Strutfus Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Hej Hört att det är mindre stärkelse i färskpotatis, kan det stämma?? MVh Jeanette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Jag letade lite på nätet och hittade uppgifter om runt 15% i kokt nypotatis mot ca 18% i vanlig. En marginell skillnad, får man väl säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Det är olika sorters potatis som blir färdiga tidigt och som blir vinterpotatis. Färskpotatis har betydligt mer vatteninnehåll och därför blir stärkelsen mindre som procent av hela rotfrukten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Det är olika sorters potatis som blir färdiga tidigt och som blir vinterpotatis. Färskpotatis har betydligt mer vatteninnehåll och därför blir stärkelsen mindre som procent av hela rotfrukten. Kjell vet du varför stärkelse rika grönsaker kan vara problem, tex för magen? Jag vet att Tierry Wahls har nämnt det men jag har inte hört någon förklaring varför (som tex lektin för baljväxter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Kjell vet du varför stärkelse rika grönsaker kan vara problem, tex för magen? Jag vet att Tierry Wahls har nämnt det men jag har inte hört någon förklaring varför (som tex lektin för baljväxter). Här http://www.terrywahls.com/_blog/Terry_Wahls'_Blog/post/Your_Gut_and_Autoimmune_Disease/ skriver hon om tarmbakterier som gillar stärkelse o socker och som tydligen korrelerar med autoimmuna sjukdomar. Kan det vara detta du tänker på? Generellt är ju annars problemet med stärkelse i stor mängd att det snabbt bryts ned till glukos och höjer blodsockret, vilket olika människor tål olika mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Här http://www.terrywahls.com/_blog/Terry_Wahls'_Blog/post/Your_Gut_and_Autoimmune_Disease/ skriver hon om tarmbakterier som gillar stärkelse o socker och som tydligen korrelerar med autoimmuna sjukdomar. Kan det vara detta du tänker på? Generellt är ju annars problemet med stärkelse i stor mängd att det snabbt bryts ned till glukos och höjer blodsockret, vilket olika människor tål olika mycket. Tack! Så stärkelser blir till socker, medan fibrer inte kan brytas ned? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Tack! Så stärkelser blir till socker, medan fibrer inte kan brytas ned? Precis. Dock kan fibrer brytas ned av bakterier i tjocktarmen - de fermenteras och det kan bildas triglycerider som tas upp i blodbanan. Inget stort problem dock. (Gräsätande djur har enormt med bakterier i magen som förvandlar gräs till fett - räknar man på det viset kan de ha 50-70E% fett men med hjälp av bakterier!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts