Jump to content

Sköldkörtelnedsättning = svårt att gå ner i vikt

Sasch

Recommended Posts

Hej!

Har kämpat med att gå ner i vikt i flera månader utan större resultat. (vill gå ner de sista 5 kg)

Äter LCHF för att vara hälsosam och att försöka bli gravid (barn nr två).

Jag äter 25 microgram Levaxin för nedsättning i sköldkörteln och har läst på flera ställen att det är svårt att gå ner i vikt när man har skölkörtelproblem.

Jag har också läst på flera håll att i vanliga tandkrämer finns det både socker och kemikalier som gör att det rubbar hormonerna och hämmar matsmältningen och svårt att gå ner i vikt och det är inte bra för de med sköldkörtelproblem.

Har nu bytt tandkräm, deo, tvål och lotion från hälsokost

Finns det någon annan som vet mer?

Mvh Sara

Sköldkörtelproblem är en av Sveriges vanligaste sjukdomar. Ändå är få svenska läkare uppdaterade i hur man ställer diagnos korrekt. Alldeles för många patienter får höra att ”proverna är bra” när de i själva verket visar på hormonbrist. Därför skall du alltid begära ut provsvaren och be någon påläst person kolla dem.

Problemen med blodproven är flera. Dels tas inte alla de prov som bör tas för diagnos, dels förstår inte läkarna att värden inom referens trots allt visar sjukdom eftersom labben har felaktiga referensvärden. Labbens referensvärden är statiska värden från patienters prover, dels inkluderas sjukas värden, inte de värden som finns i aktuella riktlinjerna för vård. Se avsnittet ”blodprov” nedan för vilka prov som skall tas. Slutligen, vid behandling, skall TSH ner under 1.

Du gör mycket rätt och du har också helt rätt i att ett av de mest typiska symtomen för hypotyreos just är att det är omöjligt att gå ner i vikt. Du har en väldigt låg dos och jag skulle rekommendera dig att nogrannt kolla symtomlistorna, begära ut dina provsvar och registrera dig på sköldkörtelföreningens facebooksida - där kan du få experthjälp.

Sköldkörtelföreningen på Facebook:

https://www.facebook.com/#!/groups/skoldkortelforeningen/

Lycka till

• Like 1

• 3 weeks later...

Tack Gunnel för ditt expertutlåtande svar :) !

Har inte varit inne här på ett tag så jag blev extra glad över att du svarade på mina funderingar och att bli bekräftad av dig (att jag gör rätt) :)

Det jag inte förstår är att doktorer inte vet om eller informerar om att det är svårt eller omöjligt att gå ner i vikt när man har sköldkörtelrubbning :angry:.

Ska genast kolla sidorna du länkade.

Tack än en gång!

Hej!

Har kämpat med att gå ner i vikt i flera månader utan större resultat. (vill gå ner de sista 5 kg)

Äter LCHF för att vara hälsosam och att försöka bli gravid (barn nr två).

Jag äter 25 microgram Levaxin för nedsättning i sköldkörteln och har läst på flera ställen att det är svårt att gå ner i vikt när man har skölkörtelproblem.

Jag har också läst på flera håll att i vanliga tandkrämer finns det både socker och kemikalier som gör att det rubbar hormonerna och hämmar matsmältningen och svårt att gå ner i vikt och det är inte bra för de med sköldkörtelproblem.

Har nu bytt tandkräm, deo, tvål och lotion från hälsokost

Finns det någon annan som vet mer?

Mvh Sara

25 mcg är en pyttedos som i allmänhet bara ges som startdos till hjärtsjujka och patienter över femtio år, sen ökar man. Yngre och friska brukar börja på 50 mcg.

Var ligger ditt fT3 och fT4?

• Like 1

25 mcg är en pyttedos som i allmänhet bara ges som startdos till hjärtsjujka och patienter över femtio år, sen ökar man. Yngre och friska brukar börja på 50 mcg.

Var ligger ditt fT3 och fT4?

Jaha!

Jag vet bara att mitt Tsh värde är 2,7 och mitt AMH värde är 0,50. Något annat har jag inte fått reda på av min doktor.

• 3 weeks later...

Hej

Jag har helt missat den här tråden...

Jag har också kämpat med att bli gravid, hittills ännu utan att lyckas och det ser ut som om jag måste gå vidare i livet utan barn. Men det är ju relativt sällsynt att man förblir oförklarligt barnlös, dom allra flesta får hjälp.

Vad felas din sköldkörtel? Är det Hashimotos?

Jag har skrivit en del om mina funderingar kring autoimmun tyreoidit och gluten, bland annat. Många har kommit med goda råd och också bekräftat det som jag själv kommit fram till.

Kolla tråden om du känner för: http://forum.kostdoktorn.se/topic/2311-sköldkörtel-och-gluten/?hl=%2Bautoimmuna+%2Bsjukdomar+%2Bgluten#entry28300

Ditt TSH är för högt, men det har du ju redan fått veta :)  

Jag har också hållit mej på övre kanten, alltid. Trots medicinering. Tills jag blev riktigt noggrann med att inte äta någon gluten under vintern. Och på några månader sjönk mitt tsh från att varit närmare 4 till 0,06. Mitt T4 var 16 komma något och läkaren räknade med det värdet, inte TSH, så jag äter fortfarande samma mängd thyroxin. Eller levaxin som det heter i Sverige. Han menade att TSH inte är av så stor betydelse när det är för lågt och att jag skulle utgå från mitt eget mående. 

Jag vet ju inte vad som är hönan eller ägget men min vikt har också rasat, från att varit ganska stabil på gränsen till övervikt en längre tid. På drygt tre månader gick jag ner 10 kg och det sjunker ännu. Takten har avtagit, jag har gått ner tre kilo sedan slutet av maj, men det betyder ju att jag äter och mår bra, tänker jag.

Det som stressar mej är det där med att läkare inte berättar. Dom har inte berättat något åt mej, dom konstaterade att jag har en autoimmun tyreoidit och skrev ut mediciner. Bad mej gå på blodprov om några månader och sen var det tack och hej. Jag har själv lagt ner timmar på att lägga mej in i det där med autoimmunitet och allt jag vet kommer direkt från nätet... :rolleyes:

Man måste ju sålla ganska noggrant då man läser på nätet, det lönar sej inte att ta all information från diskussionsforum ;)

• Like 1