Jump to content

Blodketonvärden vid stabil vikt...?

Peter B
 Share

Recommended Posts

Jag har de sista veckorna noterat något som jag tycker är lite underligt...

Jag har nått mitt viktmål ( 74-78 kg) och snarast gått upp en aning de sista veckorna...men jag har ändå ätit ganska bra tycker jag...fast lite mer mat och med lite längre intervall mellan fastedagar (typ 14 dagar).

Blodketonvärdena har nu sjunkit från att stadigt legat mellan 0,5 - 4 till att stadigt ligga mellan 0 - 0,7...

Har detta enbart med kolhydraterna att göra eller finns det en tendens till lägre ketonvärden när man inte går ner i vikt även då kolhydratintaget är under kontroll?

• Like 1

Ja rimligen.. för äter du av kropps fettet så lär ju fettkvoten öka avsevärt!

Altså anledningen till att det bildas ketoner beror främst på glukosbrist.. dvs de ersätter en del av kroppen behov av glukos.

Och det har samband med att lever tillverkar glukos via glukoneogenes, då blir vissa ensymer upptagna med detta och räcker inte för fullständig förbränning av fett, utan då tar andra enzymer vid och bildar ketonkroppar.

He...nu blir jag lite osäker på hur du menade ;)

Men du menar så här? ...att ketonvärdet enbart beror på kolhydratintaget eftersom det är detta som måste ersättas med ketoner när glukoneogenes inte räcker till? ...och att jag därmed omedvetet har ökat intaget av kolhydrater?

När du varit i ketos en längre tid, så uppgraderas din glukoneogenes (tillverkningen av blodsocker) så att kroppen tillgodoser behovet av sig självt. Det innebär att ketonerna inte längre behövs som "reservbränsle" och därmed minskar ketosen till förmån för en effektiv glukoneogenes. 

Alltså - otillräcklig egen produktion av blodsocker - ketos.

Effektiv egen produktion - mindre eller ingen ketos trots lika lite kolisar. 

Det är inte alls ovanligt att man ser detta hos dem som äter väldigt lite kolhydrater under en längre period. 

He...nu blir jag lite osäker på hur du menade ;)

Men du menar så här? ...att ketonvärdet enbart beror på kolhydratintaget eftersom det är detta som måste ersättas med ketoner när glukoneogenes inte räcker till? ...och att jag därmed omedvetet har ökat intaget av kolhydrater?

Näe, så menar jag inte utan behovet av glukonoegenes för att täcka det lilla behov av glukos som kroppen trots allt behöver!

Och det varierar med intag av kolisar, hur fyllda glykogendepåer man har, hur hög fettoxidationsförmåga (betaoxidation) man har, hur aktiv man är osv!

Dvs i början så är de här processerna rätt kajko, din kropp är inte van att hantera en sådan situation, man använder glukoneogenes rätt frisk för att göra glukos och man har en rätt hög ketolys i stora delar av muskulaturen.. iomed bristen på glukos, man pinkar/andas ut och svettas ut ketonkroppar!

Så småningom blir din kropp rätt van vid situationen, mer Karnitinensym tillverkas, betaoxidationen ökar därmed.. främst i musklerna och behovet av glukos minskar.. iomed att fett kan användas direkt i musklerna, därmed minskar oxå glukoneogenesen, speciellt om en del av denna går till att fylla på glykogenlager, i muskler och i levern.

Man ser på personer som börjar en ketogen diet att glykogenlager kan sjunka så lågt som till 50%.. men efter några veckor/månader så ökar det igen.. inte lika mycket som hos kolisätare, men upp till 70-80%.. då har man inte samma behov av en hög produktion av ketonkroppar.

• Like 1

Har netop prøvet det samme efter 3,5 mdr i ketose.. plejer at ligge mellem 2-4 i ketoner, spiser stadig meget fedt og få kulhydrater, men ketonerne er sunket til 1,2 hver morgen nu?? hvor lang tid har du været i ketose i træk?quote name="Peter B" post="30567" timestamp="1372937699"]Jag har de sista veckorna noterat något som jag tycker är lite underligt...

Jag har nått mitt viktmål ( 74-78 kg) och snarast gått upp en aning de sista veckorna...men jag har ändå ätit ganska bra tycker jag...fast lite mer mat och med lite längre intervall mellan fastedagar (typ 14 dagar).

Blodketonvärdena har nu sjunkit från att stadigt legat mellan 0,5 - 4 till att stadigt ligga mellan 0 - 0,7...

Har detta enbart med kolhydraterna att göra eller finns det en tendens till lägre ketonvärden när man inte går ner i vikt även då kolhydratintaget är under kontroll?

Det här med ketos eller inte verkar vara väldigt individuellt.

Både jag och min make är viktstabila, äter lchf sedan två år tillbaka, men inte för vikten. Ingen av oss är heller diabetiker.

Jag är alltid i ketos, vanligt värde 1,5-2,5 (blodketoner). Mätte regelbundet under en period, jag låg alltid i samma spann.

Numera mäter jag väldigt sällan, men har samma värden.

Min make äter som jag men har aldrig fått utslag på blodketoner.

Det sägs att ketos främjas av träning, men även här blir det motsägelsefullt för oss. Jag tränar inte alls, min make tränar mycket.

Så frågan är vad ketonvärden egentligen säger? Blir faktiskt inte klok på detta.

• Like 1

At vi er vidt forskellige og at der skal forskellige ting - fedtprocent/træning til før at vi havner i optimal ketose??

Det här med ketos eller inte verkar vara väldigt individuellt.

Både jag och min make är viktstabila, äter lchf sedan två år tillbaka, men inte för vikten. Ingen av oss är heller diabetiker.

Jag är alltid i ketos, vanligt värde 1,5-2,5 (blodketoner). Mätte regelbundet under en period, jag låg alltid i samma spann.

Numera mäter jag väldigt sällan, men har samma värden.

Min make äter som jag men har aldrig fått utslag på blodketoner.

Det sägs att ketos främjas av träning, men även här blir det motsägelsefullt för oss. Jag tränar inte alls, min make tränar mycket.

Så frågan är vad ketonvärden egentligen säger? Blir faktiskt inte klok på detta.

Jag ska berätta dig en hemlis... men berätta det inte för andra. Låt de andra fortsätta tro vad de än vill tro på. Ketonvärden säger inget... absolut inget. Hysch....

• Like 1

• 2 weeks later...

Att vara i ketos och viktnedgång är inte principiellt kopplade, och dina värden visar tydligt att du inte längre befinner dig i ketos. Ketos är ett metaboliskt tillstånd, där kroppen radikalt förändrar hur den använder energi. Det tar därför alltid några veckor innan kroppen anpassar sig och omställer sin "maskineri". Det finns egentligen tre huvudsakliga faktorer som bestämmer om man hamnar i ketos, det är fettintaget (kring 80%) kolhydrat: för det flesta mindre än 50 g, för några av oss betydligt mindre, och måttligt proteinintag (runt 1g -1.5g/kg referensvikt). Medan man går ner i vikt kommer energidifferensen från kroppseget fet, man "äter" alltså i princip en högre fetintag än det man verkligen stoppar i sig. Det är ett typiskt problem när man sedan går in i en stabil fas att man kanske fyller på kalorier med fel energikälla (inte tillräckligt med fet)

En annan faktor är att nivån av kolhydrat man klarar av är väldigt individuellt. Det kan hända att du redan hamnat över den gränsen. Överskottsprotein blir omvandlad i glukos och kan ställa till problem. 

En annan, ännu enklare förklaring är vätskebalansen. Njurarna jobbar väldigt effektiv i ketos, viktuppgången kan alltså vara mera vatteninlagring än tidigare. Normala kroppfluktuationen ligger mellan +/- 1 kg enbart på grund av slumpmässiga variationer i kroppens vattenbalans. 

När du vill läsa mer om ketos, så är det Stephen Phinneys och Jeff Voleks bok "The art and Science of low carbohydrate living" som du ska läsa. Det finns även föreläsningar på nätet, tror kostdoktorn länkar till en här på sidan.