Aleks Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 SKrev tidigare att jag kört fast i ett träsk där jag håller på att tappa motivation och ork till att kämpa vidare med att tappa oönskade kilo. En sak jag skulle behöva är att fräscha "receptbbanken". Jag kommer inte på något nytt att laga och det som hamnar på tallriken känns bara tråkigt... Jag skulle vilja * få ner mängden kolhydrater, bla genom att skära ner på mejeriprodukterna. * nya ideer på middagsmat * frukost tips (inte ägg eller fettkaffe, jag kan inte äta/dricka det). * få veta vad ni äter, och om ni har barn - är det något tjafs om vad som hamnar på tallriken (vår 6 åring vill vara med och göra veckomatsedlar men det är inte alltid hennes önskemål går att förverkliga. Mat som kräver längre tid i köket lagar vi på helgerna t.ex. Ibland vill hon ha ugnspannkaka och då får jag äta något annat osv.). 6 åringen har börjat få mindre utbrott att hon inte får bestämma maten. Men det är inte möjligt att en 6 åring får bestämma alla middagar hela veckan. Jag älskar kokböcker och söker ofta på nätet efter nya ideer. Men när man har hamnat i detta träsk som jag har hamnat i så är känns en sökning på LCHF recept oinspirerande. Därför frågar jag här vad ni hittar på för mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 i samma sits, bortsett från ägande av barn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Favoriter här hemma (har en 2 åring) är fiskgratäng (görs på torsk, räkor, hemlagad majonäs och blomkålsmos), lchf-fläskpannkaka (fast det blir ju väldigt mycket ägg), köttfärssås med squashpasta, grillad fläskkarré med kokta morötter, stekt lax med skinn med creme fraichesås (vill man undvika mejeri så kan man ju göra en majonässås istället), helstekt kyckling osvosv. Nu är min dotter inte så gammal än, så vi har inte kommit in i tjafsstadiet om maten än. Är det något hon inte gillar matvägrar hon, men hon kan ju inte vara med och bestämma än. Kan ni inte komma överens om att dottern får bestämma 2 maträtter i veckan (eller vad ni tycker passar bra)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Favoriter här hemma (har en 2 åring) är fiskgratäng (görs på torsk, räkor, hemlagad majonäs och blomkålsmos), lchf-fläskpannkaka (fast det blir ju väldigt mycket ägg), köttfärssås med squashpasta, grillad fläskkarré med kokta morötter, stekt lax med skinn med creme fraichesås (vill man undvika mejeri så kan man ju göra en majonässås istället), helstekt kyckling osvosv. Nu är min dotter inte så gammal än, så vi har inte kommit in i tjafsstadiet om maten än. Är det något hon inte gillar matvägrar hon, men hon kan ju inte vara med och bestämma än. Kan ni inte komma överens om att dottern får bestämma 2 maträtter i veckan (eller vad ni tycker passar bra)? Tack för tipsen. Fiskgratäng är något jag glömt bort som jag vet att 6 åringen gillar!! Vi måste komma in i en balans där 6 åringen känner sig delaktig men lär sig förstå att hon inte kan bestämma 7 middagar i veckan för att tycka att hon är delaktig , något som inte alltid är så lätt... Min 2 åriga son är inte heller alltid lätt att få i mat. Han kan älska köttbullar ena dagen och hata dem nästa!! Då vägrar han att äta maten!! Sen är han hungrig en timme senare och gnäller som bara den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Ett tips är väl att inte alls låta sexåringen ha inflytande över vad som serveras hemma. Varför ska ett barn bestämma vad som ska stå på bordet? Det är ett alldeles för stort ansvar för ett så litet barn. Barn mår inte bra av att bestämma för mycket. Hon har varken kunskaper eller erfarenheter att fatta rätt beslut. Ge henne inflytande över andra områden, låt henne till exempel välja kläder. Eller ge henne ett val på TVÅ maträtter som du valt. Hon behöver dessutom lära sig att äta olika typer av mat, inte bara det som är gott första gången man smakar. Nu gled vi in på barnuppfostran, mitt favoritämne efter LCHF... Tillbaka till frågan, alltså. Jag är inte heller förtjust i kokosfett i kaffet och äter måttligt med ägg. Ofta tar jag en avokado med olivolja och flingsalt till frukost. Kaffe, ibland med grädde, till. Älskar också kall mat, gårdagens rester fungerar alltid fint till frukosten. Själv tröttnar jag aldrig på enkel, ren mat. Kött, kyckling, fisk, citron, olivolja, mycket grönsaker av alla de slag. Experimentera med olika kryddor och ta en smörklick till. Grilla, frossa i härliga sallader. Just den här tiden på året tycker jag att matlagningen går som en dans! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted July 2, 2013 Author Share Posted July 2, 2013 Ett tips är väl att inte alls låta sexåringen ha inflytande över vad som serveras hemma. Varför ska ett barn bestämma vad som ska stå på bordet? Det är ett alldeles för stort ansvar för ett så litet barn. Barn mår inte bra av att bestämma för mycket. Hon har varken kunskaper eller erfarenheter att fatta rätt beslut. Ge henne inflytande över andra områden, låt henne till exempel välja kläder. Eller ge henne ett val på TVÅ maträtter som du valt. Hon behöver dessutom lära sig att äta olika typer av mat, inte bara det som är gott första gången man smakar. Nu gled vi in på barnuppfostran, mitt favoritämne efter LCHF... Tillbaka till frågan, alltså. Jag är inte heller förtjust i kokosfett i kaffet och äter måttligt med ägg. Ofta tar jag en avokado med olivolja och flingsalt till frukost. Kaffe, ibland med grädde, till. Älskar också kall mat, gårdagens rester fungerar alltid fint till frukosten. Själv tröttnar jag aldrig på enkel, ren mat. Kött, kyckling, fisk, citron, olivolja, mycket grönsaker av alla de slag. Experimentera med olika kryddor och ta en smörklick till. Grilla, frossa i härliga sallader. Just den här tiden på året tycker jag att matlagningen går som en dans! Ja du, vi gillar att grilla. Men det har regnat i 1,5 vecka nu så grillen står orörd... Vi har en liten "grillkorg" från weber i metall som vi lägger en massa grönsaker i när vi grillar kött. Alla plockar sina favortier och det blir ALLTID champinjoner över till mig En enkel favorit (min) är grillad kycklingfile, kryddsmör och grillade grönsaker. Gott, enkelt, snabbt! Men det blir svårt i regn... Hur menar du att det är ett för stort ansvar för en 6 åring att bidra med några rätter till veckomatsedeln? Jag tänkte att om hon får vara med och föreslå två rätter så är hon mer positiv till den maten vi vuxna väljer och smakar med ett öppet sinne. Att hon blir sur för att hon inte får välja alla rätter är en annan femma. Det har inget med ansvar att göra utan att lära sig att alla ska vara delaktiga. Kan ju även berätta att de sista två rätterna hon önskat var fiskgryta och ugnsbakad lax med spenatsås, ärtor, sparris och EN potatis. Det känns inte som mat som räknas som "barnmat" direkt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts