Jump to content

Tillräckligt med fett?

Recommended Posts

Hej allihopa!

Jag började äta LCHF för att få bukt med mina långvariga magproblem. De flesta problemen försvann så fort jag började på LCHF, men jag märkte att min mage reagerade på mejeriprodukter och valde därför att testa mejerifri LCHF. Tyvärr så verkar detta ha lett till att jag återigen gått ner i vikt (jag som äntligen lyckats gå upp fem kg tack vare LCHF!), vilket inte alls är önskvärt eftersom jag redan är väldigt smal. Kan det vara så att jag får i mig för lite fett nu när mejerierna är borttagna? Hur ska jag få i mig tillräckligt med fett utan mejeri? Jag gör stora baljor med min egen majonnäs som jag äter till typ allt! Har ersatt grädde med kokosgrädde, men tyvärr är ju fetthalten i kokosgrädde mycket lägre än i vispgrädde.

Smör klarar min mage av, verkar inte vara några problem =). Vet att kokosfett är ännu bättre, men tyvärr tillåter min ekonomi inte särskilt mycket av den dyra varan just nu  :(

Testade att äta getost istället för ost på komjölk, men magen verkar tyvärr reagera på det också  :( (jag som älskar ost!!!)

Magen mår bättre än någonsin på mejerifri LCHF!! Men vikten går neråt, och rumpan är för liten igen  :(

Kanske du ska äta mer grönsaker, bär och rotfrukter? Går det för din mage? Kanske sötpotatis? Verkar som du äter tillräckligt med fett... Jag kan annars rekommendera en rödkålssallad som innehåller mycket fett; strimla ett halvt rödkålshuvud, ha i ett halvt paket hasselnötter och kärnor från ett halvt granatäpple. Ha sedan i ordentligt med rapsolja, så där så att kålen blir mjuk och fuktig. Smaksätt med salt, peppar, lime och vitvinsvinäger.

• Like 1

Hej allihopa!

Jag började äta LCHF för att få bukt med mina långvariga magproblem. De flesta problemen försvann så fort jag började på LCHF, men jag märkte att min mage reagerade på mejeriprodukter och valde därför att testa mejerifri LCHF. Tyvärr så verkar detta ha lett till att jag återigen gått ner i vikt (jag som äntligen lyckats gå upp fem kg tack vare LCHF!), vilket inte alls är önskvärt eftersom jag redan är väldigt smal. Kan det vara så att jag får i mig för lite fett nu när mejerierna är borttagna? Hur ska jag få i mig tillräckligt med fett utan mejeri? Jag gör stora baljor med min egen majonnäs som jag äter till typ allt! Har ersatt grädde med kokosgrädde, men tyvärr är ju fetthalten i kokosgrädde mycket lägre än i vispgrädde.

Smör klarar min mage av, verkar inte vara några problem =). Vet att kokosfett är ännu bättre, men tyvärr tillåter min ekonomi inte särskilt mycket av den dyra varan just nu  :(

Testade att äta getost istället för ost på komjölk, men magen verkar tyvärr reagera på det också  :( (jag som älskar ost!!!)

Magen mår bättre än någonsin på mejerifri LCHF!! Men vikten går neråt, och rumpan är för liten igen  :(

Kanske du tillhör dem som behöver mer proteiner, vilket verkar vara väldigt individuellt, hur mycket man bör äta. Det är bara en spontan tanke :)

Benböj och marklyft ger muskelrumpa. Gymkort kostar så du får vara kreativ, lyfta säckar,stock o sten istället.

Tränar redan regelbundet på gymmet, kör 75 kg 1RM på marklyft  ;) . Är ledare på F&S (step och skivstång/intervall), så ett träningskort kostar ej så mycket för mig  :)

Kanske du ska äta mer grönsaker, bär och rotfrukter? Går det för din mage? Kanske sötpotatis? Verkar som du äter tillräckligt med fett... Jag kan annars rekommendera en rödkålssallad som innehåller mycket fett; strimla ett halvt rödkålshuvud, ha i ett halvt paket hasselnötter och kärnor från ett halvt granatäpple. Ha sedan i ordentligt med rapsolja, så där så att kålen blir mjuk och fuktig. Smaksätt med salt, peppar, lime och vitvinsvinäger.

Tyvärr är min mage känslig för rotfrukter, kan äta litegrann men inga större mängder. 

Den rödkålssalladen lät jättegod! Ska testas! =)

Då tror jag på råden ovan om protein och grönsaker. Käkar du tillräckligt med protein ska det väl gå att öka lite, du tar väl tillvara äggvitan när du gör majonnäsen? Har man väl börjat tro på LCHF tycker jag det är svårt att inte snegla på inälvsmat, jag har inte kommit igång själv men där har vi mycket att hämta till bra pris.

• Like 1

Då tror jag på råden ovan om protein och grönsaker. Käkar du tillräckligt med protein ska det väl gå att öka lite, du tar väl tillvara äggvitan när du gör majonnäsen? Har man väl börjat tro på LCHF tycker jag det är svårt att inte snegla på inälvsmat, jag har inte kommit igång själv men där har vi mycket att hämta till bra pris.

Jo, jag brukar spara äggvitan när jag gör majonnäsen men det är inte alltid den kommer till användning. Har du några bra tips på vad jag kan använda dem till? (förutom maränger  :P ). 

Maränger är ju bra att ha till ovänner och släktingar som man är trött på ;-). Till mig själv o dom i familjen som vill ha (ingen) så gör jag smoothies på överbliven äggvita (från Bea). Har inget kanonrecept, kör på fri hand o vräker i mig till frukost hur det än smakar. Blev äggvita grädde grönkål o lite salt sist, innan den blev det ett par jordgubbar istället för salt, båda drickbara men inte mer. Går säkert att hitta bra recept o endera dan kanske jag med får till nåt.

Du kanske vill ta det lugnt med majonäsen. Rapsolja innehåller en hel del omega-6 och en del felaktigt omega-3 därtill. Det är den bästa av oljor bakom olivolja, men långt sämre än animaliskt mättat fett.

Vill du upp i vikt/mått, lagra på dig lite mer fett kan du alltid köra en testperiod med lite högre kolhydrater och lite mer protein.

Du bör vara medveten om att kokosfett är av den strukturen att kroppen har svårt att lagra upp den. Kokosfett är främjat i kroppen att således användas som energi vill säga. Därför är kokosfett bäst av alla om man dessutom vill gå ner i vikt då kroppen samtidigt tar av inlagrade fettet på kroppen.

Har du prövat valios laktosfria smör om du klarar det?

Det var ju ett inlägg av Doc vad som händer om man äter 5800 kalorier om dagen med LCHF. Även då var det tydligen svårt att gå upp i vikt för den som prövade, men han gick upp en 1.7 kg på 3 veckor ändå. Kvinnor har lättare att gå upp i vikt än män, eller svårare att gå ner i vikt kanske man kan säga också - om det nu stämmer ;)

http://www.kostdoktorn.se/vad-hander-om-du-ater-5-800-kalorier-lchf-kost-varje-dag

Inälvsmat är väldigt bra och finns mycket i affärerna till ofta nedsatt pris då folk köper dåligt av dem. Lever innehåller massor av väldigt viktiga vitaminer och mineraler. Äter tokgod levergryta a la LCHF en gång i veckan om möjligt. Skulle kunna äta varje dag faktiskt. Ett tips är att man bryner levern i baconfett från tidigare baconprojekt. Sedan när man kokar allt i grädde har man i en matsked råa lingon som allt kokar ihop med. Vill man undvika vitamin och mineralbrist ska man definitivt äta inälvsmat minst en gång i veckan :P

• Like 3

Finns det inte en tråd här om vad man gör med överbliven äggvita? (det finns så många lchf-grupper/-fora numera att jag inte klarar att skilja dem åt). Annars har frågan ställts på kolhydrater.ifokus. Ostmaränger är ett förslag; jag har aldrig fått till det såpass att jag velat göra om det, men jag behöver ju inget extra protein heller.

Finns det inte en tråd här om vad man gör med överbliven äggvita? (det finns så många lchf-grupper/-fora numera att jag inte klarar att skilja dem åt). Annars har frågan ställts på kolhydrater.ifokus. Ostmaränger är ett förslag; jag har aldrig fått till det såpass att jag velat göra om det, men jag behöver ju inget extra protein heller.

Min fru gör nöt och mandelkaka på äggvitan som blir över från majonäsen hon gör på äggulan :) Jättegod :)

Lever inhandlad, min sambo säger att hon oxå kan göra tokgod levergryta liknande Pingvins, hon blandar i bacon.

Det är 1-2 paprikor i denna också, samt 2 händer kupade med svamp (champinjoner ofta, men nu när det är trattkantarelltider så måste man ha ner trattisar. De gifter sig så vackert med grädden och resten!)

• Like 1

Jag ar fruktansvart krasen, vaxt upp med lag fet mat, utan gradde i mat osv, sen ja flyttade till england har gradde i maten blivit lattare o ata och upptackt hur gott det kan vara. valdigt tramsig med massa annat dock, nyligen lart mig ata latt majonass med kycklingwrap eller liknande men nu nar ja startat lchf ater ja ingen majonass, valdigt tramsig med agg, ater bara kokta agg o undviker helst aggulan. ar lite nojig att ja inte far i mig tillrackligt med fett men hur vet jag om ja behover mer?  sag ett recept pa kokstoppar, vet inte om de e bra satt o fa extra fett da o da? som sagt fruktansvart krasen, mar illa av smalt ost med.. nagot tips pa att fa i mig extra fett som krasen, vill helst inte trycka i mig saker ja inte gillar for brukar leda till att ja gar tillbaka till onyttiga saker istalle.

Jag ar fruktansvart krasen, vaxt upp med lag fet mat, utan gradde i mat osv, sen ja flyttade till england har gradde i maten blivit lattare o ata och upptackt hur gott det kan vara. valdigt tramsig med massa annat dock, nyligen lart mig ata latt majonass med kycklingwrap eller liknande men nu nar ja startat lchf ater ja ingen majonass, valdigt tramsig med agg, ater bara kokta agg o undviker helst aggulan. ar lite nojig att ja inte far i mig tillrackligt med fett men hur vet jag om ja behover mer?  sag ett recept pa kokstoppar, vet inte om de e bra satt o fa extra fett da o da? som sagt fruktansvart krasen, mar illa av smalt ost med.. nagot tips pa att fa i mig extra fett som krasen, vill helst inte trycka i mig saker ja inte gillar for brukar leda till att ja gar tillbaka till onyttiga saker istalle.

Ett bra (och gott i mitt tycke) sätt att få i sig lite extra fett är magic bullet kaffe eller paleo varianten där man mixar kaffe med ett ägg och kokosfett. Kokostoppar innehåller kokosflingor som har lite mer kolhydrater och man ska nog inte äta för många av dom om man vill gå ned i vikt eller hålla blodsockret lågt.

Ok, dricker inte kaffe sarskilt ofta, magen brukar inte tycka om de men kan va vart o prova. jagat kokosfett har i england o finns inte overallt tyvarr, far ga till en valdigt dyr halsokostaffar.

Du kan göra samma "drinkar" fast me the´ eller kakao som bas om du föredrar det.

Ok, dricker inte kaffe sarskilt ofta, magen brukar inte tycka om de men kan va vart o prova. jagat kokosfett har i england o finns inte overallt tyvarr, far ga till en valdigt dyr halsokostaffar.

Lättast att få tag i kokosolja till rimligt pris är att köpa det online om du inte utnyttjar någon av Holland & Barretts kampanjer.  (bor själv i södra England och konsumerat kokosolja snart ett år). 

Lättast att få tag i kokosolja till rimligt pris är att köpa det online om du inte utnyttjar någon av Holland & Barretts kampanjer.  (bor själv i södra England och konsumerat kokosolja snart ett år). 

Vad for kampanjer har holland & barretts? ja ja kollade pa tescos websida, dom hade dar, korde till en av deras storre affarer da hade dom en liten burk, for £7, lat saftigt

Ibland har H&B specialpriser och ibland ingår även kokosolja, om den du köpte är av märket groovy så har dne inte särskillt god smak. Om ett par veckor har jag en recension av testsmakning av kokosoljemärken i UK på www.lowcarbhealthyfat.com. H&Bs pure coconutoil kostar just nu £11.24 för 453g. Jag brukar beställa min kokosolja här eller här alternativt här. Använder både i kaffe på morgonen och använder då oftast kokosolja från coconutoil, under resten av dagen äter jag ett par matskedar och gillar då en kokosolja med god smak, en favorit är den från Lucy Bee från Real Foods, kostar £9.95 för 500g.