Jump to content

LCHF och depression

Sandra

Recommended Posts

Sedan gymnasiet har jag haft en depression som sakta smugit sig på mig. Symtomen inkluderade inte att jag kände mig ledsen, däremot likgiltighet, brist på motivation, social fobi, ätstörningar, sömnproblem, ångest och mycket mer. I mars detta år började jag gå till psykolog och började bearbeta saker, men det blev först mycket sämre så att jag faktiskt kände att jag var deprimerad också. Förbättringen var väldigt långsam. Fram till det att jag började äta LCHF i september. Från första dagen gick det över och har hållit i sig sedan dess.

Nu kan jag naturligtvis inte veta säkert att det är koständringen som fixat problemet, men min teori är att det visst förhåller sig så. Den största förändringen är att jag börjat äta fet fisk i mycket större mängder än jag gjorde tidigare (har aldrig varit förtjust i fisk förut men smaken har ändrats). Redan innan LCHF slutade jag med socker och godis även om jag åt pasta och processade produkter.

Vissa depressioner har nog andra orsaker, men jag tror att min berodde på näringsbrist som hindrade skapandet av signalsubstanser, och att detta ändå aldrig hade kunnat ordnats till med terapi. Vad tror ni?

Svår fråga! Men på tal om fet fisk finns ju ett antal studier som visar förbättring med Omega-3 så det kan ju ha hjälpt. D-vitamin kan också vara av värde.

http://www.kostdoktorn.se/omega-3/#hjarnan

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/#halsovinster

Vissa upplever sig klart förbättrade när de börjar med LCHF. Det är dock svårt att veta hur vanligt det är.

Jag hade svåra depressioner ända tills jag  fick diagnos gluten intolerant ,det var från den ena veckan till den andra så mådde jag topp.   :)

Då var jag 30 år, i 18 år hade jag mått skit ,riktigt dåligt . Ibland kan jag bli så förbannad för att läkarna sa att mitt onda i magen berodde på att jag var deprimerad fast det faktiskt var tvärtom. Kosten är så viktig .  

• Like 1

Ytterligare en sån sak som jag önskar att det fanns pengar till forskning om, med andra ord. Det verkar som att det finns mycket som påverkas av kosten och trots detta läggs det väldigt lite resurser på såväl studier som information om kostens värde.

Hej!

Jag tror adrig du kan få ett 100%-igt svar på VARFÖR du är deprimerad.
Men jag känner precis som dig, mina depressioner dämpas om jag håller nere på godiset och alla de snabba kolhydraterna. Jag tycks vara känslig för att hamna ur balans, kostmässigt...
Nu vet jag ju inte det här till 100%, men jag upplever att min ångest jag har till och från blir värre om jag äter godis. Kan ju kanske bero på att det fungerar som knark för hjärnan. Man utsöndrar avslappnande och må-bra hormoner (tillfälligt). När detta sen släpper så blir det mycket mycket värre!
Detta fungerar samma som får de som har ett självskadebeteende. När de skär, slår eller river sig så känns det bra för stunden, men ångesten som kommer efteråt är 100 gånger värre!
Tycker att du precis som jag ska se upp med godis, alkohol, tobak, cannabis och övriga saker du känner att du lätt fastnar i.

Det där med näringsbrist tror jag absolut kan ha en koppling. När man äter för lite tappar man energi och livsgnista. Kroppen sparar ju på det lilla den får till det allra nödvändigaste.
Mitt tips är då att du försöker äta dig mätt varje gång du äter. Har du svårt för att äta 5 gånger per dag, kanske du tycker det är lättare att äta 3 rejäla mål om dagen. Eller tvärtom...

Kosttillskott som D vitamin, omega 3, vitaminer och mineraler kan vara nödvändiga, speciellt om du vet om att du äter alldeles för lite...
Jag tar samtliga tillskott även fast jag äter tillräckligt.

Kosten kanske kan hjälpa dig till viss del, men jag tror ju inte att psykiska problem rent generellt beror på vad man äter. Psykiska problem har nog ofta bakgrund i tidigare händelser i livet som man kanske måste gräva upp på grund av olika saker (man kanske inte har bearbetat vad man tidigare har gått igenom).
ta allt jag har skrivit med en nypa salt d jag skriver ur egen erfarenhet och inte enligt vetenskap..
Hoppas detta var till någon hjälp!

/ Cristoffer

• Like 3

Jag tror mycket väl att många mentala åkommor kan vara kostrelaterade. Jag själv kan vara ganska ångestladdad av mig, ha svårt att sova, vara deppad periodvis - och jag upplever precis som du att dessa saker har blivit lindrigare efter kostbytet. Det känns som att hela maskineriet bara har saktat ned och nu kör på ett behagligare tempo.

Det finns även vissa indikationer att LCHF (den strikta varianten) skulle kunna vara till hjälp vid depression;

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3321471/

"The KD in Psychiatric Disorders (Depression)

Mood stabilizing properties of the KD have been hypothesized (El-Mallakh and Paskitti, 2001), but no clinical studies have been conducted as of this writing. The potential role of the KD in depression has been studied in the forced choice model of depression in rats, which led to a beneficial effect similar to that afforded by conventional antidepressants (Murphy et al., 2004; Murphy and Burnham, 2006)."

• Like 2

Ja, hjärnan är definitivt lugnare! Upplevde det tidigare att jag ständigt var i ett läge att leta efter och planera för katastrofer. "Ont i magen? Kanske tarmcancer. Skapa åtgärdsplan." "Steka bacon? Akta så att inte flottet hamnar på varma plattan och börjar brinna." och så vidare. Nu är jag mycket lugnare. Åt lite godis under jul, och ångesten kom tillbaka. "Åka buss på snö? Där kommer en kurva. Håll i dig, för vi kan åka i diket."

Så socker + kolhydrater kan nog öka på stress och ångest för mig, medan brist på essentiella fetter sabbar annat i hjärnan.

• Like 1

Lierre Keith skriver i sin bok Vegomyten en hel del om den stora förekomsten av depressioner och psykiska besvär bland veganer. Hon förklarar detta precis som ni tidigare berört att både sockret i sig samt frånvaron av aminosyran serotonin som krävs för att göra "äkta" tryptofan som huvudorsak, men även andra saker.

Hon beskriver mycket målande hur hon skälv mådde psykiskt under alla veganår och den lika gripande som snabba förändringen när hon till slut gjorde en kostomläggning.

• Like 1

Lierre Keith skriver i sin bok Vegomyten en hel del om den stora förekomsten av depressioner och psykiska besvär bland veganer. Hon förklarar detta precis som ni tidigare berört att både sockret i sig samt frånvaron av aminosyran serotonin som krävs för att göra "äkta" tryptofan som huvudorsak, men även andra saker.

Hon beskriver mycket målande hur hon skälv mådde psykiskt under alla veganår och den lika gripande som snabba förändringen när hon till slut gjorde en kostomläggning.

Oj, jag får så många boktips. En till som jag ska läsa. Tack! :)

Sedan gymnasiet har jag haft en depression som sakta smugit sig på mig. Symtomen inkluderade inte att jag kände mig ledsen, däremot likgiltighet, brist på motivation, social fobi, ätstörningar, sömnproblem, ångest och mycket mer. I mars detta år började jag gå till psykolog och började bearbeta saker, men det blev först mycket sämre så att jag faktiskt kände att jag var deprimerad också. Förbättringen var väldigt långsam. Fram till det att jag började äta LCHF i september. Från första dagen gick det över och har hållit i sig sedan dess.

Nu kan jag naturligtvis inte veta säkert att det är koständringen som fixat problemet, men min teori är att det visst förhåller sig så. Den största förändringen är att jag börjat äta fet fisk i mycket större mängder än jag gjorde tidigare (har aldrig varit förtjust i fisk förut men smaken har ändrats). Redan innan LCHF slutade jag med socker och godis även om jag åt pasta och processade produkter.

Vissa depressioner har nog andra orsaker, men jag tror att min berodde på näringsbrist som hindrade skapandet av signalsubstanser, och att detta ändå aldrig hade kunnat ordnats till med terapi. Vad tror ni?

Jag är övertygad om att det är kostförändringen som har hjälpt dig mot depression! jag själv mådde inte särskilt väl på kolhydratkosten... mådde i allmänt ganska dåligt faktiskt. Men de två saker som ger stor effekt enligt min egen erfarenhet och det jag har läst är LCHF + D vitamin och Omega 3! D vitamin och Omega 3 är rena bomben för välmåendet! i varje fall enligt egen erfarenhet! vad bra att du känner att du mår mycket bättre nu Sandra! :)

Grunden är LCHF för ett bra välmående sedan med Omega 3 och D vitamin doser i optimal nivå, så brukar man må väldigt bra!

Jag är övertygad om att det är kostförändringen som har hjälpt dig mot depression! jag själv mådde inte särskilt väl på kolhydratkosten... mådde i allmänt ganska dåligt faktiskt. Men de två saker som ger stor effekt enligt min egen erfarenhet och det jag har läst är LCHF + D vitamin och Omega 3! D vitamin och Omega 3 är rena bomben för välmåendet! i varje fall enligt egen erfarenhet! vad bra att du känner att du mår mycket bättre nu Sandra! :)

Grunden är LCHF för ett bra välmående sedan med Omega 3 och D vitamin doser i optimal nivå, så brukar man må väldigt bra!

Jag har faktiskt inte ätit några tillskott alls, vare sig Omega 3 eller D-vitamin. Tror jag får tillräckligt Omega 3 från fisk, och så länge jag inte känner några D-vitaminbristrelaterade problem så är planen att införskaffa detta på naturlig väg när solen står högt nog.

Kul att du också mår bättre! Ibland känns det som att LCHF är rena supermedicinen mot i stort sett allt, fast snarare är det väl att en felaktig kost är orsaken till de sakerna.