lchfvän Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Mycket är ju redan gjort: bloggar, hemsidor, föreläsningar, vänner/ovänner, olika utbildningar, vara en kritisk konsument...mm. Hur påverkar vi andra delar av samhället, t ex politiker, skriva insändare, kommentera insändare, skriva/ringa till media...osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Word-of-mouth är en bra början, dvs att tillräckligt många hoppar på och visar och pratar om resultaten till människor omkring sig. Vill man påverka politiker så måste man kunna hota en valseger på något sätt. Politiker tycker ju inte heller om att se ut som fårskallar så om trycket blir för stort från de bredare lagren så kommer de ju kanske lättare att vakna till. Men överlag så tror jag det är viktigt att bredda LCHF-rörelsen. Den har sitt naturliga driv bland överviktiga men jag skulle gärna se (och tro) att elittränande/idrottare borde ligga bra till för att också hoppa på. Sedan är det ju som alltid bra om man kan skapa tryck på livsmedelsindustrin "underifrån". Det finns ju trots allt många aktörer inom denna som har en massa att tjäna på att rörelsen får fotfäste som som de som producerar kött, ägg etc. De når ju inte upp till jättar som Unilever, Procter & Gamble, Nestlé och allt vad de heter och som verkligen INTE har något att tjäna på detta...men alltid något. I sedvanlig ordning är det ju alltid bra om kändisar och och de som prenumerar på kamerablixtarna blir förespråkare...om det nu är att nå ut man vill göra. Men det kan ju också slå åt fel håll om personen i fråga inte vet vad den pratar om. Sedan kanske det kan vara möjligt att utöva påtryckning på skolor. Det är ju lite barockt att skolbespisningar ex. har vegankost men inte LCHF-kost. Tycker också det är lite "lustigt" att religion prioriteras framför nutrition vad gäller skolmat. Menar inte att vi ska inskränka religionsfriheten på något sätt men däremot så borde ju en kosthållning som tillämpas baserat på näringslära som ex. LCHF ha åtmiinstone lika hög status som den som baseras på tro. Man kanske skulle starta en LCHF-religion så vi får grundlagsstöd? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalle Anka Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Vore bra att lobba fòr bra mat (med lchf-alternativ) pà skolor, àlderdomshem och sjukhus. Tycker ett bra exempel var att det blev folkstorm mot att endast Becel fanns som "smòr" i skolorna, vilket resulterades i att det senare àndrades. Detta hade nog ej hànt om inte lchf-are hade engagerat sig. Mycket skedde via sociala medier, sàsom upprop och namninsamlingar pà Facebook etc. Jag tror internet àr bàsta sàttet fòr en ròrelse utan pengar eller annat stòd att samla mànniskor, fà ut information och organisera mànniskor fòr fòràndring idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag tror att mycket sker, sakta men säkert, i samtal mellan två människor. Ska erkännas att jag tyckte att LCHF verkade helt livsfarligt och korkat, även efter både en och två och tre personer i min närhet med iver proklamerade dess nytta. När väl jag fått fjärde tipset om LCHF så kollade jag äntligen upp vad det handlade om och satt i flera dagar och bara läste forskningsrapporter. Om det finns andra som mig där ute, hoppas jag att jag kan bli "den fjärde" för någon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Fast ett problem i många skolor verkar vara att man på central nivå fattat beslutet att följa Livsmedelsverkets rekommendationer. Både inom kommuner och landsting tycks många tro att man är tvungen att göra det. Så det gäller att ge sig på rätt personer där, personalen på enskilda skolor är nog ofta bakbundna - och kanske också kostchefen om politikerna fattat ett principbeslut. Men min egen erfarenhet av skolan är väldigt god. Jag läste på folkhögskola ett år. Tog kontakt med dem i god tid för att försäkra mig om att jag kunde få LCHF-kost. Första dagen gick jag sedan dit med en bok där jag samlat bra recept och sa att de kunde behålla den så länge de ville. Eftersom jag själv arbetat i kök, vet jag hur svårt det kan vara med alla olika sorters specialmat. Inte minst tar det extra tid, och är man då snudd på underbemannade så kan det helt enkelt bli omöjligt att hinna med - även om man gärna vill. De gjorde verkligen allt för att ge mig bra mat. I början fick jag ofta säga till om mer fett. Men jag gjorde det alltid på ett vänligt sätt och var noga med att tacka för maten och ge extra beröm när de lyckats särskilt väl. Med tiden blev det riktigt bra och en del av maten jag fick kan jag faktiskt sakna. Med detta vill jag väl egentligen säga att om man använder lite fantasi för att sätta sig in i den andres situation och gör vad man kan för att underlätta, så blir det oftast enklare att driva sin sak. Och att vara så där lite extra trevlig är mycket lättare nu när blodsockret inte åker berg-och-dal-bana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Att vara en kritiskt konsument kan ju vara framgångsrikt. Jag själv försöker att undvika multijättar som Unilever och andra liknande världsstora leverantörer. Allt som oftast tittar jag numer på vem som saluför varan. Företagsmärkningen, loggan, är ju viktigt att lära sig oavsett om det gäller mat eller andra produkter. Dessa produkter köper jag inte längre: http://www.kostdoktorn.se/bojkotta-becel-unilever/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Finns det någon bra sida för att göra namninsammlingar? Kanske vi borde samordna en demonstration? Det är de egentliga verktygen vi har i denna sorts demokrati (då vi annars bara kan välja mellan partier där frågorna vi brinner för inte finns med). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 Här på Sveriges Radios hemsida finns ett radioinslag om D-vitamin. Är inte det ett bra ställe att skriva kommentarer på? Här kan man ju nå många i radiomedia men också andra som inte hittat till Kostdoktorns forum: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5394467 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 På dr Dahlqvists gamla blogg fanns en del namninsamlingar. Lite si och så med namninsamlingarna skulle jag tro, bl a för att den som startar namninsamlingen är dålig på att följa upp. http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/upprop_och_namninsamlingar_mot_d%C3%A5lig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Köpa mer närodlat/näruppfött, handla på gårdsbutiker eller direkt hos uppfödare som har bra förhållanden/ekologiskt. Här i England är vi bortskämda med "farmers market" där detta finns tillgångligt och ja det är skillnad i smak på en entrecote som kommer från ett åretrunt gräsbetande nötdjur eller en fläskkarré från en gris som får ute och böka hela året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 OT: Jag har svårt att hitta gräsbeteskött i Norrköpingstrakten. Någon som har något tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Här borde vi kunna starta namninsamlingar för olika viktiga saker.http://namninsamling.seSom tex för bättre skolmat:http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2818#.UOj0TXeTV-e Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matte_a Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Jag tror stenhårt på teorin om "lead by example". Jag har en hel del att gå ner och gör det i en rasande fart vilket gör att folk undrar hur det går till och på så sätt sprids det. Förutom detta så har jag till exempel skickat länken till Andreas föreläsning till alla jag känner och köpte 8 ex av boken för att dela ut till kompisar, la dessutom två ex i lärarrummet så att kollegorna kunde ta sig en titt. Detta påverkar ju dock bara min lilla värld men varje litet steg framåt är bra och döm om min förvåning när jag hittar en LCHF-kokbok hemma hos morsan nu när jag var hemma över jul, vackert. :-) För att förändra samhället behövs insatser i lite större skala men samtidigt så är vi samhället och ju fler som ändrar sina matvanor för att bli friska är återigen ett steg i rätt riktning. Sedan tror jag att det är av yttersta vikt att debatten lyfts i varje tänkbart sammanhang, smördebatten i Stockholm är ett bra exempel på det. Jag tror det är bättre att fokusera på sådant än diverse namninsamlingar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Spännande och viktigt ämne. Fler som har idéer om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Media styr jättemycket! Jag vill se mindre av Katrin Z i debattprogram och mer av Ann Fernholm eller Doc i lugnare program som når ut till många människor. Exempelvis som gäster i radio. Morgonpassat i P3 tex, med deras 500'000 lyssnare, där gästen får en timme att svara på frågor från lyssnare och programledare. En av programledarna där har diabetes, så kost/lågkolhydratskost skulle vara ett passande ämne. Jag har mycket fördomar om människor och tror inte den stora massan är mottaglig av information på annat sätt än från simpla medier (Aftonbladet, TV..). Folk i allmänhet saknar nyfikenhet och förmågan att ta egna initiativ. Alla jag vet som ändrat sin kost har varit intresserad och aktivt letat information. Dessutom krävs nog en gnutta sunf förnuft. Ta personer som alltid röstar på samma parti, som inte bryr sig om vad partiet egentligen står för utan röstar av ren tradition. En sådan människa går inte att nå ut till. Livsmedelsverket har ju på sätt och vis satt det naturliga urvalet i spel igen. Bara de som bryr sig kan föra sina gener vidare, resten är för stora för att fortplanta sig. Tack Livsmedelsverket för att vi slipper en Idiocrazy! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts