Jump to content

viktnedgång

A-K

Recommended Posts

Hej :)

Är ny på det här...

Min fråga är: om man tdigare ätit fet kost tillsammans med kolhyderater, aldrig bantat eller ätit fettsnåla produkter, hur blir effekterna då? Min sambo rasar i vik medan det går väldigt trögt för mig.

Är det någon skillnad i effekterna på kvinnor och män?

Måste ju tillägga att vi mår betydligt bättre nu när vi ändrat vår livsstil sedan 2 månader tillbaka :)

Vi är olika känsliga mot olika saker och därför fungerar våra kroppar också olika. Du behöver troligen genom uteslutning försöka komma fram till det som bromsar. Klassiska fällor är för lågt fettintag eller för höga proteiner. Jag förutsätter att du har koll på kolhydraterna.

Tack för ditt svar :)

Jo, kolhydrater har vi helt uteslutit nu i början och fettet äter vi i mängder, men det kan vara så att det är för stora mängder protein...

Hur mycket protein skulle du säga är lagom?

Man brukar ange 1 gram protein per kilo och dag i snitt som minimum.

Räkna cirka 20% protein i kött/fisk/ägg/ost!

Faran med för mycket kött ligger sannolikt för de flesta att det då blir för lite fett.. det är hur som helst rätt svårt att äta flera kilo fettfritt kött om dagen.

Antagligen därför som bodybuildare tar proteinpulver?

20% om dagen, 1g/ kg (kroppsvikt antar jag).... Det låter väldigt lite, 150-200g är ju en normal portion. Trodde man bytte ut tillbehören (kolhyderaterna) mot fett för att det skulle bli riktigt?

Menar du att jag ska äta exempelvis, vitlökssmör med biff som tillbehör?

20% om dagen, 1g/ kg (kroppsvikt antar jag).... Det låter väldigt lite, 150-200g är ju en normal portion. Trodde man bytte ut tillbehören (kolhyderaterna) mot fett för att det skulle bli riktigt?

Menar du att jag ska äta exempelvis, vitlökssmör med biff som tillbehör?

Du får tänka på att en köttbit t ex innehåller ca 20% protein, precis som Zepp sade. En köttbit som väger 250 g innehåller alltså ca 50 g protein. Om man väger 100 kg och således bör få i sig minst 100 g protein/dag, kan man äta den mängden två gånger per dag, som minimum.

• Like 1