Mina blodvärden (tolkningshjälp]

.lina

Recommended Posts

hej gott folk!

jag skulle gärna vilja ha tolkningshjälp av mina blodvärden efter 3 år på LCHF  :) jag TROR dom ser bra ut?

(håller på att begära ut mina tester gjorda före konstomläggningen och kommer posta dom här när jag får dom)

993318_10151467457276044_1366046575_n.jp

Jag kan inte bedöma det men hur kommer det sig att dom tagit alla dom här proverna, har du haft dåliga värden tidigare?

Det brukar ju annars vara så svårt att få prover tagna i vården.

Eller hur gör man för att få prover tagna annars?

De säger att du inte är gravid, verkar ha en antydan till förkyld/infektion, äter ordentligt med kött samt gröna bladgrönsaker, inte för mycket socker, tillräckligt med salt och förefaller helt frisk!

Var får man sådana utmärkta tester gjorda, de enda jag saknade var C-peptid.. vilket ioförsej inte behövs i ditt fall men kunde vara kul att kolla in!

då och då dyker en deal upp på Groupon för att ta sånahär prover :) så det är på eget initiativ för att jag vill kunna ha på fötterna att LCHF inte "täpper till mina artärer".

här kan ni se dealen jag köpte, och signa upp på en bevakning av när den återkommer (det är typ tredje gången jag sett den förekomma)

https://www.groupon.se/deals/stockholm/Maximal-Halsa/16881389

tack för analys <3 jag fattar ju vad referensvärdena står för, men till exempel för Folsyra blev jag lite orolig då forskningen både hävdar konflikterande nog att både för mycket och för lite är kopplat till bröstcancer.

Alla dina värden ligger inom referensintervallen, vilket ju är bra. (Triglycerider ligger faktiskt under referensintervallet om man ska vara petig, vilket dock är utmärkt för det betyder att din lever hade bättre saker att göra under morgontimmarna än att konvertera kh till fett!) De värden som jag begriper mig på (rörande blodfetter och blodsocker) ser jättebra ut. Utöver C-peptid som Zepp nämner saknar jag framför allt D-vitamin, mäts som 25-OH-D, se http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin.

Nu är jag lekman då det gäller blodvärden men alla ligger inom referensintervallet utom triglyceriderna som ligger nedanför intervallet.

Jag tror inte man behöver vara läkare för att förstå att du är vid perfekt hälsa.

Är det någon som har stött på att ferritin-värdet (järnmättnad) har farit i höjden? Jag har ätit nästintill fakirvariant av LCHF i flera år, och nu av en händelse fått veta att detta värde som bör hålla sig under 200 råkar ligga runt 1200... :o Den invärtesmedicinare jag träffade på remiss för just detta ferritin-värde bedyrade att det inte kunde vara hemokromatos, men min neurolog (har en ärftlig neurologisk sjukdom som kallas Charcot-Marie-Tooths sjukdom typ 2A... :wub: ) var mera tveksam, då min sjukdom ofta hängde ihop med sin släkting Hemokromatos :o  Jag äter rätt, jag gör rätt, - vad är det egentligen som är fel? Någon som har något tips? :) Ps: Jag är gammal blodgivare, har lämnat 164 gånger, men när jag fick en neurologisk diagnos fick blodcentralen stora skälvan trots att alla läkare säger "VADDÅ? Din sjukdom smittar ju inte!", och avförde mig från blodgivning. :(  Man kan få Hemokromatos av att ha FÅTT en massa blod, men för mig är det tvårt om, att ha SLUTAT lämna blod plötsligt. Och min fundering är: Är strikt LCHF-kost något som får oss att rosta? :lol:  Hur eller hur tänker jag inte ändra min kost, men vore kul att höra om någon annan fått lika stolliga blodprov som jag fått vad gäller just järn...

Är det någon som har stött på att ferritin-värdet (järnmättnad) har farit i höjden? Jag har ätit nästintill fakirvariant av LCHF i flera år, och nu av en händelse fått veta att detta värde som bör hålla sig under 200 råkar ligga runt 1200... :o Den invärtesmedicinare jag träffade på remiss för just detta ferritin-värde bedyrade att det inte kunde vara hemokromatos, men min neurolog (har en ärftlig neurologisk sjukdom som kallas Charcot-Marie-Tooths sjukdom typ 2A... :wub: ) var mera tveksam, då min sjukdom ofta hängde ihop med sin släkting Hemokromatos :o  Jag äter rätt, jag gör rätt, - vad är det egentligen som är fel? Någon som har något tips? :) Ps: Jag är gammal blodgivare, har lämnat 164 gånger, men när jag fick en neurologisk diagnos fick blodcentralen stora skälvan trots att alla läkare säger "VADDÅ? Din sjukdom smittar ju inte!", och avförde mig från blodgivning. :(  Man kan få Hemokromatos av att ha FÅTT en massa blod, men för mig är det tvårt om, att ha SLUTAT lämna blod plötsligt. Och min fundering är: Är strikt LCHF-kost något som får oss att rosta? :lol:  Hur eller hur tänker jag inte ändra min kost, men vore kul att höra om någon annan fått lika stolliga blodprov som jag fått vad gäller just järn...

Är själv utredd för hemokromatos, jag hade ganska höga järnvärden innan LCHF. Utredningen visade att jag har anlaget från ett håll, så jag fick ingen diagnos, bara en halv ;) Men när jag började med LCHF så har mina järnvärden sjunkit till ganska normala, om det beror på kosten eller inte, vet jag faktiskt inte.

Kan det vara så att din kropp är så van att ge blod med jämna mellanrum, att den fortfarande kompenserar för en av kroppen inbillad tappning.

Det är ju ett av problemen med att behandla hemokromatos, att kroppen själv kompenserar, och det ganska snabbt efter tappningarna. Och man får ibland gå in med läkemedel, typ av cellgift tror jag, som håller järn och blodvärdet i chack.

Det är även viktigt att vara fastande när man tar ett  järnstatus för att få ett korrekt resultat.

hej gott folk!

jag skulle gärna vilja ha tolkningshjälp av mina blodvärden efter 3 år på LCHF  :) jag TROR dom ser bra ut?

(håller på att begära ut mina tester gjorda före konstomläggningen och kommer posta dom här när jag får dom)

993318_10151467457276044_1366046575_n.jp

Det här med referensintervaller är ju olika från lab till lab. Undrar varför? T ex CRP har jag sett brukar var <10.

Varför inte S-IGF-1 som Ann Fernholm skrivit så mycket om?

Varför inte D-vitamin:

S-1,25(OH)2-vitamin D

S-25-OH-vitamin D

Håller med dig om att det är konstigt att olika lab har olika referensvärden vid den här typen av mätningar. Orsaken till att just "mindre än" kan skilja vid analyser brukar vara mätnoggrannheten hos labutrustningen.

Nej Lina - tänker INTE kapa Din tråd!!! Jag hittade dock ingenting här på kostdoktorn som passade för att lägga till en fråga, och ber om ursäkt! :huh: "Syster"! Mitt abnorna järnvärde uppdagades alltså efter ung 3 år av LCHF- fakirmodell, och jag fick också bara ett halvt svar, där läkaren mumlade något om homozygot och heterozygot, och jag fattade inte vad hon menade... :wacko: Den enda effektiva behandling för Hemokromatos är att tappa sig på 5 dl blod/vecka tills ferritinvärdet är ok. Men då höga doktorer avgjort att jag inte har Hemokromatos gör man ingenting . Och om jag nu HAR denna sjukjdom är jag dödsdömd, med lever, hjärt osv-påverkan. Jag funderar på att börja åderlåta mig själv B)  :wub:  Fråga från nykomling: Var ska vi fortsätta denna diskussion för att inte sabba linas tråd...? För DET vill jag inte!

Håller med dig om att det är konstigt att olika lab har olika referensvärden vid den här typen av mätningar. Orsaken till att just "mindre än" kan skilja vid analyser brukar vara mätnoggrannheten hos labutrustningen.

Jag fick en förklaring idag av en läkare varför olika lab har olika referensvärden.

Det berodde på att Socialstyrelsen inte fastställt några referensvärden på t ex CRP som ibland kan vara t ex <3 eller <10. Eftersom inga riktlinjer finns så bestämmer chefen för labbet vad som ska gälla!

• 4 months later...

Är själv utredd för hemokromatos, jag hade ganska höga järnvärden innan LCHF. Utredningen visade att jag har anlaget från ett håll, så jag fick ingen diagnos, bara en halv ;) Men när jag började med LCHF så har mina järnvärden sjunkit till ganska normala, om det beror på kosten eller inte, vet jag faktiskt inte.

Kan det vara så att din kropp är så van att ge blod med jämna mellanrum, att den fortfarande kompenserar för en av kroppen inbillad tappning.

Det är ju ett av problemen med att behandla hemokromatos, att kroppen själv kompenserar, och det ganska snabbt efter tappningarna. Och man får ibland gå in med läkemedel, typ av cellgift tror jag, som håller järn och blodvärdet i chack.

Det är även viktigt att vara fastande när man tar ett  järnstatus för att få ett korrekt resultat.

Gammal tråd, men jag känner ett måste att själv rätta och redigera mitt inlägg här. Jag hoppas att Jacques ser detta, då jag nu uppmanar hen att ganska omedelbart få behandling för sina järnvärden, det vill säga blodtappningar varje vecka.

Det jag vill rätta i mitt inlägg är att man inte ger annan behandling mot höga inlagrade järnvärden än blodtappningar en gång per vecka till dess man har kommit ner i väldigt låga Ferritin=lagrat järn-värden. .

Ferritinvärdet som Jacques hade på 1200, ska helst ner till 20, och detta uppnås som sagt av tappningar 1 gång per vecka till dess att detta värde är uppnått, därefter brukar 1 gång per månad vara lagom för att hålla Ferritinvärdena på en rimlig nivå som inte är skadligt för kroppens inre organ.

Jacques måste hitta en läkare som inser allvaret i detta och omedelbart remitterar till en hematolog som kan den här typen av sjukdomar.

• Like 3