Gå till innehåll

Minimalistisk livsstil

Recommended Posts

Räknas det att gå på loppisar och köpa kokböcker från 1925 till en minimalistisk livsstil? :) Skämt åsido, så håller jag med Leo om ett härligt inlägg, och det är nog bra att ha i åtanke, i våran slit och slängvardag.

Köper själv mycket på loppisar och auktioner, och det känns bra, billigare, bättre kvalitet än nytt, och recycling så att säga :)

Fast minimalistisk är jag nog inte ännu :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har länge haft den inställningen. Nu är jag inte ett ensamhushåll så jag bestämmer inte helt själv vad som köps - om jag gjorde det skulle mitt hem vara betydligt mer nedskalat. Men vi har alltid gärna handlat second hand och bytt både möbler och kläder även om min äkta hälft föredrar nytt. Så sent som i vintras bolstrade vi våra köksstolar - vi hade letat efter nya i ett par år men inte hittat några vi gillade så till slut fick jag som jag ville: inte nya utan hemmafixade. Nu är de som nya, ju!

Jag tänker alltid på det här när jag hör folk prata om att de "behöver mer förvaring". Du behöver inte fler garderober, hyllor och kommoder. Du behöver mindre prylar.  ;) Titta på ett hem 1950 och idag. Förvaringen var inte en så stor del av hemmet, trots att de ofta var fler i hemmet. Antagligen för att samma stickade tröja användes på promenad, vid skidåkning och när man gick till skolan... Jag blir ibland nästan svettig när jag blir tvungen att besöka köpetemplen. Alla dessa saker och kläder och pryttlar och alla dessa människor som släpar hem ännu ett par jeans fast de redan har 7 par och ännu en vit skjorta fast de redan har 5. Hallå! Är det någon hemma? :(

Dumpsterdiving? Efter mat? Don´t think so. Skulle vara grönsaker då men eftersom min inköpskorg består mest av grädde, smör, kött, fisk, fågel, ägg och färska grönsaker tror jag inte att jag skulle hitta mycket ätbart i en container. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag tänker alltid på det här när jag hör folk prata om att de "behöver mer förvaring". Du behöver inte fler garderober, hyllor och kommoder. Du behöver mindre prylar.  ;)

Så på pricken! Jag försöker verkligen minska på konsumtionen. Och rensa ut hemma.

Fast sedan finns ju de där områdena... För mig är det framför allt garn. Att sticka och gosa med garn får mig verkligen att må bra. Det är där jag får utlopp för min kreativitet. Så garnlagret är rätt omfattande, det måste jag erkänna. Men det som är lite märkligt är att människor som fyller sina hem med hur mycket prylar som helst och vars garderobsdörrar bågnar, kan ifrågasätta mina garninköp. Lite fascinerande det där hur vi så lätt ser andras fel och är blinda för våra egna. (Och jag är naturligtvis en lika god kålsupare som alla andra.  ;) )

• Gilla 7
Länk till inlägg

På återvinningsstationerna (åtminstone i Göteborg) finns det containrar till någon välgörenhetsorganisation med second hand-försäljning, där man kan ställa in saker man tror kan säljas. Det är absolut lättare att göra sig av med användbara saker man bara inte behöver, om man tänker sig att någon annan kan få glädje av dem.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tänker alltid på det här när jag hör folk prata om att de "behöver mer förvaring". Du behöver inte fler garderober, hyllor och kommoder. Du behöver mindre prylar.  ;) Titta på ett hem 1950 och idag. Förvaringen var inte en så stor del av hemmet, trots att de ofta var fler i hemmet. 

Ja tänk allt som bara ligger på förråd och inte används, vilket resursslöseri! Att köpa onödiga saker som bara ligger på förråd innebär en dubbel ekonomisk förlust; först kostnaden för de onödiga köpen, sen kostnaden för förvaringsutrymmet. Förvaring är inte gratis.

Dolda kostnader för förvaring:

http://minimalisterna.se/dolda-kostnader-for-forvaring/

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Om det är nån mathållning som man kan kalla minimalistisk, så är det nog lchf kombinerat med fasta.

Det är näringstätt och därför räcker det med mindre mängd. Matinköpen är betydligt mindre nu än förr, innan lchf.

Mindre konsumtion --> mindre sopor --> mindre emballage --> bättre för miljön m.m.

• Gilla 5
Länk till inlägg

När jag tänker efter, så har jag nog dragits åt det minimalistiska hållet.

Jag sålde mitt hus för ca 10 år sen, och flyttade till en lägenhet. 130 kvm ner till 74.

Jag rensade och gav bort massor av saker, men ändå hade jag 30 flyttlådor av småplock.

Har flyttat två ggr sen dess, och var nere på 9 lådor sist :)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Om det är nån mathållning som man kan kalla minimalistisk, så är det nog lchf kombinerat med fasta.

Det är näringstätt och därför räcker det med mindre mängd. Matinköpen är betydligt mindre nu än förr, innan lchf.

Mindre konsumtion --> mindre sopor --> mindre emballage --> bättre för miljön m.m.

Exakt! Är det något jag stör mig "en smula" på så är det att man nästan automatiskt tycks sätta likhetstecken mellan LCHF och "dåligt för miljön". Den som anammat kosten fullt ut ett tag tror jag i många fall insett att det som koncept har hög "densitet" och kvalitet. Man äter god mat. Man äter sig mätt. Man äter, mängdmässigt, väldigt lite. Kroppen mår ofta prima...eller i varje fall (mycket) bättre än tidigare. Det blir färre matinköp. Varje matinköp är i regel mindre "skrymmande", dvs pga matens höga näringsdensitet och för att man helt enkelt tenderar äta färre gånger/dag. I flera avseenden är lågkolhydratkost för mig ekvivalent med FRIHET. Sug på den veganer och professor Hallonbåt!

Omsett i reella fakta så torde den miljöpåverkan minskade transporter, både som konsument och livsmedelsproducent, innebär spela in storligen vad gäller lågkolhydratkostens ställning. Väg dessutom in effekter av ökad hälsa, ökat välmående, ökad prestationsförmåga, ökad...tja, you name it! Och så allt detta trots ett stort inslag av minimalism.

Det mesta som verkar för bra för att vara sant är ju sällan det. Sen finns det ju undantagen som bekräftar regeln. ;)

• Gilla 7
Länk till inlägg

Det som retar mig otroligt mycket är att ekologiska grönsaker måste vara förpackade. Det kan få mig att se rött.

Och då blir jag riktigt nördig, tar cykeln och cyklar till nån bonde i "närheten" och plockar mina grönsaker själv.

Som idag, på min lediga dag, har jag varit och plockat svamp. Samt köpt grönkål av en bonde. Det tog 6 timmar, världens längsta köprunda för två artiklar, hahaha. Men jag hade sällskap av en kär vän, så hela upplägget blev kanon.

Till middag blev det smörstekt tegelsopp med lite fräst lök i. Till det; grönkålsfrittata a la Per Moberg.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Exakt! Är det något jag stör mig "en smula" på så är det att man nästan automatiskt tycks sätta likhetstecken mellan LCHF och "dåligt för miljön". Den som anammat kosten fullt ut ett tag tror jag i många fall insett att det som koncept har hög "densitet" och kvalitet. Man äter god mat. Man äter sig mätt. Man äter, mängdmässigt, väldigt lite. Kroppen mår ofta prima...eller i varje fall (mycket) bättre än tidigare. Det blir färre matinköp. Varje matinköp är i regel mindre "skrymmande", dvs pga matens höga näringsdensitet och för att man helt enkelt tenderar äta färre gånger/dag. I flera avseenden är lågkolhydratkost för mig ekvivalent med FRIHET. Sug på den veganer och professor Hallonbåt!

