Syster Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Det har skrivits några trådar här på forumet om just salt och vätskeintag. Enligt min uppfattning så är det ganska många som upplever obehag av typ blodtrycksfall då salt och vätskeintaget inte verkar optimalt. Jag själv har nu ätit LCHF i några år och upplevde ganska omgående detta fenomem (illamående, yrsel, hjärtklappning, lufthunger osv) och det var helt nya fenomen och det tog ett ganska långt tag innan jag förstod vad problemet var. Salt och vätskebrist! Jag har det än idag efter 6 är med ganska strikt LCHF, jag tar extra salt och får tvinga i mig vatten, och många med mig verkar må dåligt av detta, periodvis, Det är ju inte så jättebra reklam för LCHF egentligen, men jag tror aldrig jag skulle byta kost igen med tanke på alla andra hälsoförbättringar kosten har gett. Så, min fråga är, vad beror det egentligen på? Omställningsbesvär? Nja, knappast efter 6 år. Mindre intag av det gömda saltet? som jag brukar skylla på. Utarmade jordar, med lite mineraler på grund av konstgödsling? Hur fick våra förfäder i sig tillräckligt med salt? Dela gärna med er av era tankar då det i mitt tycke är en viktig fråga, då ganska många här verkar fundera över det. Vi vet hur vi ska behandla det, men varför uppstår problemet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Ja altså.. det där med vatten begriper jag inte alls, jag dricker när jag är törstig. Sen så det här med salt.. salt är väldigt viktigt, då det ingår i många processer i kroppen, bland annat som elektrolyter, men även i regleringen av blodvolym/blodtryck. Höga insulinnivåer stimulerar njuren att återvinna mer salt.. många överviktiga med hyperinsulinemi har mycket vatten i kroppen. Hyperinsulinemia. A link between hypertension obesity and glucose intolerance. We conclude that insulin resistance and/or hyperinsulinemia (a) are present in the majority of hypertensives, constitute a common pathophysiologic feature of obesity, glucose intolerance, and hypertension, possibly explaining their ubiquitous association, and © may be linked to the increased peripheral vascular resistance of hypertension, which is putatively related to elevated intracellular sodium concentration. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC423608/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Jag vet inte om jag kapar tråden men Zepp förde in spåret på Insulinresistens. Kolla här, riktigt bra råd från en klok läkare från 2010. http://www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php?id=1062 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astie Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Har för mig att Martina skrev om det nyss, minns jag rätt så sköter insulinet även en del av saltupptaget i kroppen - vi kissar ut mer salt med lchf helt enkelt. Sen tror jag också att man, som du skrev, går i sig mindre om man tidigare ätit mycket färdigmat etc och övergått till renare mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Mitt problem är att jag mycket sällan är törstig och jag har stora problem med yrsel, matthet mm. Visserligen dricker jag stora mängder te (vanligen grönt) men då detta är vätskedrivande skulle jag behöva mer vatten. Jag lurar mig själv med bubbelvatten (sodastream) för att det är lättare att få i när jag inte törstig. Vad orsaken beträffar är jag inne på samma linje som du, Syster, en kombination av orsaker. Många slutar med halvfabrikat och färdiga kryddblandningar vilket säkert minskar det dolda saltet. Smaken förändras och det behövs mindre salt för att smaka salt. Inom jordbruket odlas tomater i växthus i näringslösning hos många odlare. Växelbruk tillämpas inte så stor utsträckning vilket utarmar jorden. Bekämpningsmedel, konstgödsel utan mullämnen reducerar småkryp av alla sorter. Kroppens interna processer påverkas av vad vi äter. Osv, osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 7, 2013 Author Share Posted July 7, 2013 Mitt problem är att jag mycket sällan är törstig och jag har stora problem med yrsel, matthet mm. Visserligen dricker jag stora mängder te (vanligen grönt) men då detta är vätskedrivande skulle jag behöva mer vatten. Jag lurar mig själv med bubbelvatten (sodastream) för att det är lättare att få i när jag inte törstig. Vad orsaken beträffar är jag inne på samma linje som du, Syster, en kombination av orsaker. Många slutar med halvfabrikat och färdiga kryddblandningar vilket säkert minskar det dolda saltet. Smaken förändras och det behövs mindre salt för att smaka salt. Inom jordbruket odlas tomater i växthus i näringslösning hos många odlare. Växelbruk tillämpas inte så stor utsträckning vilket utarmar jorden. Bekämpningsmedel, konstgödsel utan mullämnen reducerar småkryp av alla sorter. Kroppens interna processer påverkas av vad vi äter. Osv, osv. Om vi utgår från att vi har rätt i våra förklaringar till att vi får i oss mycket mindre salt nu än innan LCHF. Hur fick människor på stenåldern och innan det i sig tillräckligt med salt? Fanns det naturligt mer mineraler i maten då, jämfört med nu? Eller behöver vi av någon anledning mer salt idag? Kan våran stressade livsstil ha något med det att göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Ett tips för att få i sig både vatten och salt är att kombinera dem. Själv smular jag lite havssalt i bubbelvattnet på jobbet. Man märker inte av saltet så mycket, eftersom det 'konsumeras' av kolsyran (efter att ha tillsatt salt fräser det en stund och sedan känns vattnet mindre kolsyrat) men det gör mig törstig, så att jag måste fylla på mitt vattenglas gång på gång. 1½ liter får jag nog i mig medan jag är på jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 För det första.. i vår arts ungdom så levde vi vid havet vad man vet.. Rift Walley, eller däromkring, som på den tiden var nästan en havsvik, så hittar arkeologer ansenliga högar av kökenmödingar med skal.. av skaldjur! Senare spreds våra förfäder utefter kusten, både söderut och norrut, till Kap Horn söderut och till Babel Mandel i norr! På den tiden var havsnivån cirka 11 meter högre än i dag.. vad man vet! Så småningom sjönk havsnivån, under istiden.. och Babel Mandel blev nästan torrlagd, varvid några av våra förfäder utvandrade till Arabiska halvön.. läs Edens lustgård.. vilket motsvarar dagens Adenviken, Persiska havet som på den tiden till stora delar var torrlagda! Senare, bra mycket senare kunde man flytta inåt landet. ofta uefter vattendrag och till stora sjöar, men det krävde då olika strategier, tex Masajer får allt sitt salt från det att de lever på rätt mycket blod, andra och antagligen betydligt senare genom att salt antagligen blev den första handelsvaran. Handel med salt hade förr sådan betydelse att det givit namn långt upp i tiden till benämningen Salary, dvs Romerska soldater fick sin sold i salt! Kolonialkrig har vunnits genom att strypa salthandeln osv, varvid upproriska inlandsbefolkningar kapitulerat! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Jag tror vi på stenåldern gjorde som en grupp elefanter jag såg på ett naturprogram: Slickade på mineralrika stenar (elefanterna vandrade till en svårtillgänglig grotta). Förmodligen åt vi mer från marken, dvs "lite skit rensar magen" och åt mer havslevande fiskar/skaldjur. Sedan tror jag också att vår stress, som sannolikt skiljer sig betydligt från den stress förfäderna kände, påverkar HUR kroppen tar upp respektive bryter ner det vi stoppar i oss. Det finns många obalanser idag som kroppen måste kompensera på olika vis. Jag tror individens behov styrs en hel del av det. Sannolikt blir det också sämre resultat när kroppen försöker hela oss inom många delar samtidigt - många dras med stress, värk, skador... Ja, en hel rad psykiska och fysiska problem som kroppen försöker kompensera så frågan är om inte belastningen ibland blir för hög för att kroppen ska lyckas? (Vilken underbart fantastisk maskin vår kropp är!!) Min yrsel har tack och lov dämpats av buljong och mer salt på morgonägget. Sist jag kollade var blodtrycket ovanligt högt, 100/60. Återstår att testa om det funkar med buljong på fastande mage innan träning för utan är jag olustigt muskelmatt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Volek o Phinney skriver i "The Art And Science Of Low Carbohydrate Living" att saltbalansen är viktig, dvs skillnaden mellan intag och utsöndring. Vid hög-kh-kost håller njurarna på saltet, medan vi på låg-kh-kost utsöndrar salt. Våra förfäder har som MariaF resp Zepp skriver här ovanför varit mycket noga med att få i sig tillräckligt med salt; levde man inte nära eller vid havet så var djurblod en viktig källa. Man kunde också följa djur till saltslickningsställen eller salta källor. Så salta efter behag och törsten ökar som en följd 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Idag var en varm och svettig dag. Nöjaktigt vattenintag. Illamående runt 16-tiden. Jag saltade på ovansidan handen tre gånger och slickade i mig det, sköljde med vatten. Mådde snart bättre. Gör jag rätt? Känner mig lite kufisk som gör såhär. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Mådde snart bättre. Men Sigurdur, det där svarade du ju på själv! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Men Sigurdur, det där svarade du ju på själv! Jag har inte riktigt förstått helt hur detta med salt i kroppen fungerar. Bara för att något känns bra för stunden så betyder det inte nödvändigtvis att det är hälsosamt, bra och det bästa tillvägagångssättet på lång sikt, eller hur? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 7, 2013 Author Share Posted July 7, 2013 (edited) Ja altså.. det där med vatten begriper jag inte alls, jag dricker när jag är törstig. Sen så det här med salt.. salt är väldigt viktigt, då det ingår i många processer i kroppen, bland annat som elektrolyter, men även i regleringen av blodvolym/blodtryck. Höga insulinnivåer stimulerar njuren att återvinna mer salt.. många överviktiga med hyperinsulinemi har mycket vatten i kroppen. Hyperinsulinemia. A link between hypertension obesity and glucose intolerance. We conclude that insulin resistance and/or hyperinsulinemia (a) are present in the majority of hypertensives, constitute a common pathophysiologic feature of obesity, glucose intolerance, and hypertension, possibly explaining their ubiquitous association, and © may be linked to the increased peripheral vascular resistance of hypertension, which is putatively related to elevated intracellular sodium concentration. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC423608/ Zepp, det här är lite svårt att förstå tycker jag. Om man då har låga insulinnivåer, som man rimligtvis bör ha vid en kolhydratfattig kost, så kissar man ut mer salt? Har man höga insulinnivåer som vid diabetes eller en prediabetes så sparas mer salt i njuren och man samlar på sig vätska (ödem)? Varför verkar vissa mer känslig för detta?(saltbrist) Hur påverkar njurfunktionen in, ju bättre njurfunktion (kreatinin) man har desto mer salt kissar man ut?...eller? Och ett lågt blodsocker behöver inte nödvändigtvis betyda att man har låga insulinnivåer? Edited July 7, 2013 by Syster 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Salt är bara en del av regleringen av blodvolym/tryck, det andra sköts av diuretiska hormoner och är rätt komplicerat! Grejen med inlägget var att visa att metabolt syndrom sätter hela homeostasen på pottkanten.. bland annat genom hyperinsulinemi. Är man frisk så har man sanolikt inga problem med varesig återupptag av salt eller de andra reglerande mekanismerna. Om jag fattar det rätt så stimulerar andra hormoner oxå njuren att återuppta mer salt om det behövs för att hålla blodvolymen konstant. Salt är vätskelösligt och cirkulerar runt i kroppen och tar med sig vatten via osmos. Jag tror helt enkelt att omställningsproblemet kopplat till salt handlar om en hastigt omställd homeostas, där insulin sjunker och de andra diuretiska hormonerna inte är beredda på en ökad atbetsbörda, sen så kissar vi ut en del ketonkroppar, man blir torr i munnen/får äcklig smak, dricker mer, kissar mer.. och salter förloras alltid passivt hur vi än gör. Ju mer man kissar/dricker.. ju mer salt måste ersättas oavsett kost/insulinnivå.. kallas för eldaresjukan, när man bara dricker vatten, utan salt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Eldaresjuka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Tack Syster för den här tråden. Den har inspirerat mig till att fundera igenom mitt intag av salt. Under de sista 10 åren har jag aldrig saltat extra på maten för man ska ju använda så lite salt som möjligt. Snarlikt råden om lågfettkost. Nu med LCHF på min 10:e vecka och 10 kg lättare så kan jag bara konstatera att det inte kan ha blivit nästan något salt alls under den tiden. Har känt mig lite dimmig i huvudet ibland under de sista veckorna. Kom ihåg en tråd på Dr Annika Dahlqvist forum som handlade om hur hon också kände sig lite dimmig ibland men avhjälpte det enkelt med att ta lite koksalt i ett glas vatten och dricka upp det. För många år sedan hade jag rensat ut allt salt och ersatt det med Seltin och provade men det smakade inte ens salt. Gick ner till butiken och köpte havssalt i flingor berikat med jod. Två teskedar i ett glas vatten smakade rejält salt. Jag blev riktigt varm och började småsvettas efter ungefär 10 minuter och en stund senare så försvann dimmigheten ur huvudet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Salt är ju inte enda elektrolyten man tappar på LCHF. Kalium är också ganska viktigt (och brist på kalium ter sig ganska likt saltbrist). Åtgärdas enklast med att regelbundet äta t.ex. avocado. Slutligen faller magnesium i samma kategori. Spenat är ganska bra källa. Finns också tillskott på apoteket. Lite externa symptombeskrivningar: Kaliumbrist If you are suffering from hypokalemia, you will feel fatigued. It may be difficult to stay awake or you may feel like you do not have enough energy to complete physical tasks. You may experience muscle weakness or your muscles will spasm. This can include an abnormal heart rhythm, especially in those that regularly develop a potassium deficiency. The muscles may cramp and it can become difficult or painful to move. Patients will become constipated and may begin to experience digestive trouble. If this is left unchecked, it can lead to permanent muscle damage or paralysis, and kidney damage or hypokalemic nephropathy. - http://www.md-health.com/Potassium-Deficiency.html Magnesiumbrist Symptoms of magnesium deficiency include: hyperexcitability, dizziness, muscle cramps, muscle weakness and fatigue. Severe magnesium deficiency can cause hypocalcemia, low serum potassium levels (hypokalemia), retention of sodium, low circulating levels of parathyroid hormone (PTH), neurological and muscular symptoms (tremor, muscle spasms, tetany), loss of appetite, nausea, vomiting, personality changes and death from heart failure. Magnesium plays an important role in carbohydrate metabolism and its deficiency may worsen insulin resistance, a condition that often precedes diabetes, or may be a consequence of insulin resistance. Deficiency can cause irregular heart beat. - http://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_deficiency_(medicine) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Ja och jag tror det är därför som mineralsalt rekomenderas, det innehåller lite fler mineraler än vanligt koksalt. Egentligen innehåller maten allt det kalium och magnesium vi behöver.. problemet är snarare att vi sällan gör långkok, utan mineraler försvinner ut med diskvattnet. Så hemkokt buljong är ett superbra sätt att få i sig mineraler vi behöver. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 15, 2013 Author Share Posted July 15, 2013 Ja och jag tror det är därför som mineralsalt rekomenderas, det innehåller lite fler mineraler än vanligt koksalt. Egentligen innehåller maten allt det kalium och magnesium vi behöver.. problemet är snarare att vi sällan gör långkok, utan mineraler försvinner ut med diskvattnet. Så hemkokt buljong är ett superbra sätt att få i sig mineraler vi behöver. Såg ett matprogram på TV för ett tag sedan där en amerikansk kock åkte runt i världen och testade "konstiga" maträtter. När han kom hem till New York så längtade han efter sin favoriträtt ugnsgratinerad benmärg Man slipper ifrån långkoket, och han poängterade just mineralerna som vi går miste om, då vi inte tar tillvara på det otroligt näringstäta och mineraltäta födoämne benmärg är. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Jag är så tacksam över denna tråd och hoppas att detta kan vara svaret på mina bekymmer. Ska testa att dricka saltvatten och se vad som händer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelica Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Öppnar upp den här tråden igen. Jag har ätit LCHF i olika strikthetsgrader i ca 1 år. När jag började så fick jag ibland tillsätta salt för jag märkte att jag fick ont i huvudet, men jag har blivit bättre på att salta maten och kan ibland känna ett sug efter salta saker så då tänker jag på det mer. Men jag har märkt att jag dricker sjukt mycket mer vatten/vätska än innan LCHF. Mätte en dag och jag drack 3 liter vatten, 1,5 liter annan dryck (främst te, men det sägs ju inte vara vätskedrivande om man är van tedrickare). Och då inte räknat vätska i maten. Jag går inte på toaletten oftare än tidigare, jag bara dricker så sjukt mycket mer, vilket jag tänker kan förklara saltsuget också. Men var tar allt vatten vägen? Jag har börjat bli orolig för att det kan vara något som är fel och inte bara kopplat till kosten. Någon som har upplevt något liknande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Människor har ju ett speciellt förhållande till salt. Jämfört med andra landlevande däggdjur så behöver vi mycket salt, en biologisk lyx som djur med fri tillgång till salt brukar unna sig. Detta tyder på att vårt naturliga ursprung var i miljö med fri tillgång till salt, antagligen havet. Det är också ett bevis för teorin om "vattenapan". Vi är också lite ovanliga genom att vi kan känna av saltbrist, de flesta däggdjur kan inte känna att de har för lite salt i kroppen.När människan spred sig över världen så var det också längs med kuster, även våra tidigare släktingar som spred sig över världen gjorde det längd med kusten.Världen äldsta kända storföretag är en saltgruva i Schweitz som är drygt 7000 år gammal, äldre än jordbruk i Europa. Samma sak kan ses på många håll, alltså saltgruvor som var aktiva långt innan jordbruket. De första bofasta bör alltså ha varit saltbrytare, och antagligen behövde salt brytas/utvinnas för att människan skulle kunna kolonisera områden långt från kusten. Även kring saltsjöar har det funnits mycket tidig spridning av människa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Efter åtta år med LCHF så har jag ändå de här sista veckorna med värme fullständigt glömt bort det här med salt igen. Jag har känt mig sjuk, trött, kraftlös och haft en strålande smärta i mina ben några dagar. Jag har liksom inte kunnat listat ut vad som varit fel, till dess jag kom att tänka på saltet. Jag har nog ätit på tok för lite salt de sista veckorna, och har nu fyllt på med något kryddmått nu och då, och vips så känns allt mycket bättre Jag tror jag måste sätta upp en stor "affisch" i köket som det står SALT på, för att komma ihåg . . . 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Efter åtta år med LCHF så har jag ändå de här sista veckorna med värme fullständigt glömt bort det här med salt igen. Jag har känt mig sjuk, trött, kraftlös och haft en strålande smärta i mina ben några dagar. Jag har liksom inte kunnat listat ut vad som varit fel, till dess jag kom att tänka på saltet. Jag har nog ätit på tok för lite salt de sista veckorna, och har nu fyllt på med något kryddmått nu och då, och vips så känns allt mycket bättre Jag tror jag måste sätta upp en stor "affisch" i köket som det står SALT på, för att komma ihåg . . . Intressant att höra! Jag har haft liknande känsla av oförklarlig bensmärtor och lite tung i kroppen så jag tog lite saltvatten nu när jag läste detta. Dock har jag alltid fortfarande svårt att få känsla för vad som är lagom mkt salt. Eftersom alla år tidigare så fanns det ju redan en massa salt i det jag åt och jag var sparsam med det "extra" saltet. Nu när dt bara är det extra saltet jag äter tycker jag ändå att det känns mycket när jag saltar kanske 1/2 matsked per dag vissa dagar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts