Recommended Posts

Grattis! Så mysigt att vara gravid! :) Kram och lycka till från 11-barnsmamman. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket :)
Råkade väga mig i morse (skulle väga katten så var tvungen å ställa mig där) Jag hade visst gått ner ½ kg sen förra veckan. Då har jag inte ens försökt (jag är inte överviktig eller så heller, lite kärlekshandtag bara. 164 lång och 61,4 kg)
Trodde jag skulle gått upp för det blir ganska mkt lowcarb bröd för min del, även fast jag inte mår så bra av gluten, men det är lixom det som går i på morgonen, och så blir det att jag äter massa småmål under dagen, får inte plats med så mkt åt gången. Så jag äter definitivt inte strikt, men jag håller mig till bra kvalite på pålägg och sånt, ekologiska ägg tex :)
En annan sak jag kom på, förra graviditeten sprang jag ju och kissade konstant, blev ju att gå upp flera ggr varje natt, nu går jag en gång, oftast vid 4-5 på morgonen. Det är ju lite skönt :) Då dricker jag ändå massor med vatten :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite halvt OT men eftersom det här är min "dagbok" så får det bli så. (långt)

I måndags efter en heldag på skansen kommer vi hem och gör lite te, min sambo går in i badrummet, jag går ut på balkongen för att vattna blommorna, jag hör min 1,5 åring springa in i köket sägandes "tea" jag vänder om och är hinner halvvägs när jag hör ett illvrål, då har han lyckats nå tekoppen med helt nygjort, skållhett the och hällt över sig, han fick tack och lov inget i ansiktet, men han brände sig rejält från nyckelbenen ner till blöjkanten. Sitter och baddar med en våt handduk i ca 30-40 min när jag ser något som börjar likna små blåsor, så jag ringer 1177 som skickade efter ambulans! Där fick jag panik, var det verkligen så illa?! De la ett provisoriskt omslag och sa att det var jättebra att vi suttit med handduken. Han fick 2 alvedon suppar och sen åkte vi in till karolinska i solna. De sa att det såg "fint" ut. Som mamma tycker jag det ser helt hemskt ut.
Där fick han mer smärtlindring + ett omslag som skulle sitta några dagar.

Onsdag:
Min lilleman verkar må bra, pigg och kry och ter sig som vanligt, dock igår när vi skulle ta av omslaget för att se hur det såg ut (doktorn skulle ringa för att fråga hur det var) så hade det ju såklart bildats blåsor och några hade spruckit, en var ganska stor, ca 4 cm, så det var bara att parvla sig i väg till Astrid Lindgrens Barnsjukhus igen för omplåstring. Eftersom vi hade blivit ombedda att komma in till akuten om det hade blivit blåsor blev det ju en sjuhelvetes väntetid såklart....vi åkte in vid 19 och kom hem vid 23. Doktorn skulle ringa vid 21 tiden (han jobbade nattpass) Så han ringde ju när vi satt där, så jag sa att vi redan var inne :P Då ses vi snart svarade han.

Benjamin skrek som en stucken gris när de tvättade rent och satte på nytt omslag, och sen till min stora ilska så fick han en piggelin efteråt! Kan de inte ge ungarna nån liten leksak eller nåt? Sköterskan tyckte att det är ju "jättebra att ge, så får de ju lite socker oxå, det är bra". Say what?! Sen när blev socker bra?! Det finns en anledning till att jag inte ger min unge socker, ganska många anledningar faktiskt.
+ att ge godsaker för att det är synd om barnet är ju ett ypperligt sätt att lära ut tröstätning! "Det är synd om mig, då får jag äta glass".
Han är inte ens två år och vet inte vad sött är, varför lära honom? Utöver socker så fick han i den där piggelinen i sig tonvis med läskiga kemikalier. 

Vatten, socker, glukos-fruktossirap, druvjuice framställd av koncentrat, surhetsreglerande medel (citronsyra, kaliumcitrater), stabiliseringsmedel (pektin, gummi arabicum, karragenan), arom, färgämne (klorofyllkopparkomplex, kurkumin)

Citronsyra är bland annat inte syra från citron som man kanske hade hoppats, utan det framställs genom att man låter melass mögla, för att sedan med BENSIN urvinna syran. Jag vill inte att mitt barn äter mögel och bensin, konstig mamma jag är va?
Karragenan är förbjudet i många länder för att det ger tarmcancer. Etc.
Man tycker ju att en jävla sjuksköterska borde veta bättre.

Jag blev så förbannad! "Socker är bra" Jo, tjena, vill man ha diabetes, fetma och diverse andra sjukdommar är det ju jättebra. (Nej jag tror inte att han kommer dö för att han åt en piggelin en gång, det är själva grejen att man delar ut sånt på sjukhus, ge ungen en sup ist på samma gång typ...

På måndag ska vi iaf till brännskademottagningen och så får de ta bort omslaget och se hur det ser ut. Klockan 9 på morgonen. Huff vad tidigt :P

Apropå lchf-bebisen som denna tråd ska handla om. Idag var jag på inskrivning, inte hos den bm jag ska ha sen (ska ha samma som sist) men det är semestertider så fick en annan. Hon var dock jättegullig, pratade mkt om mina tidigare depressioner etc. Hade kanonfina järnvärden, fast efter fyra rör med blod som försvann så var jag lite yr när jag kom hem :P
Bokade in en tid för KUB den 5e aug, vilket är snart insåg jag! Bara 1½ vecka kvar :)

Vi pratade även om min viktuppgång förra graviditeten (gick upp 20 kg) och hon frågade om jag behövde hjälp av en dietist denna gång. Jag skrattade henne nästan upp i ansiktet. Dietist följer livsmedelsverkets råd, ät massa bröd med margarin och undvik riktig mat typ. Då kommer jag ju garanterat att gå upp i vikt om jag plötsligt ska börja med High Carb Low Fat. Haha. Nä, jag fortsätter att äta som jag gör och mår bra av. Hon frågade om jag åt allt och jag svarade bara ja (orkar inte förklara för folk som inte fattar vad riktig mat innebär) Och ja, jag äter ju iprincip allt inom genren artegen föda. Dvs jag äter inte pasta, bröd, potatis, ris, socker, kakor, läsk etc utan jag äter det min kropp är designad för att äta. Dvs inte piggelin :P

Förra graviditeten hade jag vid det här laget gått upp 4 kg. Denna gång ingenting, så jag tror jag har bra koll på läget utan nån sk "dietist"
Sorry att det blev så långt, får försöka skriva oftare ist :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ÅÅ vad glad jag blir ner jag ser din välbekanta bild!! Jag var aktiv på lchf-forum förra året, när jag höll på att gå ned i vikt. Och då har du figurerat mycket i min tid där.

Nu hittade jag hit av en slump. Jag är oxå gravid och sökte lite fakta kring det + lchf då så klart. Jag postade nyss ett inlägg i det andra forumet men ser att det verkar vara mer aktivitet i det här =) Så jag kopierar det jag skrev så kan du och andra läsa det jag ville säga.

Började med LCHF i januari 2012 och gick ner 20 kg, höll vikten och fortsatte med livsstilen, den är ju kanon. 

Men så blev jag gravid, tänkte så klart att jag fortsätter som vanligt med liberal LCHF (har ju kört striktare under viktminskningen än under själva vikthållningen). Men tji fick jag..
Med ett fruktansvärt illamående var det omöjligt att äta fett, eller vettig mat överhuvudtaget de första 10-12 veckorna. Mitt morgonthe´med kokosfett i kom upp. Mitt egenbakade bröd smakade bark. Det enda jag fick i mig ett tag var mild naturell yoghurt, men det håller man sig ju inte mätt på. Så kom ju hungern, suget och jag gav efter. När jag kunde äta normalt igen så var sötsuget/kolhydratssuget ett faktum och jag struntade i min livsstil helt enkelt. Tänkte att "det är sista gången jag är gravid" så nu kan jag äta vad jag vill. 

Shit va dåligt jag mådde... Har fibromyalgi och den blev 7 resor värre av allt socker och gluten.. Och vikten ska vi inte tala om.. Visst man ska ju gå upp lite när man väntar barn, det är ju naturligt. Men man går inte upp 10 kg på 5 veckor (alltså efter det att jag började kunna äta igen) bara för att man är gravid.. Blä på mig själv.

Nu har jag sedan en tre fyra veckor verkligen skärp till mig. Kör liberal lchf igen, fast jag har inte vågat kliva in i ketos. Vet inte om det är vettigt att göra det eller hålla sig strax över gränsen?! Det finns ingen riktig forskning på det vad jag kan hitta.

Men så undrar jag om det är någon här som personligen har gjort något liknande som jag, eller har någon bekant som gjort det? Jag har "hört" om folk som ätit lchf under graviditet och mått bra, fått friska barn osv. Men jag undrar om någon här själva gjort det? Jag menar inte att jag är tveksam till att man kan må bra av det, det gör jag ju i vanliga fall. Jag vill bara höra personliga erfarenheter =)

Så här sitter jag nu.. i v. 24 med 12kg plus på vågen, en bebis i magen och viktångest de lux haha.. "Bara 16 veckor kvar" men förhoppningsvis inte mer än några få kilon till. 

Tack för ordet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul med en till :D
Skulle precis skriva här när jag såg att jag fått ett svar, kul med feedback :)
Jag har mått sååå mkt bättre denna graviditeten än förra, bara lite illamående på morgonen, det som går i är lifezoones lowcarbbröd. Vet att det är gluten i å jag får finnar av det, men får inget sockersug och med mkt pålägg så håller jag mig mätt en stund (spelar faktiskt ingen roll vad jag äter, är hungrig var 3e timme iaf :P) Har inte lyckats få i mig så mkt fett, har mest blivit proteiner och grönsaker. Var inte direkt strikt innan heller, det blev mkt mejerier i form av grädde i kaffet. Nu har jag inte kunnat dricka kaffe på länge för det smakar bajs, så det jämnar nog ut sig med lowcarbbrödet :P
Så fort jag mår bättre på morgonen så ska jag försöka äta annat istället. Desvärre blir det kvällsmacka oxå, men annars ligger jag och är vrålhungrig och kan inte sova.
Tror ändå mitt bättre mående beror på det reducerade kolhydratintaget.
På måndag går jag in i v 13 (tror jag, ska på kub så vi får se då) Och jag har precis gått upp mitt första kilo, pang bom sa det och jag ser verkligen jättegravid ut, magen ser ut som den gjorde i vecka 20 med sonen :P
Det där med ketos vet jag inget om, inget jag strävar efter heller eftersom jag är normalviktig (än så länge :P) Jag frossar i jordgubbar med filmjölk (och en liten skvätt grädde i) och grönsaker, nån enstaka potatis har väl slunkit ner. Liberal lchf är nog superbra när man är gravid om man inte orkar vara strikt såklart. Det är ju jättebra att du lyckats vända om igen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag var vi och gjorde KUB-testet, en frisk liten krabat som sprattlade för fulla muggar var det och vi blev beräknade till alla hjärtans dag :D

Hade tänkt lägga upp en bild men fattar inte hur man gör här :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har ni en till som bakar lchf-bebis!  :)

Skrivit ett inlägg om lchf och sockerbelastning och såg att du svarat och såg sedan denna tråden.  :)

Är i vecka 27 och har ätit liberal lchf hela tiden (började öht för knappt två år sedan efter att mannen min gått ner nästan 25 kg genom att lägga om sin kost). Istället för illamående i två månader som jag hade förra gången hade jag lite lite illamående i ett par veckor i början denna gången. Konstigt nog var jag mest sugen på grädde under den perioden...  ;)

Har gått upp exakt lika mycket som förra gången än så länge (knappt 6 kg) men det känns mycket bättre i kroppen. Hade t.ex. mycket problem med min mage förra gången (och järntabletterna gjorde knappast saken bättre) men den funkar fortfarande som smort, inga problem alls.  :D Mycket möjligt att en del av det beror på annorlunda hormonbalans och liknande men är helt övertygad om att det delvis beror på kosten också. Känns ju självklart att magen påverkas av det man äter...  ^_^

Vi gjorde RUL i mitten på juni och en liten frisk bebis visade sig från sina bästa sidor och han sprallar på bra därinne lite då och då.

Det enda suget jag haft denna gången (förra gången var jag sugen på surt godis, rostat bröd och chips i mängder, vilket jag också hävde i mig en hel del av) har varit på saltlakrits till och från. Å andra sidan är jag alltid sugen på det en viss period i månaden även när jag inte är gravid så det suget tror jag att jag får leva med. Saltlakrits är min stora last här i livet. Tur då att jag har lågt blodtryck...  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kul med flera :D
Jag har mest varit sugen på Ramlösa citron (inte loka, nej nej, det ska vara ramlösa :P) Fick ett sug på filmjölk ett tag, och mkt jordgubbar har det blivit. Choklad äter jag då å då (85%) Har fortfarande svårt för kaffe, det måste vara bryggkaffe, så mitt snabbkaffe som jag alltid kört står å samlar damm :P
I september ska vi göra RUL :D
Hade önskat att jag var sugen på bacon (har en väninna som var helt torsk på bacon) men nejnej. Inga direkta sug sådär mer än efter ramlösa, men är hungrig var 3-4e timme :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägde mig i morse då jag går in i ny vecka, blev framflyttad några dagar på ultraljudet, så nu byter jag vecka på fredagar istället för måndagar. Hur som har jag gått ner ett halvt kilo, så totalt har jag gått upp 0,5 kg då på 14 veckor :)
Har försökt promenera lite varje dag, har ju varit typ helt stillasittande jättelänge, även innan graviditeten, så det kanske är det som har bränt lite fläsk :)  Kom på att ska jag bära på en tung mage i flera månader, det kommer dessutom vara vinter, kallt och svårt att gå sista tiden så kan det vara bra med lite muskler och kondition, framförallt inför förlossningen. Hade väl inte tänkt börja hårdträna, men trappa upp det lite granna så långt jag orkar, försöka simma nån gång i veckan och kanske gå på lite yoga? Det lär ju inte skada iaf =)

Idag var jag och min mamma på blues bar och kök förresten, den i Globen som har en lchf-rätt varje lunch. Så jävla god mat! Idag var det nån typ entrecote med hemmagjord beasås (med chilli i, lite för stark för mig) och nån zuccini, broccoli, blomkåls gegga till. Jag orkade inte ens äta upp allt, det är bra med rejäla portioner så man slipper gå därifrån hungrig :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vecka 15 nu, har fått en liten kula som inte är bara svullna tarmar. Känner fladder nästan varje dag oxå :) Mysigt. Det där halvkilot som jag tappat förra veckan har jag gått upp igen. Men inte så farligt. 1 kg på 15 veckor är väl helt ok va? :P

I övrigt har jag börjat känna mig ganska låg och nere, kan vara hormoner, kan vara det lilla gluten jag får i mig i lowcarbbrödet, eller bara det faktum att jag blev arbetslös och gravid samtidigt. Lite smått understimulerad. Söka jobb känns ju sådär oxå. Vem anställer en gravid lixom. Jäjä. Hoppas på att få vara gladare snart.

Annars är jag fortfarande illamående på morgonen tills jag får i mig frukost, håret på benen och naglarna växer i 190 knyck, hinner knappt raka/klippa så är det sådär långt igen. Tur att det snart är jeanssäsong iaf :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

åh, jätteintressant men orkade inte traggla hela på norska :( Men det är jättekul med bloggar om folk som ätit paleo/lchf under graviditeten =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt med arbetslösheten, aldrig roligt att vara hemma ofrivilligt. :mellow:
Själv gick jag in i vecka 30 igår och har hittills gått upp ynka 5 kg. Gått ner ett kg den senaste månaden men magen den växer minsann på som bara den! Får en hel del frågor om det inte är långt kvar nu. "Nädå, bara 2 1/2 månad" svarar jag och de blir tysta... ;)

Vägrade sockerbelastningen igår och barnmorskan vart väl inte alltför glad. Men men, vägrar utsätta mig för det. Mina värden som jag tar hemma är mellan 4-6 så jag är inte orolig. ;)

Har börjat få sammandragningar i tid och otid och dessutom en hel del foglossning och ryggvärk så istället för att jobba ligger jag hemma i soffan framför tv:n med katten som enda sällskap idag och imorgon. Jippie... <_<
Känner dock lillebror massor varje dag, mysigt! :D

Jag hade sådan snabb hårväxt när jag väntade mitt första barn men denna gången är det helt opåverkat. Fascinerande att det kan vara så olika, det är ju ändå samma kropp. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan lägga till att jag jobbar som förskollärare, skulle inte bli så jättepoppis att lägga mig ner och vila flera gånger i timmen pga av sammandragningarna... ;) Har bara drygt en vecka kvar innan jag går på tjänstledighet pga studier, tack och lov. :)

Jag åt också lowcarbbröd en period i somras men märkte att det lilla gluten som fanns i dem påverkade mig. Inte så mycket i humöret men i kroppen, kände mig småseg och magen blev skitsur på mig.

DIn deppighet är säkert en blandning av alla de faktorer du räknade upp och gravidhormoner kan ställa till med mycket. :mellow:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det lixom ett krav att göra sockerbelastningen där du bor? Jag frågade min bm förra graviditeten om inte jag skulle göra den, alla andra verkade göra det. Hon rynkade på näsan "vill du verkligen det?". Hon tyckte det var onödigt, trots att hon tyckte att jag blev för tjock för snabbt :P 
Så jag gjorde inte den. Ska ha samma bm denna gång. Känns tryggt :)

Funderar nästan på om jag ska gå och prata med någon, vet inte riktigt vad jag ska säga dock. Men jag märker att jag försöker skjuta ifrån mig vuxenansvar, får ångest över det och har lixom en konstant stilla ångest i magen :/ Orkar inte riktigt ta tag i mig själv :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar nästan på om jag ska gå och prata med någon, vet inte riktigt vad jag ska säga dock. Men jag märker att jag försöker skjuta ifrån mig vuxenansvar, får ångest över det och har lixom en konstant stilla ångest i magen :/ Orkar inte riktigt ta tag i mig själv :(

Utan att någonsin själv ha varit hos någon så gissar jag att om du söker dig till någon för hjälp, så kommer denne säkert att ställa en massa frågor till dig. Så du måste nog inte veta exakt vad du ska säga. Du känner dig inte som vanligt, och du vill ha hjälp. Mycket mer än så borde man inte behöva. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och här ligger jag och ammar min egen LCHF-baby. 7,5 månader gammal glad flicka som älskar avokado.

Lycka till med bullen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det lixom ett krav att göra sockerbelastningen där du bor? Jag frågade min bm förra graviditeten om inte jag skulle göra den, alla andra verkade göra det. Hon rynkade på näsan "vill du verkligen det?". Hon tyckte det var onödigt, trots att hon tyckte att jag blev för tjock för snabbt :P 

Så jag gjorde inte den. Ska ha samma bm denna gång. Känns tryggt :)

Nej, det är inget krav men hon tyckte att jag skulle göra det eftersom mitt första barn vägde en del när han föddes (4840 g).

Jag gick hos en psykolog för några år sedan och man behöver inte alls veta vad man ska säga. De ställer frågor och för mig var det aldrig svårt att prata. Det kändes skönt att få prata med någon som inte alls kände mig och min historia, någon med objektivitet som kunde ge synpunkter och få mig att tänka i lite andra banor. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjo, har ju varit hos psykolog förut, men då "mådde jag ju dåligt på riktigt". Nu mår jag lite bättre iaf. Har iaf stått och rullat 2,1 kg köttfärs till köttbullar, så nu har vi köttbullar så det räcker året ut :P Jättegoda blev dom.
Är i vecka 16 nu, vägde mig här om dagen och lite chockad blev jag när jag gått upp 600 gram på en vecka. Dock har det slunkit ner lite färskpotatis, några äpplen och nån nektarin. Äpplena är från min mammas trädgård, så jag tycker det är ok när det är säsong och hemmagjort, de är väldigt syrliga så tror inte det är jättemkt socker i. Nektarinerna hade jag fått för mig att det var lite kolisar i, vilket det inte alls var. Potatisen? Ja, den såg bara lockande ut.
Har iaf varit duktig och gjort en matlista för hela veckan och storhandlat allt, så det blir bara bra mat veckan som kommer :)
Ska försöka promenera lite mer kommande vecka också, blev lite dåligt med det förra veckan. Trodde förresten att jag borde ha gått ner typ 2 kg, då jag klippte av ca 20 cm hår :P Men det gjorde tydligen ingen nytta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hopp in i vecka 17 :) 40% avklarat av graviditeten, nästan halvvägs ju! Och på det hela har jag bara gått upp 2 kg, känns ok med tanke på hur mkt jag äter :P Tycker att magen är stor som ett hus, ändå har jag inte fått ont i muskler och ligament förens idag. Så var väl lite uttöjd sen jag väntade sonen :P
Känner mig lite bättre till mods också, de flesta dagar iaf :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppar in i vecka 18, förra veckan försvann fort. Kanske för att jag sysselsatt mig med att måla elementet i sovrummet som renoveras (jäkla göra asså) Vikten smyger sig sakta uppåt, men känner mig inte alls tjock, utan har fått ett par rejäla tuttar och en liten kula på magen :) Med sonen gick jag upp så mkt i fettvikt redan från början, så jag såg mest ut som en korv, ingen såg att jag var gravid förens i vecka 26, magen syntes inte.

Precis ALLA gissar att det är en tjej i magen den här gången. Alla utom mamma, jag och sambon som inte har en aning. Det får blir vad det blir, jag är lika glad oavsett :)

Mår överlag bra iaf, känner inte av den där andfåddheten som förra gången, eller när jag inte ens orkade lyfta armarna för att tvätta/borsta håret, har inte ont i bröstryggen som förra gången heller trots att jag blivit så framtung. Känns lixom som att kroppen är starkare överlag, även fast jag är sjukt otränad :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det går så bra...håller tummarna för att det fortsätter så  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg