anonym Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Ätit enligt lchf i 2,5 månad nu men de händer INGET på vågen... Vad gör jag för fel?? Jag är 160 cm lång och väger 70kg så måste bli av med MINST 10kg.. Har minskat i cm runt mage lår och rumpa men ej armar.. Vill att det även ska synas på vågen!! Ex på vad jag äter.. Frukost två stekta ägg med ost på.. Lunch ostkorv och sallad middag: kött fet sås ex lohmanders halloumi sallad med gurka och fetaost.. För mycket mejeriprodukter ? En annan fråga.. Frukt? Jag ÄLSKAR frukt och saknar ihjäl mig efter de.. Är de bara hallon som är okey? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Jag har hört många som får problem med viktnedgång när de äter mycket ost, kanske kan vara det? Och ja, frukt är big no no om du vill ner i vikt, men hallon, blåbär och jordgubbar funkar fint i måttliga mängder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 10, 2013 Author Share Posted July 10, 2013 Ja jag äter fetaost och vanlig skivad ost varje dag och ev halloumi eller brie... Kanske borde försöka ta bort de.. Tack!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 10, 2013 Author Share Posted July 10, 2013 Jag har hört många som får problem med viktnedgång när de äter mycket ost, kanske kan vara det? Och ja, frukt är big no no om du vill ner i vikt, men hallon, blåbär och jordgubbar funkar fint i måttliga mängder. Se svaret innan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Ätit enligt lchf i 2,5 månad nu men de händer INGET på vågen... Vad gör jag för fel?? Jag är 160 cm lång och väger 70kg så måste bli av med MINST 10kg.. Har minskat i cm runt mage lår och rumpa men ej armar.. Vill att det även ska synas på vågen!! Ex på vad jag äter.. Frukost två stekta ägg med ost på.. Lunch ostkorv och sallad middag: kött fet sås ex lohmanders halloumi sallad med gurka och fetaost.. För mycket mejeriprodukter ? En annan fråga.. Frukt? Jag ÄLSKAR frukt och saknar ihjäl mig efter de.. Är de bara hallon som är okey? Alltså... det där med vad som är ok eller inte. Du väljer ju själv vad du vill äta. Om sedan din kropp tolererar lite frukt, mycket frukt eller ingen frukt alls får du nog prova dig fram till. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Du kanske prova att bara äta ost vid ett mål per dag? Se upp med halvfabrikat också (tex korv, köpta såser), dom har ofta mer socker än man tror. Och glöm inte att äta ordentligt med fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Alltså... det där med vad som är ok eller inte. Du väljer ju själv vad du vill äta. Om sedan din kropp tolererar lite frukt, mycket frukt eller ingen frukt alls får du nog prova dig fram till. Tack! De svaret känns bra hihi... Kanske kan börja äta åtminstone en frukt per dag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Du kanske prova att bara äta ost vid ett mål per dag? Se upp med halvfabrikat också (tex korv, köpta såser), dom har ofta mer socker än man tror. Och glöm inte att äta ordentligt med fett. Köpta såser äter jag faktiskt i stort sett alltid! Min syster kör lchf vi har ungefär samma kost och hon rasar i vikt!!! Passar inte lchf alla ?! Korven jag äter är en 85% ostkorv om jag äter korv! Annars bacon kyckling osv...ska prova de säger ost en gång! Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Det där med centimetrar och kilon hänger inte alltid ihop. Ibland minskar det ena, ibland det andra (om man nu inte står helt still). Det kan vara muskler och inre organ som kan behöva växa till sig, eller nåt; jag är ingen expert. Måste jag välja, föredrar jag centimetrarna, för de syns Kilon är bara siffror på vågen, om man inte har särskilda skäl (t.ex. lederna) att bli lättare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Det där med centimetrar och kilon hänger inte alltid ihop. Ibland minskar det ena, ibland det andra (om man nu inte står helt still). Det kan vara muskler och inre organ som kan behöva växa till sig, eller nåt; jag är ingen expert. Måste jag välja, föredrar jag centimetrarna, för de syns Kilon är bara siffror på vågen, om man inte har särskilda skäl (t.ex. lederna) att bli lättare Sant! Men det känns så surt! Alla i min närhet som kör lchf rasar i vikt medan en annan bara minskat 5-7cm... :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Det finns en annan enkel förklaring. Du äter för mycket alt. för många gånger och därmed blir det för mycket mat ? Du kanske klarar av och vara ohungrig med mindre mat ? En effekt som naturlig mat brukar ge ! Nu skriver du inget om mängder och därför går näringsmängder inte att beräkna, men tumregeln för dem som har en ständig obekymrad viktnedgång, är att man äter färre gånger om dagen än innan. Testa matregistrering för att analysera vilka mängder du stoppar i dig. En mycket viktig källa till stor kunskap om sin egen kropps fungerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Ja försök inte klara av att äta på exakt samma tider som förr, utan hoppa över vartannat mål, eller ät just när du är hungrig, men försök hålla ut efter första suget och vänta till nästa eller nästnästa gång du känner av hungern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Det finns en annan enkel förklaring. Du äter för mycket alt. för många gånger och därmed blir det för mycket mat ? Du kanske klarar av och vara ohungrig med mindre mat ? En effekt som naturlig mat brukar ge ! Nu skriver du inget om mängder och därför går näringsmängder inte att beräkna, men tumregeln för dem som har en ständig obekymrad viktnedgång, är att man äter färre gånger om dagen än innan. Testa matregistrering för att analysera vilka mängder du stoppar i dig. En mycket viktig källa till stor kunskap om sin egen kropps fungerande. Tack för tipset!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Ja försök inte klara av att äta på exakt samma tider som förr, utan hoppa över vartannat mål, eller ät just när du är hungrig, men försök hålla ut efter första suget och vänta till nästa eller nästnästa gång du känner av hungern.Ska verkligen försöka!!tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Vad händer tror ni om man tar bort fettet? Är det dumt att ge upp redan? Jag vill se snabba resultat !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Vad händer tror ni om man tar bort fettet? Är det dumt att ge upp redan? Jag vill se snabba resultat !! Jo, det tror jag är lite dumt. Alla vill se snabba resultat, men man byggde inte sin kropp över en natt och kommer heller inte gå ner till sin idealvikt över en natt. Tålamod... ha lite tålamod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Ha' inte så bråttom, du har bara kört 2,5 månader. 5-7 cm är ju fantastiskt! Jag har gått ned 10 kilo, på drygt 2,5 år. Det är ynka 333 gram i månaden, men det är utan lidande och långsiktigt hållbart. Jag tappar fortfarande lite och jag mår bara bättre och bättre! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Ätit enligt lchf i 2,5 månad nu men de händer INGET på vågen... Vad gör jag för fel?? Jag är 160 cm lång och väger 70kg så måste bli av med MINST 10kg.. Har minskat i cm runt mage lår och rumpa men ej armar.. Vill att det även ska synas på vågen!! Ex på vad jag äter.. Frukost två stekta ägg med ost på.. Lunch ostkorv och sallad middag: kött fet sås ex lohmanders halloumi sallad med gurka och fetaost.. För mycket mejeriprodukter ? En annan fråga.. Frukt? Jag ÄLSKAR frukt och saknar ihjäl mig efter de.. Är de bara hallon som är okey? Vem är det som säger att just du skall väga 60 kg och att de sitter som allra snyggast på din kropp? Det främsta misstaget folk gör är att förknippa en snygg och frisk kropp med siffror på en våg. Minskat midjemått är ofta ett hälsotecken.. och oftast snyggt på de flesta, släng vågen och kolla i spegeln i stället. Jag antar att du inte är lastgammal.. då kan vem som helst rasa i vikt med kalorirestriktion.. men sådant är inte långsiktigt hållbart.. hitta din framtida livsstil som du kan hålla dig till i längden, rymmer några avsteg och leder till långsiktig stabil vikt. Du vet kraftigt överviktiga med insulinresistens och andra sjukliga symptom kan rasa rätt snabbt i början.. var i stället glad för att du är varken eller! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Jo, det tror jag är lite dumt. Alla vill se snabba resultat, men man byggde inte sin kropp över en natt och kommer heller inte gå ner till sin idealvikt över en natt. Tålamod... ha lite tålamod.Sant! Tack för alla kloka ord! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Ha' inte så bråttom, du har bara kört 2,5 månader. 5-7 cm är ju fantastiskt! Jag har gått ned 10 kilo, på drygt 2,5 år. Det är ynka 333 gram i månaden, men det är utan lidande och långsiktigt hållbart. Jag tappar fortfarande lite och jag mår bara bättre och bättre! Härligt att du mår bra fortsätt kämpa! Ja jag stirrar mig nog blind på vågen tyvärr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Vem är det som säger att just du skall väga 60 kg och att de sitter som allra snyggast på din kropp? Det främsta misstaget folk gör är att förknippa en snygg och frisk kropp med siffror på en våg. Minskat midjemått är ofta ett hälsotecken.. och oftast snyggt på de flesta, släng vågen och kolla i spegeln i stället. Jag antar att du inte är lastgammal.. då kan vem som helst rasa i vikt med kalorirestriktion.. men sådant är inte långsiktigt hållbart.. hitta din framtida livsstil som du kan hålla dig till i längden, rymmer några avsteg och leder till långsiktig stabil vikt. Du vet kraftigt överviktiga med insulinresistens och andra sjukliga symptom kan rasa rätt snabbt i början.. var i stället glad för att du är varken eller! Ja jag får se över och tänka efter... Tycker att det är svårt att hitta ngt som funkar bara.. Försökt med lite olika.. Och som sagt jag behöver verkligen hitta något som fungerar sen också! Jag är 27 år gammal så nej de kallar jag inte lastgammal hihi tusen tack för dina ord!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Vad händer tror ni om man tar bort fettet? Är det dumt att ge upp redan? Jag vill se snabba resultat !! Jag är rädd att du är tillbaka där du började, med hunger och sötsug om du plockar bort fettet. Plockar man bort kolhydraterna så måste man ersätta dem med något annat, och då har vi bara fett kvar, vilket är en förträfflig näringskälla som vi vet Har du testat att öka fettet? Det behövs bränsle för att kunna elda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anonym Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Jag är rädd att du är tillbaka där du började, med hunger och sötsug om du plockar bort fettet. Plockar man bort kolhydraterna så måste man ersätta dem med något annat, och då har vi bara fett kvar, vilket är en förträfflig näringskälla som vi vet Har du testat att öka fettet? Det behövs bränsle för att kunna elda Så sant så sant det känns som att jag äter fett jämt... De står mig upp till över kanten!! Steker i fett o när jag är hungrig ostrulle med smör osv.. Bacon... Kan de bli för Mkt fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Du fokuserar för mycket på snabb viktnedgång, och missar de andra fördelarna, tex att bara äta två gånger om dagen.. då får du mer tid över för annat tex träning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Så sant så sant det känns som att jag äter fett jämt... De står mig upp till över kanten!! Steker i fett o när jag är hungrig ostrulle med smör osv.. Bacon... Kan de bli för Mkt fett? De står mig upp till över kanten... Det låter varken speciellt roligt eller gott . Jag är fullständigt enig med alla föregående inlägg ang fettet men upplever inte att man inom LCHF VADAR i fett utan det gäller att få in det gott och naturligt i maten vi äter. Har du t ex testat Dr Dahqvist och Airams LCHF-Kokbok? Den är en bra grundläggande bok i matlagning av LCHF med rätter som t ex Tacopaj med guacamole, kryddig kycklingfilé med jordnötssmör och kokos och mycket fisk för den som gillar det. Ägg är också en viktig ingrediens i många recept. Jag tillhör dem som tål mejerierna och har gått på Anna Hallens tips för viktreduktion, ca en 1 dl till varje måltid, ett gott och bra sätt att få i mig fett då det lätt integreras i matlagningen men kryddor och grönsaker får stå för smakupplevelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 De står mig upp till över kanten!! Steker i fett o när jag är hungrig ostrulle med smör osv.. Bacon... Kan de bli för Mkt fett? Det låter nästan som att du gått i den klassiska fällan som mer eller mindre skapar en allmän fettskräck och onda skriver om LCHF. Finns liksom ingen anledning linda in smörklickar i ostrullar eller dricka olivolja direkt ur flaska, när det finns mer naturliga sätt inta fett. Steka i det är ett av dem och äta feta ostar ett annat. Linda in goda feta ostar i lufttorkat italienskt eller spanskt skinka i stället. Bacon har du redan själv nämnt. Använd kryddsmör, majonäs mm. som smaksättare. I princip kan det aldrig bli för mycket fett via den ordinarie maten. Dock om du använder kokosfett som tillsats mycket. Men det märker du snabbt, ty då får du börja springa... till toan. Men motion skadar ju sällan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Bara ett påpekande, man får nästan inte i sig något fett från stekt mat (panerat undantaget). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Bara ett påpekande, man får nästan inte i sig något fett från stekt mat (panerat undantaget). Men om man steker grönsaker suger dom till sig en del eller hur? Jag har också hört att stekt kött/fisk inte tar upp mycket av fettet de steks i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Näe det hamnar på utsidan det oxå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Bara ett påpekande, man får nästan inte i sig något fett från stekt mat (panerat undantaget). Jag häller vispgrädde och smetana direkt i pannan efter stekningen och låter det puttra en stund. Sedan på tallriken med såsen med slickepott. Blir så enkelt att diska pannan efteråt Man kan även hälla i fettet i en sås man gör vid sidan om, även då med slickepotten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Eller använder man helt enkelt stekskyn som den är. Steker man en bit bra kött med goda kryddor så kan det bli hur gott som helst! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Jag häller vispgrädde och smetana direkt i pannan efter stekningen och låter det puttra en stund. Sedan på tallriken med såsen med slickepott. Blir så enkelt att diska pannan efteråt Man kan även hälla i fettet i en sås man gör vid sidan om, även då med slickepotten. Det är rätta takterna, inget fett skall förfaras! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skolla Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Hej allihop. Tack för bra tråd. Jag är ny här och naturligtvis massa frågor och funderingar. Har kört lchf nu i 2 veckor och gått upp 1 kg och blev lite fundersam. Efter att ha läst inläggen här så tror jag att det är bäst att ha lite tålamod och fokusera på att må bra, Märker redan att jag är piggare och midjemåttet har minnskat (har inte mätt), Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Eller använder man helt enkelt stekskyn som den är. Steker man en bit bra kött med goda kryddor så kan det bli hur gott som helst! Och lägger en rejäl klick smör på köttbiten som smälter, lägg lite mer på det som tillagas på grillen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts