Inez

Livsmedelsverket fegar ur

Recommended Posts

Läs det här om ni orkar. Det kom ett frustrerat stööön ur min strupe, när jag läste det.

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-LCHF/

Länken går till Livsmedelsverkets hemsida. Man yttrar sig här med tonen hos den som alltid vet bäst. Det framgår av texten att man visserligen uppfattat vad LCHF handlar om, men man vågar inte släppa greppet om de 30 år gamla kostrekommendationerna och förorda de nya rönen om fettkonsumtion, för tänk om det blir fel... 

Men kan det bli mer fel än så här:

"Det man vet är att

• LCHF ofta ger förstoppning, eftersom kosten är fiberfattig. Fibrer och fullkorn minskar också risken för tarmcancer, men LCHF innehåller inget fullkorn och bara lite fibrer.

• LCHF-dieten höjer i allmänhet de farliga blodfetterna, speciellt om man inte går ner i vikt av dieten. Man vet att höga blodfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

• mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom: LCHF-dieten innehåller mycket mättat fett. Om man byter ut mättat mot fleromättat fett minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

• personer som äter fullkorn, frukt och grönt, fisk och olja vanligen håller sig friskare än de som äter mycket kött, smör och grädde och lite grönsaker.

• en ensidig kost gör att det blir svårare att få i sig alla näringsämnen: LCHF ger oftast för lite fibrer och inget fullkorn, som bara finns i spannmål och ris. Den innehåller också bara lite bär och nästan ingen frukt."

Man påstår alltså, att "man vet" att LCHF-kosten höjer de farliga blodfetterna och ökar riskerna för hjärt- och kärlsjukdom!  När det i själva verket är så, att det vi vet nu är detta: allt det som LIvsmedelsverket efterlyser här ovan är sådant som rekommenderats i 30 år (tala om långtidstest och fullskaleförsök...) och som är orsaken till ökad förekomst av fetma, cancer, diabetes 2, höga kolesterolvärden, högt blodtryck m m.

Jag undrar om man inte bett professor Maj-Lis Hellénius formulera texten på LV:s hemsida. Det låter oroväckande bekant alltihop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OCH HÄR ÄR ORSAKEN till att SLV inte vill ändra sina kostrekommendationer:

"Varför ändrar inte Livsmedelsverket sina kostråd?

Många LCHF-förespråkare påstår att vetenskapen skulle ha svängt när det gäller fett. Men det stämmer inte.  Näringsexperter världen över är överens om att risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar om en del av det mättade fettet byts ut mot fleromättat fett. Livsmedelsverkets råd måste bygga på det som vetenskapen säger om hur matvanorna påverkar hälsan på lång sikt, inte på personliga erfarenheter från människor som mår bättre för att de gått ner i vikt."  (Citat från SLV:s hemsida)

Jag får krupp av att läsa sånt här. Själv är jag ett exempel av flera på att kolesterolvärden och blodtryck normaliserats av LCHF utan att vikten minskat mer än 0,5 kilo på 5 månader (hade inte så mycket att ta av från början...). Jag började äta enl. LCHF för att slippa blodtrycksmediciner och statiner, inte för att gå ner i vikt. Jag har nått mitt mål.

Det börjar bli dags att göra en revision av SLV:s principer för ställningstagande till forskningsresultat. Kan inte Socialstyrelsen ingripa- där är man ju faktiskt öppna för den nyare forskningen på nutritionsområdet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, Sveriges Livsfarliga Verk ändrar sig inte i förstone. Men det kommer de att få göra i sinom tid. Verkligheten håller på att springa ifrån dem. Det är bara det att det fattar de inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livsmedelsverket hänvisar till denna sida för råden om att öka intaget av fleromättat och minska på intaget av mättat:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Hjart--och-karlsjukdom/Epidemiologiska-studier-om-sambandet-mellan-fettkvalitet-och-hjart--och-karlsjukdom/

Problemet är att epidemiologiska studier kan visa på samband som inte är korrekta (man lura sig själv och andra).

Nicklas på Träningslära har skrivit en lång text om epidemiologiska studier

http://traningslara.se/kostforskning-3-forsta-delen-om-epidemiologi/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livsmedelsverket hänvisar till denna sida för råden om att öka intaget av fleromättat och minska på intaget av mättat:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Hjart--och-karlsjukdom/Epidemiologiska-studier-om-sambandet-mellan-fettkvalitet-och-hjart--och-karlsjukdom/

Problemet är att epidemiologiska studier kan visa på samband som inte är korrekta (man lura sig själv och andra).

Nicklas på Träningslära har skrivit en lång text om epidemiologiska studier

http://traningslara.se/kostforskning-3-forsta-delen-om-epidemiologi/

Har läst de artiklar du länkade till. Den första kändes ganska förvirrande (ungefär som "dock inte utan men eventuellt om i fall att").  När jag hade läst Nicklas' ytterst intressanta artikel insåg jag att den typ av undersökningar han är skeptisk till är just den som SLV refererade till under din första länk... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg