boa68 Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Får man äta glutenfri pasta då ? Om man gillar pasta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Du FÅR äta vad du vill... Glutenfri pasta görs väl till stor del av soya och det bör man undvika av flera andra skäl (finns förklarat i andra trådar och på många websidor). Vill du hålla nere kolhydratintaget och inte bryr dig om GMO och växtgifter så läs på förpackningen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 FÅR får du, men... om du ska äta LCHF så duger inte pasta som i stället för vetemjöl är gjort på majs, ris eller kikärtsmjöl. Det bästa är att vänja sig vid annat i stället. Strimla vitkål och kok en stund, hyvla squash som får koka en pyttestund, gör lasagne-plattor på lchf-vis etc. Skrivet av en som verkligen gillade pasta i mitt gamla liv... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Man ska även ha i åtanke att de flesta glutenfria produkter som bröd och pasta har ett väldigt högt GI, det höjer blodsockret ännu snabbare än en produkt gjord på vetemjöl. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Men det finns ju nudlar av konjaksrot (shirataki) och andra gjorda av alger. Men inte smakar de som Barillas pasta inte! Men ibland, när resten av familjen äter spaghetti eller när man blir väldigt sugen så är de ett kolhydratsnålt alternativ. T o m i Karlskrona finns de idag på den asiatiska hyllan på ICA maxi där jag brukar handla och finns de där finns de nog i alla affärer överallt i Sverige! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Måste bara flagga för sjögräsnudlar! Idag gjorde jag en thaigryta med kokosgrädde och klippta sjögräsnudlar i. Alla älskade det! Dock smakar det inte pasta, men det gjorde det inte innan heller. Eftersom kryddorna tog överhand. Både vuxna och barn mumsade i sig, och jag var supernöjd. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Måste bara flagga för sjögräsnudlar! Idag gjorde jag en thaigryta med kokosgrädde och klippta sjögräsnudlar i. Alla älskade det! Dock smakar det inte pasta, men det gjorde det inte innan heller. Eftersom kryddorna tog överhand. Både vuxna och barn mumsade i sig, och jag var supernöjd. Låter gott! Var köper du sjögräsnudlar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Köper på coop. 24:- för 300 gr. Har kollat runt på nätet, och priset kan skilja avsevärt. Vissa tar upp till 46 kr för samma artikel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blomfrun Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Man ska även ha i åtanke att de flesta glutenfria produkter som bröd och pasta har ett väldigt högt GI, det höjer blodsockret ännu snabbare än en produkt gjord på vetemjöl. Det finns även risk för rejäla blodsockerfall om man är känslig. Jag har en dotter som är glutenintolerant och således är tvungen att äta glutenfritt som hade förskräckliga vredesutbrott när hon kom hem på eftermiddagarna efter skolan samt säckade ihop ibland när vi var ute på stan. Fullständigt mysterium till jag kollade hennes blodsocker under dessa "attacker" och då var det farligt lågt. Dietisten hade mer kunskap om detta än vad barnläkaren hade och därifrån fick vi handfasta råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts