Jump to content

MartinTJ

Recommended Posts

Hej medlemmar!

Jag hoppas verkligen att någon kan komma med en idé om vad detta kan vara och vad jag kan göra åt detta!

Sedan början på februari detta år har jag haft förkylningsliknande symtom vilket hindrat mig från att träna och leva mitt liv på det vis jag önskar. Symptomen består av rinnande näsa, ont i halsen, känslan av att ha "en klump" i halsen och sporadisk hosta.

Sedan problemen började har jag inte genomfört ett enda träningspass och enbart försökt vänta ut detta, vad det nu är. detta har dock inte hjälpt och problemet kvarstår...  :( . Vanligtvis mår jag sämre på morgonen och sen avtar symptomen under dagen. Genom min arbetsgivare har jag kunnat genomföra både bakterieodling från halsen och blodprov, detta har dock inte resulterat i någonting. Det svar jag fått från läkaren där är att detta troligen är en virusinfektion.

Jag försöker äta en balanserad kost, inte strikt LCHF, men jag undviker allt för mycket kolhydrater, socker och tillsatser. Detta kompletterar jag med c-vitamintillskott (1000mg) och d-vitamintillskott (5000IE) varje dag. Jag sover minst 8 timmar varje natt, lyssnar på kroppens signaler och känner mig på intet sätt stressad i min vardag.

Detta är väldigt frustrerande för mig då jag under hösten och vintern genomförde en fantastiskt bra träningsperiod med stora framsteg och nu känner jag att allt hårt arbete från tidigare år rinner ut i sanden. Jag håller humöret och motivationen uppe genom att hjälpa vänner med deras träning och planera för min egen då (om?) jag blir frisk, men det är fortfarande jobbigt att bara gå och titta på. Jag är 24 år och har under 10 års tid tränat hårt och även tävlat framgångsrikt, och har nu ett jobb som kräver en viss fysisk förmåga, vilket gör detta än mer jobbigt.

Tacksam för alla idéer och förslag :)  

Det första jag tänker på är om du fått en långvarig infektion av mycoplasma, en liten, liten eländig bakterie som kan ge de symtom som du beskriver, be att få testa det, om du inte har fått gjort det (blodprov) Mycoplasman har även däckat Gunde Svan för något år sedan, om löpsedlarna stämmer.

• Like 1

Det första jag tänker på är om du fått en långvarig infektion av mycoplasma, en liten, liten eländig bakterie som kan ge de symtom som du beskriver, be att få testa det, om du inte har fått gjort det (blodprov) Mycoplasman har även däckat Gunde Svan för något år sedan, om löpsedlarna stämmer.

Jag har testats för mykoplasma (haft det tidigare) och TWAR, negativt resultat för dessa.

Börjar dagen med en proteinshake direkt när jag kliver upp, Whey-80.

Frukost, oftast havregryn med mjölk, några kokta ägg, ett glas blåbär- eller nyponsoppa och ett glas vatten. I samband med detta tar jag även vitamintillskott.

Lunch är oftast någon form av kött eller fisk med lite ris, pasta eller potatis samt grönsaker. Dricker alltid kranvatten till mina större måltider.

Middagen består av kött eller fisk med grönsaker och vatten som dryck.

Efter träningspass tar jag oftast en proteinshake med whey-80.

Känner jag mig hungrig under för- eller eftermiddag brukar jag äta mellanmål bestående av havregryn med mjölk och nån frukt, banan, äpple, päron, apelsin osv.

Detta är i stort vad jag äter under en dag.

Jag skall sova nu men jag har en del funderingar och jag svarar imorgon. Är det vitamin D och C som du tar till frukosten eller tar du några fler vitaminer eller mineraler? Enstaka sorter kan orsaka ökad förbrukning av andra och maten spelar också in.

Hård träning förbrukar också mineraler. Har du förresten någon innehållsförteckning på den där proteinshaken? Har du fortsatt att ta den fast du inte tränar?

Enbart rena C- och D-vitamintillskott (Super C-Complex 1000mg och D3 5000 IE)  sen ett år tillbaka, köper båda via Bodystore.com. Sen jag insjuknade i februari har jag inte tränat alls, i vanliga fall tränar jag 5-6 dagar i veckan med ett något lugnare schema var fjärde vecka.

Jag har tagit shaken max 10 gånger sen jag insjuknade.

"Ingredienser: Ultrafiltrerat och instantiserat vassleproteinkoncentrat (innehållande sojalecitin).

I smaksatta varianter av Whey-80 även: naturidentiska smakämnen, kakao*, sötningsmedel (aspartam), färgämne (rödbetsröd)**, koffein***.

*Chokladsmaker **Jordgubb/Hallon ***Ice Coffee (300 mg per 100 g pulver / 80 mg per portion)

Allergiinformation: Innehåller laktos, mjölkprotein och soja. Innehåller en fenylalaninkälla." - Hämtar från Gymgrossisten.com där jag beställer. (http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/whey-80)

Förslag på saker du kan testa om inget annat hjälper.

1. Uteslut proteinpulvret i ca 2-3 veckor och se om det har någon effekt. Soja och aspartam kan vara saker man reagerar på.

2. Uteslut alla matvaror som innehåller säd (havregryn, pasta, bröd etc) i ca 2-3 veckor, det är något många verkar blir diffust sämre av.

3. Uteslut alla mejeriprodukter (mjölk etc) i ca 2-3 veckor. Några få personer reagerar även negativt på mejeriprodukter.

• Like 1

Äter du enbart kött/ fisk och grönsaker på kvällen? Om du tränat så blir det ju väldigt lite energi? Vilken typ av träning är det du ägnar dig åt?

Om man går på kolhydrater så är det ju väldigt viktigt att fylla på efter träningen speciellt när man tränar mycket.

Just nu tränar du ju inte och jag tror det är viktigt att du försöker fylla på med mineraler och vitaminer genom att äta mer av näringstäta livsmedel.

Jag håller med Johanna om att det är bra att utesluta det hon skriver. Dessutom är högdos C-vitamin inte bra att ta i längden. Det är mycket bättre att äta mer grönsaker. Dom innehåller c-vitamin plus andra vitaminer och mineraler som samverkar. Jag är även tveksam till att äta så hög dos vitamin D, speciellt nu på sommaren. Du är ju ung och borde inte ha några problem med att tillgodogöra dig vitamin D från solen. Det gäller bara att vara ute en stund mitt på dagen och exponera så mycket hud som möjligt. Man skall naturligtvis vara försiktig och inte ligga och steka sig.

Det enda fett du nämner på hela dagen är det i äggen. Jag menar inte att fettbrist är problemet men det är viktigt att du nämner allt om råden skall bli så bra som möjligt.

Jag tränar styrketräning på gym fyra gånger i veckan, springer 4-5 gånger i veckan och 1-2 pass med kampsport. Så såg en vanlig träningsvecka ut under hösten/vintern innan jag blev sjuk. Var fjärde vecka var dock lugnare både antalet pass och intensiteten på passen.

Till köttet/fisken brukar jag göra en fet sås, oftast baserad på creme fraiche, och det blir ofta även ytterligare en skål med havregryn nån timme eller två innan jag lägger mig.

Med så mycket träning och blandkost så tror jag att du fått i dig för lite näringsrika kolhydrater efter träningen. Mitt råd är att sluta äta havregryn en period och ta hellre råris eller quinoa och gröna grönsaker till middagen. Då blir du också mättare på middagen och slipper troligen att äta en gång till. Fast det beror ju på hur lång tid det går emellan förståss.

När det inte äter LCHF så är det bättre att skippa den feta såsen på kvällen och äta kolhydrater som är rika på mineraler och vitaminer.

Det finns mycket att läsa när det gäller kost och idrott så du kan ju söka en del på det också.

Det finns mer att säga men jag väntar med det till jag fått respons ifrån dig. Du kan ju söka lite på överträning också. Jag hittade det här http://www.idrottsdoktorn.se/fragor-svar/ovrigt/overtraning3

Frågeställaren kan du kanske känna igen dig i men svaret tycker jag var rätt magert. Risken för överträning minskar om man är noga med näringsintaget men träningsdosen har också betydelse.

Tacksam för detta, ska komma ihåg det när jag väl kan börja träna igen!

Mitt stora problem nu är dock att jag inte kan träna alls, då sjukdomen kvarstår. Symptomen är snorighet i hals och näsa, sporadisk hosta, ont i halsen, känslan av en klump i halsen och viss huvudvärk.

Har du några bra rekommendationer för kost som hjälper immunförsvaret? Jag har sökt en del inom ämnet på internet men det är väldigt spridda åsikter.

Tacksam för detta, ska komma ihåg det när jag väl kan börja träna igen!

Mitt stora problem nu är dock att jag inte kan träna alls, då sjukdomen kvarstår. Symptomen är snorighet i hals och näsa, sporadisk hosta, ont i halsen, känslan av en klump i halsen och viss huvudvärk.

Har du några bra rekommendationer för kost som hjälper immunförsvaret? Jag har sökt en del inom ämnet på internet men det är väldigt spridda åsikter.

Ja sluta äta havregryn tills du blir bra igen! Jag har själv levt ganska mycket på havregryn, sylt och mjölk och upptäckte till slut att jag måste avstå från det när kroppen krånglar. Som Johanna säger så bör du nog avstå från spannmål över huvud taget.

Sedan är vitamin A viktigt för immunförsvaret och eftersom vitamin D och vitamin A konkurrerar med varandra så är det inte alls säkert att du skall ta så mycket D-vitamin. För egen del mår jag sämre om jag tar mer än 800 IE per dag och nu i sommar har jag klarat mig helt utan. När det gäller tillskott så föreslår jag att du provar Apoteket Man och samtidigt äter mycket gröna grönsaker.

Den här http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=238687

Groddade mungbönor och andra groddade baljväxter och alfalfafrö är också näringsrikt.

Att äta så mycket c-vitamin tillskott kan också vara skadligt. Ät som sagt mycket grönsaker istället.

Funkar magen och matsmältningen som den skall hela vägen? Om den gör det så är råa grönsaker också bra. Vitkål, kålrabbi, morötter, kålrot osv.

Det är nog som Johanna och MKJ säger, uteslut spannmål och socker helt. Jag skulle nog rekommendera dig att kanske prova med att köra strikt LCHF=Ketogen kost ett tag. På grund av att den kosten är antiinflammatorisk. Vad nu dina problem beror på, virus, bakterier eller allergi så ger det en inflammation i slemhinnorna i dina luftvägar, och med en kost som inte gynnar dessa inflammationer så kan det kanske läka :)

• Like 1

Om du inte vill köra ketogen kost så ersätt spannmål med potatis eller sötpotatis och uteslut eller prova ett annat proteinpulver. Instinktivt det som står ut lite mer är havregrynen och proteinpulvret. Kanske kan du prova att äta mer vid måltiderna och gärna mer fett så att du inte behöver dessa mellanmål/förfrukost/eftermiddagsmål? Periodisk fasta är ju något som anses ge tid till kroppen att läka.

Tycker du ska överväga råden från Syster.

Jag fick i januari en släng av något virus och har därefter ibland haft lite hosta. Varje morgon fick jag snora upp rejäla mängder grönt snor. Så där höll det på men det var bara ibland lite hostande på morgonen. Tänkte ibland gå till läkare men glömde bort flera gånger.

Jag började för 10 veckor sedan med LCHF och under andra veckan kändes det lite underligt i högra lungan. Inte ont eller så utan bara underligt. Detta försvann efter tre dagar och plötsligt upptäckte jag att snorandet på morgnarna hade upphört. Detta elände var nu helt borta men om det beror på LCHF eller inte går inte att svara på. Kanske bara slumpen men med LCHF så får immunförsvaret tillgång till mera kolesterol om kroppen behöver det.