Jump to content

uttorkning

Cleppa

Recommended Posts

Hej    jag springer mycket och ganska långt och undrar om " bristen på vatten från det lagrade glukosen" gör mig mer sannolik att drabbas av uttorkning?  Måste jag dricka betydligt mer än tidigre?

Bra fråga. Om du behöver mer vätska så hänger det troligtvis samman med ökat proteintag. Protein har ju en lättare diuretisk effekt, dvs det är vätskedrivande.

Låt färgen på urinet avgöra. Påminner det lite för mycket om grogg baserad på Fanta och rost...drick! :)

Jag tar med mig vatten när jag springer långt och känner efter hur mycket som behövs. Ibland får man fylla på i en bäck eller fråga någon om man kan låna trädgårdsslangen. Brukar blanda vatten med salt och lime och dricka efter långa turer. Får oftast en snabb och fin återhämtning av det.

Hej Jesper,

det kan vara en bra idé att dricka vätske ersättning, det finns av olika fabrikat på Apoteken, då får du i dig de viktiga natrium & kalium som du förlorar vid hård träning. 

Blir nivåerna för låga kan du få kramper och svimning känslor

Inte så dumt vid magsjuka heller.

Hej Kristian,

jag blir lite orolig för dig när du fyller på vatten från en bäck, du riskerar att få i dig både parasiter och bakterier. Däremot din drink som du dricker efter träningen är toppen.

Jag tar med mig vatten när jag springer långt och känner efter hur mycket som behövs. Ibland får man fylla på i en bäck eller fråga någon om man kan låna trädgårdsslangen. Brukar blanda vatten med salt och lime och dricka efter långa turer. Får oftast en snabb och fin återhämtning av det.

Jepp, så länge man är riktigt väl hydrerad innan loppet etc så funkar det i regel fint att fylla på efteråt.