Jump to content

Fett och kolhydrater tillsammans, farligt eller inte?

Tuva

Recommended Posts

Jag funderar på en sak som jag ofta ser. Att det skulle vara farligt eller fel att äta "mycket" fett och "mycket" kolhydrater.

Jag ganska säker på att det är fel OM man äter riktig mat. D.v.s. kött, fisk, fågel, grönsaker, de fetter som följer med maten, smör, bra oljor, nötter, bär och frukt. Alltså en mer paleo-fördelning på maten. Jag kan liksom inte se för mig grottfarmor sitta och peta i maten och tänka "Nej, vet du, kött och frukt i samma måltid kan aldrig vara bra. Bäst att skrapa bort det synliga fettet." (Lika lite som jag kan se henne för mig gå och plocka pyttesmå gräsfrön istället för att äta frukt och något nyslaktat djur jägarna dragit hem ;) )

Den tankegången gäller förstås inte om man äter skumma industrioljor, vete och socker. DET tror jag är en dödlig kombination men inte bara p.g.a. förhållandet mellan fett och kolhydrater utan mer för att de råvarorna är rena skiten i kroppen hur man än fördelar dem. 

Jag äter en liberal LCHF just nu med nån frukt ibland, rotfrukter ibland, lite bär när andan faller på o.s.v. Fördelning ca 70% fett (150 gr) + 18% kolhydrater (90 gr) + 14% protein (65 gr,, lagom mängd för mig som väger 83 kg.) om jag räknar den sista månaden. Mår skitbra, har inga problem med sötsug, jämn energi över dagen och har dessutom lyckats börja gå ner i vikt så sakteliga.

Är inte vetenskapen bakom "det är farligt att äta mycket fett och mycket kolhydrater samtidigt" samma problem som vanlig näringslära? D.v.s. "skit in, skit ut", massa dåliga kolhydrater+massa dåliga fetter=dålig hälsa?

• Like 1

Det går nog utmäkt att äta mycket kolhydrater och mycket fett, om man behöver det. Tills för 50 år sedan så fick mänskligheten slita hårt med kroppen och all energi som man kunde uppbringa behövdes. Ofta var problemet att man fick för lite och dålig mat att äta. Jag tror tex inte att de som är med i Svenska längdåkningslandslaget mår dåligt av all potatis, havregrynsgröt och pasta de äter. De äter nog en hel del fett också. Jag sitter på kontor, då är det jobbigt att äta tillräckligt lite, om man inte äter LCHF :-)

• Like 4

Om man i samma måltid kombinerar snabba kh (typ bröd, pasta, potatis, socker) med fett, så blir det allvarligt. Då får man ett överdrivet insulinpåslag av de snabba kh vilket rensar blodet på glukos från måltiden plus att det cirkulerande fettet sedan också lagras in.

Det intressanta för resonemanget är att denna måltid innehåller FÖR snabba kh i förhållande till vad som funnits under vår evolution, vilket gör att det överdrivna insulinpåslaget är fysiologiskt möjligt - annars hade vi genom naturligt urval formats till att anpassa insulinet efter de supersnabba kh. Det kommer kanske ske, men kan ta hundratusentals år.

Däremot, som du är inne på, höjer naturligt paketerade kh, såsom i frukt och rotfrukter, blodsockret mycket långsammare. Därför blir det ett insulinpåslag som evolutionen finslipat under miljontals år, och man går bara upp i vikt om man formligen frossar på frukt (vilket förfäderna säkert gjorde på hösten många dagar).

Samma måltid med hög E% från fett men minimalt med kh hade gett en mycket modest insulinutsöndring så kroppens celler kan fortsätta bränna fett.
  • Like 5

Ja altså.. med det menas nog främst fett och socker, dvs godis, läsk, snabbmat nedsköljd med cola samt bullar o winerbröd!

Dvs mest raffinerade kolhydrater ihop med ansenliga mängder socker och fett.. dvs man får en insulinspik!

Huruvida en gräsbetesentrecote, med hemgjord bea på smör med en måttlig mängd potatis och grönsaker åstadkommer samma sak ställer jag mig tvivlande till!

Och som stroker är inne på.. har du tömt dina glykogendepåer i någon omfattning genom hårt fysiskt arbete ute på åker/i skogen.. så behövs väldigt lite insulin för att fylla glukos i cellerna.

• Like 6

Det går nog utmäkt att äta mycket kolhydrater och mycket fett, om man behöver det. Tills för 50 år sedan så fick mänskligheten slita hårt med kroppen och all energi som man kunde uppbringa behövdes. Ofta var problemet att man fick för lite och dålig mat att äta. Jag tror tex inte att de som är med i Svenska längdåkningslandslaget mår dåligt av all potatis, havregrynsgröt och pasta de äter. De äter nog en hel del fett också. Jag sitter på kontor, då är det jobbigt att äta tillräckligt lite, om man inte äter LCHF :-)

Jamenvisst stroker,

vi småbrukare på 50-talet behövde inte ens va med i något landslag för att kunna käka både kolhydrater och mättat fett. Sköta småbruket av fyra kor, häst, gris, får och höns var fullt tillräckligt för att hålla fetman på mils avstånd. Det var härliga tider på landet då även om vi egentligen inte riktigt förstod det.

Jag äter precis som du och gått över mer och mer på paleo.. alltså utan mejerier men äter mer rotfrukter, nötter och bär samt lite frukt ibland och mår super... mår bättre med lite meer kollisar. ÄTer en del sötpotatis med.. men aldrig pasta, ris vanlig potatis eller mjöl etc. och äter väldigt mkt fett till och det är nog ingen fara alls. visserlien har jag väldigt bra förbränning MEN har ökat på fettet väldigt mkt sen för ett år sen och verkar bara som att min fettprocent minskar ju mer jag ökar fettet haha. Speciellt kokosolja! Rena deff livsmedlet ju .... nej men jag tror. Äter man mkt fett i samma måltid som man äter kolhydrater så tror jag att man ändå äter mindre av tex kollisarna då man blir mätt eftersom att man har mkt fett tilll, så inte antingen eller. Alltså jag tror inte det är bra att äta fettsnålt och kolhydrater utan antingen mkt fett och lite kollisar eller mkt fett och lite kollisar. Alltid mycket FETT (Y)

Jag har ätit fakir i ca 1 månad och strikt LCHF i ungefär ett år tidigare men jag mår faktiskt bättre av att inte äta mejeriprodukter men att vara lite liberalare med grönsakerna, bär och nötter. I början när jag började bli mer liberal var det lite svårt att balansera sötsuget, det blev lite för mycket nötter/choklad/bär/kokosflingor och min mage blev dålig, men precis som Melliz säger, är man noga med att hålla uppe fetthalten så funkar det kanon.

Jag funderar på en sak som jag ofta ser. Att det skulle vara farligt eller fel att äta "mycket" fett och "mycket" kolhydrater.

Jag ganska säker på att det är fel OM man äter riktig mat. D.v.s. kött, fisk, fågel, grönsaker, de fetter som följer med maten, smör, bra oljor, nötter, bär och frukt. Alltså en mer paleo-fördelning på maten. Jag kan liksom inte se för mig grottfarmor sitta och peta i maten och tänka "Nej, vet du, kött och frukt i samma måltid kan aldrig vara bra. Bäst att skrapa bort det synliga fettet." (Lika lite som jag kan se henne för mig gå och plocka pyttesmå gräsfrön istället för att äta frukt och något nyslaktat djur jägarna dragit hem ;) )

Den tankegången gäller förstås inte om man äter skumma industrioljor, vete och socker. DET tror jag är en dödlig kombination men inte bara p.g.a. förhållandet mellan fett och kolhydrater utan mer för att de råvarorna är rena skiten i kroppen hur man än fördelar dem. 

Jag äter en liberal LCHF just nu med nån frukt ibland, rotfrukter ibland, lite bär när andan faller på o.s.v. Fördelning ca 70% fett (150 gr) + 18% kolhydrater (90 gr) + 14% protein (65 gr,, lagom mängd för mig som väger 83 kg.) om jag räknar den sista månaden. Mår skitbra, har inga problem med sötsug, jämn energi över dagen och har dessutom lyckats börja gå ner i vikt så sakteliga.

Är inte vetenskapen bakom "det är farligt att äta mycket fett och mycket kolhydrater samtidigt" samma problem som vanlig näringslära? D.v.s. "skit in, skit ut", massa dåliga kolhydrater+massa dåliga fetter=dålig hälsa?

Man vill nog inte vara precis som stenåldersmänniskan, då de ofta drabbades av svält.....

När det gäller kombination av fett och kolhydrater anser jag att det blir kaka på kaka. Du tillgodoser kroppens behov genom fett/protein. Bonuskolhydrater på detta är så klart inte "farligt" men de riskerar att snabbare och oftare förvaras som reserver i kroppens fettlager, alltså det som man inte vill om man käkar LCHF... Inte säker på att det är så det hänger ihop, men har en känsla av det efter 1,3 år med LCHF, att det är kolhydraterna som triggar viktuppgång och brist på kolhydrater som får mig att tappa i vikt..

• Like 1

Man vill nog inte vara precis som stenåldersmänniskan, då de ofta drabbades av svält.....

När det gäller kombination av fett och kolhydrater anser jag att det blir kaka på kaka. Du tillgodoser kroppens behov genom fett/protein. Bonuskolhydrater på detta är så klart inte "farligt" men de riskerar att snabbare och oftare förvaras som reserver i kroppens fettlager, alltså det som man inte vill om man käkar LCHF... Inte säker på att det är så det hänger ihop, men har en känsla av det efter 1,3 år med LCHF, att det är kolhydraterna som triggar viktuppgång och brist på kolhydrater som får mig att tappa i vikt..

För mig är det inte så lätt att ju mindre kolhydrater desto bättre, utan det spelar också roll varifrån dessa kolhydrater kommer. Kanske är det även så att en viss mängd grönsaker är nödvändiga - inte för att vi inte kan leva utan kolhydrater - utan för att få alla mikronutrienter och för att få en bra tarmflora i magen, speciellt om man inte äter inälvsmat, långkok av ben osv. 

Kanske har du rätt att när det gäller att gå ned i vikt så är det ju mindre kolhydrater desto bättre som gäller. Men hur är det med hälsan i längden? Om man kan få fattig tarmflora och tom läckande mage när man äter strikt lågkolhydratskost så kanske grönsakerna behövs av andra skäl än vi tidigare trott? Jag har MS, något som vissa anser kan triggas just av läckande mage, så det är därför jag tycker detta är så viktigt.

Ta en person som äter strikt LCHF, låt oss säga 20 gr kh om dagen. Kanske 10 gr av dom går åt till mejeriprodukter. Då blir det 10 gr kvar till grönsaker, kanske det är för lite för en bra tarmflora?