Jäderås Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Vill rekommendera dokumentären "In search of the perfect human diet" (usa, 2012). En ganska basic dokumentär med fokus på, att vi bör äta som våra förfäder (paleo/stenålderskost) men även annat LCHF-tänk. Den går knappast på djupet, men små guldkorn här och där. Det jag fastnade för var prof. Mike Richard som forskar på arkeologiska fynd, han analyserar benrester för att ta reda på vad våra förfäder åt (kött!). Jag kanske är ute o cyklar men nått jag tycker är konstigt är att paleo-förespråkare hela tiden tjatar om "magert kött". Okej att en antilop är mager Men, stenåldersfolken lät väl inte bara ätit fin/filébitarna på djuret? Om man ser till "ett Helt djur" lät det väl innehålla en hel del fett också? Jag tänker på märg, inre organ, hjärna (nämns i filmen) vävnader mm? Någon jägare som vet? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Jag håller med om det. Såg något utube klipp med Cordain (tror jag) och han förklarade att paleo människan knappast behöll det feta (dåliga) köttet själva utan slängde det till sina husdjur etc. Jag tänkte, är du inte klok, inte en chans att de slängde iväg så bra bränsle. Vet inte varför han var så övertygad om det? Jag har mest läst Tierry Wahl's paleo variant och hon är definitivt inte fettskrämd, tvärtom hon poängterar hur viktigt fettet är. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Det finns två aspekter på detta, tycker jag. Det ena är att försöka reda ut vad våra förfäder åt under paleolitikum, det andra är vad vi ska äta idag för att efterlikna denna kost. När det gäller vad förfäderna verkligen åt tror jag vi kan lämna Loren Cordains kommentar om att man slängde feta bitar till sina husdjur, helt enkelt av den enkla anledningen att vi inte haft några mer än cirka 20.000 år (hundar). Förfäderna visste vilka delar av bytesdjuren som var viktiga att äta, till och med vilka organ som skulle ätas råa för att få jag tror det är C-vitamin. Man åt inälvor, benmärg, hjärna och varför man inte skulle ätit kroppsfettet förstår jag inte. Däremot är bytesdjur olika feta efter säsong, och större delen av tiden är de inte så feta. Summa summarum menar jag att våra paleolitiska förfäder gottat sig i fett efter tillgång. En helt annan sak är vad vi ska välja idag för att efterlikna paleolitisk kost. En anledning att rekommendera magert kött är att så många tamdjur föds upp med spannmål att fettet blir alltför rikt på omega-6 till nackdel för omega-3. Sedan tror jag att många som äter paleo får i sig mycket frukt, bär och rotfrukter, vilket verkar vara ok för många människor inklusive dem som förespråkar det. Men har man "otur" med generna och lätt blir fet kan det vara omöjligt att äta frukt hela året, eller om man som många av oss på LCHF har blivit skadad efter decennier av socker och mjölprodukter. De som således "kan" äta en relativt hög E% av frukt o rotfrukter behöver då inte tänka så mycket på att maxa fettet, för de får ju i sig sitt energibehov i alla fall. Loren Cordain ser inga problem med enkelomättade fetter (t.ex. olivolja) eller mättat fett (i alla fall upp till 15E%), så länge man håller sig till paleolitisk kost. I en intervju med Doc säger han också att han inte ser några problem med feta mejeriprodukter. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Det finns två aspekter på detta, tycker jag. Det ena är att försöka reda ut vad våra förfäder åt under paleolitikum, det andra är vad vi ska äta idag för att efterlikna denna kost. När det gäller vad förfäderna verkligen åt tror jag vi kan lämna Loren Cordains kommentar om att man slängde feta bitar till sina husdjur, helt enkelt av den enkla anledningen att vi inte haft några mer än cirka 20.000 år (hundar). Förfäderna visste vilka delar av bytesdjuren som var viktiga att äta, till och med vilka organ som skulle ätas råa för att få jag tror det är C-vitamin. Man åt inälvor, benmärg, hjärna och varför man inte skulle ätit kroppsfettet förstår jag inte. Däremot är bytesdjur olika feta efter säsong, och större delen av tiden är de inte så feta. Summa summarum menar jag att våra paleolitiska förfäder gottat sig i fett efter tillgång. En helt annan sak är vad vi ska välja idag för att efterlikna paleolitisk kost. En anledning att rekommendera magert kött är att så många tamdjur föds upp med spannmål att fettet blir alltför rikt på omega-6 till nackdel för omega-3. Sedan tror jag att många som äter paleo får i sig mycket frukt, bär och rotfrukter, vilket verkar vara ok för många människor inklusive dem som förespråkar det. Men har man "otur" med generna och lätt blir fet kan det vara omöjligt att äta frukt hela året, eller om man som många av oss på LCHF har blivit skadad efter decennier av socker och mjölprodukter. De som således "kan" äta en relativt hög E% av frukt o rotfrukter behöver då inte tänka så mycket på att maxa fettet, för de får ju i sig sitt energibehov i alla fall. Loren Cordain ser inga problem med enkelomättade fetter (t.ex. olivolja) eller mättat fett (i alla fall upp till 15E%), så länge man håller sig till paleolitisk kost. I en intervju med Doc säger han också att han inte ser några problem med feta mejeriprodukter. Tackar för klargörandet! Jag kommer och tänka på ytterligare några frågeställningar. Vilket människosläktes diet är det vi skall försöka efterlikna/återgå till? Erectus eller sapiens? Sen har vi ju några procent neandertalare i oss med. De åt ju förmodligen ganska olika beroende på om de bodde kvar i Afrika jämfört med de som vandrade upp i kalla Europa. Sedan kan man ju också undra om våra kroppar inte har anpassats något alls (eller till viss del) av våran radikala förändring av kosten (vete) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Det finns två aspekter på detta, tycker jag. Det ena är att försöka reda ut vad våra förfäder åt under paleolitikum, det andra är vad vi ska äta idag för att efterlikna denna kost. När det gäller vad förfäderna verkligen åt tror jag vi kan lämna Loren Cordains kommentar om att man slängde feta bitar till sina husdjur, helt enkelt av den enkla anledningen att vi inte haft några mer än cirka 20.000 år (hundar). Förfäderna visste vilka delar av bytesdjuren som var viktiga att äta, till och med vilka organ som skulle ätas råa för att få jag tror det är C-vitamin. Man åt inälvor, benmärg, hjärna och varför man inte skulle ätit kroppsfettet förstår jag inte. Däremot är bytesdjur olika feta efter säsong, och större delen av tiden är de inte så feta. Summa summarum menar jag att våra paleolitiska förfäder gottat sig i fett efter tillgång. En helt annan sak är vad vi ska välja idag för att efterlikna paleolitisk kost. En anledning att rekommendera magert kött är att så många tamdjur föds upp med spannmål att fettet blir alltför rikt på omega-6 till nackdel för omega-3. Sedan tror jag att många som äter paleo får i sig mycket frukt, bär och rotfrukter, vilket verkar vara ok för många människor inklusive dem som förespråkar det. Men har man "otur" med generna och lätt blir fet kan det vara omöjligt att äta frukt hela året, eller om man som många av oss på LCHF har blivit skadad efter decennier av socker och mjölprodukter. De som således "kan" äta en relativt hög E% av frukt o rotfrukter behöver då inte tänka så mycket på att maxa fettet, för de får ju i sig sitt energibehov i alla fall. Loren Cordain ser inga problem med enkelomättade fetter (t.ex. olivolja) eller mättat fett (i alla fall upp till 15E%), så länge man håller sig till paleolitisk kost. I en intervju med Doc säger han också att han inte ser några problem med feta mejeriprodukter. Skitbra sagt. Ta sen mat som pressad fruktjuice och nötmjöl som jag ibland ser användas mycket i paleo recept. Där måste man tänka efter hur mycket det är man egentligen konsumerar. Ett par dl juice/mandelmjöl är ganska många frukter/mandlar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Skitbra sagt. Ta sen mat som pressad fruktjuice och nötmjöl som jag ibland ser användas mycket i paleo recept. Där måste man tänka efter hur mycket det är man egentligen konsumerar. Ett par dl juice/mandelmjöl är ganska många frukter/mandlar. Tack