Cecilia34 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Hej! Jag läste att man inte ska dricka mjölk så mycket pga mjölksockret. Hur är det med mandelmjölk? Är det nåt som funkar bra istället? Cecilia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 I den jag testade på var det mer carbs än fett. Inget för mig alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Jag har läst innehållsförteckningen på alpros mandelmjölk, det räckte för mig, tvi vale Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Jag har läst innehållsförteckningen på alpros mandelmjölk, det räckte för mig, tvi vale Ja den var förfärlig http://www.alpro.com/se/mandel Men man kan ju göra egen http://lchfklubben.se/minajagochlchf/tag/mandelmjolk/ Den blir 75E% fett, 13E% protein och 9E% kh. 2/3 av fettet är enkelomättat, det mesta av resten är omega-6, så det enda negativa kan vara om man dricker riktigt mycket att man får för mycket av det fleromättade inflammationsdrivande omega-6-fettet, och att det kan ackumulera ihop sig till en hel del kh också... Kanske vatten allra bäst? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Ja den var förfärlig http://www.alpro.com/se/mandel Men man kan ju göra egen http://lchfklubben.se/minajagochlchf/tag/mandelmjolk/ Den blir 75E% fett, 13E% protein och 9E% kh. 2/3 av fettet är enkelomättat, det mesta av resten är omega-6, så det enda negativa kan vara om man dricker riktigt mycket att man får för mycket av det fleromättade inflammationsdrivande omega-6-fettet, och att det kan ackumulera ihop sig till en hel del kh också... Kanske vatten allra bäst? men den osötade då??? Den dricker ju jag hahaha! har inte kollat så noga i innehållsförteckningen... brukar alltid göra de.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 vad i helvete!! varför kan dom inte bara lägga i mandel och vatten... åh................... nu har jag druckit en del alltså haha! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 vad i helvete!! varför kan dom inte bara lägga i mandel och vatten... åh................... nu har jag druckit en del alltså haha! Du får göra din egen.... eller dricka vatten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Du får göra din egen.... eller dricka vatten Haha! Ja jag vet.. Man får göra allt själv... Bakar redan egna bröd var och varannan dag och all mat .. Vill hinna med mer men svårt när man jobbar hela dagarna ska titta upp recept på egen mandelmjölk! Och vatten dricker jag! Helt beroende av min soda stream haha! Men mandelmjölken använder jag endast 2 dl till proteinet efter träning... Så är ju inte mkt per dag så sätt men blir väl mycket i slutändan om man dricker 2 dl per dag. Dock tror jag inte de är några mängder tillsatser i mandelmjölken men men.. Rent vill man ha!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Haha! Ja jag vet.. Man får göra allt själv... Bakar redan egna bröd var och varannan dag och all mat .. Vill hinna med mer men svårt när man jobbar hela dagarna ska titta upp recept på egen mandelmjölk! Och vatten dricker jag! Helt beroende av min soda stream haha! Men mandelmjölken använder jag endast 2 dl till proteinet efter träning... Så är ju inte mkt per dag så sätt men blir väl mycket i slutändan om man dricker 2 dl per dag. Dock tror jag inte de är några mängder tillsatser i mandelmjölken men men.. Rent vill man ha!! Gå och lägg dig flicka lilla, det är jättesent! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia34 Posted July 10, 2013 Author Share Posted July 10, 2013 Tack för alla svar! Är lite klokare på det nu. Inte mandelmjölk alltså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per J Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Glöm inte att ta vara på de bortsilade mandlarna, de ska man torka och göra mandelmjöl på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Haha! Ja jag vet.. Man får göra allt själv... Bakar redan egna bröd var och varannan dag och all mat .. Vill hinna med mer men svårt när man jobbar hela dagarna ska titta upp recept på egen mandelmjölk! Och vatten dricker jag! Helt beroende av min soda stream haha! Men mandelmjölken använder jag endast 2 dl till proteinet efter träning... Så är ju inte mkt per dag så sätt men blir väl mycket i slutändan om man dricker 2 dl per dag. Dock tror jag inte de är några mängder tillsatser i mandelmjölken men men.. Rent vill man ha!! Ja, ibland känns det som om livsmedelsindustrin inte förstår att vi också är en målgrupp. Det är inte varje dag man har lust att slakta kon och ysta osten själv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Här kommer en till instruktion i hur man gör mandelmjölk, denna gång från Cecilia Folkesson http://www.ceciliafolkesson.se/2013/08/05/hemmagjord-mandelmjolk/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 vad i helvete!! varför kan dom inte bara lägga i mandel och vatten... åh................... nu har jag druckit en del alltså haha! Vad är det i den osötade varianten som är så dåligt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Man kan ju annars dricka kokosmjölk istället för mjölk. Det funkar väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Man kan ju annars dricka kokosmjölk istället för mjölk. Det funkar väl? Lite stark smak kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Hur är det med getmjölk, har inte kollat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Kan man ha mandelmjölk i kaffet istället för vanlig mjölk, är det någon som testat? Har aldrig mjölk hemma när det kommer fikagästet eftersom jag inte dricker det själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Kan man ha mandelmjölk i kaffet istället för vanlig mjölk, är det någon som testat? Har aldrig mjölk hemma när det kommer fikagästet eftersom jag inte dricker det själv. Det ska tydligen gå, ska prova göra mandelmjölk idag så vi får se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Hur är det med getmjölk, har inte kollat! Jag har bjudits på getmjölk och det smakar get , om du förstår vad jag menar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Mandelmjölken smakade okej, lite sött men ingen bismak som hos kokosmjölk. Provade ej i kaffet utan gjorde en smoothie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 finns ju osötade mandelmjölk som har 0,1 g KH/100ml, det är bättre än mjölk eller grädde!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts