Johanna07 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 "Svenskt kött har fått konkurrens på hemmaplan från amerikanskt "finkött". Samtidigt som svensken stoppar i sig ribeye och sirloin är USA:s köttindustri utsatt för hård kritik." http://www.gp.se/matdryck/1.1830356-kritiserat-usa-kott-poppis-i-sverige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Visst är det hemskt! Jag trodde knappt mina ögon när jag såg sådant här kött på Hemköp. Den storskaliga uppfödningen i feedlots är fruktansvärd ur alla tänkbara synvinklar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2013 Author Share Posted July 12, 2013 Visst är det hemskt! Jag trodde knappt mina ögon när jag såg sådant här kött på Hemköp. Den storskaliga uppfödningen i feedlots är fruktansvärd ur alla tänkbara synvinklar. Kött från Pampas eller Brasilien kan jag förstå, men inte detta. Det är bara som konsument att inte köpa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Kött från Pampas eller Brasilien kan jag förstå, men inte detta. Det är bara som konsument att inte köpa. Jag har för mig att det är lite av en myt att djuren går fritt och betar på Pampas i Brasilien/Argentina. Köttindustrin i Sydamerika är nog inte så bra som man kanske vill tro. Ska se om jag kan hitta var jag fått det ifrån. Iofs är väl ingen köttindustri så bra som man hoppas. Köper mitt nötkött direkt från en bonde några mil hemifrån. Blir inte mycket bättre än så. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TcH Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Det finns feedlots även i Brasilen, och fusk förekommer såklart. Det är svårt att veta om det är gräsbetat eller inte om man bara går efter vad som står på etiketten. Bästa är helt enklet åka ut till närmsta bonde som säljer kött och titta hur det ser ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2013 Author Share Posted July 12, 2013 Det finns feedlots även i Brasilen, och fusk förekommer såklart. Det är svårt att veta om det är gräsbetat eller inte om man bara går efter vad som står på etiketten. Bästa är helt enklet åka ut till närmsta bonde som säljer kött och titta hur det ser ut Eller gröna gårdar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2013 Author Share Posted July 12, 2013 Har vi några feedlots i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 jag tycker mig kunna se på köttet om det är gräsbetat. Tror att fettet är gulare då. Någon som kan bekräfta detta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2013 Author Share Posted July 12, 2013 jag tycker mig kunna se på köttet om det är gräsbetat. Tror att fettet är gulare då. Någon som kan bekräfta detta? Det enda jag har märkt är att smaken är väldigt lik smaken på färs från vilda djur (älg, hjort). Den känns magrare i konsistensen/smaken men på paketet från gröna gårdar så står det 15% vilket är fetare än den köttfärs de säljer i affären. När man steker så märker man att det är mer fett i färsen men den smakar ändå magert. Vet inte riktigt hur det går ihop? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 jag tycker mig kunna se på köttet om det är gräsbetat. Tror att fettet är gulare då. Någon som kan bekräfta detta? Jo, det stämmer. Det gula fettet tyder på att köttet innehåller mer omega-3 och det får det när djuren har betat gräs. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 När jag köper kött i butik så köper jag uteslutande sånt som jag kan känna mig hyfsat säker på att det verkligen är svenskt. Skulle aldrig komma på tanken att köpa kött som fraktats över Atlanten! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Jag har testat det amerikanska kött som säljs på ICA och tycker inte att det är lika gott som t.ex. Hälsingestintans kött, inköpt på samma ställe. Priset är ungefär detsamma. Jag förmodar att en del är så oreflekterat amerikafrälsta att de sorgligt nog intalar sig själva att det är godare och bättre med amerikanskt krubb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Köttet såldes på ICA i Säffle och där satt till och med en laminerad A4 med information om hur det blir så gott. Där stod i klartext att dom sista 100-150 dagarna tillbringas i feedlots med majs och jag minns inte vad för att bli feta och goda. Helt otroligt! Något sådant hade jag hållit väldigt tyst om. Det värsta är att folk köper det även om dom läser det. Det går utför med mänskligheten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Det har alltid funnits, och kommer alltid att finnas, människor som medvetet struntar i att reflektera och dessutom är stolta över det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts