Jump to content

Honung - naturligt men bra?

Taxco4D

Recommended Posts

Hej

Av alla sockersorter som finns att välja på, hur bra är honung?

Finns det bättre och sämre honung? Riktmärken att gå efter när jag står i butiken?

Är det någon ide att byta ut strösocker mot honung?

För naturligt borde va bra ellerhur...

Hej

Av alla sockersorter som finns att välja på, hur bra är honung?

Finns det bättre och sämre honung? Riktmärken att gå efter när jag står i butiken?

Är det någon ide att byta ut strösocker mot honung?

Det beror på varför du vill byta ut sockret :) Vill du byta ut det mot ett nyttigare alternativ med en del nyttigheter som inte socker innehåller, då är det ju helt okej, om du äter den oupphettad. Men vill du skippa kolhydrater och äta ketogen kost så funkar det inte, förutom i mycket små mängder.

På den tiden jag köpte honung så försökte jag få den så närproducerad som möjligt, ekologisk och icke flytande.

• Like 3

Jag skulle mycket bestämt avråda mot honung! Dels är fruktosinnehållet, som dufva påpekar, mycket högt, dels är de nyttiga mineraler, vitaminer och antioxidanter som finns i honung endast där i mikroskopiska doser. Dessutom kan det vara olämpligt att underhålla smaken för sött. Trist inställning måhända, men det är vad jag tycker och tror  :)

• Like 1

Mmm, honung...världens godaste kolhydrat. Speciellt om den hämtas från egna kupor i trädgården. Inget strösocker i världen kan slå det. På kuppen får man pollinering.

Så här skriver Dave Asprey om honung (apropå debatten om "safe starches"):

"I also recommend that, on zero starch days, you consume up to 1 tablespoon of raw honey before bed along with MCT oil. Raw honey forms liver glycogen preferentially compared to other forms of sugar, and liver glycogen fuels the brain better than muscle glycogen. Some people don’t need to do this, but if your sleep quality improves, it’s an easy biohack that doesn’t take you out of ketosis thanks to the wonderful powers of MCT oil."

http://www.bulletproofexec.com/the-bulletproof-perspective-on-safe-starches/

Hälsningar Honung

I mitt morgonte brukar jag ta 1 msk kallpressad kokosolja och 1 tsk honung. (Båda ekologiska).

Jag är definitivt i ketos just nu enligt mätningar, vilket väl beror på att det en ytterst liten mängd honung.

Tror jag ska testa att ta det i kvällsteet istället enligt "Honungs" inlägg.  :)

• Like 1

Nja, flugsvamp är naturligt, men kanske inte så bra... ;)

Därmed inte sagt att jag vill jämföra honung med flugsvamp. Vad jag vill säga är bara att naturligt inte automatiskt är det samma som nyttigt. Viktigt att ha i åtanke, tycker jag.

• 9 years later...

Jag åt gaps introdiet och hade aldrig klarat det utan att dricka örttee med hur mycket honung jag ville (typ ett par matskedar eller mer). Första veckan var jag i behov av detta men efter det försvann sötsuget av sig självt. Gick på denna i 3 v för att läka magen. Mår aldrig illa på för mycket honung som jag kan göra av för mycket socker. Jag gick ner i vikt också och ändå.

🐝