Jump to content

Sömnproblem av LCHF

Berten76
 Share

Recommended Posts

Hej

När jag gick över till LCHF ändrade jag från till strikt LCHF över en natt. Det var kanske för snabb övergång. Jag var lite smått illamående varje dag och kände mig väldigt slö. Sammtidigt idrottade jag hårt vilket tog hårt på mig.  Snart började jag sova dåligt. Vaknade mellan 1 och 3, och hade väldigt svårt att somna om. Sov sen dåligt till 4-6 då jag inte kunde sova mer. Blev tvungen att sova middag för att orka med dagen. Tillslut orkade jag inte med idrottandet längre utan slutade med det, men forsatte med lätt styrketräning. Jag testade mina kortisolvärden (4 tillfällen under dagen) och de var något låga. Efter 3 månader höjde jag mitt kolhydratsintag sammtidigt som jag började äta kosttilskott enligt en viss näringsterapeut, då blev jag även förstoppad. Jag testade äta LCHF men utan mjölkprodukter, och olivolja och kokosfett istället för smör, blev ingen skillnad. Jag testade mig för födoämnesintolerans (IGg) vilket visade massa allergier. Detta skulle då indikera läckande tarm. Vet inte hur bra det stämmer för jag märker inte av någon allergi. Jag gjorde en hårmineralanalys som visade jag att de flesta av mina mineraler var lite låga. Jag har nu ätit massa kosttilskott i 10 månader. När jag äter 900mg magnesium per dag slipper jag förstoppningen. Nu äter jag mer kolhydrater sömnen har förbättras något, jag har inte vågat testa LCHF igen. När jag ätit lite mer åt det hållet har jag sovit sämre. 

Jag har även underfunktion på sköldkörteln (hashimoto) och mitt TSH har höjts under denna period.

Anledningen till att jag ville gå över till LCHF är att jag har diabetes typ 1 och ville förbättra mitt blodsocker som visserligen var väldigt bra.

Viktmässigt är jag något underviktig.

Man läser om alla som mår så bra på LCHF så man önskar så att det skule fungera på en själv med. Nån som har nån ide vad som kan vara fel?

Ja du, du har ju en del problem i påsen.. och köra hårt med träning under omställningen är inget som rekommenderas.

Sen så, typ 1 skiljer ju sig rätt mycket från typ 2 och andra problem, tex så är man sällan insulinresistent.. vilket ger ett helt annat utgångsläge.

Dvs, typ 2 och ofta obesa personer har oftast insulinresitens.. varvid de oftast fungerar med lägsta möjliga kolhydratintag de kan acceptera.

Men för en typ 1 som inte är insulinresistent.. är ju tvungen att ta sitt insulin i alla fall, och kan bättre nyttja kolhydrater som bränsle.. varvid det ger att minsta möjliga inte alltid är lika optimalt.

Sen så.. beror det ju delvis på hur du lyckats hantera ditt bra blodsockervärde, är det med insulin eller med kost eller motion.. dvs du kan ju faktist ha använt ansenliga mängder insulin.. och hade det varit kosten så hade du ju åtminstone varit halvägs till LCHF redan kan vi konstatera.

Och att ta insulin via sprutor eller pump är på inget sätt lika bra som genom en frisk bukspottkörtels pulsativa utsöndring, det pulsativa gör att det går åt mindre insulin för samma effekt.

Såå.. jag föreslår att du trappar ner, mäter och justerar, trappar lite till, mäter justerar.. för vissa har det tagit ett år!

Sen så Dr Bernstein är den främsta experten på Lågkolhydratkost och typ 1, han är det själv sedan barnsben.

http://www.diabetes-book.com/

Här har du han på Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=9VaNJO7KMgg&list=PLA9DD3B32E600F09A

• Like 3

Har du läckande tarm tycker jag att du ska sluta med mjölmat och baljväxter och kanske även mejeriprodukter om du kan. Eftersom du verkar ha lite problem med dina vitamin- och mineralvärden så skulle jag vara noga med grönsakerna. Jag äter själv minst 1 dl från följande grönsaksgrupper vid varje mål för att få i mig mycket näring (samt kött/fisk och fett såklart).

- GRÖNA BLADGRÖNSAKERSpenat, mangold, grönkål mm.
- SVAVELRIKA GRÖNSAKERVitkål, broccoli, sparris, lök, svamp mm.
- FÄRGGLADA GRÖNSAKERRödbetor, rödkål, morot, rödlök, hallon, blåbär, körsbär, mm.

För läckande mage rekommenderar man även benbuljong som har kokats under 1-2 dagar. Nötter och äggvita kan vara problem för magen men om du tål det så är det en bra näringskälla. Angående problem med låg kolhydratsmängd så kan du ju öka den lite men då välja bra kolhydratskällor som grönsaker, rotfrukter, bär och nötter. Behöver du hålla kolhydratsmängden ned pga av din diabetes så kan man välja grönsaker med lågt kolhydratinnehåll (till de med högt kh räknar jag bara rotfrukter, sötpotatis och potatis. Jag äter rotfrukter som rödbetor och morötter men i mindre mängder). För att få jod kan det vara bra att använda salt med jod. 

Vad gäller sömnbesvären så vet jag inte riktigt. Dricker du kaffe? Och i sådana fall är det snabbkaffe? 

Vad gäller dina allergier så kanske de är mer som intolerans? 

• Like 2

Hej

Tack för svaren. Jo har tidigare försökt med buljong men slutat pga av lathet, ska ta upp det igen. Jag dricker inget kaffe. Jo om det nu är något så är det väl intolerans, lite konstigt bara att jag inte märker av någon tolerans. Innan LCHF mådde jag jätte bra (var dock väldigt gasig i magen). 

Jag har varit lite restriktiv i valen av grönsaker pga av jag visst var intolerant mot många, men kankse är dags att ontroducera lite mer

Tack

Hoppas du inte menar buljong man köper i vanlig affär, den innehåller kopiösa mängder av smakförstärkande ämnet mononatriumglutamat (glutamat, E621 eller jästextrakt), som är det E ämne med flest biverkningar.

Det tar lång tid för celler att skapa mitokondrier, som kan förbränna fett, och andra omställningar i kroppen - så man kan vara effektiv i träning. Hade du mycket fettskräck innan LCHF? Eller åt du ibland fett? Hur stor var fettandelen när du körde LCHF? En del tror att strikt LCHF är att bara minska kolhydrater, men inte öka fettandelen.

• Like 1

Hej

Tack för svaren. Jo har tidigare försökt med buljong men slutat pga av lathet, ska ta upp det igen. Jag dricker inget kaffe. Jo om det nu är något så är det väl intolerans, lite konstigt bara att jag inte märker av någon tolerans. Innan LCHF mådde jag jätte bra (var dock väldigt gasig i magen). 

Jag har varit lite restriktiv i valen av grönsaker pga av jag visst var intolerant mot många, men kankse är dags att ontroducera lite mer

Tack

Jag märke bara av mina "intoleranser" som gas i magen också och jag kan äta små mängder utan att det blir problem. Man får tänka "många bäckar små.." när man inte känner av det som en omedelbar reaktion. Jag tror att om du undviker mjölmat och baljväxter så har du kommit lång väg (det är lektinet i dom som är problem). Vissa grönsaker är ju svåra för magen men du får väl testa dig fram vad som funkar. Jag klarar kål (vitkål och rödkål) som ju ska vara svårt för de men IBS mage. Kanske prova syrade grönsaker? Det finns bra syrade rödbetor och vitkål nu i affären.

• Like 1

Om du mådde bra innan skulle jag rekommendera att du inte ger dig på strikt LCHF utan kör en liberal variant men att du ska lägga krut på att undvika/utesluta helt alla spannmål och förstås undvika tillsatt socker så gott det går. 

Själv äter jag rätt liberalt numera och mår lika bra på det som på strikt LCHF, bara med lite mer variation.  ;)

Jag klarar inte av mjölmat, särskilt vete är rena rävgiftet för mig. Snacka om bubbel i magen! (Och ledvärk och magsmärtor..) En banan eller ett päron däremot, går hur bra som helst. 

Lycka till!

• Like 1

Hej

Tack för alla svar

Leo

Nej absolut inte köpebuljong, jag äter bara naturlig mat. Ja jag var fettskrämd, Åt typ en matsked olivolja i varje lagad mål mat. Inget smör på mackan ( kombination av fettskrämd och lathet). Jag vet inte exakt fettandelen när jag åt LCHF men jag var totalt övertygad så jag lassade på rejält med fett, hade samma andel protein åt bara ovan jord grönsaker och åt tillräckligt med fett för att inte vara det minsta hungrig, tillräckligt för att inte gå ner i vikt, vilket jag inte ville.

Johanna

Jag äter inget mjöl eller bakjväxter. Hade en period med baljväxter som jag avslutade för nån månad sen, men det gav mig gaser. Har fortfarande lite gaser, men inte så farligt. Tror dom skulle försvinna om jag minskade kolhydraterna men det vågar jag inte.

• Like 1

Hej

Jag äter inget mjöl eller bakjväxter. Hade en period med baljväxter som jag avslutade för nån månad sen, men det gav mig gaser. Har fortfarande lite gaser, men inte så farligt. Tror dom skulle försvinna om jag minskade kolhydraterna men det vågar jag inte.

Jag skulle fokusera mindre på mängden kolhydrater och mer koncentrera mig på vilka matvaror du kan äta så att magen kan läka. Om du äter 30-50 gr kh per dag är det ändå en låg mängd jämfört med normal kost och det borde vara ok för din diabetes? Sen kan du undvika mjöl, mjölk och baljväxter och vara mer generös med rotfrukter, bär och nötter så länge magen klarar det. Sök på paleo kost så får du en del idéer, men du kanske inte kan äta lika mycket frukt och nötmjöl som de vanligen gör, och var inte rädd för fett. Jag själv har lite problem med nötter och frön samt äggvita så jag gör tex äggröra på två gulor och ett ägg. Du kan äta sötpotatis för att få upp kh mängden lite. Potatis ska vara svårt för magen då den är så särkelserik.

• Like 1

Hej

Tack

Skaffa dig en crockpot, det är bara att slänga i lite köttiga ben +märgben, kanske lite grönsaker och täcka med vatten, sätt in timern på 12 timmar låg temp och lämna poten, se'n sila och frys i portioner! Underbar och nyttig buljong!

• Like 1

Jag skulle fokusera mindre på mängden kolhydrater och mer koncentrera mig på vilka matvaror du kan äta så att magen kan läka. Om du äter 30-50 gr kh per dag är det ändå en låg mängd jämfört med normal kost och det borde vara ok för din diabetes? Sen kan du undvika mjöl, mjölk och baljväxter och vara mer generös med rotfrukter, bär och nötter så länge magen klarar det. Sök på paleo kost så får du en del idéer, men du kanske inte kan äta lika mycket frukt och nötmjöl som de vanligen gör, och var inte rädd för fett. Jag själv har lite problem med nötter och frön samt äggvita så jag gör tex äggröra på två gulor och ett ägg. Du kan äta sötpotatis för att få upp kh mängden lite. Potatis ska vara svårt för magen då den är så särkelserik.

Hej

Jag testade i går att öka fett och sänka kolhydraterna. Sömnen blev rejält mycket sämre tyvärr (vet inte om det är kolhydraterna eller fettet som gör det.) En intressant sak är att när jag åt LCHF sänktes mitt TSH. jag sänkte då min levaxindos så mitt TSH höjdes, men tyvärr hjälpte det inte sömnen. Nu när jag äter mer kolhydrater och mitt TSH höjts. Kan ju vara därför jag sover bättre. men tror inte det är hela sanningen eftersom jag även sov dåligt även på högt TSH under LCHF perioden. 

Hur märkte du av din intolerans mot äggvitor, var det att magen blev gasig?

PS

Jag brukar ha antingen morot eller sötpotatis som kolhydratkälla, ibland Quinoa

Lyssna på Zepp! Du har för bråttom! Återgå till din tidigare kost och gör en liten förändring i taget, utvärdera och gå vidare när/om de negativa biverkningarna försvinner. Annars återgå och gör en annan liten förändring...

Jag är som du; vill göra allt med en gång men de vise skynda långsamt.. Och med ditt bagage är det nog nödvändigt!

Lycka till! Ge inte upp!

• Like 3

Hej Berten.

Jag är varken underviktig eller har diabetes, men jag har Hashimotos. Äter strikt LCHF och även mina TSH-värden har sjunkit jättemycket. Men jag mår bara bra av det. T4 har hållits under övre gränsen och det är väl det man bör se på. Faktum är att jag mår så bra som jag inte gjort på många år. Även jag sover dock mindre nuförtiden. Jag förstår att du trött av att du sover mindre? För jag upplever ingen trötthet egentligen, jag är bara störd på att vakna klockan 04 på morgnarna... :huh:

Men är det inte så att man sover mindre då man är i ketos, men då utan trötthet som följd?

Det här är kanske en dum fråga, men reagerar personer med typ1 diabetes annorlunda på ketos än andra? Det jag undra är egentligen om du varit så strikt lchf att du hamnat i ketos och borde vara försiktig med just det?

Ha det gott nu hälsar Tr0llet (som egentligen inte har en susning vad hon skriver om)

Ja altså med typ 1 så har man alltid risken för ketoacidos att ta hänsyn till.. och har man ingen konstaterad insulin resistens bör man hålla marginal.. och även mäta blodketoner samtidigt som man mäter blodsocker!

Vad jag läser av de som har typ 1 och lyckats komma igenom hela proceduren är att det handlar om att ligga på ungefär samma kolhydratintag hela tiden, minska på måltidsinulinet och öka på det långtidsverkande.. så att det motsvarar den mängd som vi friska har hela tiden.

Så ofta så stämmer inte längre de gamla regler man följde med dos per gram kolhydrat, utan allt efter som man trappar ner så förändras kroppens förmåga att hantera födan man intar.. och behovet av långtidsverkande.

Och sömnproblemet kan tex bero på en ökad glukoneogenes under natten.. och om risk för hypoglykemi föreligger så utsöndras även olika stresshormoner.. tex kortisol.

Kortisol skall utsöndras på morgonen.. så att man vaknar.. görs det på natten är det inte lika kul.

• Like 1

TrOllet

Väldigt skönt att höra från en annan med Hashimoto. Kul att höra att dina TSH värden sjunkit. Går du upp kl 4 eller lyckas du somna om? Det känns verkligen som det är bättre med lägre andel kolhydrater

Jag var i Ketos i min LCHF period. Jag mätte med dom där stickorna och jag hade mycket ketoner. Jag har för mig att de skulle minska och inte ge så stort utslag tillslut. Men mitt gav ganska stort utslag hela tiden.

Zepp

Ja det stämmer nog ska nog försöka hålla marginal. Men jag har aldrig haft problem att ställa in sockret. Har alltid haft bra värden. Mitt HbA1c har alltid varit som en vanlig person och doktorn har tyckt att jag legat lite lågt, men eftersom jag nästan aldrig har känningar har jag legat kvar lågt. Under LCHF var det betydligt enklare att ställa in det var också mycket jämnare. Under LCHF låg jag mellan 4 och 6 kanske max 7. Utan LCHF ligger jag oftast mellan 4-7 men vissa dar (ganska ofta) har jag toppar på 9.

Det där med kortisol låter intressant. För när jag vaknar vid 2 känns det verkligen som jag vaknar pigg. Sen blir jag tyvärr trött under dagen. Jag har testat mitt insulin när jag vaknat mitt i natten och jag har haft tester som visat både lågt lågt och normalt. Men får jag lågt under natten så vaknar jag (även innan insomnian), men det känns inte troligt att jag får lågt varje natt.

Jag använder Lantus som nattinsulin, och den tar man 1 gång per dag (kvällen) så den verkar både som dag och nattinsulin. Så jag måste anpassa den så jag får lagom dos under natten.

Lotte

Du har helt rätt, jag är otålig.

De senaste dagarna har jag ätit ungefär 20 E% protein 20E% kolhydrater och 60E% fett Jag har sovit sämre. Jag har ändå varit hyfsat pigg under dagen, tror faktiskt jag mått lite bättre.

Idag har jag testat att höja kolhydraterna lite mer. så jag ligger på lika över alla.  Sen är min plan att långsamt sänka kolhydraterna.

Jag har även funderat på att testa "Från sömnlös till utsövd" går ut på att man fösta veckan bara får vara i sängen den tid man faktiskt sover, sen ska man öka tiden i sängen vecka för vecka. Fick tippset av en person som hade testat och blivit av med sin insomna.

Tack så mycket alla för alla svar

• Like 1

Jag har även funderat på att testa "Från sömnlös till utsövd" går ut på att man fösta veckan bara får vara i sängen den tid man faktiskt sover, sen ska man öka tiden i sängen vecka för vecka. Fick tippset av en person som hade testat och blivit av med sin insomna.

Tack så mycket alla för alla svar

Jag har precis gått på kbt behandling för sömnlöshet och mina sömnvanor har blivit mycket bättre. Ibland finns det inte så mycket att göra om kroppen är orolig (jag har MS) men för det mesta sover jag ok. Viktigaste var att inte läsa eller hålla på med datorn i sängen, inte dricka kaffe eller svart the efter 3-4 tiden och ha en bestämd tid jag går och lägger mig/går upp, oavsett sömn. Låter dock som dina sömnbesvär är kopplade till dina fysiska besvär? Men bra vanor är alltid en hjälp...

http://www.kostdoktorn.se/ga-ner-i-vikt-med-optimal-ketos OBS

Om du har typ 1-diabetes bör du inte använda rådet ovan om uttalad ketos, det kan vara riskabelt. Du behöver noga se till att du har normala blodsockernivåer om du alls har ketoner i blodet. I så fall är det vanlig ketos, precis som hos friska som äter strikt LCHF.

Höga blodsockernivåer samtidigt som höga ketonnivåer innebär däremot att du har sjuklig brist på insulin, något som icke-diabetiker inte riskerar. Det kan leda till ketoacidos, vilket är potentiellt livsfarligt. Du behöver då injicera mer insulin och vid minsta osäkerhet kontakta sjukvården. Att jaga höga ketonnivåer för viktkontroll är inte värt risken vid typ 1-diabetes.

Kolla vad Doc har skrivit om ketoner och typ1. Jag copy-pastade ett stycke, hoppas det är ok.

Nej, jag är inte trött när jag vaknar vid fyratiden, men det känns ju så onödigt att gå upp då. Brukade ligga och slöa till 5-tiden då jag steg upp och gick på promenad Jag har försökt svänga på dygnet så jag far senare och sova, alltså i mitt fall vid 23-tiden. Det har lyckats helt bra, jag sover till halv sex ungefär ,och det känns mera normalt. Jag klarar mej med en eller ett par timmar mindre sömn per natt nuförtiden, vet inte om det är ketos eller ljusa sommarnätter som gör det. Trött är jag inte. Det kan ju också vara att jag är mindre trött nu då jag har sköldkörtelhormonerna inom sakliga gränser, vilket jag inte tidigare haft.
Vad gäller Hashimotos tror jag att gluten är den absolut största boven. Det finns inga fördelar med socker heller, men jag tror gluten är ett riktigt, riktigt stort problem för autimmuna. Och diabetes typ1 är ju också autoimmun. Och celiaki är autoimmunt. Men du är kanske jättenoga med att inte äta något gluten?
Urinketonerna lär ska minska med tiden, men det betyder inte att du inte är i ketos, bara att kroppen inte släpper iväg ketonerna med urinen. Det här är bara sånt jag tror jag läst om, för jag har själv inte mätt ketoner, så jag hoppas jag minns rätt.

Det där med vanor vid läggdags har jag också märkt att spelar stor roll. Jag jobbade tidigare skift och var trött JÄMT. Ingen skillnad när eller var jag lade ner mej kunde jag sova. I timmar. Nu sover jag normala nätter och har lärt mej hur det funkar bäst. Jag kan inte se på teve innan läggdags, för då somnar jag på soffan och det förstör nattsömnen. Jag kan inte läsa i sängen för då kan jag läsa hela natten. Bokstavligen. Jag har datorn i sängen och surfar, men jag vet vilka sidor jag ska hålla mej till för att bli sömnig. Kostdoktorn t.ex. funkar alltid sövande ;) medan Youtube filmerna med skojiga hundar och kattor får mej att piggna till.
  • Like 2

Jag har precis gått på kbt behandling för sömnlöshet och mina sömnvanor har blivit mycket bättre. Ibland finns det inte så mycket att göra om kroppen är orolig (jag har MS) men för det mesta sover jag ok. Viktigaste var att inte läsa eller hålla på med datorn i sängen, inte dricka kaffe eller svart the efter 3-4 tiden och ha en bestämd tid jag går och lägger mig/går upp, oavsett sömn. Låter dock som dina sömnbesvär är kopplade till dina fysiska besvär? Men bra vanor är alltid en hjälp...

Det var nån doktor och psykolog som höll på med kbt som tagit fram det programmet jag pratade om. Jag tycker jag är rätt duktig på vanor, jag dricker inget med koffein, jag lägger mej alltid mellan 10 och 11

TrOllet

Jo jag är noga med att inte äta gluten. Det händer väl att jag får i mig det, det händer att jag äter ute på lunchen, då är det nog risk att man får i sig gluten från nån sås.

Jag är absoult inte i ketos nu, äter såpass mycket kolhydrater. Även då när jag var det så hade jag alltid blodsockret i kontroll så det var nog ingen fara.