Jump to content

Hur håller jag motivationen uppe??

Aleks

Recommended Posts

Jag tillhör visst skaran "evig bantare" oavsett metod. Min kropp vägrar släppa ifrån sig ett enda kilo. Och nu tryter min ork!

* Hur gör jag för att inte tappa motivationen helt?

* Hur kommer jag igång ordentligt med träning? (Jag kan inte bara åka till gymmet, jag har ingenstans att göra av mina barn)

* Hur sjutton gör jag med maten??? Äter fortfarande för mycket mejeriprodukter. Jag skulle vilja komma ner kolhydratsmängden ytterligare men HUR??? Ägg kan jag inte äta många utav då jag får ont i magen. Jag älskar ost och gräddiga såser. Jag behöver få ner kolhydratsmängden och få upp mängden fett. Men HUR???

Det känns som att jag gnäller men just nu har jag fått nog av livet som det är och jag vet inte HUR jag ska göra för att få till en ändring! Det är inte så enkelt som "det är bara att göra"... Jag har en man som jobbar skift och långa dagar + att vi driver ett mindre företag, jag jobbar "bara" 75%, vi har två barn på 2 och 6 år (näst intill ingen möjlighet till barnvakt och barnen är för små för att lämnas ensamma så att mamma kan åka och träna). Vi bor ute i skogen så något gym med barnpassning finns inte på 5 mils håll. Jag har under semestern kämpat med cykelturer men 6 åringen orkar inte hålla samma tempo och fixar inte en runda på 1 mil direkt.

Jag behöver komma ur det här "tycka synd om mig" träsket!!

Eftersom jag har tappat motivationen har kolhydratsintaget ökat (inte till kolosala mängder som förr men det har ökat), vilket gör att jag mår sämre och tycker mer synd om mig själv...

Jag har gett mig f-n på att ta tag i kosten nu med detsamma igen. Men jag behöver hjälp att få ner mängden kolhydrater, dvs mejeriproduktern.

Någon som har tips på vad jag kan hitta på för motion med två barn?

Det hade inte skadat om SOLEN behagade titta fram och om det var varmare än 12 grader på morgonen!! Vi är mitt i sommaren enligt kalendern men det känns som höst! Det är ju deprimerande!!! Men sol och värme kan ingen här hjälpa mig med... Går lottoraden in flyr jag till ett varmare land istället! Så länge får jag kämpa på med det jag kan ändra, kosten och träningen!

Kan någon inspirera lite?

Hej Aleks, , när jag bodde på landet med tre små barn tyckte jag också det var svårt att hitta på något som var roligt och som barnen kunde vara med på. Nu hade vi ju stor trädgård och jag minns att jag anlade en häck på 20 meter som jag grävde och jordförbättrade. Jag körde singel under några veckor ett år när jag gjorde uteplats och tillbringade mycket tid i trädgårdslanden. 

Förutom det spelade jag och barnen fotboll, hoppade hopprep,  lekte tafatt och gick långpromenader. Regniga dagar satte jag ibland på en träningsvideo på tv som jag försökte hänga med på. 

Nu för tiden är videon utbytt mot zumba framför tv eller datorn beroende på vilken som är ledig. 

Jag tycker att du ska vara lite snällare mot dig själv och ta vara på det som finns att jobba med i vardagen. Att köra stora och långa gympass är det inte så många som orkar eller har tid för. 

Lägg det största krutet på maten så att du äter bra och försök få egentid på kvällen för att slappna av.  Du kommer då att gå ner i vikt automatiskt om du har stor övervikt. 

Det blev  inte så mycket konkreta råd men kanske lite infallsvinklar. Ge inte upp! 

• Like 4

Guest jala

Bry dig inte om träningstjafset.Vädret är som det är och hade jag ekonomi så hade jag oxå flyttat.Vet inte vad du äter så det är svårt  att ge några råd. Försök att minska mejerier,d-vitamin är bra,kokosolja likaså.

Ut och gå med dina barn lek försök att vara ute så mycket du kan.Som sagt skippa träningsnoja.

Se till och bli glad i själen.Tyck om dig själv.

Kanske kan du få lite hjälp av den här tjejen. http://lchfingenjoren.blogg.se/ Andra bloggar som kan inspirera.

http://www.kostdoktorn.se  http://annikadahlqvist.com/ Bara så du vet, Du är bäst

Lycka till

Hej Aleks, , när jag bodde på landet med tre små barn tyckte jag också det var svårt att hitta på något som var roligt och som barnen kunde vara med på. Nu hade vi ju stor trädgård och jag minns att jag anlade en häck på 20 meter som jag grävde och jordförbättrade. Jag körde singel under några veckor ett år när jag gjorde uteplats och tillbringade mycket tid i trädgårdslanden. 

Förutom det spelade jag och barnen fotboll, hoppade hopprep,  lekte tafatt och gick långpromenader. Regniga dagar satte jag ibland på en träningsvideo på tv som jag försökte hänga med på. 

Nu för tiden är videon utbytt mot zumba framför tv eller datorn beroende på vilken som är ledig. 

Jag tycker att du ska vara lite snällare mot dig själv och ta vara på det som finns att jobba med i vardagen. Att köra stora och långa gympass är det inte så många som orkar eller har tid för. 

Lägg det största krutet på maten så att du äter bra och försök få egentid på kvällen för att slappna av.  Du kommer då att gå ner i vikt automatiskt om du har stor övervikt. 

Det blev  inte så mycket konkreta råd men kanske lite infallsvinklar. Ge inte upp! 

Vi har också stor trädgård som jag har massor med jobb att göra i. Jag ska byta ut tankarna på gym till tankarna på trädgården! Och det får bli kläder efter väder helt enkelt!

Det du skriver, med att jobba i trädgården, leka med barnen, zumba... Det skulle kunna vara jag själv som skrev det. Jag behöver hitta tillbaka till den personen jag egentligen är!!

Jag har gillat att styrketräna, men nu är kroppen för stor för att det ska kännas bekvämt att vistas i ett gym. Men jag tänker återvända till mitt lokala gym! Det är litet, trevligt och inte allt för många speglar :D

Egen tid!! Så rätt där med!!!

Min älskade lilla 2 åring har ofta andra tankar än vad jag har. Han kan ta lång tid på sig att somna så egen tiden på kvällen blir lika med ingen tid alls! De kvällarna jag går direkt i säng efter att ha nattat honom blir det inget bra. Jag har svårt att komma till ro. Men om han slocknar snabbt, så att jag hinner göra annat (då menar jag inte göra en massa "måsten" som tvätt och ta disken i köket) är kvällar som jag oftast kommer till ro lättare på!

Jag ska tänka mer på mig sjläv en period framöver!

• Like 2

Motivation är tidvis svårt att upprätthålla... Känner så väl igen det. Jag köpte en Zumba-DVD som var kul men jag var helt slut när barnen lagt sig så det blev inte av...

Nu har jag löst det på följande vis:

1. När kolhydratintaget kryper uppåt tar jag till matdagbok för att inte kunna lura mig själv.

2. Tränar gör jag kl 6 innan jobbet på gymmet som är i samma hus som jobbet. Där tränar alla åldrar, fula och snygga (själv är jag inte där för att vara snygg utan för att BLI snygg... :) ) och även om det är dyrare är det enda sättet att inte komma undan. Sedan är det ibland så att jag går för att jag ska gå och presterar kanske inte så bra.

3. Jag har börjat tillämpa periodisk fasta för att minska matintaget.

Jag börjar bli duktig på att genomskåda mina egna ursäkter... :D

Försök komma på vad dina undanflykter är och sen tar du tag i en i taget. Det tar kraft att vara mamma och ta hand om "allt" så var snäll mot dig själv, det är det viktigaste. Det finns så många krav ändå så "slår" du på dig själv blir bördan större och du tycker mer synd om dig själv. Styrkekram!

• Like 2

Tänk på att LCHF är bra även vid avsaknad av viktnedgång - det borde motiverar dig att fortsätta med kostsättet även om du inte lyckas gå ner i vikt.
Äter du frukt? Har du räknat på fettmängd och sånt? Hur ofta äter du?

Testa en två veckors period att äta jätte strikt LCHF, med max 2 till 5% kh, och 10% protein - samt periodisk fasta. Du behöver inte massa grönsaker till detta, utan bara som lite smak. Det kan få igång en viktnedgång som sedan fortsätter med mer normal LCHF. Har mycket svårt att tro du inte går ner något under dessa två veckor. Det är inte lång tid så det borde du kunna klara. Laga den maten TommyTappar har bäst i sina energivärden.

Ha en spinningcykel inomhus? Tror inte träning ger så mycket viktnedgång om man stressar sig inför det och det kan lätt slita på kroppen vid övervikt.

Tror allt mer att ens tankar är viktigare än man tror direkt på kroppen. Är man ledsen/deppig/stressad utsöndrar kroppen hormoner som adrenalin osv som gör att kroppen går in i försvar/överlevnad och skyddar sin energireserv (alltså svårare att gå ner i vikt).

Ett litet tips:
Övertala dig själv att du är glad och mår bra och är bra - genom att säga det flera gånger per dag. I början låter det larvigt ljug, men det smittar av sig och man börjar tror det mer och mer.

• Like 2

Tack för alla svar. Den röda tråden är att vara snäll mot mig själv :D . Jag behöver hitta tillbaka dit.

Igår "kastade" min man ut mig ur huset. Jag fick köra åkgräsklippare och klippa gräs i 2 timmar (stooor tomt). Sånt arbete rensar huvudet på mig och får mig att må bra! Jag såg andra saker som jag behöver göra i trädgården, som innebär fysiskt arbete och nu har jag helgen inplanerad :P . Murkna trädstubbar ska plockas bort, kvisart ska sågas ner och släpas osv. Nu dansar alla soldansen så att vädret är på min sida tack :)

Gårdagen var hemsk för mig (tills jag fick rasta åkgräsklipparen). Det var ett tag sedan jag mått så dåligt!!

Idag ska jag planera maten för resten av veckan. Dottern har simskola 16.25 på vardagarna så middagarna måste vara snabba, enkla och tilltala en för tillfället icke-ätande 2 åring!! Tur vi har färdiga färsbiffar i frysen!!

Jag måste lära mig, igen, att vara snäll mot mig själv, ställa rimliga krav och följa det jag bestämt mig för!!

• Like 2

Tänk på att LCHF är bra även vid avsaknad av viktnedgång - det borde motiverar dig att fortsätta med kostsättet även om du inte lyckas gå ner i vikt.

Äter du frukt? Har du räknat på fettmängd och sånt? Hur ofta äter du?

Testa en två veckors period att äta jätte strikt LCHF, med max 2% kh, och 10% protein - samt periodisk fasta.

Ha en spinningcykel inomhus?

Jag VET att LCHF är bra även om vikten står still. Jag har ju inte kvar mina vidriga eksem som jag haft sedan jag föddes!! Men den motivationen räcker inte hela vägen tyvärr... "Alla andra" går ner i vikt känns det som men inte jag :angry:

Jag har ingen spinningscykel alls, jag har en yoga matta, pilates boll och zumba dvd som används just nu sällan.

Periodisk fasta är jag inte redo för att prova. Jag hari nga problem att äta frukost vid 6-7 tiden och hålla mig mätt läääänge...

Fungerande dagar (de sista har ju inte varit bra, matmängden har ökat men det tar jag kontroll över idag) äter jag tre gånger per dag.

1. Frukost vid 6-7 tiden (lite senare på helgerna), kaffe med grädde eller mjölk. Ett fröknäcke (hemmabakat utan mjöl) med smör, gurka och en skinkbit. Snålar jag inte på grädden håller jag mig mätt till lunch utan problem.

2. Lunch lite efter 12. Oftast går jag en promenad på lunchen innan jag äter. Äter mat jag tagit med hemmifrån. Något bra lunchställe finns inte där jag jobbar, bara en massa pizzerior och en kinakrog. Igår hade jag med mig ugnsbakad kycklingfile med harricot verts och gräddsås med rosmarin och timjan. Idag är det giskgryta (torsk) i curry med grönsaker till (kalla grönsaker).

3. Middag hemma med familjen. Igår var det fiskggrytan som ajg har med til lunch idag. Dagen innan biff på kalvfärs med sås, blomkålsgratäng.

Jag hade klarat mig att äta två gånger per dag om jag själv styrt mina arbetstider, dvs om jag kunnat senarelägga lunchen. Jag är dock bunden till öppettiderna (8-12 och 13-15/16.30). Jag kan inte bara vandra iväg och äta för att jag är hungrig. Så jag anpassar storleken på portionerna istället.

Jag har vid tillfällen endast druckit kaffe med grädde till frukost, men det är gånger jag känner att jag klarar mig till lunch på endast kaffe.

Jag kan inte äta för mycket ägg för jag får ont i magen. Fettkaffe går fett bort för det smakar vidrigt!!

Det är inte alltid så lätt att äta när man är hungrig, finns andra faktorer som gör att man inet kan släppa allt och bara gå och äta. Det hade varit skönt att kunna göra så men inte möjligt i praktiken.

Just det, jag äter ingen frukt! Jordgubbssäsongen var dålig i år så det blev inte många såna heller (det enda jag verkligen älskar i fruktväg).

Vet du ett bra ställe där man kan registrera det man äter? Ska jag hålla en riktigt strikt LCHF måste jag registrera maten någonstans så att jag har lite koll. Oftast blir det mer kolhydrater än man trott...

Kolla min post igen då jag editerade den mycket och la till massor :).

Ja det krävs nog temporärt lite anteckningar om hur man äter, för att bryta en trend. Sedan när man blir mer van, eller fått igång en nedgång, inte behöver vara så petig.

Vet tyvärr inte på rak arm vilka sidor som är bäst på detta. Tommy använder någon för att beräkna sina energiprocent.

• Like 1

Kolla min post igen då jag editerade den mycket och la till massor :).

Ja det krävs nog temporärt lite anteckningar om hur man äter, för att bryta en trend. Sedan när man blir mer van, eller fått igång en nedgång, inte behöver vara så petig.

Vet tyvärr inte på rak arm vilka sidor som är bäst på detta. Tommy använder någon för att beräkna sina energiprocent.

Ändrade du dig från 2 till 2,5% kolhydrater eller läste jag fel? :)

Jag börjar på ny kula nu idag. Eller när jag kommit hem för lunchen kan jag inte påverka, lådan står i kylen :P

Jag ska kolla Tommytappar och välja ut några rätter som funkar för mig (jag är en kräsen en när det gäller kött... gillar inte allt sorts kött). Vi har pulled pork i frysen (portionsfryst) som är tänkt att jag ska ha med till lunch när det krisar med sås och grönskaer. Det köttet kanske går att anpassa lite bättre till mina förutsättningar de närmaste veckorna?

Jag lägger träningen (de där tvångstankarna om det) på hyllan och har som mål att komma ut och röra på mig för skojsskull med barnen! Gärna trädgårdsarbete inblandat för det ger mig mentalnäring och ro!

Ah tänkte ändra till 2 till 5% kh :P. Fixat.

Ja, jag tyckte ju att det inte var någon skillnad på 2 och 2,5 :D

Varför ändrade du dig från 2 till 5, eller var 5 det du tänkte från början?

jag tycker det är svårt att hålla kolhydraterna nere. De rackarna förökar sig snabbt bara man dricker kaffe med mjölk och har gräddiga såser!!

Shapeup är en bra app för matregistrering! Fast man får vara lite uppmärksam när man söker vissa produkter för att lägga till dem: det finns ju faktiskt fortfarande några kalorijägare kvar därute, och de har bara reggat antal kalorier och struntat i kolhydraterna :D 

Matdagboken är en annan app. Har inte testat den, men har läst om många andra som är nöjda med den. 

minmat.net och dumbbell är andra ställen man kan registrera matintag (man ska ju hitta en som man trivs med). Själv registrerar jag inget; är bara inne på minmat ibland och kollar innehåll på nånting.

Du funderar på att minska mejeriprodukterna? En del märker skillnad på om grädde förekommer tillagat, t.ex. i såser, eller bara som det är, till bär och förmodligen även grädden i kaffet. Själv har jag bytt ut grädden i matlagningen (oftast) mot kokosmjölk. I kaffet gillar jag inte kokosmjölk; där använder jag grädde om jag har det hemma, annars smör eller äggmjölk. Och det måste man avgöra själv om man gillar eller ej.

Sök recept och inspiration på nätet. Såg t.ex. att Cecilia Folkesson (finns under Bloggnytt här på kostdoktorn) tänker lägga upp mejerifria recept - visserligen mest pannkakor när jag tittade, men det kan ju bli annat framöver.

Röstar på shape up som går att använda både i mobilen och på hemsidan. Både jag och min särbo använder den. Jag som prenumerant och han i gratisversionen.

Vi har ändrat de inställda basvärdena i % för protein /kolhydrater /fett till de vi vill äta efter.

För mig 60 g protein, max 20 g kolhydrater och 120 g fett

Helst fyller jag inte fullt på kolhydraterna såklart.

Röstar på shape up som går att använda både i mobilen och på hemsidan. Både jag och min särbo använder den. Jag som prenumerant och han i gratisversionen.

Vi har ändrat de inställda basvärdena i % för protein /kolhydrater /fett till de vi vill äta efter.

För mig 60 g protein, max 20 g kolhydrater och 120 g fett

Helst fyller jag inte fullt på kolhydraterna såklart.

Shape up laddade jag ner för ett tag sedan för att ha koll på mina promenader. Har inte använt den än men ska kolla hur den funkar. Jag gillar det skarpt när jag kan ha saker i mobilen ohc inte behöva ha en dator att logga in på!!

Börja med att prata vänligt med dig själv. Du är älskansvärd och du har rätt att må så bra som möjligt.

Demonerna som viskar om vila och "något gott" är inte dina vänner. De vill dig illa. Godis är inte gott. Det må vara gott i munnen men det gör inte gott. Lax med smörsås och grönsaker, det är gott, både i munnen och i kroppen.

Låt motivationen vara "Jag vill må bra!" - inte jag vill väga x kg. Det ena är positivt och lyfter blicken framåt, koncentrerar sig på allt man får och vill och tycker om. Det andra är negativt och stirrar bara på allt man inte ska och inte får och inte borde.

Leka med barnen, gå promenader och klänga lite över trädstubbar och hoppa från fallna träd. Låt kroppen arbeta med vad som helst och känn efter, känn efter hur musklerna arbetar, hur du blir bättre på att hoppa/lyfta/klänga, den sköna mattheten efteråt. Skaffa en rolig träningsvideo. Lyft kettlebells. Sätt igång musik och dansa som om världen skulle gå under imorgon (brukar uppskattas av barnen också för den delen) - eller i hörlurar när de lagt sig. Vad du än gör, inte pina dig för att du "måste", hitta något din kropp OCH själ njuter av. Själv har jag gått från soffpotatis som avskydde all kroppsansträngning till att träna zumba, simma, lyfta tyngder och yoga, just genom att välja bara saker jag tycker är kul (nåja, lyfta är inte kul men då valde jag istället att bara ta en runda på 20 minuter 3 ggr i veckan istället för entimmespass som jag aldrig hade stått ut med i längden. 3*20 minuter är MYCKET mer än 0*60.  ;) )

Lycka till! Hur du än gör så kom ihåg att du är värd att må bra och att du gör inte bara dig själv en tjänst med att ta hand om dig, alla andra omkring dig får en gladare du så alla vinner. Det kan vara bra att komma ihåg när man känner att man inte riktigt har "rätt" att ta ifrån lite tid åt sig själv ibland. Att man borde stryka eller tvätta eller sopa stället för att ta den där promenaden när chansen kommer.

• Like 2

Jag har snubblat över en sak som gör mig glad!!

Mina barn (som är 2 och 6 år) är lika tokiga i hästar som jag!!

Häromdagen red det förbi en person som jag aldrig sett innan. Vi pratade (eftersom 2 åringen blev så himla lycklig över att se en häst så kunde jag inte bara låta honom rida förbi!!) och det visade sig att vi hade nya grannar på andra sidan skogen :) . Inte nog med att det är nya grannar, de har två stycken shettisar!!! Så vi ska dit nu i helgen och hälsa på hästarna. Om barnen gillar det är det tänkt att vi ska komma ut där och pyssla om dessa småttingar, borsta, mysa och så ska barnen få rida!! Självklart kan inte 2 åringen göra annat än "åka häst" men 6 åringen vill börja rida. Ett ypperligt tillfälle att komma igång med en rolig aktivitet för allihop!! Jag har saknat hästar och att rida. Och även om min kropp är lite för stor för att jag ska kunna rida så kan jag i alla fall vara runtomkring hästar och lära min dotter!!

• Like 3

• 3 weeks later...

En ond ständig bantningscirkel går man ur genom att sluta banta. LCHF ger möjligheten och skapar grunden till det. Uteslutar man maten som kräver bantning för att hålla vikten, kommer hjärnan få vila från idealutseendestressen och acceptera sanningen att må bra är mycket viktigare än att bli strandsmal på kort tid. Att känna livet och energin sprudla i ådrorna medför sedan nästan automatiskt en viktnedgång. Livstilsförändringar med bestående livkvalitetsökningar sker alltid i långa loppet. men är absolut värda att satsas på och speciellt när LCHF. LCHF som egentligen inget kräver av en... bara att låta bli kolhydraterna.