Omsett i reella fakta så torde den miljöpåverkan minskade transporter, både som konsument och livsmedelsproducent, innebär spela in storligen vad gäller lågkolhydratkostens ställning. Väg dessutom in effekter av ökad hälsa, ökat välmående, ökad prestationsförmåga, ökad...tja, you name it! Och så allt detta trots ett stort inslag av minimalism.

Det mesta som verkar för bra för att vara sant är ju sällan det. Sen finns det ju undantagen som bekräftar regeln. ;)

Jag fattar inte hur folk kan få lchf till att vara dåligt för miljön.

Jag personligen uppfattar det tvärtom.

Helst om man tar till sig allt som skrivs om mat utan tillsatset, oprocessat, gräsbetat och ekologiskt.

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 2 months later...
  • 9 months later...
Minimalists Don’t Have Less. We Have More.

http://www.becomingminimalist.com/minimalists-dont-have-less-we-have-more/

I gave up nearly everything in my wardrobe, my car, shelves of books and hundreds of other things to follow my dream of living in Japan for a year and traveling around Asia. Now I’m doing and seeing the kinds of things I thought only existed through a TV screen. I get to meet the most fascinating people, eat the most simple and yet fresh and delicious food, and go to the see the most beautiful places. I’m happier now than I ever was owning all of those things people told me would ‘make me happy’.

It was totally worth standing up, going against the flow and making a change. Minimalists may have less stuff, but we definitely have more of what life is made of.

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Känner att habegär efter prylar nästan liknar sockerberoende. Kan nog många gånger vara svårt stå emot prylköpande även om man vill. Halva min morgontidning är inte redaktionellt, nej det är reklam. Reklam finns precis överallt och jag tror man blir påverkad även om man inte tror det. Alltså köpberoende nästan som sockerberoende. Fick jag till det där? Litet luddigt kanske men det får gå.

Länk till inlägg
  • 4 weeks later...
Minimalism: I threw out more than 20,000 items

http://www.dailylife.com.au/life-and-love/dl-home/minimalism-i-threw-out-more-than-20000-items-20141008-1136ko.html

We kept getting busier. We continued to add items to our list of things to buy, things to do and goals to kick. We kept buying stuff we couldn't afford. We continued digging a deeper hole, all in the name of keeping up with the bloody Joneses.

And on top of that was the stuff we already owned. It was suffocating. Years of accumulation. Wardrobes overflowing with clothes I never wore. Years of hard fought credit card debt. A double garage so crammed with crap that no car had ever been in it. Boxes of which I knew not the contents. None of it was worth it.

------------

We cleared out more than 20,000 items from our home in our first year of simplifying. Many, many thousands more followed in the next two years.

------------

We don't live out of a backpack. Our kids have toys. We have books and a computer and multiple pairs of shoes. But what we've discovered is that life - the experiences, people, relationships that happen in spite of what you own - this is the important stuff.

Länk till inlägg

Jag börjar tänka mer och mer i de här banorna. Vad ska man med alla prylar till egentligen? Hur ofta används en pryl? Har man den bara för att? Kommer jag någonsin att läsa de flesta böcker jag har eller pryder de bara hyllan? Etc etc.

• Gilla 2
Länk till inlägg
  • 5 weeks later...

Fullt fungerande lya på åtta kvadrat

http://www.gp.se/bostad/1.2542452-fullt-fungerande-lya-pa-atta-kvadrat

Coolt! Påminner mig rätt mycket om en tysk sovvagn jag och min mor reste med för ett antal år sedan. När vi först kom in i hytten fanns där en soffa och inte så mycket mer. Efter att ha tryckt och dragit i lite av varje längs väggarna hade vi lokaliserat ett handfat med tillhörande spegel, ett utdragbart bord, en garderob och ett rätt så stort utrymme som vi kunde baxa in resväskorna i.

När läggdags närmade sig bad vi sovvagnskonduktören om hjälp, eftersom vi inte lyckats lokalisera bäddarna, trots idogt tryckande och dragande i soffan. Hon bad oss kliva ut och stängde dörren om sig för att få mer plats. Knakelibrak. När vi fick kliva in igen var soffan försvunnen och i stället var där en dubbelbädd med riktigt generös bredd som inte alls såg ut att matcha utrymmet soffan hade tagit upp. Och det var först nu vi upptäckte att hytten hade en skylight så att man kunde ligga och titta upp på stjärnhimlen.

Rätt mycket 'Starship Titanic' känsla, om nu någon känner till det dataspelet.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag älskar minimalism i arkitektur och inredning, men rent personligt är jag minimalistisk genom att vara maximalistisk (om man nu kan uttrycka sig så). Jag satsar på att handla den bästa kvalitet jag har råd med: kläder och möbler som håller, som åldras snyggt och har en stil som antingen är klassisk eller lite mer extrem utan att vara trendig (trender åldras så snabbt). Jag vill inte ha så få prylar som möjligt, men däremot vill jag använda det jag har och kassera så lite som möjligt innan det är utslitet. 

• Gilla 6
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Växla ner och må bättre

http://bloggar.aftonbladet.se/hellohappiness/2014/10/vaxla-ner-och-ma-battre/

Downshifting, eller att leva nerväxlat, är en motståndsrörelse till all den konsumtions- och statushets som råder i de flesta välfärdssamhällen. Det går ut på att leva mer medvetet och i ett lugnare tempo med fokus på sådant som du verkligen värdesätter i livet. En följd av det blir naturligtvis att du mår bättre eftersom du har tid och energi att göra sådant som får dig att må bra, och lever i enlighet med dina värderingar.

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Rensandet i röran har gett familjen ett bättre liv

http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/rensandet-i-roran-har-gett-familjen-ett-battre-liv/

"Ett helt år tog det att röja upp och rensa ut i hemmet. Men det var det värt. I dag lever Eva Maria Karlander och hennes familj ett lättare liv och slipper ägna helgerna åt pliktskyldigt plockande."

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Marie Kondo and the Cult of Tidying Up

http://www.wsj.com/articles/marie-kondo-and-the-tidying-up-trend-1424970535

"Marie Kondo’s book, ‘The Life-Changing Magic of Tidying Up,’ which focuses on the purging of belongings, arrives at a perfect time and ‘sparks joy’ for book publishers"
Länk till inlägg
Skala av radikalt

http://camillaleberthirvi.se/skala-av-radikalt/

"Kanske är det dags att skala av radikalt. Börja där. Skapa plats och utrymme till att det som verkligen ger mening ska få växa fram. I tomrummet du skapar finns plats att det nya ska kunna se dagens ljus. Ditt nya liv. Din nya väg framåt. Det steg du sitter och väntar på. Börja med att släppa taget om det gamla. Skala av radikalt på flera plan och skapa utrymme till det du drömmer om."

Länk till inlägg

http://www.raptitude.com/2011/01/i-dont-want-stuff-any-more-only-things/

"I shouldn’t own anything I’m not willing to give a proper place in my home. If I take it into my home, I should provide a place where it’s properly, officially away, or I shouldn’t pretend I have any business owning it."

"I will not be a cat-lady with my things anymore, taking on more and more tenants I can’t take care of. I don’t have them all because I love them, I accumulate them because I don’t love them."

Blogginlägget inspirerade mig till max och jag är i farten med att ta mig an klädkammaren, bokhyllan, skrivbordet, köket och den fruktade Pappershögen — till och med utan vånda, det är inte arbete, det är meditation och jag mår bra både av att göra det och av resultatet. Så njutbart! Det här hade jag inte trott för några dagar sen. 

Visst är det gött att rensa  :) ....pappershögen tycker jag är jobbigast, den är ju flera meter hög o bred!! Känns det som iaf  :wacko:

• Gilla 2
Länk till inlägg

Härligt inspirerande tråd för en minimalist som undertecknad. Att åka en sväng till soptippen med fullastad bil är ett mentalt reningsbad. Ibland kommer dock livet emellan och energin räcker inte riktigt till för att hålla efter och rensa ut förbrukade prylar, barnens urvuxna kläder och annat som letar sig in i hemmet på något märkligt vis. För ganska många år sedan snubblade jag över pocketboken "Att rensa i röran med feng shui" av Karen Kingston. Den plöjer jag varje-vartannat år och den ger mig alltid enorm inspiration till en mer avskalad livsstil. Rekommenderas! Hittas ibland i loppislådor och kan kanske till och med klickas hem på nätet?

• Gilla 7
Länk till inlägg
How to Program Your Mind to Stop Buying Crap You Don’t Need

"We all buy things from time to time that we don't really need. It's okay to appeal to your wants every once in a while, as long as you're in control. If you struggle with clutter, impulse buys, and buyer's remorse, here's how to put your mind in the right place before you even set foot in a store."

"It may come as no surprise to learn that stores employ all kinds of tricks to get you to part ways with your cash, and your brain plays right along. Through psychological tricks, product placement, and even color, stores are designed from the ground up to increase spending."

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
De fyra stadierna av kompetent minimalism

inlarningstrappan-624x468.jpg

1. Omedveten inkompetens. I denna fas funderar du varken över hur din konsumtion och samlande av prylar påverkar din plånbok, mentala välbefinnande, tillgängliga tid, fokus eller miljön. Konsumtion av prylar och distraktioner aktiveras ofta av känslor och impuls istället för konkreta behov.
  2. Medveten inkompetens. I denna fas har du börjat inse att ett enklare liv har många uppsidor samt hur mycket onödigt kapital, fokus och tid du lägger på saker och aktiviteter som egentligen inte är prioriterade för dig. Du har dock ännu inte riktigt identifierat vad en förändring konkret skulle innebära för dig och exakt hur du ska ta dig dit.
  3. Medveten kompetens. I denna fast har du kommit igång med rensning av onödiga prylar, medveten konsumtion, eliminering av onödiga fokus och så vidare, men det kräver att du tänker till för att det ska bli av.  Är du trött eller stressad en dag händer det dock fortfarande att du ger efter för lustdriven icke behovsstyrd shopping samt onödiga distraktioner.
  4. Omedveten kompetens. I denna fas är det naturligt för dig att med automatik identifiera saker som inte längre tjänar ett syfte eller är prioriterade, både fysiska och mentala, och eliminera dem som redan finns samt sätta stopp för nya. Du påverkas inte längre nämnvärt av reklam och samhällets förväntningar och behöver inte längre tillfredsställa onödiga shoppingsug eller andra oprioriterade lustar och fokus.

http://minimalisterna.se/kompetent-minimalism/

• Gilla 4
Länk till inlägg
  • 1 month later...
Minimalt med prylar för maximal frihet

http://caminomagasin.se/nyheter/2014/12/05/minimalt-med-prylar-maximal-frihet

"Ett par shorts och lite elektronik. Så sammanfattar Christian Holmquist sitt behov av ägodelar. Han är en del av en spirande global rörelse där människor tar tekniken till hjälp för att leva minimalistiskt, med målet att förverkliga sina drömmar."

Länk till inlägg

Det är lätt att vara minimalist när man är ung och inte har några barn.

Jag försöker dock lära mina tre barn att man inte behöver så många prylar. Vi har säkert gjort oss av med en tredjedel av våra ägodelar varje gång vi flyttar (i snitt var 5e år).

• Gilla 4
Länk till inlägg

En inspirerande och tankeväckande tråd. Personligen är det en önskedröm att rensa och slänga, MEN de andra tre i familjen delar inte alls den längtan. Vi har ständiga diskussioner om vad som är värt att spara och är väldigt oense.

Det tar oerhört mycket energi och när man någon gång lyckats få sorterat ut något, kan man ge sig den på att någon snart bär in det igen.

Vi drunknar i vårt eget hem!

• Gilla 2
Länk till inlägg