Jump to content

Hypoglykemi hos icke diabetiker

Allimac

Recommended Posts

Jag har en fundering:

Ofta när jag var barn så fick jag höra att jag luktade aceton ur munnen = tecken för diabetes. Detta kollades upp ett flertal tillfällen och ingen indikation fanns på detta.
Vid andra tillfällen då man har sökt efter om jag har diabetes så har utslaget varit negativt (t.ex. då jag var uppe för utredning om att donera en njure). Så … diabetes är inget som finns hos mig.
Det som däremot är ett existerande faktum är att jag har ett lågt sockervärde. Det vill säga att innan ett blodtest för socker så kan jag knapra i mig ett äpple och ändå så visar mitt socker på max 5,3.
Det i sig själv är ju inget problem – utan mitt problem är att jag vid vissa tillfällen kan få en sådan sockerdipp att jag blir sängliggandes för att jag mår illa så jag kräks, är skakig, kallsvettig, blek, yr och trött. Jag vet att jag vid dessa tillfällen måste äta något men det är svårt då allt luktar rent ut sagt äckligt och det är kväljande att ens tänka tanken på att äta.
Jag äter en semi-LCHF, eller ja, jag äter mer än semi-LCHF och mina problem har inte blivit direkt bättre av denna kost. Observera – inte sämre heller.

Vad beror detta på? Att jag blir hypoglykemisk utan att vara diabetiker? Jag kör 16:8-fasta (16 timmar utan mat, 8 timmar då jag får äta och då blir det ofta bara en måltid jag äter – orkar inte äta så mkt mer än så) och det fungerar för mig. Jag mår 98% av tiden bra av att köra så. Men – om jag har en kväll umgås med folk druckit några glas rödvin så MÅSTE jag äta något innan jag lägger mig för att sova annars vaknar jag upp och mår rejält dåligt (ingen baksmälla då jag inte ”super till”). Samma med träning. Tränar jag och inte ser till att äta något efteråt så kan jag räkna med att inom ett par timmar så mår jag urdåligt.
Någon mer som har så här? Och vad är svaret/lösningen för er?

Sitter och "rotar" runt både här inne och på övriga nätet och börjar få som fingervisning att det kan vara låga natrumnivåer.
Jag har ju även lågt lodtryck (ibland extremt lågt blodtryck) vilket även natrium ska till synes hjälpa mot.
Är jag fel ute? Och finns det någon faktabaserad information gällande detta så jag inte sitter och greppar efter osanning?

Först o främst.. ditt blodsocker förefaller normalt, medans ditt blodtryck verkar lågt.. så testa trycket först!

En vanlig orsak till lågt tryck är som du konstaterat saltbrist.. testa detta, ta en tesked salt i ett glas vatten.. svep det.. känns det annorlunda inom en halvtimme var det saltbrist!

Blir det inte skillnad men du blir jävligt törstig, dricker en massa vatten och kissar frekvent så var det antagligen inte saltbrist!

• Like 1

Lågt blodsocker är ett symtom på sköldkörtelproblem kombinerat med svaga binjurar. Läs mer i Dr Kharrazian i boken ”Why do I still have thyroid symtoms”. Kräv att få göra en noggrann  utredning. I våras dog en 18-årig flicka pga kortisolbrist så det är ingenting som läkarna skall negligera.