Jump to content

Paolo Robert ...igen!

Susanne

Recommended Posts

Tror det är viktigt att inte reagera alltför mycket på Paolo Robertos barnsligheter. Han har ju förr fått massor av reklam av upprörda LCHF:are (såg på nätet) vid något tillfälle och jag tror han vill provocera fram reaktioner och reklam till sig själv och ha i gång en meningslös låtsasdebatt. 

Frågan är om man istället skall reagera till hans chefer på TV för precis som Susanne skriver är det MÅNGA som får hjälp med både hälsa och vikten och såpass graverande faktafel bör inte få stå oemotsagda. Även om JG inte köper förklaringsmodellen (och det kan han ju få slippa) så dissade han ju inte kosten. 

Har svårt att förstå detta prat om att LCHF bara landar i en kost?! Jag tycker nog att vi diskuterar här rör oss obehindrat mellan strikt LCHF till Paleo med mejerier (= liberal LCHF?) men att det hela tiden handlar om riktig mat. Till skillnad från Veganer och nu mer en del vegerarianer (som vill tvinga på oss köttfria dagar) hör jag inget inom LCHF-debatten där man skulle förbjuda någon att äta kolhydrater eller att man inte får vara vegan/vegetarian.

För mig har debatten på den här sidan mynnat ut i att vi utbyter tankar om hur olika delar av kosten påverkar oss och att det i hög grad är individuellt hur olika kroppar reagerar , dvs toleransen inom det sunda. 

• Like 5

Usch, få människor lyckas provocera mig så mycket som Paolo. Så predikar han om att springa före frukost för att stenåldersmänniskan knappast prioriterade frukost, men stenåldersmänniskan åt definitivt inte pasta heller. 

• Like 5

Paolo är kul. Intelligent, snabb i käften och utmanande. Bra boxare var han också. Han uttrycker sig färgstarkt och vissa saker han säger hållar jag inte riktigt med om, några grodor hoppar också ut. Men det han och Guidiol säger är inte helt dumt och fel faktiskt. För många går det utmärkt att äta en del kolhydrater, speciellt om man rör sig mycket. För många med stillasittande kontorsjobb så blir det olidlligt att äta tillräckligt lite för att inte öka i vikt.

• Like 2

Fritt från klippet:

Pastafabrikören (Paolo) - "Men om man inte blir fet av kolhydrater vad blir man fet av?"

Den nyttiga idioten (Jacob) - "Dåliga kolhydrater som godis, vitt, bröd, snabbmakaroner"

Pastafabrikören - "Men felet folk gör är väl att dra all pasta över en kam. Det finns dålig pasta och bra pasta eller hur?"

Den nyttiga idioten - "Joo så är det ju..."

Piiinsamt...

20130531-163722-289x300.jpg

• Like 2

Paolo är kul. Intelligent, snabb i käften och utmanande. Bra boxare var han också. Han uttrycker sig färgstarkt och vissa saker han säger hållar jag inte riktigt med om, några grodor hoppar också ut. Men det han och Guidiol säger är inte helt dumt och fel faktiskt. För många går det utmärkt att äta en del kolhydrater, speciellt om man rör sig mycket. För många med stillasittande kontorsjobb så blir det olidlligt att äta tillräckligt lite för att inte öka i vikt.

Du vill nog inte se hur mycket hjärt och kärlsjukdomar, samt diabetes det är i Italien... 

• Like 1

Jag tycker inte han är ett dugg kul när han kallar överviktiga människor för lata som inte orkar träna.

En del av det Guidiol säger är inte så fel nej men jämför inte Paolos uttalande med vad han säger för Paolo är långtifrån av samma kunskaps-kaliber.

Guidiol uttalar sig heller inte kränkande mot sjuka och överviktiga människor

• Like 1

@Susanne: Ja, han är dum och dryg ibland. Det var det jag menade med grodor.

@Pingvin: Jag har bott och jobbat i Italien i 1 1/2 år (drygt tio år sedan nu). På den tiden hade jag ingen anong om LCHF. Men jag slogs av att de gjorde allt galet enligt de Svenska rekommendationerna men ändå var minst lika smala som Svenskarna. Jag tror överviktsläget och diabetesen inte är värre där än här, kanske lite bättre. Men jag vet inte. De äter och dricker ganska mycket bra och nyttigt också. Kanske blir det värre där hos den yngre generationen med mer läsk och snabbmat.

• Like 1

Det som är otroligt är att Paolo får komma undan med att tala om för svenska folket att det är nyttigt med pasta och att Lchf:are är korkade i program efter program utan att någon av hans chefer reagerar på att han egentligen talar i egen sak

Tidigare i veckan hade han tex farsan sin i studion som han fick till att säga nåt lustigt om dom som inte vill äta pasta

Morgonprogrammet håller ju på att bli en indirekt säljshow för Paolos egna produkter

Gudiol sa faktiskt en sak som stämmer i programmet

"-Om Lchf:arna har rätt om sin kost så faller egentligen alla andra sätt att äta"

• Like 2

Det som är otroligt är att Paolo får komma undan med att tala om för svenska folket att det är nyttigt med pasta och att Lchf:are är korkade i program efter program utan att någon av hans chefer reagerar på att han egentligen talar i egen sak

Tidigare i veckan hade han tex farsan sin i studion som han fick till att säga nåt lustigt om dom som inte vill äta pasta

Morgonprogrammet håller ju på att bli en indirekt säljshow för Paolos egna produkter

Gudiol sa faktiskt en sak som stämmer i programmet

"-Om Lchf:arna har rätt om sin kost så faller egentligen alla andra sätt att äta"

Ska vi ta och reagera istället, kanske maila till tv 4? Kan Susannes utgångspunkt då vara den bästa? Lugnt tala om hur många sjuka och överviktiga som blir hjälpta och att Roberto Paolo uttalar sig nedvärderande. Vill tv 4 verkligen stå för det, att deras programledare uttalar sig nedvärdrande (tycker man skall akta sig för ordet kränkt) och vi (åtminstone jag) uppfattar att han gör oblyg reklam för sina egna produkter.

• Like 5

Det som är lite tragikomiskt med sådana här utspel som Paolos är hur kontraproduktivt det är. 

Jag och troligen många med mig äter LCHF men tillåter mig bröd, pasta, godis och annat då och då. 

Inte för att jag tror det är nyttigt men för att det är gott. Genom att racka ner på LCHF alienerar 

han denna grupp konsumenter. Och vi är några stycken, uppemot 10 procent av sveriges befolkning äter 

LCHF i varierande grad. Jag kommer fortsätta äta pasta ibland men det blir aldrig mer Paolos.

• Like 2

Okunskap! Först blir man upprörd över hans nonchalans, men sen tänker jag att han inte förstår bättre. Synd att TV 4 låter såna här personligheter leda programmen....

Tack vare LCHF så ser jag som typ 1 diabetiker fram emot ett långt liv, vilket jag INTE trodde var möjligt då jag åt enligt rekommenderad kolhydratkost. Trodde aldrig att jag skulle få uppleva mina barnbarn, men nu tror jag att jag kommer att få det :-)

Jag får dagligen kvitto, gnm mina blodsockermätningar, på hur maten påverkar hälsan och att påstå att man behöver kolhydrater för att funka optimalt är bara nonchalant och okunnigt!

Det funkar att träna hårt, tänka klart, äta sig mätt och behålla ett stabilt blodsocker på LCHF kost!

• Like 4

Hur Paulo Roberto blev rumsren har jag svårt att förstå. Kanske var hans boxningskarriär, som jag inte vet mycket om alls, så intressant att reklambranschen använde honom till en början. Därifrån har han stretat i många år för acceptans. Jag skäms inte för andra, men när Paulo Roberto pratar kost och annat han inte begriper sig på (läs det mesta) är jag nära att göra just det, skämmas. Han är överspänd, obalanserad, impulsstyrd, aggressiv och ointelligent. Jag tror inte att vettiga människor lyssnar. Det borde inte vi heller göra.

• Like 2

Vi ska nog inte göda TV4:s konfliktstrategi. De skulle älska att vi bombarderade dem med mail om hur fel PR har. Då skulle de sätta upp en konfrontation och hoppas på att PR ska fortsätta att vara så otrevlig som möjligt. Jag tror inte att en debatt med PR skulle kunna vara konstruktiv och informativ, tyvärr.

• Like 1

Vi ska nog inte göda TV4:s konfliktstrategi. De skulle älska att vi bombarderade dem med mail om hur fel PR har. Då skulle de sätta upp en konfrontation och hoppas på att PR ska fortsätta att vara så otrevlig som möjligt. Jag tror inte att en debatt med PR skulle kunna vara konstruktiv och informativ, tyvärr.

Nu var det inte konfronterande mail jag tänkte mig, utan ge ansvarig chef på TV 4 anledning att tänka efter vad man faktiskt gör när man låter en kille som PR trampa på andra människors val och underlåter att lägga fram all fakta. Debatt med PR tror jag inte heller på utan snarare att TV 4 kanske tänker efter till nästa gång. Jag tror faktiskt att riktigt många människor inte är medvetna om det hälsoval som LCHF är. Det var jag inte heller för 6 månader sedan  :) .

Men Du kanske har rätt, får tänka "ett varv till".

Nu var det inte konfronterande mail jag tänkte mig, utan ge ansvarig chef på TV 4 anledning att tänka efter vad man faktiskt gör när man låter en kille som PR trampa på andra människors val och underlåter att lägga fram all fakta. Debatt med PR tror jag inte heller på utan snarare att TV 4 kanske tänker efter till nästa gång. Jag tror faktiskt att riktigt många människor inte är medvetna om det hälsoval som LCHF är. Det var jag inte heller för 6 månader sedan  :) .

Men Du kanske har rätt, får tänka "ett varv till".

Nej, nej, TV4 kommer aldrig att tänka till. Om de får reaktioner på det PR säger så gnuggar de händerna och ber honom att skruva till sin programledarstil ett varv till. TV4 är inte intresserade av att ge en balanserad bild av verkligheten. De vill bara ha konflikter och höjda röster, sånt som säljer reklam.

• Like 1

Nej, nej, TV4 kommer aldrig att tänka till. Om de får reaktioner på det PR säger så gnuggar de händerna och ber honom att skruva till sin programledarstil ett varv till. TV4 är inte intresserade av att ge en balanserad bild av verkligheten. De vill bara ha konflikter och höjda röster, sånt som säljer reklam.

Du verkar väl insatt i dessa frågor. Har du själv media eller bakgrund inom marknadsföring?

Du verkar väl insatt i dessa frågor. Har du själv media eller bakgrund inom marknadsföring?

Nej, skulle man behöva ha det för att se sambandet i reklambaserade TV-stationers strategier? Det är ju bara att sätta sig och titta på deras programutbud.

Jag har blivit rätt less på alla "hatare", spelar ingen roll om det är Paolo som hatar LCHF och LCHFare eller om det är LCHFare som hatar vetekramarna. Jag är trött på att folk hatar och inte visar någon respekt eller ödmjukhet för varandra!

Jag har inte sett klippet från TV4 programmet och ajg tänker inte göra det heller. Tänker inte "göda" tittarsiffrorna.

Vill folk äta pasta så låt dem göra det. VIll folk sleva i sig kokosfett så låt dem göra det. Förr eller senare dör vi allihop, av något! Är det pastan (läs kolhydraterna) som har ihjäl oss kan vi lika lite göra som om det vore koksfettet.

Så som samhället är uppbyggt kommer det aldrig att ske att vi kommer ifrån konstgjord mat (snabbmat av alla sorter eller hel och halvfabrikat eller margarin osv), det är för många vinstdrivande företag och människor med i bilden.

Jag gör mitt bästa för mig och min familj. Jag trycker inte på någon mina åsikter och jag förväntar mig detsamma i retur.

• Like 3

Är det så enligt LCHF att kolhydrater höjer blodsockret och stimulerar till att insulin blidas, som sedan fungerar fettlagrande? Och är detta nyckeln till god hälsa eller bara nyckeln bakom effektiv viktnedgång? Jag saknar lite diskussion om olika livsmedels inverkan på kroppen, förutom den inverkan de har på blodsockret. Att hålla ett låg och jämn blodsockernivå är viktigt men magens välmående är också oerhört viktigt för hälsan samt att äta en näringstät kost. Jag saknar lite i LCHF's teorins angående detta.

• Like 1

Är det så enligt LCHF att kolhydrater höjer blodsockret och stimulerar till att insulin blidas, som sedan fungerar fettlagrande? Och är detta nyckeln till god hälsa eller bara nyckeln bakom effektiv viktnedgång? Jag saknar lite diskussion om olika livsmedels inverkan på kroppen, förutom den inverkan de har på blodsockret. Att hålla ett låg och jämn blodsockernivå är viktigt men magens välmående är också oerhört viktigt för hälsan samt att äta en näringstät kost. Jag saknar lite i LCHF's teorins angående detta.

Läs här!

http://www.kostdoktorn.se/lchf#teori

Riktigt, väldigt många människor äter en stor andel snabba kh i form av mjölmat, potatis och socker. Beroende på genetiska förutsättningar klarar man detta olika bra. Många utvecklar efter ett antal decennier eller så alltmer insulinresistens (kroppens celler reagerar sämre på insulin och öppnar inte portarna för glukos utan det blir kvar i blodet) och det man kallar metabolt syndrom. Hög-kh-kost driver uppenbarligen också inflammation i kroppen och ökar oxidativ stress. Sammantaget är detta riktigt dåliga nyheter för folkhälsan och sannolikt orsaken till större delen av de kroniska sjukdomarna (hjärt/kärn, demens, autoimmuna, cancer), vilka var totalt okända både under vår evolution, hos nyligen levande och vetenskapligt undersökta "stenåldersfolkslag" samt inte minst planetens vilda djur...

Många folkslag har ätit ganska höga E% kh, men det har då varit grönsaker, rötter, rotfrukter samt frukt och bär efter säsong, dvs kh paketerade med massor av fibrer samt vatten. Tydligen är det stor skillnad på kh från spannmål/socker och när de är naturligt paketerade.

En bra "grundbok" på svenska om detta är Lars Wilssons "Välfärdens ohälsa"; på engelska Volek o Phinney's "The Art And Science Of Low Carbohydrate Living". (Den sistnämnda kan det bli att slå upp många termer om du inte är van, men den förklarar biokemin/mikrobiologin/näringsfysiologin på ett strålande sätt.)

• Like 5

Jag har blivit rätt less på alla "hatare", spelar ingen roll om det är Paolo som hatar LCHF och LCHFare eller om det är LCHFare som hatar vetekramarna. Jag är trött på att folk hatar och inte visar någon respekt eller ödmjukhet för varandra!

Jag har inte sett klippet från TV4 programmet och ajg tänker inte göra det heller. Tänker inte "göda" tittarsiffrorna.

Vill folk äta pasta så låt dem göra det. VIll folk sleva i sig kokosfett så låt dem göra det. Förr eller senare dör vi allihop, av något! Är det pastan (läs kolhydraterna) som har ihjäl oss kan vi lika lite göra som om det vore koksfettet.

Så som samhället är uppbyggt kommer det aldrig att ske att vi kommer ifrån konstgjord mat (snabbmat av alla sorter eller hel och halvfabrikat eller margarin osv), det är för många vinstdrivande företag och människor med i bilden.

Jag gör mitt bästa för mig och min familj. Jag trycker inte på någon mina åsikter och jag förväntar mig detsamma i retur.

Ursäkta, men det såg ut ovan som om du... uttryckte ett par åsikter? Att uttrycka åsikter är inte detsamma som att hata, eller ens att pracka på någon sin egen livsstil. Det är inte första gången som någon kallar det för "hat" när man kritiserar ett beteende som är hälsofarligt, oavsett om man kritiserar kostråd som gör människor sjuka, eller terrorister som förtrycker och skadar andra. "Finn dig i eländet, annars är du en hatare". Strunt. Stå upp och kritisera de som gör fel på riktigt istället. Fördöm de specifika dumheterna istället för att kalla folk för saker. Tycker du att du själv är ödmjuk när du kallar andra för "hatare"?

• Like 2

Riktigt, väldigt många människor äter en stor andel snabba kh i form av mjölmat, potatis och socker. Beroende på genetiska förutsättningar klarar man detta olika bra. Många utvecklar efter ett antal decennier eller så alltmer insulinresistens (kroppens celler reagerar sämre på insulin och öppnar inte portarna för glukos utan det blir kvar i blodet) och det man kallar metabolt syndrom. Hög-kh-kost driver uppenbarligen också inflammation i kroppen och ökar oxidativ stress. Sammantaget är detta riktigt dåliga nyheter för folkhälsan och sannolikt orsaken till större delen av de kroniska sjukdomarna (hjärt/kärn, demens, autoimmuna, cancer), vilka var totalt okända både under vår evolution, hos nyligen levande och vetenskapligt undersökta "stenåldersfolkslag" samt inte minst planetens vilda djur...

Många folkslag har ätit ganska höga E% kh, men det har då varit grönsaker, rötter, rotfrukter samt frukt och bär efter säsong, dvs kh paketerade med massor av fibrer samt vatten. Tydligen är det stor skillnad på kh från spannmål/socker och när de är naturligt paketerade.

En bra "grundbok" på svenska om detta är Lars Wilssons "Välfärdens ohälsa"; på engelska Volek o Phinney's "The Art And Science Of Low Carbohydrate Living". (Den sistnämnda kan det bli att slå upp många termer om du inte är van, men den förklarar biokemin/mikrobiologin/näringsfysiologin på ett strålande sätt.)

Ja, på något sätt tror jag att jag vill säga att alla kolhydrater inte är likvärdiga och där måste jag ge JG lite rätt. Jag förstår att ett lågt blodsocker är bra och motverkar inflammationer, men en bra tarmflora/maghälsa är minst lika viktig för hälsan och då tror jag andra faktorer också spelar roll än kh-mängden. Och vid vilken nivå måste man ligga för en bra blodsockernivå om man inte har diabetes eller gravt metabolt syndrom? Kanske 50-100 gr/dag är helt ok för vissa personer, bara man tar kolhydraterna från bra källor. Alltså många av de hälsovinster en strikt LCHF kost ger kanske kan uppnås om man undviker mjölmat eller baljväxter tex. Tuva postade om en undersökning av tarmfloran hos personer som åt lågkolhydratkost och där menade man att de som åt mer grönsaker hade en rikare tarmflora. Jag minns också någon kommentar från Margaretha Lundström angående ketos mätning och att det verkade som rotfrukter rubbade ketosen mindre än andra kolhydrater.
  • Like 2

Tack nu har jag läst! Jag tycker fortfarande teorin är för upplåst vid lågt blodsocker, och ignorerar vikten av tarmhälsan eller mikronutrienter. Jag håller med om att en låg kh-mängd ger mest effektiv viktnedgång men är inte säker på att jag håller med om att den leder till optimalaste hälsa.

• Like 1

Ja, på något sätt tror jag att jag vill säga att alla kolhydrater inte är likvärdiga och där måste jag ge JG lite rätt. Jag förstår att ett lågt blodsocker är bra och motverkar inflammationer, men en bra tarmflora/maghälsa är minst lika viktig för hälsan och då tror jag andra faktorer också spelar roll än kh-mängden. Och vid vilken nivå måste man ligga för en bra blodsockernivå om man inte har diabetes eller gravt metabolt syndrom? Kanske 50-100 gr/dag är helt ok för vissa personer, bara man tar kolhydraterna från bra källor. Alltså många av de hälsovinster en strikt LCHF kost ger kanske kan uppnås om man undviker mjölmat eller baljväxter tex. Tuva postade om en undersökning av tarmfloran hos personer som åt lågkolhydratkost och där menade man att de som åt mer grönsaker hade en rikare tarmflora. Jag minns också någon kommentar från Margaretha Lundström angående ketos mätning och att det verkade som rotfrukter rubbade ketosen mindre än andra kolhydrater.

Hur du någon länk till Tuvas post?

Hur du någon länk till Tuvas post?

Här är hennes tråd http://forum.kostdoktorn.se/topic/2467-magbakterier-och-lchf/

Vill bara förtydliga att jag inte är emot fakir eller strikt LCHF, eller motsäger mig hur effektivt det är för att gå ned i vikt eller behandla diabetes, men tycker att det saknas lite i teoribasen. Det känns som det är för mycket fokus på att hålla nere kolhydratmängden och för lite fokus på kolhydratskvaliten.

• Like 2

Här är hennes tråd http://forum.kostdoktorn.se/topic/2467-magbakterier-och-lchf/

Vill bara förtydliga att jag inte är emot faktor eller strikt LCHF, eller motsäger mig hur effektivt det är för att gå ned i vikt eller behandla diabetes, men tycker att det saknas lite i teoribasen. Det känns som det är för mycket fokus på att hålla nere kolhydratmängden och för lite fokus på kolhydratskvaliten.

Att tänka på kolhydratkvaliteten är förmodligen en jättebra idé för friska människor som vill hålla sig friska. För de personer som redan blivit sjuka på ett eller annat sätt av för mycket kolhydrater, kan det vara så att det enda som hjälper är radikalt minskat intag av alla typer av kolhydrater. Man får väl prova sig fram och se hur mycket kolhydrater man klarar av.

• Like 5

Att tänka på kolhydratkvaliteten är förmodligen en jättebra idé för friska människor som vill hålla sig friska. För de personer som redan blivit sjuka på ett eller annat sätt av för mycket kolhydrater, kan det vara så att det enda som hjälper är radikalt minskat intag av alla typer av kolhydrater. Man får väl prova sig fram och se hur mycket kolhydrater man klarar av.

Det är här jag inte riktigt håller med, för vissa sjukdomar/besvär så är just kvalitén hos kolhydraterna jätteviktig. Det är just därför jag tycker det borde finnas med i teoribasen. Det är också viktigt för många sjuka att få i sig mycket mikronutrienter och då kan grönsaker vara en viktig källa. Sen är tarmhälsan orsaken till många besvär idag. För mig är kvalitén på kolhydrater inget lyxproblem för friska utan något som är oerhört viktigt för personer med sjukdomar och bör betonas mer tycker jag.

Man får lätt intrycket av länken Jerker postade att ju färre kolhydrater man äter desto bättre för hälsan men om en fakirkost kan leda till läckande tarm så är det ju ett problem för personer med tex autoImmuna sjukdomar där man tror just läckande tarm kan vara en bidragande orsak till sjukdomen.

• Like 1

Jag är överens med dig i detta. Dels är det säkert så att olika människor pga genetiska skillnader "tål" olika mängder kh, dels har ju många stenåldersfolk studerats som både åt hög khE% och hade utmärkt hälsa. Just mjölmat och baljväxter är det som vid sidan av socker och omega-6-fetter intas i enorma mängder av dagens människor och som vi inte rimligen kan vara biologiskt anpassade till, i alla fall inte i de mängderna.

• Like 2

Det är här jag inte riktigt håller med, för vissa sjukdomar/besvär så är just kvalitén hos kolhydraterna jätteviktig. Det är just därför jag tycker det borde finnas med i teoribasen. Det är också viktigt för många sjuka att få i sig mycket mikronutrienter och då kan grönsaker vara en viktig källa. Sen är tarmhälsan orsaken till många besvär idag. För mig är kvalitén på kolhydrater inget lyxproblem för friska utan något som är oerhört viktigt för personer med sjukdomar och bör betonas mer tycker jag.

Man får lätt intrycket av länken Jerker postade att ju färre kolhydrater man äter desto bättre för hälsan men om en fakirkost kan leda till läckande tarm så är det ju ett problem för personer med tex autoImmuna sjukdomar där man tror just läckande tarm kan vara en bidragande orsak till sjukdomen.

Till försvar för Magnus77, så tror jag att många som blivit metabolt skadade under decenniers överkonsumtion av mjölmat, baljväxter, socker etc och utvecklat allvarlig insulinresistens (+ev diabetes 2, kraftig övervikt, högt blodtryck mm) så måste nog många av dem begränsa kh oberoende av var de kommer ifrån under lång tid efter övergång till kh-reducerad kost, kanske för resten av livet. Denna aspekt menar jag är viktig att respektera, eftersom det är så individuellt hur man reagerar på den vanliga kosten och därför inte individens ansvar ("fel") hur kroppen reagerar. Om man däremot inte har denna "skada", så håller jag med dig om att kh från bra källor inte är särskilt problematiska.

• Like 1

Till försvar för Magnus77, så tror jag att många som blivit metabolt skadade under decenniers överkonsumtion av mjölmat, baljväxter, socker etc och utvecklat allvarlig insulinresistens (+ev diabetes 2, kraftig övervikt, högt blodtryck mm) så måste nog många av dem begränsa kh oberoende av var de kommer ifrån under lång tid efter övergång till kh-reducerad kost, kanske för resten av livet. Denna aspekt menar jag är viktig att respektera, eftersom det är så individuellt hur man reagerar på den vanliga kosten och därför inte individens ansvar ("fel") hur kroppen reagerar. Om man däremot inte har denna "skada", så håller jag med dig om att kh från bra källor inte är särskilt problematiska.

Spot on, Kjell! Det var precis så jag menade. :)

• Like 1

Man får väl prova sig fram och se hur mycket kolhydrater man klarar av.

Det är just det jag försöker säga, att det inte alltid handlar om "mängden". Själv har jag absolut noll tolerans mot alla sädesslag, baljväxter och stärkelserik mat som potatis, ris och majs. Men pga av min sjukdom måste jag få i mig så mycket näring som möjligt och jag strävar mot en så bra tarmflora som möjligt, så för mig är näringen och fibrerna i grönsaker, rotfrukter och bär mer viktiga än eventuellt kolhydratsinnehåll. Äter man inte mjöl, ris, majs och baljväxter så tror jag att man ändå får fördelarna av en kost som gynnar lågt blodsocker, speciellt om man undviker mycket frukt och nötmjöl. Min poäng är att det inte bara lågt blodsocker som är avgörande för hälsan, och där håller jag med JG's kritik av LCHF lite. En bra tarmhälsan och bra mikronutrienter är viktiga när man ska bekämpa sjukdomar och ha en optimal hälsa.

• Like 2

Absolut. Och jag tycker det är viktigt att ha med kolhydrater/blodsocker/insulin/fettlagring i teoribasen (vilket ju finns). Men en kost för optimal hälsa kan inte enbart basera sig på denna kunskap, speciellt inte som många sjukdomar beror just på problem med tarmfloran. Jag efterlyser bara en bredare bas och jag kan förstå JG's kritik att förklaringsmodellen är lite simplistisk. Men om viktminskning är målet så är den ju väldigt effektiv.

Sen vet jag inte om jag håller med att kolhydratmängden är viktigare än tarmflora och mikronutrienter för alla med metabolt syndrom. För personer med diabetes kanske, men autoimmuna sjukdomar sägs ju också härstamma från metabolt syndrom.

• Like 1

• 3 weeks later...

Problemet med Paulo är att han inte kan öppna munnen utan att klanka på LCHF, det är verkligen tröttsamt och oförskämt. Italienarna äter pasta men baserar inte hela måltider på den utan den ingår som en del i en måltid bestående av grönsaker och kött eller fisk. Gå på vilken genuin Italiensk restaurang som helst i Sverige och upptäck att pastadelen av meny är väldigt liten.

För svenskarna är däremot pastan huvudföda, spagetti med ketchup var nummer 1 på middagstoppen för några år sedan. En italienare skulle förfasas.

• Like 3

Problemet med Paulo är att han inte kan öppna munnen utan att klanka på LCHF, det är verkligen tröttsamt och oförskämt. Italienarna äter pasta men baserar inte hela måltider på den utan den ingår som en del i en måltid bestående av grönsaker och kött eller fisk. Gå på vilken genuin Italiensk restaurang som helst i Sverige och upptäck att pastadelen av meny är väldigt liten.

För svenskarna är däremot pastan huvudföda, spagetti med ketchup var nummer 1 på middagstoppen för några år sedan. En italienare skulle förfasas.

Du har så rätt, det finns verkligen massor med god italiensk mat som passar utmärkt bra till LCHF!