Jump to content

Binder vätska vid ketos

Emilia144
 Share

Recommended Posts

Jag började med en ketosdiet för två veckor sedan. Jag äter 100 g protein, 140 g fett och max 20 g kolhydrater per dag. Jag har inte tappat något i vikt, däremot minskat 1-3 cm över hela kroppen. Men min våg visar fettprocent, och från 40% fett har jag nu minskat till 31%! Är det inte underligt att jag inte gått ner något i vikt? I helgen upptäckte jag att jag fått celluliter över hela kroppen (de har inte synts så tydligt när jag bara står tidigare) och har förstått att jag binder vätska, vilket kan förklara att jag inte minskat något i vikt. Är det farligt för mig att fortsätta ketosdieten eller borde jag ändra min kost? Vad kan det vara som gör att jag binder vätska när ketosen ska göra det motsatta, dvs driva ut vätska ur kroppen?

Jaa.. där ser du hur fel sådana vågar fungerar!

Jag tror snarare tvärt om, du har mest tappat vätska.. och vägen blir helt kajko när ditt kroppsliga motstånd minskat!

Finns lixom inte en chans att tappa 10% kroppsfett sådär!

Om vi struntar i min våg och fokuserar på det faktum att jag binder vätska istället. Jag ser på kroppen att jag binder vätska mycket mer nu än jag gjorde för två veckor sedan. Att jag också fått celluliter över hela kroppen tyder också mycket på det. Så tillbaka till min fråga, bör jag sluta med ketosdieten?

I min erfarenhet är det ganska vanligt att man binder vätska samtidigt som man gör sig av med fett. Sedan efter ett tag så gör sig kroppen av med överskottsvätskan (samtidigt som man tappar flera kg vikt över natten).

Här är en artikel som diskuterar effekten: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html

• Like 1

Du är också i  borjan på din diet och ketosen är knappast ens stabiliserad. Det tar sin tid... månader i värsta fall. Vågens fettprocent får du ta med en nypa salt, ty ingen kan tappa 9 enheter på 14 dagar utan och blivit fettsugen.

Att vikten din står stilla, beror säkerligen på den låga fettkvoten du har. Fettbrasan har inte börjar brinna än. Som tumregel kan man säga att fördelningen mellan intaget fett/(proteiner+kolhydrater) behöver vara mer än 1,33. Ökar du fettet något bör det börja hända saker...

• Like 3

I helgen upptäckte jag att jag fått celluliter över hela kroppen (de har inte synts så tydligt när jag bara står tidigare) och har förstått att jag binder vätska,

[Disclaimer: Rena spekulationer följer]

Det kan inte vara så att celluliterna uppstått just för att du börjat förbränna fett? Fettcellerna urholkas väl lite "här och där" för att uttrycka mig helt ovetenskapligt, vilket gör att man kan bli lite gropig ett tag innan resten av fettcellerna hunnit minska i storlek.

Speciellt gäller det oss kvinnor som har en massa underhudsfett.

Detta torde också vara en förklaring till varför man blir lite "skvalpig" i hullet under en viktnedgång.

Hm. Eller så är min teori (läs gissning) bara blaha.  :P

• Like 2

• 1 month later...

Vad skönt att höra att fler blir "skvalpiga" i hullet vid viktnedgång! Min mage dallrar mer än någonsin och det gör att jag känner mig ännu tjockare fast jag gått ner 5 kg och är betydligt mindre i cm över magen.

Detta ger sig säkert med tiden.

Första dagarna tyckte jag att jag tappade mycket vätska, jag kände mig väldigt smal och slank men sen har det liksom gått tillbaka igen och jag är lite svullen igen. Jag känner det direkt kring mina vrister. Man får nog bara ha lite tålamod och härda ut innan kroppen vant sig!

• Like 1