Jump to content

Fråga om insulin och PCOS

Sigurdur

Recommended Posts

Hej,

Jag har frågor om PCOS: Det sägs att om man har PCOS så har man också en förhöjd nivå av insulin. Är detta konstant eller endast vid intag av kolhydratrik kost? D.v.s. kan en person med PCOS ha förhöjd nivå av insulin även på t ex strikt LCHF?

Så undrar jag om risken för diabetes ökar om man har PCOS.

Hej,

Jag har frågor om PCOS: Det sägs att om man har PCOS så har man också en förhöjd nivå av insulin. Är detta konstant eller endast vid intag av kolhydratrik kost? D.v.s. kan en person med PCOS ha förhöjd nivå av insulin även på t ex strikt LCHF?

Så undrar jag om risken för diabetes ökar om man har PCOS.

Tyvärr är det nog så att många med PCOS har ökad insulinresistans och därmed ökad risk att utveckla typ-2-diabetes. Man behandlar ofta med Metformin, för att få lägre blodsockernivåer och viktnedgång. LCHF-kosten bör då vara ett lämpligt alternativ till den behandlingen, då man får lika bra eller oftast bättre respons både på blodsocker och vikt :) plus att man slipper biverkningarna från Metforminet.

• Like 1

Tyvärr är det nog så att många med PCOS har ökad insulinresistans och därmed ökad risk att utveckla typ-2-diabetes. Man behandlar ofta med Metformin, för att få lägre blodsockernivåer och viktnedgång. LCHF-kosten bör då vara ett lämpligt alternativ till den behandlingen, då man får lika bra eller oftast bättre respons både på blodsocker och vikt :) plus att man slipper biverkningarna från Metforminet.

Hur fungerar Metformin? Vilka biverkningar finns det? Jag känner flera diabetiker och PCOS-are men ingen som tar detta läkemedel.

Ja som regel har man sk hyperinsulinemi, dvs förhöjda insulinnivåer som inte motsvaras av blodsockernivåerna.

Vad jag begriper är det en kvinnlig form av begynnande metabolt syndrom.

Grejen med metabolt syndrom är att det tar tid innan man får symptom som man söker läkare för, under tiden stiger insulinnivån och insulinresistensen ökar allt efter som.. det är en process som tar år och i många fall årtionden.

Vill det sig illa så kommer till slut insulinproduktionen inte att kunna stiga mer.. då har man utvecklat diabetes typ 2.

Metformin fungerar genom att reglera ett ensym i levern och i tarmväggen, på så sätt minskar kroppens egen glukosproduktion, (glukoneogenes) och upptaget i tarmen.

Allvarligaste biverkningen är laktatacidos, om man har den läggningen, dvs mjölksyra som bildas i kroppen vid förbräning av glukos bryts inte ner.. så säkrast är att äta strikt LCHF!

Andra vanligare men inte lika allvarliga är tarmbesvär, mest obehag inget allvarligt, iomed att man inte tar upp alla kolhydrater.. förebyggande åtgärd är här oxå strikt LCHF!

• Like 1