Jump to content

Mjölkallergi


Lony
 Share

Recommended Posts

Kan man byta ut "vanlig" grädde mot ex sojagrädde 17%, 1,6 gr kolhydrater/100gr

Använder också sojamjölk i kaffet, 2,3 gr kolhydrater/100gr. Funkar det?

Rent generellt hur är det med mjölkfria produkter, någon som vet?

Tacksam för svar

Lotta

Link to comment
Share on other sites

Det går att äta LCHF utan grädde. Jag är dålig på ersättningsprodukter men spontant så tror jag att sojamjölk inte är speciellt "bra" men det beror ju på hur stora mängder du får i dig. Om smör fungerar så kan du testa att ha det i kaffet. Riktigt gott även om inte alla tycker det. Fetare är det också...

Link to comment
Share on other sites

Använd olivolja till stekning. Det är ju populärt bland alla tv-kockar numera. Mjölkproduktersättare behöver du ju som sagt inte... LCHF fungerar bra utan. Vill du ändå använda dig av sojaprodukter t.ex till kaffet som du nämner, gäller att du håller koll på kolhydraterna. Beroende på vilken nivå av LCHF du följer, behöver du göra en huvudräkning för att inte sabba för dig. Inget är förbjudet, men du behöver hålla kolisarna i schack.

Link to comment
Share on other sites

Sojaprodukter är fruktansvärt dåligt, så det ska du försöka avstå ifrån så mycket som möjligt! Substitutsprodukter för mjölkprotein livsmedel kan vara Avokado, Kokosfett, Rapsolja, Olivolja, Ghee (klarnat smör), vissa tål i viss mån smör trots de är mjölkproteinallergiker! eftersom det innehåller så små doser.

 

 

Lite mer Grundlig fakta om Soja: Fytinsyra är ett av sojans egentillverkade insektsgifter, den hämmar kroppens upptag av mineraler som kalcium, magnesium, koppar, järn och zink.
Syran i soja neutraliseras inte med normala tillagningsmetoder som blötläggning och långa koktider, som den gör i de flesta fullkornsprodukter. Mineralerna är viktiga för att vi ska hålla oss friska och t.ex. järn är mycket viktigt för syretransporten i vårt blod. Något att tänka på, inte minst om man idrottar.

 

Lektiner är några andra egentillverkat ämnen som har mycket otrevliga egenskaper. De har förmågan att passera genom tarmväggen och om vår proteinomsättning är ofullständig, kan proteinrester följa efter och orsaka svåra allergiska reaktioner. Om proteinresterna liknar kroppens egna proteiner, kan immunförsvaret också börja ge sig på dina egna proteiner och man kan få en så kallad autoimmun sjukdom. (MS, diabetes typ1, giftstruma, Sjögrens syndrom, Crohns sjukdom, m.fl.) Lektinerna hämmar liksom fytinsyran också upptaget av mineraler. Dessutom hämmas upptaget av protein, vilket gör att det är svårt att veta hur mycket protein man tillgodogör sig.

Soja används numera också som kraftfoder till djur. Kor, grisar, får och höns matas med kraftfoder som innehåller soja. Det är inte bra, dels därför att soja (som alla bönor) innehåller mycket inflammationsdrivande omega 6-fett och de flesta människor i vårt land äter för mycket omega 6-fettsyror i förhållande till omega 3-fettsyror.

 

 

 

Hur odlas soja?
Sedan 1980 har 100 000 kvadratkilometer nya sojaodlingar brutits i Brasilien. Det är en yta större än hela Portugal. På stora områden där sojan nu växer stod förr vidsträckta regnskogar.
Under tiden sojan växer används bekämpningsmedel för att hålla insekter och svampar borta, några av dem är förbjudna i Europa då de räknas som nervgift. Bekämpningsmedlet, (nervgiftet) metamidofos beskrivs av Världshälso-organisationen som ett av de absolut farligaste. Det är förbjudet i Sverige och EU. Importen av nervgiftet ökade till Brasilien med otroliga 600 procent förra året.

Men om dessa ämnen är farliga, så finns det ett som är ännu värre. När sojan är färdig att skörda, sprutar man på blastdödningsmedel för att bladen ska dö och det ska blir lättare att komma åt själva sojabönan.
Bekämpningsmedlet som används för att få sojaplantorna att torka ihop heter parakvat.

Parakvat är förbjudet i hela EU och i Sverige har det inte varit tillåtet att använda de sedan 30 åren.

 

 

Tungt besprutad soja har blivit allt vanligare i vårt livsmedel de senaste åren och de flesta äter produkter som innehåller soja varje dag, utan att man kanske alltid tänker på det. Flera tillsatser med E-nummer tillverkas av besprutad, uppvärmd och kemisk behandlad soja.

 

Finns mer intressant fakta här: http://fyranollfyra.wordpress.com/2011/02/15/varfor-jag-vagrar-ata-sojaprodukter/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mina barn var laktosintoleranta när de var små, jag vet att det inte alls är samma sak som mjölkallergi ;) men jag tog bort alla mjölkprodukter under många år. Åt ju dock inte LCHF under den tiden ;) . Vill bara förmedla att det går att byta ut det mesta i smörväg till rapsolja. Jag vill även rekommendera kokosprodukter som kokomjölk, (går att vispa till grädde) och kokosfett. Jag använder detta i kaffet i stället för mjölk.. Jag är annars inte så glad i "ersättningsgrejer" de brukar aldrig smaka som originalet som man vill åt. Jag tycker att det är bättre att prova något helt annat. Och LCHF har mycket att erbjuda utan mjölkprotein. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Olivolja skall man väl inte hetta upp helst? Eller? Till stekning bör man väl använda smör eller matolja istället? Vet inte detta säkert, har hört det nånstans.

 

Mjölk kan man klara sig utan, likaså grädde. Jag kör kokosolja i kaffet och använder smör till det mesta. Som måltidsdryck dricker jag kallt, svenskt rent kranvatten. Nästan gratis, otroligt gott och en av de saker kroppen har svårt att klara sig utan. Det passar dessutom till all mat. Inte många på våran jord som har denna förmån! Likabra att njuta och vara glad...:)

 

Dricker aldrig mjölk sedan ett tag tillbaka, jag saknar det inte, jag mår snarare bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det är inga problem och steka i olivolja, men man får se upp med att oljan inte börjar ryka. Då är pannan för het oljan blir förstörd. Ställ spisplattan på litet mildare värme än med smöret och hälla oljan på en kall panna. 

Link to comment
Share on other sites

Sojaprodukter är fruktansvärt dåligt, så det ska du försöka avstå ifrån så mycket som möjligt! Substitutsprodukter för mjölkprotein livsmedel kan vara Avokado, Kokosfett, Rapsolja, Olivolja, Ghee (klarnat smör), vissa tål i viss mån smör trots de är mjölkproteinallergiker! eftersom det innehåller så små doser.

 

 

Lite mer Grundlig fakta om Soja: Fytinsyra är ett av sojans egentillverkade insektsgifter, den hämmar kroppens upptag av mineraler som kalcium, magnesium, koppar, järn och zink.

Syran i soja neutraliseras inte med normala tillagningsmetoder som blötläggning och långa koktider, som den gör i de flesta fullkornsprodukter. Mineralerna är viktiga för att vi ska hålla oss friska och t.ex. järn är mycket viktigt för syretransporten i vårt blod. Något att tänka på, inte minst om man idrottar.

 

Lektiner är några andra egentillverkat ämnen som har mycket otrevliga egenskaper. De har förmågan att passera genom tarmväggen och om vår proteinomsättning är ofullständig, kan proteinrester följa efter och orsaka svåra allergiska reaktioner. Om proteinresterna liknar kroppens egna proteiner, kan immunförsvaret också börja ge sig på dina egna proteiner och man kan få en så kallad autoimmun sjukdom. (MS, diabetes typ1, giftstruma, Sjögrens syndrom, Crohns sjukdom, m.fl.) Lektinerna hämmar liksom fytinsyran också upptaget av mineraler. Dessutom hämmas upptaget av protein, vilket gör att det är svårt att veta hur mycket protein man tillgodogör sig.

Soja används numera också som kraftfoder till djur. Kor, grisar, får och höns matas med kraftfoder som innehåller soja. Det är inte bra, dels därför att soja (som alla bönor) innehåller mycket inflammationsdrivande omega 6-fett och de flesta människor i vårt land äter för mycket omega 6-fettsyror i förhållande till omega 3-fettsyror.

 

 

 

Hur odlas soja?

Sedan 1980 har 100 000 kvadratkilometer nya sojaodlingar brutits i Brasilien. Det är en yta större än hela Portugal. På stora områden där sojan nu växer stod förr vidsträckta regnskogar.

Under tiden sojan växer används bekämpningsmedel för att hålla insekter och svampar borta, några av dem är förbjudna i Europa då de räknas som nervgift. Bekämpningsmedlet, (nervgiftet) metamidofos beskrivs av Världshälso-organisationen som ett av de absolut farligaste. Det är förbjudet i Sverige och EU. Importen av nervgiftet ökade till Brasilien med otroliga 600 procent förra året.

Men om dessa ämnen är farliga, så finns det ett som är ännu värre. När sojan är färdig att skörda, sprutar man på blastdödningsmedel för att bladen ska dö och det ska blir lättare att komma åt själva sojabönan.

Bekämpningsmedlet som används för att få sojaplantorna att torka ihop heter parakvat.

Parakvat är förbjudet i hela EU och i Sverige har det inte varit tillåtet att använda de sedan 30 åren.

 

 

Tungt besprutad soja har blivit allt vanligare i vårt livsmedel de senaste åren och de flesta äter produkter som innehåller soja varje dag, utan att man kanske alltid tänker på det. Flera tillsatser med E-nummer tillverkas av besprutad, uppvärmd och kemisk behandlad soja.

 

Finns mer intressant fakta här: http://fyranollfyra.wordpress.com/2011/02/15/varfor-jag-vagrar-ata-sojaprodukter/

Bra skrivet Antonius! Giftiga proteiner i spannmål och legymer ska man inte leka med.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har erfarenheter av mjölkallergi och vet hur jobbigt det kan vara.. Att folk inte förstår skillnaden mellan laktos och mjölkprotein.. Men i alla fall :) det mjölkfria margarinet går bra, även om det inte är lika mycket fett som vanligt smör, men det viktiga är ju att det inte innehåller så mycket kolhydrater. Sedan gillade jag alla sojaprodukter eftersom de smakar gott och innehåller mycket lite kolhydrater.. Men sedan fick jag ju reda på hur det var med sojans giftighet... Sedan finns det ju ersättningsprodukter gjorda på havre, men tyvärr är det mer kolhydrater i dem.

 

Som sagt tidigare så går det bra att klara sig utan grädde och mjölk.. Det enda som jag skulle sakna är matlagningsgrädde i grytor och såser, men som sagt så kan man ju använda kokosmjölk. Och som sagt, mycket oljor.. Det finns många goda sorter :)

 

Jag åt helt mjölkfritt under två år eftersom läkaren trodde att jag inte tålde det, men det visade sig sedan att det var min magkatarr som gjorde mig extra känslig.

 

Vet inte om detta var till någon hjälp, men lite av mina tankar i alla fall. 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har erfarenheter av mjölkallergi och vet hur jobbigt det kan vara.. Att folk inte förstår skillnaden mellan laktos och mjölkprotein.. Men i alla fall :) det mjölkfria margarinet går bra, även om det inte är lika mycket fett som vanligt smör, men det viktiga är ju att det inte innehåller så mycket kolhydrater. Sedan gillade jag alla sojaprodukter eftersom de smakar gott och innehåller mycket lite kolhydrater.. Men sedan fick jag ju reda på hur det var med sojans giftighet... Sedan finns det ju ersättningsprodukter gjorda på havre, men tyvärr är det mer kolhydrater i dem.

 

Som sagt tidigare så går det bra att klara sig utan grädde och mjölk.. Det enda som jag skulle sakna är matlagningsgrädde i grytor och såser, men som sagt så kan man ju använda kokosmjölk. Och som sagt, mycket oljor.. Det finns många goda sorter :)

 

Jag åt helt mjölkfritt under två år eftersom läkaren trodde att jag inte tålde det, men det visade sig sedan att det var min magkatarr som gjorde mig extra känslig.

 

Vet inte om detta var till någon hjälp, men lite av mina tankar i alla fall.

 

Margarin ska man undvika till varje pris, margarin utsätts för många kemiska processer med blandning utav ämnen som Aceton, Bensin, Natriummetylat, nickelspån och blekningsmedel.

 

Margarin är en imitation utav smör där man använt kemikalier, där man hittat bensinrester och där man använder ämnen som fosforsyra, nickelrester, natriummetylat osv..., det är egentligen en hel kemikaliefabrik det här med margarin, det är en lång kemisk process i tillverkningen av margarin. I livsmedelsteknologin finns det väldigt utförliga och nästan skrytsamma beskrivningar hur man med kemikalier kan ändra och göra konstgjorda livsmedel. Finns även stora mängder Omega 6 i margarin som är inflammerande för kroppen för att inte tala om alla andra ämnen...

 

Natriummetylat t.ex. är en oerhört reaktiv kemikalie som används för att omestra fetter, omestra betyder att man ändrar på molekylen, avsikten med natriummetylatet det är att det ska bli glatt, det är så reaktivt och om man skulle beskriva hur det ser ut i praktiken så ligger det och dallrar lite först när natriummetylatet har blandats med fettet, sedan blir det som svarta stråk, som ormar som rör sig med sot och annat! det här innebär att efteråt så bleker man det för att ta bort det svarta! en riktig häxbrygd!

 

Margarin sätter sig som artificiella och felfungerande fetter på cellmembranen, De fetter som finns i margariner har genomgått en synnerligen brutal kemisk behandling. Orsaken till detta är att man först vill framställa en fettmassa utan naturlig smak, lukt och färg. Dessa kemiska behandlingar kallas ”raffinering”. Detta för att denna neutrala fettmassa sedan skall kunna användas i kosmetika, målarfärger, skärvätska eller margariner. Sedan får var och en tillföra tillsatser, färga upp och parfymera fettmassan efter eget behov. Hudkräm blir vit och får sin egen lukt, margarin blir gul och får smörarom.

Livsmedelsverket har beskrivit raffineringen på följande sätt:

Livsmedelsverket anger nedan hur fetterna vid margarinframställningen behandlas med:

 

Extraktionsbensin (hexan)

Fosforsyra

Lut

Blekmedel

Nickelkatalysator (vid härdning)

Natriummetylat (vid omestring)

Lösningsmedel från fraktionering

Föroreningar som får förekomma i margariner:

Bensin (hexan)

Nickelrester (vid härdning)

Metanol (vid omestring)

Lösningsmedel från fraktionering

Kemikalier från båttankar

Det är tillåtet att använda extraktionsbensin för utvinning av fett ur oljefröer. Resthalten av lösningsmedel i oljan får vara högst 1 mg/kg (SLV FS 1993:17). Gränsvärdet baseras på en toxikologisk utvärdering av EU:s vetenskapliga råd.

Det finns inga krav på att man t.ex. på en margarinförpackning ska uppge om den innehåller lösningsmedelsextraherad råvara. Däremot ska det uppges om fettet är härdat, därför att härdningen är en process som påverkar råvarans egenskaper.

 

Allmänt gäller för de flesta fetter att för att kunna användas för margarinframställning måste fettråvarorna raffineras för att uppnå lämplig hållbarhet (härskningsstabilitet), konsistens och smak.

* Syrabehandling med fosforsyra och neutralisering med lut där man tar bort bl.a. lecitin och fria fettsyror,

* Blekning (med blekjord) som minskar mängden färgämnen och

* Deodorisering (med vattenånga) där man tar bort smak och luktämnen samt eventuella lösningsmedelsrester.

För vissa fettråvaror gäller att dessa härdas eller omestras för att ges en önskvärd smältpunkt och konsistens.

* Härdning: Genom behandling med vätgas och nickelkatalysator adderas väte till de omättade fettsyrornas dubbelbindningar varvid mättnadsgraden och smältpunkten höjs. Nickelallergi är en s.k. kontaktallergi och nickelresthalter i margarin anses inte kunna ge upphov till nickelallergier.

* Vid omestringen spjälkas fettsyrorna från glyceroldelen och återesterifieras till nya triglycerider. Detta är i princip vad som sker i mag-tarmkanalen när fett tas upp från maten. Vid omestrifieringen används natrium-metylat och efter raffinering kan små rester av metanol förekomma.

Beträffande metanolresthalter kan nämnas att om metanol används som extraktionsmedel är den högsta tillåtna resthalten 10 mg/kg (SLVFS 1993:17). Frågan om omesterifiering har bl.a. kommenterats av i Vår Föda nr 7 1996 och i Näringsforskning nr 4 1996.

* Fraktionering: Vissa oljor t.ex. palmolja kan delas upp i olika fraktioner med olika smältpunkt; en fast (palmstearin) och en mera flytande (palmolein). Processen sker genom långsam nedkylning i kombination med filtrering, ibland tillsammans med lösningsmedel

 

 

 

Hur smakar dessutom margarin tillskillnad mot smör? jo det smakar förjäkligt...Smör brukar många tåla som är mjölkproteinallergiker, eftersom det innehåller så oerhört liten mängd, annars kan man göra Ghee eller välja livsmedel som avokado och kokosfett, men absolut inte margarin!!!

 

Den som vill lära sig mer finns denna informationen bland annat hämtad här: http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art7.htm

 

 

Kolhydrater i form av 20-40 gram bra sådana per dag om du t.ex. tränar hårt eller liknande är ingenting tillskillnad mot margarin! det är därför margarin är bannlyst ifrån LCHF! men liberaliserad form av LCHF finns.

 

 

Havreflingor - ska du äta något sädesslag så är det havre. Dock INTE i flingform utan som gryn. Däremot är havre och sånt inte med i LCHF och det finns nog en anledning till det. Havre är inget man läker kroppen med... Inga kolhydrater är som sagt essentiella för oss, alltså kolhydrater via födan är egentlingen inget som vi behöver ge kroppen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...