Guest Rosa67 Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Hej! Är ny på detta forum och tänkte försöka få lite hjälp och råd om hur jag ska göra för att komma vidare med mitt LCHF-liv. Jag är kvinna, 45+, och har ätit enligt LCHF i ca fem månader och har upptäckt allt det positiva med slopat sötsug, mindre orolig och uppsvälld mage osv. Det känns också i kropp och knopp att jag mår bra på maten jag äter. Men det hade varit roligt att också få något resultat gällande utseendet. Träningen består av vanlig vardagsmotion. Vikten bryr jag mig inte om, väger mig typ aldrig, men vill tighta till kroppen och bli av med de där envisa sista kilona. Jag läser en del på nätet, köper även LCHF-tidningar och lagar mat enligt LCHF-kokböcker men tydligen är det något som inte stämmer. Jag äter inga kolhydrater i form av bröd, pasta, ris, kakor, godis, frukt osv. Dricker ingen läsk. Så här kan en vanlig dag se ut. Helgen ungefär detsamma frånsett 2-3 glas vin och några nävar nötter. Tacksam för synpunkter! Frukost LCHF-gröt på 2 ägg, 1 dl kokosmjölk, 1 msk kokosmjöl, 1 msk jordnötssmör, kaffe med mjölk och 1 matsked kokosolja Den här gröten är helt underbar och mättande men jag är lite tveksam till hur bra den är? Enligt innehållsförteckningen på Kung Markattas jordnötssmör är det 17 g kolhydrater/100 g men köper man vanliga jordnötter kan man oftast hitta med 4-6 g kolhydrater/100 g. Är det någon mening att göra eget jordnötssmör för att få ner kolhydratmängden eller det är till att göra en höna av en fjäder? Fm fika Kaffe med mjölk Lunch 1 laxfilé, 1 handfull broccoli, ca 1 dl sås eller ett par msk majonnäs Em fika Kaffe med mjölk Middag 2 färsbiffar, blomkålsmos med rejält med smör och riven ost Senare på kvällen Ibland kaffe med mjölk Rosa67 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Under förutsättning att du verkligen behöver frukost, så prova med riktig mat i stället. Vinet och nötterna på helgerna kan också ställa till det. Överhuvudtaget så prova att ta bort mjölkprodukterna under två veckors tid och gör därefter en utvärdering. Vill du ha en fastare kropp så är det styrketräning som gäller. Grattis till hälsovinsterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Den där gröten gör jag också ofta men jag har mandelsmör till istället för jordnötssmör, har bara 3.5 kh/100 gr. Jag har också kokosoljan i gröten så bränns den inte vid lika lätt. Jag skippar ofta nötsmöret och har hallon till istället, väldigt gott. Annars skulle jag nog bara se om jag kunde hitta något annat till kaffet än mjölk, tex grädde eller kaffe latte gjord på ägg och kokosfett. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Eller MBC-kaffe, som är det godaste kaffe som jag vet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Tycker det ser ut som om du gör helt rätt . Jag har fått rådet att byta ut mjölken i kaffet mot grädde, kanske något för dig? Sen tar det lite olika lång tid att gå ner i vikt, det kan ju också vara så att vad du tycker och vad din kropp tycker är en bra vikt är olika saker. Viktigt också att komma ihåg att alla inte rasar i vikt med LCHF, även om det är det man läser om mest. Jag har på 2,5 år tappat kanske fem kilo, men då hade jag iofs ingen kraftig övervikt från början. Att tighta till kroppen kanske kräver lite mer än vardagsmotion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rosa67 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Tack för era kommentarer och tipsen om grädde istället för mjölk och mandelsmör istället för jordnötssmör, ska testa det. Jag har testat MBC-kaffe ett par gånger men det det blev nog för mycket fett på en gång, fick jätteont i magen. Är medveten om att detta inte är en quick fix och jag kommer givetvis att fortsätta med denna livsstil, men ibland tappar man sugen helt enkelt. En sak som jag tror påverkar min hälsa och vikt oerhört mycket är min ämnesomsättning som är svårinställd efter en giftstrumaoperation för 10 år sedan. Jag äter både Levaxin och Lio och har nog provat alla tänkbara kombinationer och styrkor. Enligt proverna har jag både en under- och en överfunktion. Någon som befinner sig i samma sits? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Tack för era kommentarer och tipsen om grädde istället för mjölk och mandelsmör istället för jordnötssmör, ska testa det. Jag har testat MBC-kaffe ett par gånger men det det blev nog för mycket fett på en gång, fick jätteont i magen. Är medveten om att detta inte är en quick fix och jag kommer givetvis att fortsätta med denna livsstil, men ibland tappar man sugen helt enkelt. Prova att mixa ett ägg, 1 msk kokosfett och lite kardemumma och kanel med en mixerstav. Häll sedan i en kopp kaffe och försätt mixa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts