Limp Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Efter ett år med full kontroll av ätandet, har jag numera inlett återgång från kontrollens hårda tillstånd till ett mer situationsanpassat friare ätande. M.a.o har jag slutat med registrering, vägning och alla kalkyleringar kring maten som ett steg i anpassning till ett mer normaliserat liv. Jag har även slutat vända och vrida på matpaketen i jakt efter mängden kolisar. istället använder mig av mina inlärda kunskaper från det hårda kontroll året att välja mellan inköpen. Jag har också börjat intressera mig för nya smaker och även testat äta mat som jag alldrig gillat tidigare. Jag märker nämligen att smaklökarna mina fått nytt liv och hur själva smakupplevelserna förändrats. Något har även hänt i bakhuvet på den fronten. Ett bra exempel är att jag försökte komma ihåg i går kväll hur choklad smakade. Jag har inte ätit medvetet något socker alls under det gånga året, nämligen. Jag hade faktiskt svårt få fram en sinnebild hur choklad smakade. Jag kunde inte komma på det ! Det enda som poppade upp i skallen, var en bild av sliskig söttma som jag upplevde när jag av misstag fick fel kork på vattenflaskan min. Jag skruvade nämligen på korken från en saftflaska och fick en märklig sliskig bismak i vattnet när jag drack. Det satte nämligen litet gammalt saft i gängorna på korken. Under veckan som gått, har jag ätit en hel del coleslaw. Jag har aldrig gillat det tidigare, men har fått mer och mer smak för det. Nästan på ett maniskt sätt. Jag äter under veckorna mycket kall mat och komponerar ofta frukosten vid olika mataffärers salladsbarer. Så även under den gångna veckan. Att jag blev så sugen på coleslaw gjorde mig nyfiken. Jag kände nästan ett beroende av det och såg framme äta mer av varan. Ett sug.. Sedan läste jag noga skylten till coleslaw vid salladsbaren. Detta efter att jag googlat runt och läst genom olika recept för coleslaw. Ja... ni har gissat rätt... på varudeklarationen till salladsbaren stod att deras coleslaw innehöll socker. Jag hade kommit på orsaken till suget och kommer nu skippa min "nya" favorit i fortsättningen. Jag känner mig grundlurad och besviken. Vem i h#ellskotta är idioten som kommit på att blanda socker i vitkålssallad ? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Samma idiot som sprutar sockerlösning i rökt skinka...? Fascinerande hur lätt suget kommer... Har noterat samma fenomen även om mina superstrikta perioder är kortare än din varit. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted July 12, 2013 Popular Post Share Posted July 12, 2013 Jag är rädd att det finns många så kallade idioter där ute, som blandar socker i det mesta dom kommer över att stoppa det i. Korv, leverpastej, bredbar ost, alla röror, som räksallad och så vidare.Nej, jag är på min vakt, och läser än idag efter 6 år med LCHF. För lurad har jag blivit många gånger, då jag tror att ingen vettig människa stoppar socker i det här... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Färdiglagad mat är lömsk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Sedan läste jag noga skylten till coleslaw vid salladsbaren. Detta efter att jag googlat runt och läst genom olika recept för coleslaw. Ja... ni har gissat rätt... på varudeklarationen till salladsbaren stod att deras coleslaw innehöll socker. Jag hade kommit på orsaken till suget och kommer nu skippa min "nya" favorit i fortsättningen. Jag känner mig grundlurad och besviken. Vem i h#ellskotta är idioten som kommit på att blanda socker i vitkålssallad ? Då ska jag tipsa om hur jag snabbt och enkelt gör coleslaw: strimla vitkålen (jättegott med färsk nu!) och blanda med ungefär lika delar majonnäs och creme fraiche samt salt och svartpeppar efter behag. Man kan skvätta i lite olivolja också. Låt stå någon timme och sedan är det bara att njuta 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 1 tsk dijon senap i är gott också, och för en paleo variant så tar jag en del majonnäs och en halv till en del kokosgrädde. Sen kan man ha lite citronsaft i och kanske hackad rödlök. Och vill man riktigt festa tar man lingon i. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Hemmagjord Coleslaw är en favorit. Mycket gott till mina färsbiffar och har lågt kolhydratinnehåll och hög fetthalt. Som övriga säger kan man ju variera med olika kryddor. Sist använde jag färsk spetskål - läckert. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Jag blandar strimlad vitkål och lite morot med citronsaft, salt och peppar. Därefter med majonäs och creme fraiche. (1/2 stort kålhuvud, 1 liten morot, 1/2 citron, 1dl majonäs, 1/2-1dl creme fraiche. Moroten är mest för färgens skull. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Färdiglagad mat är lömsk. Jag köpte en färdiggrillad kyckling för några veckor sedan av ren lättja. Nog smakade den gott men efter en timme märkte jag att jag blev hög och lätt salongsberusad. Det var socker i skiten, kanske inte bara från marinaden och eftersom det tog så pass lång tid så misstänker jag att någon form av socker sprutats in i köttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Jooo...men jag tycker ändå att man måste titta på mängden socker man blandar ner...om det är en marginell mängd, smakförhöjande, så kan det vara OK...de flesta vet att köttfärssåsen kan bli godare med en tesked socker i....personligen brukar jag lägga ner ca 1/8-dels sockerbit i teet ...det tycker jag gör stor skillnad...vad jag vill säga är att om man använder socker som en krydda med mängder som knappt påverkar blodsockret...är det nog något som man får acceptera (utan gnäll ). ...sen borde det inte stå i motsättning till att en del livsmedel gott kunde vara helt "socker"fria....är det mot livsmedelsverkets regler om man skriver att ingen glukos eller fruktos är tillsatt på förpackningen? (...för att binda ihop lite olika ämnen här på forumet) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Jooo...men jag tycker ändå att man måste titta på mängden socker man blandar ner...om det är en marginell mängd, smakförhöjande, så kan det vara OK...de flesta vet att köttfärssåsen kan bli godare med en tesked socker i....personligen brukar jag lägga ner ca 1/8-dels sockerbit i teet ...det tycker jag gör stor skillnad...vad jag vill säga är att om man använder socker som en krydda med mängder som knappt påverkar blodsockret...är det nog något som man får acceptera (utan gnäll ). ...sen borde det inte stå i motsättning till att en del livsmedel gott kunde vara helt "socker"fria....är det mot livsmedelsverkets regler om man skriver att ingen glukos eller fruktos är tillsatt på förpackningen? (...för att binda ihop lite olika ämnen här på forumet) Jag tycker att när man är sockeravänjd så behövs det också mindre socker mot förr. När jag gjorde min glass häromdagen hade jag i 1 msk socker mot 3/4 dl som stod i receptet. Jag tyckte det räckte gott med bara 1 msk, alltså precis som en krydda som du skriver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Jag köpte en färdiggrillad kyckling för några veckor sedan av ren lättja. Nog smakade den gott men efter en timme märkte jag att jag blev hög och lätt salongsberusad. Det var socker i skiten, kanske inte bara från marinaden och eftersom det tog så pass lång tid så misstänker jag att någon form av socker sprutats in i köttet. Jag undrar också om dom har glutamat eller något sånt i kycklingmarinaden? Har också undrat just över grillad kyckling, det är något i den som känns som socker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Passa er för de nya "salladsbuffeerna"i matvaruaffärerna! Förutom alla de vanliga kemikalierna och maltodextros och andra sockerarter är t ex avocadon full av konserveringsmedel! De ligger kvar två dagar varefter resterna slängs (förhoppningsvis) det är så enkelt att göra själv. Det enda som fodras är lite lite planering.... Så, Limp, inte konstigt att du plötsligt får sug! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 13, 2013 Author Share Posted July 13, 2013 Allting är enkelt om man har möjligheten och verktygen. Det går att bygga flygplan i vardagsrummet. Under veckorna har jag nämligen ingen möjlighet till matlagning, utan är hänvisad antingen till restaurangkost vilket jag undviker p.g.a att jag kan inte kontrollera vad jag får. Jag handlar på första bästa affär istället och kommer fortsätta äta från salladsbarer, men får satsa på rena råvaror och köpa smaksättningen från annat håll med etiketter som anger mängderna på det som blandats i. Ett halvt steg tillbaka helt enkelt... men på andra sidan får jag äta just det som faller i läppen för tillfället. Det är flera steg framåt för mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Passa er för de nya "salladsbuffeerna"i matvaruaffärerna! Förutom alla de vanliga kemikalierna och maltodextros och andra sockerarter är t ex avocadon full av konserveringsmedel! De ligger kvar två dagar varefter resterna slängs (förhoppningsvis) det är så enkelt att göra själv. Det enda som fodras är lite lite planering.... Oj, det visste jag inte. Fan, vad allt ska vara krångligt (eller rättare sagt lurendrejerigt). Jag har tur som jobbar 200 meter ifrån primaten, hinner jag inte göra lunchlåda är det bara att gå dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Passa er för de nya "salladsbuffeerna"i matvaruaffärerna! Förutom alla de vanliga kemikalierna och maltodextros och andra sockerarter är t ex avocadon full av konserveringsmedel! De ligger kvar två dagar varefter resterna slängs (förhoppningsvis) det är så enkelt att göra själv. Det enda som fodras är lite lite planering.... Så, Limp, inte konstigt att du plötsligt får sug! Har du bett om innehållsdeklaration i affären? Nyfiken på var man kan få veta vad de häver i... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 13, 2013 Author Share Posted July 13, 2013 På Willys skyltar står vad som ingår, men inte hur mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Efter ett år med full kontroll av ätandet, har jag numera inlett återgång från kontrollens hårda tillstånd till ett mer situationsanpassat friare ätande. M.a.o har jag slutat med registrering, vägning och alla kalkyleringar kring maten som ett steg i anpassning till ett mer normaliserat liv. Jag har även slutat vända och vrida på matpaketen i jakt efter mängden kolisar. istället använder mig av mina inlärda kunskaper från det hårda kontroll året att välja mellan inköpen. Jag har också börjat intressera mig för nya smaker och även testat äta mat som jag alldrig gillat tidigare. Jag märker nämligen att smaklökarna mina fått nytt liv och hur själva smakupplevelserna förändrats. Något har även hänt i bakhuvet på den fronten. Ett bra exempel är att jag försökte komma ihåg i går kväll hur choklad smakade. Jag har inte ätit medvetet något socker alls under det gånga året, nämligen. Jag hade faktiskt svårt få fram en sinnebild hur choklad smakade. Jag kunde inte komma på det ! Det enda som poppade upp i skallen, var en bild av sliskig söttma som jag upplevde när jag av misstag fick fel kork på vattenflaskan min. Jag skruvade nämligen på korken från en saftflaska och fick en märklig sliskig bismak i vattnet när jag drack. Det satte nämligen litet gammalt saft i gängorna på korken. Under veckan som gått, har jag ätit en hel del coleslaw. Jag har aldrig gillat det tidigare, men har fått mer och mer smak för det. Nästan på ett maniskt sätt. Jag äter under veckorna mycket kall mat och komponerar ofta frukosten vid olika mataffärers salladsbarer. Så även under den gångna veckan. Att jag blev så sugen på coleslaw gjorde mig nyfiken. Jag kände nästan ett beroende av det och såg framme äta mer av varan. Ett sug.. Sedan läste jag noga skylten till coleslaw vid salladsbaren. Detta efter att jag googlat runt och läst genom olika recept för coleslaw. Ja... ni har gissat rätt... på varudeklarationen till salladsbaren stod att deras coleslaw innehöll socker. Jag hade kommit på orsaken till suget och kommer nu skippa min "nya" favorit i fortsättningen. Jag känner mig grundlurad och besviken. Vem i h#ellskotta är idioten som kommit på att blanda socker i vitkålssallad ? Det här tycker jag var riktigt roligt och analytiskt. Det är naturligtvis skrot att dom lurar folk så här men nu när du blivit mer observant på dina reaktioner så genomskådade du deras trick ganska snabbt. Jag har för mig att jag läste någonstans för ett antal år sedan att matproducenter faktiskt blandar socker i sina produkter just i syfte att vi skall bli sugna på att äta mer av dom. Att man över huvud taget reflekterar över varför man blir sugen på mer eller varför man gått upp ett kilo är ju också ett viktigt steg för långsiktig hälsa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts