Jump to content

Vad är intelligens?

Leopold Roos

Recommended Posts

Jag är ett stort fan av Howard Gardner och hans just nu tror jag 8 1/2 intelligenser, teorin säger att vi alla har lite av alla dessa intelligenser i stigande ordning. kolla på http://howardgardner.com

Visdom = erfarenhet + tillägg av kunskaper för att hålla sig a jour.

Intelligens går att träna upp!

Smarthet/streetsmart = en god kombination med högre del av tex. EI = emotionell intelligens (finns två stycken) och beroende på området, linguistisk och logisk matematisk intelligens och så lite mindre av de övriga. Just EI ger en väldigt bra smarthet när det gäller att förhålla sig till andra människor!

• Like 1

Jag har en helt annan definition än vad som vanligtvis avses med intelligens. (Har dock inte kommit på den själv).

Intelligens: en person är intelligent om hon förmår att arrangera sitt liv så att hon mår bra. :-)

Det kanske ligger närmare steetsmart.

Guest jala

Jag tror att alla 7 intelligenserna går att träna upp.Dock inte logiska förmågan mer än högst marginellt.Tycker att du i övrigt har fått bra svar.Hoppas det kommer fler åsikter och tankar.

Kommer att följa tråden av nyfikenhet och vetgirighet

Tror ni som vissa tror att man inte kan få mer än 10% ökning i IQ test om man tränar mycket - utan detta testar sådant man inte kan bli långt mer bättre i? Men är då allt detta medfött? Rasminne? Hört att vårar hjärnor verkar vara strukturerade väldigt olika från person till person - att man som bäbis får helt olika banor mellan sina neuroner, lite av en slump. Hur kan det då vara något som bara är genetiskt? Får man blodpropp och en del av hjärnan dör kan ju resten tränas upp närapå lika bra som de gamla delarna var. Det borde väl tyda på att man kan bli bättre i allt?

Å andra sidan sägs det att de som aldrig kommit i kontakt med ett språk innan 12 års ålder inte kan lära sig det sedan (som döva i ett litet samhälle där det inte finns teckenspråk). De kan lära sig ord, men aldrig lära sig bilda meningar.

urusel på att förstå konsekvensen av sitt handlande.

Hur lätt är denna egenskap att träna upp då tror ni?

Guest jala

Hur lätt är denna egenskap att träna upp då tror ni? "

Det handlar om den logiska förmågan där du bara marginellt kan förbättra dig.

Självklart kan jag ha fel Leo men jag är övertygad om att jag har rätt.Diskussioner om detta har förekommit tidigare här och var

men jag har aldrig sett att det har lett till något konkret

Hur lätt är denna egenskap att träna upp då tror ni? "

Det handlar om den logiska förmågan där du bara marginellt kan förbättra dig.

Självklart kan jag ha fel Leo men jag är övertygad om att jag har rätt.Diskussioner om detta har förekommit tidigare här och var

men jag har aldrig sett att det har lett till något konkret

Frågan är om förmågan att inse konsekvenser av sitt handlande är kopplad till logisk intelligens. I så fall skulle matematiker aldrig köra för fort med bilen, röka eller äta skräpmat. Dom skulle också vara bra på att hantera sin ekonomi.

Det här med konsekvenser av sitt handlande och att köra fort, röka osv tror jag mer handlar om självinsikt, självkänsla o självförtroende men även mognad. Läste någonstans att detta sitter i frontloben och att hjärnan mognar från nacken o framåt, så vid ca25 års ålder så är frontloben mognad, varför 18 åringar kan bete sig dumdristigt. Jag tycker nog inte det har med intelligens att göra.

jala: Utveckla om endast marginell ökning av den logiska intelligensen.

Just tester som IQ tester rör bara i princip logisk/matematisk o linguistisk intelligens o förutsätter att du lärt dig räkna, skriva o läsa = inlärd kunskap.

En annan mycket viktig aspekt på lärande är en persons inlärningsstil som kan variera o vissa lärare har inte förmågan att lära ut så det passar alla! Sokrates hade en mycket intressant ide´ om att vi alla besitter kunskap att lösa matematisla problem, bara vi får dem förklarade på rätt sätt!

Det där var en logisk kullerbytta

Om du då har två personer enligt nedan.

Person 1: Håller hastighetsgränserna och kör dessutom extra försiktigt i skymningen för att inte krocka med en älg. Han inser att detta kan hända och handlar därför på detta vis.

Person 2: Kör långt över hastighetsgränserna och tar ingen hänsyn till eventuell älgrisk. Denna person krockar sedan med en älg och bilen blir skrot. EFTER detta kör han mer försiktigt än person A men har sannolikheten att han skall krocka med en älg ökat?

Vem handlar mest logiskt?

Guest jala

jala: Utveckla om endast marginell ökning av den logiska intelligensen "

Logik är ingen kunskap,däremot kan du ha kunskap om logik.

Svar på frågan " Om du då har två personer enligt nedan " Handlar om mognad och har inget med logik att göra.

jala: Utveckla om endast marginell ökning av den logiska intelligensen "

Logik är ingen kunskap,däremot kan du ha kunskap om logik.

Svar på frågan " Om du då har två personer enligt nedan " Handlar om mognad och har inget med logik att göra.

Du har rätt i att logik inte är kunskap men man kan dra logiska slutsatser med kunskapen som bas.

"Logik är ingen kunskap,däremot kan du ha kunskap om logik." Jo fast sedan så är det skillnad på kunskap "i" logik och kunskap "om" logik.

Sokrates hävdade att vår förmåga att lösa problem är medfödd för alla, han visade det med ett exempel med en slav som aldrig gått i skolan men lyckades att förstå hur ett logiskt/matematisk problem skulle lösas ändå genom att svara på de rätta frågorna.

jala: Var har du läst att en människas logiska centra inte kan utvecklas mer än marginellt, jag håller verkligen inte med om det, utan menar att (med stöd av Howard Gardner) att alla intelligenser kan utvecklas. Menar du att man har fått den logik man har och inte kan lära sig mer?

Guest jala

Menar du att man har fått den logik man har och inte kan lära sig mer? " Svar ja.

Hildegaard, du ställer så smarta frågor.Är det medfött eller har du tillägnat dig den kunskapen.

Guest jala

"    Jag är nyfiken på vad du stöder ditt resonemang på? Gäller det för allt du har kunskap om eller bara logik?     "

Vilket resonemang?                                                                   Allt jag harkunskap?     Jag förstår inte vad du menar.

Vänligen utveckla. Mina kunskaper är begränsade.

Är logiskt tänkande helt medfött eller byggs det upp i ung ålder? Är det genetiskt (DNA) rakt av? Är det slumpen (som jag nämnde lite om i mitt förra inlägg)?

det finns folk som har intensivtränat IQ förhöjande test/frågor/spel och kunnat höja sin IQ från 100 till 130 (på nåt år).

De har då inte haft någon förbättrad logik? De har bara lärt sig alla rätta svar eller hur förklarar du det? Eller menar du IQ test inte bygger på logik? Tyckte du sa förut du tyckte det nästan enbart var logik. Kanske svaret är att dessa personer bara hittat på?

Om man vänder på det då. Om man hela tiden i sitt liv inte använder sig av sin logik, att man bara jobbar monotont, aldrig utmanar sig osv, kommer man alltid har kvar denna logiska kapacitet? Den är som cykling, går aldrig att glömma? (fast man kan ju bli sämre på cykla så det kanske är en dålig liknelse).

Jag är ett stort fan av Howard Gardner och hans just nu tror jag 8 1/2 intelligenser, teorin säger att vi alla har lite av alla dessa intelligenser i stigande ordning. kolla på http://howardgardner.com

Naturalist: An ability to identify and distinguish among different types of plants, animals, and weather formations that are found in the natural world

Låter som en väldigt specifik intelligens, eller är det inte närapå enbart fakta kunskap?

Guest jala

"  Är logiskt tänkande helt medfött eller byggs det upp i ung ålder?  " Medfött. Dina övriga frågor kan jag inte besvara Leo

Man kan ju ha olika talanger t ex så är en del människor matematiskt lagda medan andra har lättare för språk.

Det svarar dock inte på frågan om vad som är intelligens.

Är t ex en person som har lätt att förstå matematik och fysik men är hopplös när det gäller att lära sig engelska intelligentare än den som lätt kan lära sig flera språk men har svårt för matte och fysik?

Det är alltså inte min åsikt utan bara en frågeställning.

Man kan ju ha olika talanger t ex så är en del människor matematiskt lagda medan andra har lättare för språk.

Det svarar dock inte på frågan om vad som är intelligens.

Är t ex en person som har lätt att förstå matematik och fysik men är hopplös när det gäller att lära sig engelska intelligentare än den som lätt kan lära sig flera språk men har svårt för matte och fysik?

Det är alltså inte min åsikt utan bara en frågeställning.

Man kan argumentera att matematik är, just det, ett språk!

Angående intelligens, om man nu besitter en sådan, vad ska man ha den till?

M.v.h.

OO

Streetsmart ligger väl närmast det som kallas "sunt förnuft", vilket är något jag ser allt mindre av, dessvärre.

Allt oftare när jag ser någon göra något på ett bakvänt sätt och påpekar att det kanske vore bättre att göra det på omvänt sätt (eftersom det för mig ter sig lättare/smartare/mer effektivt) får jag nästan alltid till svar numera "jag tänkte inte på det".

Har folk slutat tänka efter före?

Guest jala

Vad är intelligens? 

Jag tror att det inte går att svara på. Det blir bara en massa rundsnack och leder inte till något konkret.

Jag har aldrig sett att det gjort det. I hopp om att någon kommer med ett svar så följer jag tråden.

LCHF är ETT bra sätt att förbättra sig.

Streetsmart ligger väl närmast det som kallas "sunt förnuft", vilket är något jag ser allt mindre av, dessvärre.

Allt oftare när jag ser någon göra något på ett bakvänt sätt och påpekar att det kanske vore bättre att göra det på omvänt sätt (eftersom det för mig ter sig lättare/smartare/mer effektivt) får jag nästan alltid till svar numera "jag tänkte inte på det".

Har folk slutat tänka efter före?

Jag tycker man kan ha mycket av sunt förnuft utan att vara streetsmart. Jag har uppfattat streetsmart mer som att agera på ett sätt som gagnar en själv.

• Like 1