Jump to content

Har diabetes typ II - förvirrad!!

silverman71

Recommended Posts

Hej!

För tre veckor sedan var jag på sjukhuset av annan anledning, vanliga prover togs och högt blodsockervärde hittades (15).

Med andra ord har jag diabetes typ 2. Sen dess har jag börjat läsa på.

Har tidigare ätit LCHF och mått mycket bra av det, men slarvat och fallit tillbaks i gamla vanor.

Min första tanke efter diagnosen diabetes var att en av del livsstilsförändringar som jag ska göra är att gå tillbaks till LCHF.

Såg även att socialstyrelsen faktiskt rekommenderar lågkolhydratkost vid diabetes, vilket säger sig själv - har du sockersjuka (som det kallades förr), ät mindre socker ;)

Äter nu Metmorfin 500mg samt LCHF och har gått ner en del redan på 1½ vecka.

Blodsockret imorse var 7.2, före mat 5.1 och 1½ timme efter mat 8.0 så det går åt rätt håll i alla fall.

Nu till mina frågor om någon kan svara på en eller flera.

1. Min läkare har knappt hört talas om LCHF och verkar vara ganska "old school". Kan man välja någon läkare som är mer insatt i LCHF och diabetes, om så var "får man tag" på dem?

2. I och med att jag är överviktig tyckte inte min läkare att blodfettsvärdena (har dem inte just nu) var så bra och började nämna statiner, vilket jag inte känner mig så pigg på att börja med då jag inte har några fel på hjärtat. Men känner att det är svårt att argumentera med någon som sitter och "hotar" med hjärtinfarkt om man inte tar det.

Hur kan man hantera argumentationen?

3. Ska även träffa dietist och om hon/han nu är den som rekommenderar Lätta m.m. vill jag byta direkt, kan man göra det?

Mvh

Diabetiker rookie

Läs på om diabetes på kostdoktorns sida (om du inte redan gjort det). Du har ju alltid ett eget val, ingen kan tvinga på dig mediciner du inte vill ha. Kan du inte ge strikt lchf några månader och se vad det ger? Finns säkert goda chanser att det kan avhjälpa mycket av dina symtom. Läs även på om kolesterol på kostdoktorns sida. Vad gäller dietisten så måste du ju inte följa dennes råd om du inte gillar dem. Läs även på ordentligt om lchf så du gör rätt. Det är bra med egen kunskap. Vården är fortfarande rädd för fett. Märkligt att din läkare inte känner till socialstyrelsens riktlinjer... Där står ju att vården ska stötta den som själv väljer att äta en strikt lchf kost. Lycka till

• Like 2

Frågan är om man lättare får diabetes om man äter LCHF ett tag och sedan går tillbaka till vanlig kost. Gjorde du avsteg från LCHF under tiden du åt det? Växlade du något fram och tillbaka?

Gick du tillbaka till vanlig mat efter en period av viknedgång, uppgång eller viktstabilitet?

Har du fortsatt att äta mer mättat fett än före LCHF-tiden samtidigt som snabba kolhydrater ingått i kosten?

Det var tråkigt att du fått diabetes tycker jag, men det var ju bra att det upptäcktes. Jag tror att LCHF-kost kan vara dig till stor hjälp.

1. Du har rätt att byta läkare, och du har rätt att byta vårdcentral om du inte är nöjd.

2. Säg till din läkare att du inte vill ta statiner på grund av biverkningarna, och att du vill prova att gå ner i vikt först. Min erfarenhet är att det bästa är att undvika allt för mycket diskussion, om inte läkaren är med på banan så att säga och förstår rädslan för statiner.

3. Du är inte tvungen att gå till dietist, det är din kropp, och risken är ju som du säger, att du får råd om fettsnål och kolhydratrik kost.

Kom ihåg att det är din kropp och ingen kan tvinga dig att ta läkemedel du inte vill ha :)

• Like 5

Prata med dietisten... prata LCHF med dietisten. Det kan ju vara så att när du för lågkolhydratkost på tal med dietisten, får du ett positivt gensvar. Alla lever inte kvar i okunnighet. Jag fick det i alla fall när jag kämpande ner en analkande diabetes typ II i fjol. Doktorn levde tyvärr kvar i gamla "sanningar", men dietisten var uppdaterad vad som gällde ute i den "friskare" världen.

I mitt fall var besöket hos dietisten ett krav för fortsatt analys. Jag var själv skeptisk till besökets nytta. Men när jag sedan träffade henne och insåg dietistens kunskaper och intresse för lågkolhydratkost, blev mer taggad att bli av med mitt diabetes. Idag är jag helt symptomfri tack vare LCHF som jag fortsätter att äta livet ut.

Diabetes II är ju inget man får över en natt, utan snarare ett tillstånd efter årtal av missbruk och plockar du bort det som förgiftar kroppen din, finns alltid goda utsikter.

• Like 2

Egentligen behöver du ingen doktor och dietist så länge du följer LCHF...men du måste kontinuerligt följa ditt blodsocker, det är ju troligt att du måste minska medicineringen.

Föreslår att du efter ca 3 månader med LCHF mäter "apolipoproteiner" (det moderna sättet att mäta kolesterol)  om de värdena ser någorlunda OK ut finns ingen anledning att diskutera statiner, vidare ska du då mäta HbA1c för att se att ditt "genomsnittliga" blodsocker sjunkit tillräckligt lågt...om det också ser bra ut ...är allting lugnt... :)

• Like 1

Nämen altså.. klart du skall gå till dietisten.. ta emot all hjälp du kan få, det är din rättighet, dessutom kan du hänvisa till SBUs utredning om lågkolhydratkost.

Och det är inte din upgift att förklara vad som är bra med olika kostmodeller, utan du är där för att få hjälp och stöd!

Och är de inte uppdaterade på senaste forskning/ SBUs rekomendationer så får de antingen läsa på eller så får du byta vårdcentral!

Sen så.. en sak att tänka på.. ofta blir det som man tänkt.. dvs går man dit och man tror att de är dumma så blir det ofta så oxå.. så gå dit för att se vad de har att erbjuda i stället!

Sen så kom jag på en sak till, be/kräv att de mäter C-peptid.. för det har visat sig att man ofta diagnosticerar fel i början och en begynnande typ1 kan i början se ut som typ2!

Typ 1 eller typ 2

Hade patienterna antikroppar mot de insulinproducerande betacellerna i blodet, det vill säga en autoimmun form av diabetes, fick de diagnosen typ 1 diabetes.
Utan antikropper ställdes diagnosen typ 2 diabetes.
Vidare kontrollerades C-peptidnivåer i blodet hos samtliga för att mäta hur stor egen insulinproduktion patienten hade. De som inte hade antikroppar och över ett visst värde C-peptid fick diagnosen typ 2 diabetes.

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/

Edited by Zepp

Frågan är om man lättare får diabetes om man äter LCHF ett tag och sedan går tillbaka till vanlig kost. Gjorde du avsteg från LCHF under tiden du åt det? Växlade du något fram och tillbaka?

Gick du tillbaka till vanlig mat efter en period av viknedgång, uppgång eller viktstabilitet?

Har du fortsatt att äta mer mättat fett än före LCHF-tiden samtidigt som snabba kolhydrater ingått i kosten?

Hoppas jag inte skrämde bort frågeställaren med mina frågor. Jag är ju ganska rakt på sak men för att mildra det hela så vill jag tillägga att jag inte ser diabetes typ 2 som en sjukdom utan snarare ett tillstånd som även Limp skriver. Jag är övertygad om att man i många fall kan bli frisk igen om det inte har gått för långt.

• Like 1

Diabetes är flera olika sjukdommar, med samma symptom.

Typ1 är typiskt autoimunt och handlar om för låg insulinproduktion som sjunker allt efter som.

Typ 2 karaktäriseras av hyperinsulinemi, som stiger allt efter som och så småningom når sitt tak för vad bukspottkörteln klarar av att producera.. då, först då märker man av det höga blodsockret, före det så märkte man förmodligen mest av den ökade hungern och viktuppgången.

Sen så har vi de som har fel på incretinhormonerna, de skall skickas från tarmen till bukspottkörteln för att förbereda på att här kommer glukos.. görs inte detta så så leder det först till högt blodsocker, senare hög insulinutsöndring, och sen åker blodsockret ner i fotknölarna.

Andra har tappat sin förmåga till pulsativ utsöndring av insulin, linjär utsöndring leder till att mer insulin krävs för samma jobb och att cellerna anpassar sig till detta och blir resistenta.

Sen så kan man ha blandformer, typ1 är oftast inte insulinresistenta, men kan bli vid fel kost och för mycket insulininjektioner.

Typ 2 är typiskt hyperinsulinemi som sagt, vilket handlar till stora delar om att lagra allt fett som går för att förbruka glukos så att blodsockret sjunker.

Då uppstår lätt en sjukligt hög fettlagring överallt i kroppen ofta nämnt som fettlever, men de flesta andra organ utsätts för samma sak likaså bukspottkörteln.. och tillståndet heter steatos.

Och det räcker med en ganska liten steatos i bukspottkörteln för att insulinproduktionen skall minska avsevärt.

Fortsätter steatosen går det över i nekros, dvs cellerna dör och omvandlas till ärrvävnad.

• Like 1

Synd att du fått Diabetes men efter vad jag förstår så ska Metformin i kombination med LCHF vara ett första val vid behandlingen. Sedan får tiden och blodsockret (tillsammans med läkaren) avgöra hur mycket Metformin du ska ta.

Du säger att läkaren är "old school" och är det nu så att han/hon tillhör de äldre så känner de till den gammaldags behandlingar av Diabetiker. Då du pratar med läkaren så kan du börja i den änden med att nämna hur man gjorde förr och drog ner på alla kolhydraterna för att förbättra blodsockret. Därefter kan du nämna att du börjat med LCHF som gör likadant men att dieten bara fått ett nytt och mer modernt namn. Läkarna är så pass välutbildade att de ofta känner till gammaldags behandlingsmetoder och du kanske får ett litet leende som svar.

Då det gäller statiner så kan de vara riktigt bra under någon månad till dess att kosten ställts om helt och hållet. Därefter ska de normalt sett inte behövas om du har en frisk lever. Du kan påpeka att LCHF brukar ordna till blodfetterna och framförallt  triglyceriderna. Kom överens om nya prover om ett tag så kanske det klart framgår att statiner är onödiga.  

Läs på om diabetes på kostdoktorns sida (om du inte redan gjort det). Du har ju alltid ett eget val, ingen kan tvinga på dig mediciner du inte vill ha. Kan du inte ge strikt lchf några månader och se vad det ger? Finns säkert goda chanser att det kan avhjälpa mycket av dina symtom. Läs även på om kolesterol på kostdoktorns sida. Vad gäller dietisten så måste du ju inte följa dennes råd om du inte gillar dem. Läs även på ordentligt om lchf så du gör rätt. Det är bra med egen kunskap. Vården är fortfarande rädd för fett. Märkligt att din läkare inte känner till socialstyrelsens riktlinjer... Där står ju att vården ska stötta den som själv väljer att äta en strikt lchf kost. Lycka till

Självklart ska jag pröva strikt LCHF framöver, det var min första tanke när jag fick veta att jag hade diabetes.

Spenderar även kvällarna här och läser allt jag kan komma över ;)

• Like 2

Det var några år sen jag åt LCHF, gick ner i vikt och mådde allmänt bättre, växlade inte då.

Sen blev det flytt till Stockholm igen, nytt stressigt jobb och maten började det slarvas med.

Försökt hålla mig borta från socker då och då men blev mer "vanliga" matvanor med följande viktuppgång.

Blivit mindre mättat fett även fast jag försökt äta en del ost och rikligt med smör på smörgåsar (vilket det varit för mycket av - mackor).

Egentligen behöver du ingen doktor och dietist så länge du följer LCHF...men du måste kontinuerligt följa ditt blodsocker, det är ju troligt att du måste minska medicineringen.

Föreslår att du efter ca 3 månader med LCHF mäter "apolipoproteiner" (det moderna sättet att mäta kolesterol)  om de värdena ser någorlunda OK ut finns ingen anledning att diskutera statiner, vidare ska du då mäta HbA1c för att se att ditt "genomsnittliga" blodsocker sjunkit tillräckligt lågt...om det också ser bra ut ...är allting lugnt... :)

Får blodsockermätare om några dagar och kommer att följa upp kontinuerligt.

Ska även be om ett sådant prov efter några månader på LCHF.

Nämen altså.. klart du skall gå till dietisten.. ta emot all hjälp du kan få, det är din rättighet, dessutom kan du hänvisa till SBUs utredning om lågkolhydratkost.

Och det är inte din upgift att förklara vad som är bra med olika kostmodeller, utan du är där för att få hjälp och stöd!

Och är de inte uppdaterade på senaste forskning/ SBUs rekomendationer så får de antingen läsa på eller så får du byta vårdcentral!

Sen så.. en sak att tänka på.. ofta blir det som man tänkt.. dvs går man dit och man tror att de är dumma så blir det ofta så oxå.. så gå dit för att se vad de har att erbjuda i stället!

Sen så kom jag på en sak till, be/kräv att de mäter C-peptid.. för det har visat sig att man ofta diagnosticerar fel i början och en begynnande typ1 kan i början se ut som typ2!

Typ 1 eller typ 2

Hade patienterna antikroppar mot de insulinproducerande betacellerna i blodet, det vill säga en autoimmun form av diabetes, fick de diagnosen typ 1 diabetes.

Utan antikropper ställdes diagnosen typ 2 diabetes.

Vidare kontrollerades C-peptidnivåer i blodet hos samtliga för att mäta hur stor egen insulinproduktion patienten hade. De som inte hade antikroppar och över ett visst värde C-peptid fick diagnosen typ 2 diabetes.

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/

Ska be dem kolla c-peptid, ringer någon svag klocka om det. Läkaren nämnde att han var säker på att det inte var typ 1.

Tacka även för bra råd gällande inställning!

Hoppas jag inte skrämde bort frågeställaren med mina frågor. Jag är ju ganska rakt på sak men för att mildra det hela så vill jag tillägga att jag inte ser diabetes typ 2 som en sjukdom utan snarare ett tillstånd som även Limp skriver. Jag är övertygad om att man i många fall kan bli frisk igen om det inte har gått för långt.

Du skrämde inte bort mig ;)

Man kan inte heller klaga över spilld mjölk, nu har jag det och då gäller det att se framåt och förebygga på bästa möjliga sätt.

Håller med om att det delvis är ett tillstånd som kan förbättras markant genom att ändra delar av sitt liv.

Gudarna ska veta att jag inte levt så bra genom åren gällande mat.

Sen är det delvis ärftligt, dock vet jag inte något om det eftersom jag är adopterad.