Jump to content

Recommended Posts

Inte konstigt att de som äter "vanligt" tror att vi är knäppa här i sekten och inte tror på oss. Det här funkar så bra så jag har svårt att, efter 2,5 år, riktigt tro på det själv. Jag tror att bristen på förtroende till metoden gör att vi inte vågar prova och upptäcka hela fältet av möjligheter.

På helgerna brukar jag äta en sen flottig frukost (stekta bitar av gott rökt fläsk och så i med tre ägg och röra runt så att allt fett absorberas till en härlig omelett). Och så äter jag på kvällen, utan att hungra däremellan! Samma omelett räddade mig härom månaden från att hungra eller tvingas äta skräp över atlanten.

I morse drack jag te med mjölk, vid nio på jobbet åt jag omeletten, på lunchen tränade jag styrketräning och så åt jag vid 18:30. Under tiden var jag inte hungrig eller hade några problem. Det är så strålande att man knappt tror det själv!

• Like 7

Håller med om att omeletter är urduktiga på att absorbera fett - jag brukar bottna med en rejäl klick kokosfett, och när äggen kommer i så blir det en fast o fin omelett av det hela :)  

Vad är det för slags kokosfett du steker i? Får man kokossmaken med i maten man lagar?

Jamen, att sitta ner vid en god måltid med tända ljus, ett glas vin och varierande mat, hur vore det? Låter lite trist i mina öron att bara häva i sig ägg och bacon, även om det är gott, till varje måltid? Njuta av maten är vad jag vill, men det skall vara BRA mat!

@Bitterusa: Jag håller helt med. Men på jobbet blir det sällan tända ljus och något vin är inte att tänka på. Jag har aldrig gillat att träna på lunchen och stressa, kasta i sig mat efteråt. Med LCHF äter jag rejält tidigare och sedan behöver jag inte äta mer förrän på kvällen, praktiskt och tidsbesparande.

• Like 3

Jag njuter allra mest av min frukost/lunch som aväts vid 12-13 tiden. Förutom ovanstående fläsk och omelette har jag en hög med surkål 3 kalamataoliver en klick hemlagad majo, ibland en liten bit brie eller några sommarbär i en liten klick rysk yoghurt - varje dag i ur och skur!

Om jag längtar till någon måltid så är det den! :D

• Like 1

Vad är det för slags kokosfett du steker i? Får man kokossmaken med i maten man lagar?

Jag har också kokosfett i äggröran jag gör om morgnarna, c:a 60 g. Jag använder Bifoods utan smak, och det funkar perfekt! Ingen kokossmak, alltså.

Jamen, att sitta ner vid en god måltid med tända ljus, ett glas vin och varierande mat, hur vore det? Låter lite trist i mina öron att bara häva i sig ägg och bacon, även om det är gott, till varje måltid? Njuta av maten är vad jag vill, men det skall vara BRA mat!

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. De flesta människor äter samma sak till frukost var eviga dag, och det är just frukosten den här tråden handlar om. Vad och hur man sen äter senare under dagen är ju en annan fråga och att "sitta ner vid en god måltid..." förhindras ju inte av att man äter ägg o bacon till frukost varje morgon, eller?

• Like 1

Just det att våga prova gränserna. Att lita på att man inte måste äta hela tiden och att man inte plötsligt blir hungrig och får ont i huvudet och allt möjligt. Att våga sätta sig på ett fpl över atlanten och tacka nej till maten då det bara är åtta timmar till Chicago. Att disponera tiden lite friare då man inte tror att man plötsligt skall ramla ner död av svält!

Men man tror knappt själv att det är sant så man vågar inte förrän efter lång tid prova på själv. Ibland äter man slentrianmässigt då alla andra äter fast man lika gärna skulle låta bli.

• Like 1

Det är otroligt.  :)

I morse försov jag mig. Rusade hemifrån, hungrig, istället för att dricka min vanliga kaffekopp med grädde.

På jobbet kände jag att nej, något ville jag ha för jag hade dessutom planerat in träning så lunchen skulle bli 1,5 timme försenad. Jag tog en av kockens hemlagade smoothies, ca 3 dl. Han är bra, använder bara rena råvaror så just det behövde jag inte oroa mig för. Jag var hungrig en halvtimme senare! Som tur var har jag en burk kokosolja på mitt skrivbord så en klick i kaffet räddade den förmiddagen. Däremot var jag darrigt hungrig innan jag gick på träningen, något jag inte har känt av sen jag började äta LCHF för 2,5 år sen.

"Äter du bara tre gånger om dagen!! Det är alldeles för lite! Kroppen går in i svält om du äter så sällan! Man blir ju för hungrig och äter för mycket annars!" Det verkar inte GÅ att förklara för de samvetsgrannt fettfobiska kolhydratsätarna omkring mig att nej, man måste inte äta var tredje timme om man ger faderuttan i att trycka UPP blodsockret till att börja med. "Ett jämnt blodsocker" får de ju visserligen av att gå och småäta frukt och knäckebröd men vad de inte vill förstå är att de får ett jämnt onödigt HÖGT blodsocker, vilket ju ingen vill ha. Mitt är också jämnt. LÅGT och jämnt. 8 timmar mellan lunch och middag och med träning emellan är en baggis. Om det kniper räcker det med en tesked kokosolja i kaffet på eftermiddagen för att jag ska vara ohungrig hela tiden. 

• Like 2