Jump to content

Turkisk yoghurt har ju grädde i sig

mariade

Recommended Posts

Är helt ny med allt som har med lchf o göra, tror även det kan vara rätt farligt o att det kanske kan skapa högt blodtryck på längre sikt osv osv... men nu ska jag inte prata mer om det. Jag har märkt att jag håller mig otroligt mätt på turkisk yoghurt länge (laktosfri) och äter detta varje morgon. Det tråkiga är dock att jag har sett att det har grädde i sig och det känns ju inte helt rätt om man vill gå ner i vikt. Jag vet att Lchf står för högt fettinnehåll med låga kolhydrater, men detta blir kanske farligt i längden?

Jag tar medicin för konstiga hjärtslag och har struma så jag vill inte leka för mkt med konstiga dieter.

Hade slutat med turkisk yoghurt om det nu inte var så att det var såå otroligt mättande som det är.

Tycker det är skitsvårt att finna något annat som håller en mätt i timmar, men hur tror ni man menar när man ska gå ner i vikt av just grädde i denna yoghurt? Tycker det känns motsägande?

Det är förmodligen det relativt höga fettinnehållet i turkisk yoghurt (10% oftast) som gör att du håller dig mätt så länge på det. Att de utöver mjölk och yoghurtkultur använder grädde är anledningen till att fetthalten kan vara så hög.

Mekanismerna i våra kroppar för att enkelt gå ner i vikt när man äter få kolhydrater och därmed en stor andel fett är klarlagda och det finns ingenting som tyder på att det skulle vara farligt på lång sikt. Läs Kostdoktorns hemsida http://www.kostdoktorn.se/dags-for-en-friskare-framtid eller se hans föreläsning på video http://www.youtube.com/watch?v=9Hy737EuL-o&list=UUyxv-Kecjm1eH83nmDmVlvA&index=3&feature=plcp, så får du mer information.

Den vanliga västerländska kosten innehåller kring 75% sådana födoämnen som inte funnits under vår evolution, och som vi därmed inte är anpassade till. Mjölmat, potatis och socker ställer till med oerhörda hälsoproblem, fastän de rekommenderas av myndigheter i nästan alla länder. Detta är en surrealistisk paradox, som jag blev varse vid 53 års ålder...

Jag tror du ska sätta dig in i vad LCHF betyder och sedan bestämma hur du vill göra. Är du osäker, kan du ju köra 1-2 månader på test och se vilka hälsovinster du får. Glöm bara inte att du måste få i dig riktigt mycket fett - mer är du troligen någonsin varit van vid. Och det är inte farligt  :)

• Like 6

Grädde är bra. Du går ner på LCHF för att kroppen håller sig på fettdrift och du blir mätt på fet mat. Ju fetare desto bättre alltså. Jag gör gräddfil på grädde och en rot fil (1 matsked fil ur en filbunke) och låter det växa i rumstemperatur 2 dygn. Dvs jag gör hemlagad syrad grädde. Det äter jag istället för turkisk jogurt.

• Like 6

Jag rekommenderar paret Wikholms LCHFkokböcker med vardagsmat. Också Anna Hallens LCHF husmanskost och skaldemans kokbok GI-noll är bra.

Via dessa kokböcker får man en viss känsla för vad LCHF är och hur mycket fett man äter.

Jag kan dela med mig av mitt egenkomponerade favoritrecept:

Strimla ett vitkålshuvud fint och hacka en stor lök. Börja med att steka löken och tillsätt sen kålen i några omgångar. Använd mycket smör när du steker vitkålen. Det lönar sig också att välja en djup stekpanna. Blanda i en skål följande: 2 dl riktig grädde, några matskedar tomatpure, salt, peppar och en matsked stark tomatsalsa. Häll tomatgrädden över kål-löken i stekpannan. Tillsätt sen två burkar ljus tonfisk i bitar. Koka allt i 30-40 minuter på låg värme i stekpannan. Blir ljuvligt gott!

• Like 2

Är helt ny med allt som har med lchf o göra, tror även det kan vara rätt farligt o att det kanske kan skapa högt blodtryck på längre sikt osv osv... men nu ska jag inte prata mer om det. Jag har märkt att jag håller mig otroligt mätt på turkisk yoghurt länge (laktosfri) och äter detta varje morgon. Det tråkiga är dock att jag har sett att det har grädde i sig och det känns ju inte helt rätt om man vill gå ner i vikt. Jag vet att Lchf står för högt fettinnehåll med låga kolhydrater, men detta blir kanske farligt i längden?

Jag tar medicin för konstiga hjärtslag och har struma så jag vill inte leka för mkt med konstiga dieter.

Hade slutat med turkisk yoghurt om det nu inte var så att det var såå otroligt mättande som det är.

Tycker det är skitsvårt att finna något annat som håller en mätt i timmar, men hur tror ni man menar när man ska gå ner i vikt av just grädde i denna yoghurt? Tycker det känns motsägande?

Ät ägg så blir du mätt och slipper grädden.

• Like 2

Nackdelen med grädde är inte att den är fet. Utan den att man lätt kan Överäta och att man då får i sig ganska mycket kolhydrater rätt snabbt. Grädde har ca 3 gram kolhydrater per dl.

Ju mindre fet en mjölkprodukt är desto större är den här risken. Så att undvika turkisk jogurt för att den innehåller grädde, = mer fett, är alltså bakvänt. Snarare kan du tänka att turkisk jogurt ska du undvika för den innehåller mjölk och inte bara grädde :)

• Like 1

Hur menar du nu? 94% av energin i grädde kommer från fett - det är väl till att vara fet då? :)

Hm. Vad menade jag egentligen? Jag brukar tänka att jag får högre fettkvot av att använda smör än grädde i matlagning. Och när jag använder grädde får jag samtidigt i mig kolhydrater, vilket jag inte får från smör eller kokosfett. Men jag borde väl tänka i energiprocent. Det kommer inte många gram kolhydrater från grädde och resten är vatten.

Kommentaren var närmast lite skämtsam. Att grädde gärna skulle få vara ännu fetare :)

• Like 1

Den turkiska yoghurten jag köper har grädde i ingredienserna, tyvärr är jag laktosintollerant så jag får köpa små "dunkar" av detta. Finns det några vet. bevis att det inte är skadligt o äta sånt här varje dag? Jag såg att jag gått ner i vikt vilket jag inte vet om det beror på yoghurten eller på att jag alltid dricker äppelcidervinäger. Hur som helst, hur vet man att inte dessa stora mängder av fett höjer blodtrycket och förkalkar ådrorna?

Den turkiska yoghurten jag köper har grädde i ingredienserna, tyvärr är jag laktosintollerant så jag får köpa små "dunkar" av detta. Finns det några vet. bevis att det inte är skadligt o äta sånt här varje dag? Jag såg att jag gått ner i vikt vilket jag inte vet om det beror på yoghurten eller på att jag alltid dricker äppelcidervinäger. Hur som helst, hur vet man att inte dessa stora mängder av fett höjer blodtrycket och förkalkar ådrorna?

Det finns en alltmer överväldigande mängd bevis för att kolhydratreducerad kost innebär stora hälsofördelar, liksom att mättat fett inte är farligt. I mitt svar ovan rekommenderade jag dig att läsa på Kostdoktorns hemsida och/eller se hans föreläsning. Det är en god start till att börja förstå hur det verkligen hänger samman, och att vi blivit lurade av fettsnåla kostråd i några decennier.

• Like 2

Eftersom du upprepar din oro för att få högt blodtryck av högt fettinnehåll i kosten vore det bra om du klickade på rubriken Hälsa/Allt om blodtryck på Kostdoktorns startsida. I synnerhet borde det vara trösterikt att läsa detta:  http://www.kostdoktorn.se/har-du-sankt-ditt-blodtryck.

Mättat fett korkar inte igen ådrorna. Det är de fleromättade oljorna (rapsolja, olivolja, men särskilt de med stor andel Omega 6: solrosolja, vindruvskärnolja, linfröolja) som belägger blodkärlens insidor med plack. Placken orsakas av de fleromättade fetternas onedbrutna småpartiklar av kolesterol, som kroppen inte kan använda, utan som lagras i kärlväggarna.

Glöm Livsmedelsverkets förlegade kostrekommendationer. De stämmer inte överens med nyare forskningsresultat. ÄT MÄTTADE FETTER SOM SMÖR, GRÄDDE OCH ICKE-HÄRDAT KOKOSFETT. MYCKET OCH OFTA!!! Det kan kroppen nämligen tillgodogöra sig till hundra procent. (Eventuellt överskott kommer ut den naturliga vägen.)

• Like 3

Grädde är bra. Du går ner på LCHF för att kroppen håller sig på fettdrift och du blir mätt på fet mat. Ju fetare desto bättre alltså. Jag gör gräddfil på grädde och en rot fil (1 matsked fil ur en filbunke) och låter det växa i rumstemperatur 2 dygn. Dvs jag gör hemlagad syrad grädde. Det äter jag istället för turkisk jogurt.

Hur mycket grädde till 1 matsked fil?

Har även tänkt testa att göra kokosyoghurt enligt receptet i detta bloginlägg (på engelska):

http://nomnompaleo.com/post/45263391503/paleo-plans-simple-coconut-milk-yogurt

^2 matskedar på en halv liter ungefär. Ibland om det är kallt väder brukar jag sätta 2 matskedar också på 2 dl grädde. Men om det är varmt kan det räcka med en tesked på 2 dl grädde.

Fil innehåller levande bakterier, mjölksyrebakterier som växer i rumstemperatur. Ju mera bakterier man sätter i som rot till en ny sats fil eller gräddfil desto snabbare växer dom klart. Ta inte i misstag yoghurt som rot. De är annorlunda bakterier som kräver 37 grader för att växa.

• Like 1

Som sagt vad Rysk youghurt är ännubättre då den innehåller ännumera grädde.. eller Smetana som är ren syrad grädde.. 40% fett!

Jag är oxå laktosinntollerant så jag tar så fet youghurt som möjligt för minsta mängd laktos!

Då måste förstå att ju fetare ju mindre mängd äter du för samma mättnad.

Sen det där med åderförkalkning och hjärtsjukdommar, de hör mer ihop med dålig mat, dåliga gener och högt blodsocker!

Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade?

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

• Like 1

Här hos oss finns följande fetare alternativ i affärerna: Lindahls turkiska och grekiska jogurt 10%, Lindahls ryska 17%, Lindahls creme fraiche som smakar som jogurt 30%, lidls fantastiska grekiska jogurt 10% med minst kolhydrater, lidls turkiska 10% som smakar som Lindahls, lidls fantastiska creme fraiche 30%. Arlas och valios creme fraiche och smetana (valio 42%), juustoporttis turkiska och valios turkiska och sen har alla mejerier något som kallas gräddfil 10-12% (den är inte seg utan det blir en grop när man tar en sked).

Sen finns en estnisk smetana 20% som heter deliciest. Den har samma rot som vår surmjölk (pimä) märker man på smaken. Den växer också i rumstemperatur om man vill göra hemlagad smetana på surmjölksrot.

• Like 1

Strimla ett vitkålshuvud fint och hacka en stor lök. Börja med att steka löken och tillsätt sen kålen i några omgångar. Använd mycket smör när du steker vitkålen. Det lönar sig också att välja en djup stekpanna. Blanda i en skål följande: 2 dl riktig grädde, några matskedar tomatpure, salt, peppar och en matsked stark tomatsalsa. Häll tomatgrädden över kål-löken i stekpannan. Tillsätt sen två burkar ljus tonfisk i bitar. Koka allt i 30-40 minuter på låg värme i stekpannan. Blir ljuvligt gott!

Låter spännande ska prövas!

När ska vi få en avdelning för recept på forumet???

Undrar varför jag inte kan redigera när jag skriver från paddan?

Jeanette, var får du filbunken från? Det låter väldigt bra att göra sin egna fil!

Har ni inte filbunke till salu i affärerna i Sverige? Om inte så kan du köpa en burk smetana istället och ta första roten därifrån. Sen tar du ny rot från den första gräddfilen/smetanan du lagat så att du en gång i veckan startar en ny odling. Roten ska tas från en gräddfil/smetana som inte är mer än en vecka gammal.

Alltså. Först låter man roten växa i grädde en till två dagar i rumstemperatur och sen har man den färdiga gräddfilen/smetanan i kylen. Där håller den sig en vecka eller längre men efter en vecka börjar den ge dålig rot. Så på tex dag 4 startar man en ny odling av en matsked från den senaste odlingen.

Det fungerar inte med creme fraiche.

Jag ser att valio säljer filbunke hos er:

www.valio.se/produkter/yoghurt-smamal/valio-filbunketm-naturell

• Like 3

Låter spännande ska prövas!

När ska vi få en avdelning för recept på forumet???

Vi behöver en avdelning för recept, definitivt! Ska prova ovan fast med kokosgrädde istället. Jag brukar steka vitkål i smör och smaksätta med färsk ingefära, vitlök och chili, kanske en smaksättning som funkar för denna rätt med kokosgrädde?

• Like 1

Låter intressant med egen "gräddfil/yoghurt". Kan jag ta vanlig fil att blanda med?

Nu läste jag hela tråden...

För 3 år sen tänkte jag ge blod. De mätte trycket och ville att jag skulle åka till sjukhuset NU för det var så högt. Jag sa att jag hade precis grälat med min man och dessutom druckit en kopp kaffe precis innan så riktigt så farligt var det kanske inte. Men jag har alltid legat lite högt, oavsett hur smal och vältränad jag varit. På den tiden det begav sig var läkarna t.ex. lite tveksamma till att skriva ut p-piller p.g.a. mitt blodtryck, det ligger högt i släkten.

Nu har jag ätit LCHF i 2,5 år. Massa fett har det blivit och det mesta har varit animaliskt dessutom (hej mitt älskade smör och min älskade grädde!). B.t. idag 136/83, precis innan de skulle sticka en nål i armen på mig (skulle ge blod och jag gillar INTE nålar sa jag spänner alltid upp mig lite). Det tycker jag inte är illa pinkat för en "tant" på 47 år med fortfarande ca 7 trivselkilon.  :)

• Like 3

Sorry men du är fel ute här. Jag äter Rysk youghurt (17% fett) och önskar att den vore fetare!  

Brukar därför dryga ut den med vispgrädde i min smoothie då blir det lite fetare och godare. Kan rekommendera detta till alla. 

Ska du köra LCHF då ska du tänka att 100% fett är bra och att 0% fett är dåligt. För du kommer ändå få i dig lite kolhydrater och en hel del protein ändå.

Nu har jag smygsmakat(har inte riktigt gått två dygn) på den hemlagade syrade grädden! Riktigt god, krämig och fet med nära 40% fetthalt :)  Helt eko också så det är bara fördelar. Kommer ersätta den 10% yoghurten med denna. Tack för tipset!

• Like 4

Ett litet varningens ord avseende äppelcidervinäger! Jag har märkt på mig själv att när jag använder just äppelcidervinäger i dressingar så blir jag alltid mycket hungrigare! Jag vet att det motsäger all reklam om just äppelcidervinägern men jag undrar om det inte är fruktsockret som gör sig påmint där? Vanlig vitvinsvinäger triggar inte med samma effekt hungershormonet ghrelin hos mig. Normalt är jag inte sockerberoende men med äppelcidervinäger får jag alltid ett riktigt sug "på något" en stund efter maten, märkligt?!

• Like 2

Nu har jag smygsmakat(har inte riktigt gått två dygn) på den hemlagade syrade grädden! Riktigt god, krämig och fet med nära 40% fetthalt :) Helt eko också så det är bara fördelar. Kommer ersätta den 10% yoghurten med denna. Tack för tipset!

Underbart! Vad hade du som rot?

Ju längre den växer desto tjockare blir gräddfilen. Eller egentligen är det smetana. Det är så här man lagar smetana.

Nu på sommaren blir den ofta klar på ett dygn.

Ett litet varningens ord avseende äppelcidervinäger! Jag har märkt på mig själv att när jag använder just äppelcidervinäger i dressingar så blir jag alltid mycket hungrigare! Jag vet att det motsäger all reklam om just äppelcidervinägern men jag undrar om det inte är fruktsockret som gör sig påmint där? Vanlig vitvinsvinäger triggar inte med samma effekt hungershormonet ghrelin hos mig. Normalt är jag inte sockerberoende men med äppelcidervinäger får jag alltid ett riktigt sug "på något" en stund efter maten, märkligt?!

Jag upplever exakt samma fenomen med just äppelcidervinäger, har alltid gjort det, även innan LCHF. Jag har därför helt uteslutit det ur min kost. Jag trodde jag var ensam om den upplevelsen :)

Underbart! Vad hade du som rot?

Ju längre den växer desto tjockare blir gräddfilen. Eller egentligen är det smetana. Det är så här man lagar smetana.

Nu på sommaren blir den ofta klar på ett dygn.

Jag använde lite fil. Ja den blev fast och fin efter en natt i kylen. Den tog slut idag. Nu vet jag att jag ska göra en ny en dag innan den gamla tar slut  :)

Det blir nog så att denna kommer ersätta både yoghurt och creme fraiche hos oss. Blir till att handla lite mer grädde bara.

• Like 1

Hur är det med Lindahls yoghurtar? Lindahls är väl bara ett mejeri? Tysk mjölk/grädde? Gissar att Lidl använder sig av tysk mjölk. Kossorna i Tyskland får GMO-foder - eller? Någon som vet något närmare?

Har för mig att det står Österrike på hinken. Förresten tycker deras eko yoghurt(gröna hinken) smakar vedervärdigt, rent av härsket. Mejlade dem för kanske ett år sedan och och påtalade detta. Fick lite värdekuponger som plåster på (mag)såren. Testade någon månad senare(nyinhandlad inte den gamla) och det smakade fortfarande som sur wettextrasa luktar så den ska nog vara så. Den godaste jag testat är Willys(Garant) turkiska yoghurt. Den är riktigt mumsig och producerad i Sverige, dock framgår det inte vem som gör den för Garant. Men nu har jag min egen smetana  B) gjord på skånsk grädde.

Hur är det med Lindahls yoghurtar? Lindahls är väl bara ett mejeri? Tysk mjölk/grädde? Gissar att Lidl använder sig av tysk mjölk. Kossorna i Tyskland får GMO-foder - eller? Någon som vet något närmare?

Lindahls är inget mejeri.. de är ett handelsföretag som importerar främst mejeriprodukter!

Numera ägs det av Skånemejerier!

http://www.skanemejerier.se/sv/Press/Pressrum/2010/Skanemejerier-koper-Lindahls-mejeriprodukter-AB-----marknadsledande-pa-grekisk-och-turkisk-yoghurt/

• 2 weeks later...

Har ni inte filbunke till salu i affärerna i Sverige? Om inte så kan du köpa en burk smetana istället och ta första roten därifrån. Sen tar du ny rot från den första gräddfilen/smetanan du lagat så att du en gång i veckan startar en ny odling. Roten ska tas från en gräddfil/smetana som inte är mer än en vecka gammal.

Alltså. Först låter man roten växa i grädde en till två dagar i rumstemperatur och sen har man den färdiga gräddfilen/smetanan i kylen. Där håller den sig en vecka eller längre men efter en vecka börjar den ge dålig rot. Så på tex dag 4 startar man en ny odling av en matsked från den senaste odlingen.

Det fungerar inte med creme fraiche.

Jag ser att valio säljer filbunke hos er:

www.valio.se/produkter/yoghurt-smamal/valio-filbunketm-naturell

Har nu gjort ny sats smetana ungefär var tredje dag sen jag började. Använder det sista av satsen som rot hela tiden. Finns det någon gräns för hur många ggr man kan göra detta? Blir det för syrligt till slut eller det är bara att köra på?

Kan ju säga att en positiv effekt av smatananen(?) är att det knappast finns något behov av att använda läppbalsam efter att man ätit av den  ;)

Det blir ju faktiskt också billigare än att köpa 10% yoghurt. Literpriset på eko vispgrädde 40% sist jag handlade låg runt 47kr. Detta motsvar ju 4l 10% yoghurt i fettinnehåll.

• Like 1

Jag använde lite fil. Ja den blev fast och fin efter en natt i kylen. Den tog slut idag. Nu vet jag att jag ska göra en ny en dag innan den gamla tar slut  :)

Det blir nog så att denna kommer ersätta både yoghurt och creme fraiche hos oss. Blir till att handla lite mer grädde bara.

Härligt!

Har nu gjort ny sats smetana ungefär var tredje dag sen jag började. Använder det sista av satsen som rot hela tiden. Finns det någon gräns för hur många ggr man kan göra detta? Blir det för syrligt till slut eller det är bara att köra på?

Kan ju säga att en positiv effekt av smatananen(?) är att det knappast finns något behov av att använda läppbalsam efter att man ätit av den  ;)

Det blir ju faktiskt också billigare än att köpa 10% yoghurt. Literpriset på eko vispgrädde 40% sist jag handlade låg runt 47kr. Detta motsvar ju 4l 10% yoghurt i fettinnehåll.

Jag brukar efter några gånger glömma laga nytt, men så har vi filbunke billigt i affären. För 37 cent får jag en ny rot. Jag brukar därför inte använda samma rot så många gånger, kanske tre-fyra gånger i taget. Men man kan fortsätta så länge det bara går.

Själv tycker jag ibland smetanan är lite väl kraftig att äta som sådan. Men då lagar jag vanlig filbunke av mjölk (eller köper) och sen tar jag en rågad matsked smetana och rör i för att få den mer fet och godare. Klart det blir mer kolhydrater per kalori då, men jag är inte så superstrikt (dricker inte mjölk direkt, men en filbunke då och då är inte så farligt, tycker jag.)

• Like 1