Jump to content

Varför LCHF och inte LCHP?


ja011
 Share

Recommended Posts

Har gått på tränings LCHF i 3 månader nu fungerar jättebra, jag försöker att få i mig ungefär 50-100g kh o resten fet mat.

Har alltid varit lite orolig över kolesterolet även att jag är rätt så säker på att det är skitsnack med förhögt LDL värde, men man är ju inte helt 100%.

 

Såg en dokumentär : "The Atkins Diet (BBC Documentary)" på youtube, där gör dem olika tester för att se varför atkins fungerar då får dem fram att proteinet mättar och kolhydraterna mättar bättre än fett.

jag har alltid trott att det var fettet som mättar eftersom man rekommenderas att äta så fet mat som möjligt och att det heter "LCHF". 

 

Så till frågorna:

 

varför inte LCHP (High Protein)?

 

Vad är det som är så bra med fett? (självklart så får du i dig mycket fett om du strävar efter ett högt protein intag men det är mycket såser som har bara har några gram protein och 10 gånger mer fett per 100g som ingår i LCHF.)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

För det första.. fett och kolhydrater är främst energi.. förutom de essentiella fetterna O-3 och O-6.. men det är en helt annan tråd!

 

Och vad är då protein, jo det är främst en byggsten och inte lika mycket en energiråvara.. och ditt behov av protein baseras främst på ditt behov av essentiella aminosyror.. så det duger inte med vilket protein som helst heller!

 

Altså, fett och kolhydrater är utbytbara, medans protein är en konstant i födan baserat på behovet av essentiella aminosyror, så det är en himmelsvid skillnad!

 

Sen så, mättnad är en sak, ohungrig är något annat, tillfredställelse av måltiden är något tredje!

 

Kolhydrater spjälkas fort och når blodet fort och tarmarna har en hög absorbtionsförmåga av kolhydrater, så det ger en tillfredställelse av måltiden.. men den är kortvarig.

 

Protein tar lite längre tid på sig att spjälkas i magen, speciellt helt kött varvid man känner en omedelbar mättnad, som dessutom har en viss utsträckning över tiden.

 

Fett ger ingen direkt mättnadskänsla i magen däremot så är det det livsmedel som tar längst tid på sig att nå blodet och när det gör det så blir man ohungrig.. vid för högt intag blir man illamående och vill inte äta något på väldigt länge.

 

Sen så, överskott av protein kan omvandlas till energi, men först till glukos, så då lkan man lika gärna äta kolhydrater med en gång.

 

Och på det, hur mycket protein bör man äta då, ja man skall äta efter sitt behov dvs det som går åt varje dygn i proteinsyntesen för att ersätta det som är utslitet.

 

Och hur mycket blir det då i runda slängar, jo äter man tillräckligt med kolhydrater så handlar det om 0,8-2 gram per kilo och dygn i snitt.. äter man ketogent handlar det om 1-2 gram per kilo och dygn.. i snitt!

 

Sen så, kommer man in på det varför man skall äta HF.. ja altså det handlar altså om hög andel av ditt dagliga energibebov.. dvs E%!

 

Finessen är altså att se till att kroppen använder fett som huvudsakligt bränsle, det har då fördelen att man får stabilare blodsocker/insulin, man får en ökad fettoxidationsförmåga.. hur hade du annars tänkt dig att kroppen skulle bränna fett.. om den i huvudsak är inställd på att bränna glukos!

 

Sen på det tredje, vi hare en begränsning i Ureacykeln som hindrar oss från att leva på hög andel protein.

 

Jägare i Arktis som tvingas leva av fettfritt kött kan råka ut för amoniakförgiftning, då förmågan att omvandla amoniak till urea är begränsad.

 

Och det är urea vi kissar ut.

 

Däremot så är det trots alla tidningsartiklar så att de flesta äter för lite protein.. iomed att de äter en massa snabba raffinerade kolhydrater i stället för riktig mat!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

50 till 100 gram kolhydrater är egentligen inte LCHF, utan en vanlig kolhydratreducerat kost. Sänker du kolhydraterna under 50 gram, äter du LCHF och får ut fördelarna av det också.

 

I mitt fall är det fettet som mättar. Får jag i mig för litet av den varan, blir jag hungrig. Ser jag till att hålla fettet högt, är jag mätt och belåten samt går ner i vikt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

OBS: sidospår:

 

50 till 100 gram kolhydrater är egentligen inte LCHF, utan en vanlig kolhydratreducerat kost. Sänker du kolhydraterna under 50 gram, äter du LCHF och får ut fördelarna av det också.

 

Nu skrev hen ju faktiskt Tränings-lchf ;) så då kan man ju få fördelarna i varje fall...

 

Är inte det lite märkligt med dessa exakta gränser, när vi nu alla vet att våra kroppar är så himla olika? Borde det inte alltid står att det handlar om *ungefärliga* gränser? Dessutom består ju begreppet av två delar, så bara för att man äter kolhydratreducerat innebär det ju inte att man äter high fat också.

 

Jag väger och räknar min mat inte så jag vet faktiskt inte hur mycket kh den innehåller. Får jag då inte säga att jag äter lchf?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig riktigt tänkt ut vad jag ska äta för att få den lämpliga mängden protein. Alltså hur mycket kött, ägg, mjölkprodukter osv blir det om jag ska äta 70-100 gram om dagen. (Jag väger 69 kg nu). Någon som orkar ge ett snabbt svar? (Jag kan förstås räkna ut det men nu är det läggdags...)

Link to comment
Share on other sites

Jag väger och räknar min mat inte så jag vet faktiskt inte hur mycket kh den innehåller. Får jag då inte säga att jag äter lchf?

 

Klart att du får säga vad du vill, men gränsen kvarstår per defintition. Precis som riksgränsen mellan Sverige och Norge. Du får räkna med en och annan fundering och undrande om du plötsligt börjar kalla dig för en norrman utan att ha påbrå eller ens bo i landet  ;)

Link to comment
Share on other sites

Paleo eller Atkins diet kan passa bättre att kalla det än LCHF om man kör minskad kolhydrater, ökad proteinmängd.

Här är original definitionen av LCHF av skaparna:http://www.alltomlchf.se/grunder/lchf-definition/

Är paleo hög protein diet? Av dom jag har läst verkar det inte så men det finns ju så många olika förespråkare.

Link to comment
Share on other sites

Är paleo hög protein diet? Av dom jag har läst verkar det inte så men det finns ju så många olika förespråkare.

Jag skulle säga att det är med paleo som med LCHF och andra koster/dieter att det finns lika många som det finns människor som följer dem. Paleo syftar på paleolitikum som betyder äldre stenåldern. Den började för cirka 2,5 miljoner år sedan i Afrika och slutade för 10.000 år sedan. Moderna människor började sprida sig från Afrika för minst 50.000 år sedan, så den sista delen av pelaolitikum har våra förfäder ätit högt varierat beroende på lokation. Man menar att vissa har, efter lång tillvänjning, ätit uppåt 50E% protein, men det vanligare ligger nog kring 30-35% och med en inte oväsentlig andel kh på kanske 20-25% många gånger. Allt beroende på valmöjlighet och kunskap om näringsämnen baserat på tusentals generationer av erfarenhet.

Så som vanligt är det upp till oss var och en att bedöma hur vi vill hantera detta!

 

EDIT: En bra definition på paleo, enligt min mening, är att man så långt det är möjligt äter sådana födoämnen som fanns tillgängliga under vår evolution. Sådan miljö som rått under en organisms evolution är den biologiskt anpassad för och lyckas då, i genomsnitt, bäst med överlevnad och reproduktion.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...