Juice och nötter är fällor, det är så riktigt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Tackar för klargörandet! Jag kommer och tänka på ytterligare några frågeställningar. Vilket människosläktes diet är det vi skall försöka efterlikna/återgå till? Erectus eller sapiens? Sen har vi ju några procent neandertalare i oss med. De åt ju förmodligen ganska olika beroende på om de bodde kvar i Afrika jämfört med de som vandrade upp i kalla Europa. Sedan kan man ju också undra om våra kroppar inte har anpassats något alls (eller till viss del) av våran radikala förändring av kosten (vete) Bra fråga, som man brukar säga... Jag tror inte det går att besvara den helt och fullt. Ju längre tillbaka i vår utvecklingslinje man går, desto mer vegetabilier åt vi. Backar man tillräckligt (5-20 miljoner år) så hade vi stora magar fulla med bakterier som fermenterade cellulosafibrer i gräs till fett, liksom dagens gräsätare gör. Backar man uppåt fem miljoner år så spelade frukt och grönsaker en mycket större roll än under paleolitikum. De flesta verkar landa i att det är just paleolitikum, alltså äldre stenåldern från cirka 2,5 miljoner år sedan fram till jordbruket för 10.000 år sedan, som är den mest relevanta perioden att se på. Det är tillräckligt lång tid att våra kroppar hunnit anpassa sig till den rådande kosten. Det finns arkeologiska bevis på matlagning med eld sedan drygt en miljon år, men många menar (på goda grunder menar jag, det diskuteras i en annan tråd) att vi värmt mat i cirka två miljoner år, både rotfrukter och kött/fisk, så det är också en skiljelinje mellan paleolitikum och tiden före. Vad "inblandningen" av neandertal-genom betytt för oss är svårt att veta, men troligt är att det skedde kort efter att de första människorna lämnat Afrika, eftersom alla som inte har afrikanskt ursprung har några procent neandertalare i sig. Vissa delar av deras genom, som varit väldigt nyttiga i de f.d. afrikanernas nya miljö, kan ha spritt sig fort i den fortfarande ganska lilla och sammanhållna populationen, kan man tänka. Det kan gälla motståndskraft mot sjukdomar eller kanske ha med mat att göra. Det finns faktiskt en genuppsättning som spridit sig efter jordbruket, och spridit sig mer ju fler generationer av jordbruk en population har bakom sig. Den har med att göra hur lätt man lagrar fett vid stärkelserik mat. Det hade ju under paleolitikum varit en fördel att vara duktig på att lagra fett när det var gott om frukt och bär, men med jordbrukets ensida spannmålskost blev det plötsligt en nackdel, så förmågan att tåla mycket snabba stärkelse-kh utan att lagra för mycket fett kunde sprida sig. Det ser vi ju tydligt på människor runtom oss, att vissa verkar kunna äta hur mycket som helt och ändå förbli smala, medan en sån som jag går upp ett hekto av att se en bild på ett wienerbröd... EDIT: Kom på att befolkningar med lång jordbrukshistoria också fått fler kopior av genen för salivamylas, dvs de blir då duktigare på att spjälka stärkelse till glukos. Och så ska vi inte glömma att mutationer för att fortsätta producera laktas efter att man ammat färdigt spridit sig till nordiska och afrikanska befolkningar, då det tydligt var en stor överlevnads- och reproduktionsfördel att kunna tåla mjölk från boskapen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Var det Cordain som sa det där om hundar? Jag slutade titta efter den kommentaren, tyckte den var så himla dum. Har senare förstått att han är en förgrundsfigur inom paleo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Var det Cordain som sa det där om hundar? Jag slutade titta efter den kommentaren, tyckte den var så himla dum. Har senare förstått att han är en förgrundsfigur inom paleo. Hmmm... jag vet inte att Cordain sagt det, men jag tyckte mig förstå på det du skrev att han sagt det??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Hmmm... jag vet inte att Cordain sagt det, men jag tyckte mig förstå på det du skrev att han sagt det??? Jag var lite osäker på vem det var... Jag trodde det var den här föreläsningen, men jag hittar inte avsnittet, kanske var det någon annan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Jag var lite osäker på vem det var... Jag trodde det var den här föreläsningen, men jag hittar inte avsnittet, kanske var det någon annan: Jag misstänker att det nog var någon annan som sagt det, låter inte likt Loren Cordain... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Jag blir riktigt sugen på att studera lite mer biologi jag med... Gudars vilka kunskaper här finns! Jag önskar jag hade haft LCHF som intresse när jag tog min examen i biokemi för tio år sedan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Jag blir riktigt sugen på att studera lite mer biologi jag med... Gudars vilka kunskaper här finns! Jag önskar jag hade haft LCHF som intresse när jag tog min examen i biokemi för tio år sedan. Fast med en grund i biokemi har du ju en mycket intressant bakgrund för att studera biologi! Ett gott råd från en som började några decennier för sent - läs evolutionsbiologi 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Vad gäller hundar och de feta bitarna tror jag det blivit nån missuppfattning Det är nämligen precis tvärtom Det är dessutom inte Cordain som är inblandad utan urbefolkningar som håller hundar (som Inuiter) Som grädde på moset är det så att om man ger hundarna de fetaste bitarna och vi själva äter endast det magra muskelköttet riskerar både vi och hundarna att må mindre bra Hundarna mår bäst av lite mer protein än vi (25-30%) och mindre fett (17-23%) Således muskelköttet till jyckarna och de fetare bitarna åt oss själva 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Jo det förstår jag, kommentaren var så dum så jag "la på" utube klippet. Var ganska säker att det var Cordain men det verkar som jag har fel (förlåt Cordain!) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Fast med en grund i biokemi har du ju en mycket intressant bakgrund för att studera biologi! Ett gott råd från en som började några decennier för sent - läs evolutionsbiologi Ja, kanske jag skulle kunna satsa på evolutionsbiologi som ny hobby sen när jag har mina aktuella studier klara. Just nu studerar jag till matematik-fysiklärare så för tillfället är det inte riktigt realistiskt. Men i framtiden finns alla möjligheter - visst! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Ja, kanske jag skulle kunna satsa på evolutionsbiologi som ny hobby sen när jag har mina aktuella studier klara. Just nu studerar jag till matematik-fysiklärare så för tillfället är det inte riktigt realistiskt. Men i framtiden finns alla möjligheter - visst! Jaa, du lär inte bli arbetslös, som matte och fysiklärare, inte i Sverige i alla fall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Jaa, du lär inte bli arbetslös, som matte och fysiklärare, inte i Sverige i alla fall Det är lika här. Man måste välja smart... (när man inte gjorde det första gången. Hur intressant biokemi än må vara.) Dessutom har läraryrket hög status här i Finland och utbildningen är bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Spekulerande: Oftast tuffa tider, man vet inte när man kan fälla nästa byte, allt ska tas tillvara. Vad är lättast att spara? Magert kött, går att torka i sol eller över eld. Hjärna, märg och inälvor är svårare att bevara, det äter man direkt och förmodligen tycker man det är gott, det är nog mest en socialt betingad defekt som gör att många idag tycker att det är "äckligt". Får man sen chansen att fälla ett byte till innan köttet är slut så gör man förstås det och inälvsmaten ryker direkt. I det läget kanske man kastar till en ovanligt sällskaplig ungvarg en torkad köttbit. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Paleorörelsen lider av flera feltänk. Magert kött - de hade nog svårt att helt bortse från de fettskrämda idealen! Många av dem har ändrat sig genom åren och äter mer fett och mindre rotfrukter/frukt idag. Likaså att de utesluter mejeriprodukter är lite överdrivet tycker jag. Många behöver utesluta de sämsta men de flesta klarar både smör och ost utan problem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts