sedan tränat två-tre gånger i veckan på gym, dock inte särskilt hårt. I går flyttade jag dock till en annan stad och har inte tillgång till gymmet längre och har inte hunnit undersöka gymutbudet. Det sägs dock vara mycket gymglesare och dyrare här i Halden än i Moss.

Jag har viss bukfetma, men ingen allvarlig. 89 kg på 183 cm. 

Senaste gånger (blodgivning och hälsokontroll) har jag också haft högre blodtryck än tidigare. Min puls brukar stiga en del när jag försöker slappna av och vet att mitt blodtryck mäts. Därför köpte jag en egen blodtrycksmätare och tar det hemma ibland för att jämföra. Det är bra mycket lägre då :)

Om du inte har en blodtrycksmätare kan jag rekommendera denna:

Omron M2 Classic

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0033B0HYC/

£20.83 = 212 SEK inklusive frakt (super saver 3-10 dagar).

Jag har fram till för ett par dagar sedan tränat två-tre gånger i veckan på gym, dock inte särskilt hårt. I går flyttade jag dock till en annan stad och har inte tillgång till gymmet längre och har inte hunnit undersöka gymutbudet. Det sägs dock vara mycket gymglesare och dyrare här i Halden än i Moss.

Jag har viss bukfetma, men ingen allvarlig. 89 kg på 183 cm. 

Att träna på gym innebär ju inte alltid konditionsträning. Om du vill påverka blodtrycket i positiv riktning så är gympa bättre.

Jag var knappast spänd inför läkarundersökningen. Det fanns inte i min värld att något skulle kunna vara fel. Har aldrig hänt förr. De har alltid pratat sig varma för hur bra allt ser ut. Och efter att jag börjat med LCHF trodde jag att t ex blodtrycket skulle fortsätta vara bra i all evighet.

Skaffa egen blodtrycksmätare. Jag hade också högt blodtryck en gång hos läkaren. Det visade sig vara tillfälligt.

Fundera på hur du har ätit på sistone.

Sedan, om du flyttade igår så är det inte så konstigt om ditt tryck är förhöjt idag. Stress?

• Like 1

Skaffa egen blodtrycksmätare. Jag hade också högt blodtryck en gång hos läkaren. Det visade sig vara tillfälligt.

Fundera på hur du har ätit på sistone.

Sedan, om du flyttade igår så är det inte så konstigt om ditt tryck är förhöjt idag. Stress?

OK. Ska försöka skaffa en mätare. 

Undersökningen som visade förhöjt blodtryck var mer än en vecka innan flytten. Och flytten var ingen riktig flytt, utan bara omflyttning av husvagn från en jobbstationering till en annan.

Och som jag skrev i första posten så hade jag nog ätit klart mer kolhydrater när jag var hemma än vad jag gör när jag är på jobbet i Norge.

Vilken typ av träning ägnar du dig åt? Du skrev bara att du tränar på gym men det säger ju inte så mycket. Jag känner en person som tränade enbart styrketräning och samtidigt åt mycket mat för att växa. Han fick enorma muskler men samtidigt högt blodtryck efter några år.