Jump to content

LCHF inspiration under Ramadan

Sakina

Recommended Posts

Hej!

I flera år nu har jag velat testa LCHF dieten men aldrig fått tummen ur. Nu äntligen känns tillfället rätt då denna dieten mättar och man står på sig under dagen då fasteperioden under Ramadan är så lång.

Har ni några tips på recept och vad jag bör tänka på med tanke på att jag endast äter två gånger under dygnet (kl. 22:00 och 02:00).

Ser fram emot alla tips och recept jag kan få tag på! :D

• Like 2

Fettkaffe är inte gott. Men det är en bra start.

Går att ta bort kaffet och ersätta det med kakao, eller te. Om du inte dricker kaffe.

Hej!

Fettkaffe? Dricker inte kaffe men kan tänka mig ersätta det med kakao.

Vad gillar du vanligen att äta, har du någon favoritmat?

Jag tycker om det mesta men eftersom jag är muslim innebär detta att jag inte äter griskött och jag har även valt att inte äta något havsdjur. Bacon som innehåller mycket fett vad jag förstår skulle kunna ersättas med kalkonbacon men jag vet inte om fettmängden i detta skulle vara det samma.

Till frukost borde äggröra/omelett funka bra, kanske på 3 ägg om du ska stå dig hela dagen? I omeletten kan du lätt ha i olika grönsaker som lök, champinjoner, tomat, kanske lite ost som fetaost, strimlad rökt kalkon (typ pålägg) eller köttfärs. Stek i mycket smör eller kokosfett så du håller dig mätt hela dagen.

Sen är fett-thé bra, man håller sig mätt superlänge, men det är kanske lite hardcore att starta med.

Äter du mejeriprodukter? Det finns också fet yoghurt som tex rysk yoghurt men jag tror inte man står sig lika länge på det.

• Like 2

Till frukost borde äggröra/omelett funka bra, kanske på 3 ägg om du ska stå dig hela dagen? I omeletten kan du lätt ha i olika grönsaker som lök, champinjoner, tomat, kanske lite ost som fetaost, strimlad rökt kalkon (typ pålägg) eller köttfärs. Stek i mycket smör eller kokosfett så du håller dig mätt hela dagen.

Sen är fett-thé bra, man håller sig mätt superlänge, men det är kanske lite hardcore att starta med.

Äter du mejeriprodukter? Det finns också fet yoghurt som tex rysk yoghurt men jag tror inte man står sig lika länge på det.

Tusen tack, det är bra att veta mängden ägg då det är lite svårt att förstå hela principen i början och att man helt plötsligt är tillåten all fett är också en omställning.

Kan jag använda ghee istället för kokosfett då jag ändå har detta hemma. Hur mycket fett är normalt att steka i när det gäller lchf?

Något som är lätt och gott är omelett (helst ekoägg) med mycket smör eller grädde och ev någon sorts ost. Till maten har jag alltid några blad som spenat, ruccola, mynta eller annan saftig krydda, lite spetspaprika och oftast broccoli eller vitkål.

Gräsbetat kött från Gröna gårdar som man handlar på postorder är dyrare än vanligt kött men rena festen och nyttigare för kroppen och miljön!

Synd att du inte äter havsdjur - det är nog det godaste och nyttigaste av allt. Äter du fisk från sjöar?

Kalkonbacon är säkert bra. Är det för lite fett kan du bättra på med smör eller kokosfett (ej silverpaket utan från hälsokost).

Se till att energin från fett ligger på minst 70% och kolhydrater gärna under 20g per dag.

Lycka till!

Jag blir inte proppmätt på fett så fort men sen när mättnaden kommer håller den väldigt länge.

• Like 2

Det är inte ovanligt att man blir hungrigare i början på LCHF, även om man äter ordentligt - så jag vet inte om det är en bra idé att börja under Ramadan. Å andra sidan skulle du väl vara hungrig även på annan kost...ja, det vet du bäst själv. Det kan vara bra att veta om detta i alla fall, att det tar tid för kroppen att vänja sig vid ny kost, att ta energi från fettet istället för kolhydraterna.

Ghee är bra att steka i. Mängder? Jag brukar ta en rejäl klick smör, 30 g kanske. Sedan försöker jag känna av hur mätt jag blir, och hur länge jag står mig, och anpassa maten och fettmängden efter det. Allt är ju individuellt, och kan variera från dag till dag.

• Like 2

Ghee går jättebra. Jag brukar steka i 1-2 msk ghee.

Till kvällsmål kanske lammfärs eller nötfärs skulle funka? Jag brukar göra pannbiff på 500 gr färs, 2 ägg, 3 pressade vitlöksklyftor, 0.5 tsk koriander, 0.5 tsk muskotnöt och 0.5 tsk ingefära, en riven lök och hackad persilja. Stek biffarna i mycket fett. Till detta behövs lite grönsaker men också någon fet sås. Jag äter inte mejeriprodukter så jag brukar ta majonnäs eller en avokadoröra.

En annan bra rätt som går att variera är blomkålsrisotto. Riv blomkålen på rivjärn så det blir som riskorn. Skiva svamp, text champinjoner eller kantareller. Hacka en lök. Stek svamp, lök och blomkål i 100 gr fett. Sen blandar du i det kött du gillar, för mig blir det ofta korv eller bacon men du kan prova grillad kyckling, strimlad biff eller köttfärs. Den här rätten innehåller mycket fett eftersom svampen och blomkålen suger åt sig och du blir mätt under lång tid.

Recept på blomkålsrisotton: http://www.lifezone.se/recept/gronsaker/lchf-blomkals-stirfry/

• Like 1

Jag har förstått av muslimska vänner i Mellanöstern att man frossar i sött när det är mörkt under Ramadan. För att du ska klara den långa dagen utan mat och dryck är det framför allt viktigt att du stabiliserar ditt blodsocker, eftersom lågt blodsocker sätter igång ett sug efter mat utan dess like. Och det gör du just genom att minimera intagen av kolhydrater, dvs allt sött plus stärkelsemat som potatis, bröd, ris, pasta och även frukt. Satsa på kött av olika slag och komplettera med feta såser (det behövs mycket sås!) och gärna feta vegetabilier såsom avokodo, oliver och kokos.

Om du precis börjar med LCHF nu när Ramadan just börjat så ska du också vara beredd på att omställningen till denna kost tar en eller annan vecka, som kan kännas jobbig, men i alla fall Ramadans sista två-tre veckor du klarar helt galant!

Lycka till  :)

• Like 5

Något som går ganska fort att laga och är supergott är strimlad vitkål stekt i smör- mycket godare än pasta (Helt underbart nu när de är i säsong och man kan få dem färska). Stek kålen lagom så att den inte blir alldeles för mjuk, och krydda lite lätt med salt och peppar. Till detta brukar jag göra en köttfärsröra med blandade kryddor och grädde och soja i, men det går att kombinera med det mesta.

• Like 2

Något som går ganska fort att laga och är supergott är strimlad vitkål stekt i smör- mycket godare än pasta (Helt underbart nu när de är i säsong och man kan få dem färska). Stek kålen lagom så att den inte blir alldeles för mjuk, och krydda lite lätt med salt och peppar. Till detta brukar jag göra en köttfärsröra med blandade kryddor och grädde och soja i, men det går att kombinera med det mesta.

Ja det är supergott (särskilt till köttfärs)! Jag har i färsk riven ingefära, pressad vitlök, chili och lite sesamolja i min vitkål, ger det lite extra sting.

• Like 4