MKJ Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Det finns inte en enda kycklingdel i frysdiskarna som inte är behandlad på något sätt. Ibland kallas det mörad och ibland marinerad. Är det ingen mer än jag som vill ha naturell kyckling? Det svar man får när man frågar efter naturell kyckling är nämligen att den är behandlad därför att kunderna vill ha det så. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Om du handlar på de större matvaruhusen, typ ICA-Maxi, så tror jag att dom kan ta hem sådan kyckling som restaurangerna beställer, den ska varken vara mörad eller marinerad (Restaurangkyckling) Men dyrare. Det var det svaret jag fick för ett par år sedan när jag försökte få hem det till våran lilla, men mycket bra, ICA-nära (handlarna får inte ta hem det kunderna önskar, enl avtal från ICA). Om det stämmer idag kan jag inte svära på, men det är en skam att dom inte ska få ta hem det kunderna vill ha, på grund av onödig och dum byrokrati Vem har frågat kunderna egentligen, vad dom vill ha? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 3, 2013 Author Share Posted July 3, 2013 Det var intressant! Det har dom inte sagt ett knyst om. Jag har dessutom kontaktat svensk fågel men dom sa inte heller något om någon restaurangkyckling. Om vi är tillräckligt många som frågar efter naturell kyckling så kanske det kommer att finnas. Frågan är bara hur man skall göra för att önskemålet når fram till dom som bestämmer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 coop säljer ekologisk färsk kyckling. Ica har vägrat att ta in det, hur mycket jag än tjatat Jag tycker att ICA överlag är kass på ekologiskt och närodlat. I min butik finns det nån förpackning ekologisk avocado och två-tre citroner. That's it 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 3, 2013 Author Share Posted July 3, 2013 Ja färsk kyckling går fortfarande att få tag i naturell men när vi köpt färska filéer har vi varit med om vid flera tillfällen att kyckling från Skara som sålts som naturell ändå varit saltad. Dom har båda sorterna och har uppenbarligen dålig ordning vid paketeringen. Det var ju en trist ICA-affär du har Naturist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Ja färsk kyckling går fortfarande att få tag i naturell men när vi köpt färska filéer har vi varit med om vid flera tillfällen att kyckling från Skara som sålts som naturell ändå varit saltad. Dom har båda sorterna och har uppenbarligen dålig ordning vid paketeringen. Det var ju en trist ICA-affär du har Naturist. Men har det varit eko då? För färsk eko-kyckling ska inte vara behandlad med nånting, enligt en uppfödare jag pratade med. Var nämligen orolig över att de gasade köttet. Men han sa att nej, den är helt naturell. Hmmm, men man vet ju aldrig Ang min ICA, ja den är helt värdelös. Chefen där skyller på att kunderna inte väljer ekologiskt. Men konstigt då att både Coop och Willy's bara ökar och ökar i sin eko-försäljning. Det är de enda större affärerna på min lilla ort, så det säger väl mycket om vad kunderna vill ha......tycker jag iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 3, 2013 Author Share Posted July 3, 2013 Nej det var inte ekokyckling. Dom har haft frusen Bosarpskyckling ibland på ICA men det är ju lite mer jobb med att göra i ordning hel kyckling så det blir mest på vintern vi köper det. Jag skulle helst vilja ha ekologisk höna men det har jag inte fått tag i någon men ICA kan numera ta hem vanlig höna men det satt långt inne. Dom visste helt enkelt inte om det i affären så jag fick först ringa ICA centralt och prata med den som har ansvaret för fågel och sedan ringa min affär och säga att det visst går att ta hem. Icas kundtjänst visste det inte heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Nej det var inte ekokyckling. Dom har haft frusen Bosarpskyckling ibland på ICA men det är ju lite mer jobb med att göra i ordning hel kyckling så det blir mest på vintern vi köper det. Jag skulle helst vilja ha ekologisk höna men det har jag inte fått tag i någon men ICA kan numera ta hem vanlig höna men det satt långt inne. Dom visste helt enkelt inte om det i affären så jag fick först ringa ICA centralt och prata med den som har ansvaret för fågel och sedan ringa min affär och säga att det visst går att ta hem. Icas kundtjänst visste det inte heller. Oooohhh, höna e segt, vill jag lova!! Det enda jag kan tänka mig är hönsbuljong, som fått koka läääääääänge. Typ 1½ timme Men gött o fettigt blir det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Men måste tillägga.......jag råkade höra när en kina-restaurangägare gjorde sin beställning. Då var det höna, och inget annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 3, 2013 Author Share Posted July 3, 2013 Oooohhh, höna e segt, vill jag lova!! Det enda jag kan tänka mig är hönsbuljong, som fått koka läääääääänge. Typ 1½ timme Men gött o fettigt blir det Å nej då man får bara koka den tillräckligt länge eller i tryckkokaren. Tror jag kokade den i 3 timmar när jag kokte i vanlig gryta. Höna har en mycket fylligare smak än kyckling och buljongen är fantastisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 3 timmar!!! Jösses, då var den mör, vill jag lova, heheh Ja, det är den tiden man måste lägga om man vill ha en höna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Men tryckkokar'n borde ha minskat tillagningstiden, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 3, 2013 Author Share Posted July 3, 2013 Men tryckkokar'n borde ha minskat tillagningstiden, eller? Ja men jag minns inte säkert hur länge jag brukar köra men någon timme kanske. När man använder tryckkokare kan man stänga av plattan och låta kokaren stå kvar tills trycket går ner så sparar man lite energi och passning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Jamen det förstår du väl.. riktig mat kostar multum.. och sånt vill ingen ha! Bösaps kycklingar kostar nästan som oxfile.. så det blir inte mycket sådant sålt! http://www.bosarpkyckling.se/ Och jag håller med ICAhandlaren.. nästan ingen vill betala för maten längre.. helst skulle den vara gratis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Jamen det förstår du väl.. riktig mat kostar multum.. och sånt vill ingen ha! Bösaps kycklingar kostar nästan som oxfile.. så det blir inte mycket sådant sålt! http://www.bosarpkyckling.se/ Och jag håller med ICAhandlaren.. nästan ingen vill betala för maten längre.. helst skulle den vara gratis! Nä du Zepp, de båda andra "större" affärerna häromkring ökar i sin ekoförsäljning. Så nog finns det de som vill betala för kvalité och giftfritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Ja jag betalar gärna för riktig mat.. problemet tycker jag är att det är få vill sälja det till mig! Antingen får man ha kontakt med någon bonde.. eller gå med i någon hippieförening som sysslar med inköp, men de pysslar ju mest med linser o skit. Ioförsej kan man handla på nätet eller åka till någon specialaffär i centrum, eller någon lanthandel.. problemet är tycker jag att de stora affärskedjorna har ett dåligt utbud på kvalitetsmat! Själv medlem i COOP, när jag tar upp kvalitet fattar de inte ens vad jag pratar om.. de har sina egna varor.. men varför utmärka sig genom att sätta sitt eget namn på skit.. antagligen för att folk vill ha skit.. billig skit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Ja jag betalar gärna för riktig mat.. problemet tycker jag är att det är få vill sälja det till mig! Antingen får man ha kontakt med någon bonde.. eller gå med i någon hippieförening som sysslar med inköp, men de pysslar ju mest med linser o skit. Ioförsej kan man handla på nätet eller åka till någon specialaffär i centrum, eller någon lanthandel.. problemet är tycker jag att de stora affärskedjorna har ett dåligt utbud på kvalitetsmat! Själv medlem i COOP, när jag tar upp kvalitet fattar de inte ens vad jag pratar om.. de har sina egna varor.. men varför utmärka sig genom att sätta sitt eget namn på skit.. antagligen för att folk vill ha skit.. billig skit! Jo, nog är det så. Gemene man kollar priset före allt annat. Och de stora kedjorna hänger på. Självklart, för det är där vinstkronorna finns. Meeeeen det finns en viss ljusning häromkring. Men inte behöver du gå med i en hippieförening för att få tag på sjysst kött Strosa runt i Saluhallen i Göteborg vetja (den vid Kopparmärra)......man blir helt salig. Finns hur mycket som helst att välja på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Jo jag har funderat på det.. men de har väl stängt fram till Jul för renovering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Jo jag har funderat på det.. men de har väl stängt fram till Jul för renovering? Oj, har dom!? Det var tydligen längesen jag var där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts