LenEk Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Har ngn annan upplevt minskad träningslust efter påbörjad LCHF? Innan LCHF tränade jag 4-6 pass i veckan i tiotals år. Jag fick en kick på morgonen redan om jag visste att jag skulle träna senare samma dag. Oerhört motiverad och tränade just för att det ÄR kul! ? Men sen starten med LCHF i mars så har inte jag den motivationen längre??? Jag får föra en lång inre dialog med mig själv till minuterna innan passet börjar......känner inte igen mig alls....? När jag väl tränar så går det bra och jag orkar alltid köra hårt, och efter passet är ju känslan son vanligt enbart positiv.....men fattar inte detta innan passet. Ngn annan som upplevt samma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Har ngn annan upplevt minskad träningslust efter påbörjad LCHF? Innan LCHF tränade jag 4-6 pass i veckan i tiotals år. Jag fick en kick på morgonen redan om jag visste att jag skulle träna senare samma dag. Oerhört motiverad och tränade just för att det ÄR kul! Men sen starten med LCHF i mars så har inte jag den motivationen längre??? Jag får föra en lång inre dialog med mig själv till minuterna innan passet börjar......känner inte igen mig alls.... När jag väl tränar så går det bra och jag orkar alltid köra hårt, och efter passet är ju känslan son vanligt enbart positiv.....men fattar inte detta innan passet. Ngn annan som upplevt samma? Nja, så fort jag väger närmare min egen idealvikt minskar motivationen . Så för mig gäller att byta motivationsgrund för att träna. Rörelseglädjen infinner sig efter träningen men fåfängan är inte helt ointressant och eftersom jag är 52 har jag börjat (utan ångest) fundera på det goda åldrandet. Vad tänker och känner du är din motivation till att träna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljusblo Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 För mig är det helt tvärtom. Tidigare var jag ju ständigt sugen och åt mest hela tiden. Där emellan var jag "död" på soffan. Båda sakerna är helt borta så visst har jag både lust, tid och kraft att träna. Maraton imorgon....hua 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Jag har aldrig tränat. Varken före eller efter LCHF och inser för varje dag som går att varför skulle jag göra det ? Känns att jag kan knappast må bättre än vad jag gör idag. Jag har dessutom fullt upp med mina hobbies nu när jag har nästan obegränsat med energi. Jag har liksom svårt att hitta en vettig anledning... vill inte heller vara vaken fler timmar om dygnet än vad jag är idag. Medaljens baksida av all överskottsenergi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 pågrund av stora rygg och nacksmärtor, samt att det tar 40 minuter att åka buss till gymmet har dödat min motivation rejält. Dels smärtan som är ständig, sen smärtan av att sitta still i en jävla skitbuss 40 minuter innan tungt lyftande ska börja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljusblo Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Tjoran....det finns så mycket som du kan göra hemma på vardagsrumsgolvet, utan en massa redskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenEk Posted July 4, 2013 Author Share Posted July 4, 2013 Det är väl helt enkelt olika hur man funkar. På kolhydratrikkost tränade jag ofta och hårt med en endorfinkick långt innan passet ens började. Saknar känslan nu när jag äter LCHF :-) Men jag fortsätter naturligtvis att träna, för min träning funkar som en stressventil i vardagen. Har jag en massa bekymmer innan ett pass, så är det som att de är borta efter ett träningspass. Fundersam, visst drivs man av ett visst mått av fåfänga, men för min del är det verkligen så att jag framför allt tycker att det är ROLIGT att träna :-) Det finns mycket träning man kan göra hemma. Har själv varit tvungen att få till hemmaträning då jag har 3 småbarn hemma som kräver sitt, men visst krävs det självdisciplin. Ljusblo, hoppas maraton gick bra! Jag har börjat med löpträning ett par ggr i veckan i hopp om att kilona ska skrämmas iväg, och tänker delta i kortare lopp som morot att underhålla löpträningen. Kanske maraton så småningom :-P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Maraton imorgon....huaJa lycka till ljusblo, och hör gärna rapport på det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Tycket att det här var en intressant frågeställning som fick mig att reflektera över motivation. Limp; jag misstänker att träning inte är livsnödvändigt men jag har sett åldrande föräldrar som inte har tränat, pigga och rörliga i 50-års åldern men inte så alerta efter 70 som jag gärna själv vill vara. Jag har tex lärt mig att vi tappar en viss procent muskelmassa per år efter ca 45 och att det kan vara klokt att kompensera för det. Eller att styrketräning av benen blir som en inre stödstrumpa om man ha tendens till åderbråck och svullnad. Sedan är det kanske vad man lägger i begreppet träning, att cykla till jobbet dryga timmen varje dag är det träning? Tjoran: har du funderat på träning "tvärtom", dvs vid smärta och motstånd satsa på muskulär avspänning och djup avslappning. Det är hjälpsamt vid smärthantering och när vi är avspända fungerar motivationen (nästan) per automatik. Dvs vid balans får vi tag i vår egen lust och då känner vi tydligt vad vi längtar efter och vill göra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljusblo Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Tack LenEk och Leo Nu har jag alltså efter att ha tillbringat en massa dagar i Säffle och en i Insjön nu sprungit Vansbro terrängmaraton och efter den turen kört till Karlstad. Semestertrippen fortsätter med en lugn dag imorgon och en hejdundrande festival på lördag. Sen ska jag hem....kanske Här kan ni som är intresserade läsa om min dag. http://lillaaasen.blogspot.se/2013/07/vansbro-terrangmaratonoch-vidare-till_6254.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Ah bra läsning ljusblo, Synd jag inte kunde komma med på Säffle, hade varit skoj att bo ihop. Du borde ta med länk till din blogg i din signatur .Härligt du hade spring i benen på maran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Det är väl helt enkelt olika hur man funkar. På kolhydratrikkost tränade jag ofta och hårt med en endorfinkick långt innan passet ens började. Saknar känslan nu när jag äter LCHF :-) Men jag fortsätter naturligtvis att träna, för min träning funkar som en stressventil i vardagen. Har jag en massa bekymmer innan ett pass, så är det som att de är borta efter ett träningspass. Fundersam, visst drivs man av ett visst mått av fåfänga, men för min del är det verkligen så att jag framför allt tycker att det är ROLIGT att träna :-) Det finns mycket träning man kan göra hemma. Har själv varit tvungen att få till hemmaträning då jag har 3 småbarn hemma som kräver sitt, men visst krävs det självdisciplin. Ljusblo, hoppas maraton gick bra! Jag har börjat med löpträning ett par ggr i veckan i hopp om att kilona ska skrämmas iväg, och tänker delta i kortare lopp som morot att underhålla löpträningen. Kanske maraton så småningom :-P Jag kan hålla med om detsamma du beskriver! Dock har jag ju bestämda träningspass och dansar väldigt mycket så de är ju bara att gå dit men ja... min motivation la av där ett tag plus sänkt prestation så ökade i form av rotfrukter och gick över mer på paleo och kör mejerifritt nu samt KOKOSOLJA innan träning! Kanon fungerar det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Jag kan hålla med om detsamma du beskriver! Dock har jag ju bestämda träningspass och dansar väldigt mycket så de är ju bara att gå dit men ja... min motivation la av där ett tag plus sänkt prestation så ökade i form av rotfrukter och gick över mer på paleo och kör mejerifritt nu samt KOKOSOLJA innan träning! Kanon fungerar det Härligt! De medellånga mättade fettsyrorna ger inte bara energi till musklerna utan även till hjärnan så man kan tänka så det knakar medan man springer 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts