Cleppa Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Hej jag springer mycket och ganska långt och undrar om " bristen på vatten från det lagrade glukosen" gör mig mer sannolik att drabbas av uttorkning? Måste jag dricka betydligt mer än tidigre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Hej jag springer mycket och ganska långt och undrar om " bristen på vatten från det lagrade glukosen" gör mig mer sannolik att drabbas av uttorkning? Måste jag dricka betydligt mer än tidigre? Bra fråga. Om du behöver mer vätska så hänger det troligtvis samman med ökat proteintag. Protein har ju en lättare diuretisk effekt, dvs det är vätskedrivande. Låt färgen på urinet avgöra. Påminner det lite för mycket om grogg baserad på Fanta och rost...drick! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag tar med mig vatten när jag springer långt och känner efter hur mycket som behövs. Ibland får man fylla på i en bäck eller fråga någon om man kan låna trädgårdsslangen. Brukar blanda vatten med salt och lime och dricka efter långa turer. Får oftast en snabb och fin återhämtning av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaWe Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Hej Jesper, det kan vara en bra idé att dricka vätske ersättning, det finns av olika fabrikat på Apoteken, då får du i dig de viktiga natrium & kalium som du förlorar vid hård träning. Blir nivåerna för låga kan du få kramper och svimning känslor Inte så dumt vid magsjuka heller. Hej Kristian, jag blir lite orolig för dig när du fyller på vatten från en bäck, du riskerar att få i dig både parasiter och bakterier. Däremot din drink som du dricker efter träningen är toppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Jag tar med mig vatten när jag springer långt och känner efter hur mycket som behövs. Ibland får man fylla på i en bäck eller fråga någon om man kan låna trädgårdsslangen. Brukar blanda vatten med salt och lime och dricka efter långa turer. Får oftast en snabb och fin återhämtning av det. Jepp, så länge man är riktigt väl hydrerad innan loppet etc så funkar det i regel fint att fylla på efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik E Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Känn efter. Det enda du behöver tänka på är att dricka efter törst. Det är inte svårare än så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts