Lundegard

Livsmedelsverktet

Recommended Posts

Hej !

Jag är ny till det hela med LCHF, och därutav försöker jag bilda min egen uppfattning såklart över hur min kost bör se ut.

LCHF ser för mig ut att vara någonting som kan hjälpa mig få min hälsa tillbaka, men det finns självklart andra faktorer.

När jag ser till kosten som jag bör äta som överviktig, så vill jag läsa mer än en persons åsik, bland dessa så läser jag såklart på livsmedelsverkets hemsida.

Deras rekomendationer strider helt emot vad Eenefelds skriver här.

Kan någon förklara hur det kommer sig att man från livsmedelsverket har en så motstridig syn på kosten?

Varför rekomenderar livsmedelsverket lätt produkter och LCHF / kostdoktorn tvärt om.

På denna websida skriver Livsmedelsverket att man som överviktig ska välja magra alternativ.

Att man ska äta lättmargaring på smörgåsen,de skriver ingenting om smör.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Overvikt-och-fetma/#Välj

Som novis inom området så blir man såklart orolig, iom att livsmedelsverkets officiella rekomendationer är så motstridiga till vad andra kostrådgivare säger.

Jag har en vän som är utbildad PT och kostrådgivare, han gillar inte livsmedelsverket.

Hur ska jag som inte är utbildad veta vem jag ska lyssna på ?

Mvh

// Lundegard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ställa mig frågan, känner jag någon som har blivit smalare och friskare genom att följa Livsmedelsverkets råd? Och svaret är nej. Omvänt så frågar jag mig hur många jag känner och har läst om som blivit smalare och friskare på LCHF? Och svaret börjar bli oräkneliga :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ställa mig frågan, känner jag någon som har blivit smalare och friskare genom att följa Livsmedelsverkets råd? Och svaret är nej. Omvänt så frågar jag mig hur många jag känner och har läst om som blivit smalare och friskare på LCHF? Och svaret börjar bli oräkneliga :)

Känner du någon som har följt Livsmedelsverkets råd?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om livsmedelsverkets råd för att gå ned i vikt är att äta fettsnålt så är vi många.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om livsmedelsverkets råd för att gå ned i vikt är att äta fettsnålt så är vi många.

Jag känner inte till att dom har råd för viktnedgång. Jag menar de allmänna råden till friska personer.

Inte ens jag som alltid varit noga med kosten har följt dom och jag känner ingen annan som gjort det heller.

Det är ju intressant i sammanhanget om man har följt dom INNAN man fick problem med övervikt och hälsa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner inte till att dom har råd för viktnedgång. Jag menar de allmänna råden till friska personer.

Inte ens jag som alltid varit noga med kosten har följt dom och jag känner ingen annan som gjort det heller.

Det är ju intressant i sammanhanget om man har följt dom INNAN man fick problem med övervikt och hälsa.

Trådskapare skrev ju att de gav som råd att välja magra alternativ om man behövde gå ned i vikt. Jag tror det vara det syster kommenterade. 

Jag själv bryr mig inte så mycket om livsmedelsverket och hårklyveri om man följer råd eller inte. Det viktigaste är om något fungerar eller inte och vad man ska göra nu för att må bättre. Ohälsa via kost och livsstil är något som byggs under decennier.

Är råd som inte går att följa bra råd om man följer dom?  :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.

Hur ska jag som inte är utbildad veta vem jag ska lyssna på ?

Mvh

// Lundegard

Det är väl just det som är problemet. 

Jag var en gång på en kortkurs om filosofi. Föreläsaren sa bland annat att vi inte vet saker så ofta som vi tror. I själv verket bygger vi det mesta på vad andra påstår. När Kalle berättar om sin USA-resa, tror jag att han faktiskt varit där, för att han brukar tala sanning. Och när jag köper ett paket mjölk, litar jag på att det innehåller mjölk och inget annat, för att det är så det brukar vara. Men jag vet faktiskt inte. Kanske har Kalle i själva verkat tillbringat ett halvår i fängelse. Och kanske är just det här mjölkpaketet förgiftat. Men jag kan inte göra en kemisk analys varje gång jag ska äta eller dricka. Och jag kan inte be människor om bevis för allt de säger. Det jag måste göra är att bestämma mig för vem jag tror att jag kan lita på. Och det beslutet kan jag i slutändan bara fatta själv.

Jag var själv väldigt skeptisk till LCHF från början. Tyckte att "de där jepparna är ju inte riktigt kloka". Men så kom jag att läsa boken Hjärnkoll på vikten av Marin Ingvar som jag kände till sedan tidigare och hade fått ett gott intryck av. Boken handlar inte om LCHF, men innehöll ändå saker som fick mig att börja fundera på om "de där jepparna" kanske trots allt hade fattat något väsentligt. Så då började jag läsa, böcker, tidningsartiklar, på nätet. Vistas på Kostdoktorns blogg (det var före forumets tid). Kolla YouTube-klipp. Se teve-program och lyssna på radio. Söka så mycket kunskap som jag kunde hitta, riktat till amatörer, för vetenskapliga rapporter har jag inte kunskap nog för att tolka. Intrycket jag fick var att LCHF-förespråkarna verkade ha en hel del poänger, så jag bestämde mig för att våga prova. Det var otäckt - alla "vet" ju hur farligt det är med fett och jag var helt inställd på att jag kunde trilla död ned i en hjärtinfarkt vilket ögonblick som helst. Men allteftersom tiden gick, kilon rasade och jag mådde bättre, så blev jag helt enkelt övertygad om att LCHF-arna var mer att lita på än "tallriksmodellarna".

Och det är så jag tror att man måste göra, testa själv för att se vad som fungerar och sedan, utifrån egen erfarenhet, helt enkelt bestämma sig för vem man ska lita på.

Lycka till!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trådskapare skrev ju att de gav som råd att välja magra alternativ om man behövde gå ned i vikt. Jag tror det vara det syster kommenterade. 

Jag själv bryr mig inte så mycket om livsmedelsverket och hårklyveri om man följer råd eller inte. Det viktigaste är om något fungerar eller inte och vad man ska göra nu för att må bättre. Ohälsa via kost och livsstil är något som byggs under decennier.

Är råd som inte går att följa bra råd om man följer dom?  :P

Det skulle i alla fall vara intressant om det fanns några människor som följt Livsmedelsverkets råd inklusive det om fysisk aktivitet och se hur dom mår.

Många skyller ju på råden att dom fått övervikt och blivit sjuka och det tycker jag är konstigt när så få faktiskt har följt dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag måste nog tillstå att jag känner ganska många, och har träffat människor genom mitt arbete som verkligen har eller försöker följa dessa råd. Tyvärr upplever jag att när man följer dem och ändå inte går ner i vikt eller blir friskare, så kan den förtäckta kommentaren att "du har inte följt råden, det är ditt eget fel att du inte går ner vikt" ta knäcken på de flesta i en sådan situation. man följer alltså råden- vikten går inte ner-man får en känsla av att man får skylla sig själv och det blir en ond spiral med ännu mer försök att följa råd med utebliven effekt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle i alla fall vara intressant om det fanns några människor som följt Livsmedelsverkets råd inklusive det om fysisk aktivitet och se hur dom mår.

Många skyller ju på råden att dom fått övervikt och blivit sjuka och det tycker jag är konstigt när så få faktiskt har följt dom.

Av egen erfarenhet kan jag bara säga att det var råden jag fick för att gå ned i vikt som gjorde riktig skada. Jag har alltid varit lite rund men inte tjock, och självklart ville jag bli pinnsmal och gick bla på viktväktarna där man lärde sig äta massor med frukt och supermagra produkter (säkert med mycket socker istället). Jag gick ned men sedan upp igen (och mer än förut) och fick svårt med mättnadskänslan och blev matfixerad. Hade jag låtit bli att "banta" hade jag säkert mått bättre. Tyvärr så tror jag att jag alltid varit känslig för spannmål, det var säkert därför jag var lite mullig, vi åt mycket bröd när jag var liten. Så jag tror att jag skulle ha fått problem ändå i slutändan.

Vad man vill av råd som dessa är att det innehåller en viss flexibilitet men också kunskap. Vi är många som har problem med spannmål och det kostar vården massor med pengar att försöka "hjälpa" mot dessa krämpor. Det är en kunskap som borde finnas i kostråd. Jag har läst att 25% av befolkningen (i USA) har problem med spannmål så det är inget liten undergrupp vi pratar om.

Jag tycker det är fånigt att rekommendera ett fixt %E för de olika makronutrienterna när människan tydligen klarat så många olika situationer. Vad vi däremot inte verkar klara är den nya västerländska kosten. Så varför? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lundegard, tyvärr är det som KataM skriver här ovanför, att det är upp till var och en att bedöma de olika buden på hur man ska leva sitt liv. Själv har jag haft stor hjälp av att jag sedan några år hade studerat evolutionsbiologi, när jag kom detta med kost och hälsa på spåren, och tänkte att man kan försöka ta reda på vad som är människans naturliga kost, likaväl som man kan se vad vilda djurs naturliga kost är genom att studera vad de faktiskt äter i sin naturliga ekologi. Söker man på detta sätt fastställa en palett av födoämnen som ingått i förfädernas kost i årmiljoner, så ryker över hälften av kostcirkelns innehåll all världens väg... Det var det som övertygade mig, och sedan har jag under 1,5 år genom intensivt studium av böcker, artiklar, föreläsningar och forskningsrapporter i stor sett bara funnit att caset blir starkare och starkare.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag måste nog tillstå att jag känner ganska många, och har träffat människor genom mitt arbete som verkligen har eller försöker följa dessa råd. Tyvärr upplever jag att när man följer dem och ändå inte går ner i vikt eller blir friskare, så kan den förtäckta kommentaren att "du har inte följt råden, det är ditt eget fel att du inte går ner vikt" ta knäcken på de flesta i en sådan situation. man följer alltså råden- vikten går inte ner-man får en känsla av att man får skylla sig själv och det blir en ond spiral med ännu mer försök att följa råd med utebliven effekt.

Nu skriver du om viktnedgång. Jag menar dom allmänna råden och inte råd för viktnedgång. Dom har jag inte läst.

Vad var orsaken till att personerna gick upp i vikt från början?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skriver du om viktnedgång. Jag menar dom allmänna råden och inte råd för viktnedgång. Dom har jag inte läst.

Det var viktnedgång och hälsa som trådstartaren hade funderingar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Overvikt-och-fetma/ finns SLV:s råd för viktnedgång.

De rekommenderar oss att:

1. Äta regelbundet

2. Följa tallriksmodellen, eventuellt med reduktion av potatis/pasta/ris och ökning av grönsaker/rotfrukter

3. Välja magra alternativ

4. Äta mer frukt och grönt

5. Undvika/reducera sötsaker och alkohol

6. Röra på sig mer

7. Om man ska gå på en "bantningsdiet" ska man se till att den blir en ny livsstil som går att följa livet ut

Jag är starkt kritisk till dessa råd och menar att de i den mån de fungerar så är det endast för en begränsad del av befolkningen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag äter som jag "ska" enligt Livsmedelsverkets råd får jag ett outhärdligt sötsug. Så nej, jag gick inte upp för att jag åt enligt tallriksmodellen. Jag gick upp för att jag FÖRSÖKTE äta enligt tallriksmodellen men inte klarade av det p.g.a. det sötsug det innebar för mig. För lite fett och för mycket spannmål är rena döden för mig. Men skam den som ger sig, eller hur? Jag var övertygad om att de visste vad de pratade om och att det var mig det var fel på så jag försökte, kunde inte, blev fetare, hatade mig själv, försökte mer "drick ett glas vatten före varje måltid så äter du mindre" och andra "goda" råd, föll till föga för godissuget, hatade mig själv lite till o.s.v tills vågen visade på 30+ överviktskilon och mitt självförakt nådde nya höjder. 

Enter LCHF. Frisk, -25 kilo och INGET SÖTSUG att övervinna. För mig är det en no brainer. Livsmedelsverkets råd om 350 gr kolhydrater om dan är en katastrof för mig. Ska jag komma upp i de mängderna kolhydrater MÅSTE jag äta spannmål och det ger ett ohyggligt starkt sug och de gör mig dessutom sjuk, något jag upptäckte först när jag slutade äta dem. Fast det här svaret har du ju fått många, många gånger av mig och andra men det verkar inte riktigt gå in.  ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag äter som jag "ska" enligt Livsmedelsverkets råd får jag ett outhärdligt sötsug. Så nej, jag gick inte upp för att jag åt enligt tallriksmodellen. Jag gick upp för att jag FÖRSÖKTE äta enligt tallriksmodellen men inte klarade av det p.g.a. det sötsug det innebar för mig. För lite fett och för mycket spannmål är rena döden för mig. Men skam den som ger sig, eller hur? Jag var övertygad om att de visste vad de pratade om och att det var mig det var fel på så jag försökte, kunde inte, blev fetare, hatade mig själv, försökte mer "drick ett glas vatten före varje måltid så äter du mindre" och andra "goda" råd, föll till föga för godissuget, hatade mig själv lite till o.s.v tills vågen visade på 30+ överviktskilon och mitt självförakt nådde nya höjder. 

Enter LCHF. Frisk, -25 kilo och INGET SÖTSUG att övervinna. För mig är det en no brainer. Livsmedelsverkets råd om 350 gr kolhydrater om dan är en katastrof för mig. Ska jag komma upp i de mängderna kolhydrater MÅSTE jag äta spannmål och det ger ett ohyggligt starkt sug och de gör mig dessutom sjuk, något jag upptäckte först när jag slutade äta dem. Fast det här svaret har du ju fått många, många gånger av mig och andra men det verkar inte riktigt gå in.  ;)

Vad åt du en vanlig dag när du följde Livsmedelsverkets råd?

Har du haft problem med sötsug i hela ditt liv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Overvikt-och-fetma/ finns SLV:s råd för viktnedgång.

De rekommenderar oss att:

1. Äta regelbundet

2. Följa tallriksmodellen, eventuellt med reduktion av potatis/pasta/ris och ökning av grönsaker/rotfrukter

3. Välja magra alternativ

4. Äta mer frukt och grönt

5. Undvika/reducera sötsaker och alkohol

6. Röra på sig mer

7. Om man ska gå på en "bantningsdiet" ska man se till att den blir en ny livsstil som går att följa livet ut

Jag är starkt kritisk till dessa råd och menar att de i den mån de fungerar så är det endast för en begränsad del av befolkningen. 

Nu har jag ögnat igenom råden för viktminskning och dom var ju dåliga det håller jag verkligen med om. Jag såg ingenting om frukost och det är ju inte så många som äter frukost enligt tallriksmodellen även om jag säkert skulle må bättre om jag gjorde det. Det står heller ingenting om långsamma kolhydrater och ingenting om bröd. Nej, det var verkligen dåliga råd.

Sedan undrar jag i alla fall hur många som under årens lopp läst råden och följt dom. Det står ju att det är i princip samma råd som till alla men hur många har inte ätit ljust bröd, kakor och godis? Där vi handlar finns det mängder med bröd i hyllorna som inte uppfyller SLV´s rekommendationer. Mycket mer än dom som gör det så folk köper ju helt klart sådant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Folk som behöver gå ned i vikt äter ju uppenbarligen mer är de gör av med eftersom de har lagrat fett. Så vad kan man göra? Ett alternativ är att äta mat som vi förbränner lättare och här kommer det in att många har problem med metabolismen när det gäller tex spannmål. Ett annat alternativ är att äta mindre men då har vi problemet med hunger/sug/störda mättnadskänslor från sockerrik mat. Här jag vill slå ett slag för fettet. Fett är ett energirikt bränsle (mycket kcal) men otroligt mättande.

PS. Jag och Melliz skulle nog kunna bygga ett altare över fettets förträfflighet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag ögnat igenom råden för viktminskning och dom var ju dåliga det håller jag verkligen med om. Jag såg ingenting om frukost och det är ju inte så många som äter frukost enligt tallriksmodellen även om jag säkert skulle må bättre om jag gjorde det. Det står heller ingenting om långsamma kolhydrater och ingenting om bröd. Nej, det var verkligen dåliga råd.

Sedan undrar jag i alla fall hur många som under årens lopp läst råden och följt dom. Det står ju att det är i princip samma råd som till alla men hur många har inte ätit ljust bröd, kakor och godis? Där vi handlar finns det mängder med bröd i hyllorna som inte uppfyller SLV´s rekommendationer. Mycket mer än dom som gör det så folk köper ju helt klart sådant.

Har man gått på VV under 90-talet så är det ännu värre. Då var det MAGRA produkter. 0.1 % fett i yoghurten, 10% fett i hårdosten. Sådana produkter är definitivt inte BRA MAT. Sen så var frukter "fria", dvs man fick äta hur mycket man ville. Så vad gör man när man är hungrig? Jo, eftersom man försöker följa programmet så äter man frukt. Det blir ett jäkla småätande av frukt för att hålla hungern på stånd, säkert minst 5 äpplen om dagen. Jag har inget emot frukt och personer som tycker att en frukt väl inte är så farligt, men då vet man inte vad överviktiga människor har fått för råd de sedan 80-90-talen. Och många gick till VV just för att viktnedgången skulle bli hälsosam, dvs inte någon snabbkur. Det är inte konstigt att många känner sig förrådda och arga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad åt du en vanlig dag när du följde Livsmedelsverkets råd?

Har du haft problem med sötsug i hela ditt liv?

Då:

Vaknade trött.

Müsli med filmjölk till frukost.

Ashungrig vid 10-tiden. Antingen frukt eller vara "duktig" fram till lunch.

Vanlig lunch; pasta/potatis/ris med kött/fisk/fågel, bara lite sås för man ska ju inte äta så mycket fett, sallad helst utan salladssås. Ibland en skiva grovt bröd med bara lite smör (har alltid hatat Lätta och andra margariner).

Helt energilös vid 15-tiden. Nu började det bli svårt att stå emot sötsuget men jag försökte så gott jag kunde. En frukt men ibland klarade jag inte stå emot så då blev det chokladmjölk eller kanske några godisbitar med kaffet.

Vid 17-tiden, oavsett om jag ätit frukt eller godis vid 15-tiden, var jag så hungrig att magen skrek. Föll praktiskt taget ALLTID för frestelsen vid det här laget så det blev antingen "nyttig" drickyoghurt för att stå ut till kvällsmaten eller en godisbit. Ofta blev det köpt  "något gott att ha ikväll" också för det enda jag ville äta just då var chips och godis..

Kvällsmaten blev ofta pasta med någon tomatbaserad sås. 

Vid 21-tiden var jag ack, så sugen igen. Rotade igenom köket eller gav upp och gick till kiosken.

Fram tills för 2,5 år sen har jag alltid varit en sockerråtta av stora mått.

Nu:

Vaknar utvilad. Går och tränar. (Styrketräning och/eller simning varje dag)

Kaffe med grädde.

Pigg och nyter till lunch.

Kött/fågel/fisk i matsalen. Big ass sallad med fetaost och/eller oljedressing.

Pigg och nyter till kvällsmat. Ibland käkar jag en frukt om jag blir hungrig på eftermiddagen och ska träna, det är lite långt med 8 timmar mellan lunch och middag med ett entimmes zumbapass emellan. Ibland bryr jag mig inte om frukten utan tar en klick kokosfett i kaffet istället, beror på mitt humör.

Kvällsmat liknande lunchen men grönsakerna oftast tillagade. Om jag är sugen på lite efterrätt blir det gärna lite bär med grädde eller ett par bitar mörk choklad. Det blir jag nöjd på.

Fördelning ca 70% fett, 18 17% kolhydrater och 14 13% protein. (Slog in fel, ursäkta) Långt från Livsmedelsverkets rekommendationer men jag har aldrig mått så bra eller haft så normalt blodtryck.  :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste komma ihåg att Livsmedelsverkets råd ej är statiska utan de ändras hela tiden lite grann, titta på när sidorna du läser är uppdaterade, ibland är de bara någon månad gamla.

Vad det gäller bröd sa SLV tidigare att vi skulle äta bröd till varje mål och hälften bör vara fullkorn, resten då?

Kakor, snacks och godis är Ok upp till 14% av energibehovet, tror de kallar det för utrymmesmat. Socker är OK upp till 10% av energibehovet osv. Problemet med SLV:S råd är att de sällan avråder från att äta onyttigt, man äta lite av allt, bara inte jämt.

Enda de avråder från är mättat fett, utan att ha något som stöder det. Vi son varit med ett tag minns debatten om de 72 studierna SLV åberopade som stöd för sin varning för mättat fett. Förutom att studierna inte visade det stödet som de påstod, så visade att majoriteten var publicerade efter det att SLV infört sina kostråd om mättat fett.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då:

Vaknade trött.

Müsli med filmjölk till frukost.

Ashungrig vid 10-tiden. Antingen frukt eller vara "duktig" fram till lunch.

Vanlig lunch; pasta/potatis/ris med kött/fisk/fågel, bara lite sås för man ska ju inte äta så mycket fett, sallad helst utan salladssås. Ibland en skiva grovt bröd med bara lite smör (har alltid hatat Lätta och andra margariner).

Helt energilös vid 15-tiden. Nu började det bli svårt att stå emot sötsuget men jag försökte så gott jag kunde. En frukt men ibland klarade jag inte stå emot så då blev det chokladmjölk eller kanske några godisbitar med kaffet.

Vid 17-tiden, oavsett om jag ätit frukt eller godis vid 15-tiden, var jag så hungrig att magen skrek. Föll praktiskt taget ALLTID för frestelsen vid det här laget så det blev antingen "nyttig" drickyoghurt för att stå ut till kvällsmaten eller en godisbit. Ofta blev det köpt  "något gott att ha ikväll" också för det enda jag ville äta just då var chips och godis..

Kvällsmaten blev ofta pasta med någon tomatbaserad sås. 

Vid 21-tiden var jag ack, så sugen igen. Rotade igenom köket eller gav upp och gick till kiosken.

Fram tills för 2,5 år sen har jag alltid varit en sockerråtta av stora mått.

Nu:

Vaknar utvilad. Går och tränar. (Styrketräning och/eller simning varje dag)

Kaffe med grädde.

Pigg och nyter till lunch.

Kött/fågel/fisk i matsalen. Big ass sallad med fetaost och/eller oljedressing.

Pigg och nyter till kvällsmat. Ibland käkar jag en frukt om jag blir hungrig på eftermiddagen och ska träna, det är lite långt med 8 timmar mellan lunch och middag med ett entimmes zumbapass emellan. Ibland bryr jag mig inte om frukten utan tar en klick kokosfett i kaffet istället, beror på mitt humör.

Kvällsmat liknande lunchen men grönsakerna oftast tillagade. Om jag är sugen på lite efterrätt blir det gärna lite bär med grädde eller ett par bitar mörk choklad. Det blir jag nöjd på.

Fördelning ca 70% fett, 18% kolhydrater och 14% protein. Långt från Livsmedelsverkets rekommendationer men jag har aldrig mått så bra eller haft så normalt blodtryck.  :)

Nu blev det konkret och intressant. Tack för det!

Man kan ju se att du hamnat i en ond cirkel och jag känner igen mig när det gäller frukosten. En sak som jag märkt är dock att om man verkligen följer råden och äter middag på kvällen med kött eller fisk, grönsaker och varierar mellan potatis, råris eller fullkornspasta då funkar det bättre på morgonen och förmiddagen.

Sedan säger slv att frukosten skall innehålla både fett, protein och kolhydrater men där borde dom nog vara tydligare med vad dom menar.

Jag åt nästan aldrig middag på kvällen och det var nog mitt största misstag. Sedan blev det första frukost och andra frukost och ändå var jag som du skriver "ashungrig" till lunchen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste komma ihåg att Livsmedelsverkets råd ej är statiska utan de ändras hela tiden lite grann, titta på när sidorna du läser är uppdaterade, ibland är de bara någon månad gamla.

Råden om kost för att bli av med övervikt uppdaterades den 21 januari 2013, alltså de som refererats till ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev det konkret och intressant. Tack för det!

Man kan ju se att du hamnat i en ond cirkel och jag känner igen mig när det gäller frukosten. En sak som jag märkt är dock att om man verkligen följer råden och äter middag på kvällen med kött eller fisk, grönsaker och varierar mellan potatis, råris eller fullkornspasta då funkar det bättre på morgonen och förmiddagen.

Sedan säger slv att frukosten skall innehålla både fett, protein och kolhydrater men där borde dom nog vara tydligare med vad dom menar.

Jag åt nästan aldrig middag på kvällen och det var nog mitt största misstag. Sedan blev det första frukost och andra frukost och ändå var jag som du skriver "ashungrig" till lunchen.

Ah. Det följde alltid protein på kvällen, det framkom inte tillräckligt tydligt ser jag nu. :) Protein med en tomatbaserad sås men vi åt även gärna råris eller potatis istället för pasta. Det funkar inte för mig. Är det fettsnålt måste jag fylla upp med kolhydrater och då är jag rökt.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är som du Tuva, spelar ingen roll om det är råris, potatis eller fullkornspasta. Men det hade kanske räckt om någon sagt till mig när jag var 18 att håll igen lite på brödet, pastan och potatisen och använd fullfeta produkter och fett i tex sallader.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kjell.

Du fattade prexis min oro, hur ska jag veta vem man ska lyssna på.

Tidigare så var jag själv åxå skeptisk mot LCHF, främst för att jag har alltid avskytt allting som har med bantning att göra.

Banta för mig betyder gå snabt ner i vikt och kliv in i jo-jo effekten.

Jag har i mitt liv inte en kompis eller släckting som inte kört ett jo-jo race med sin bantning.

Begreppet Diet är för mig bättre, men jag vet att vissa även förknippar diet med bantning. Kost är väl därmed kanske det bästa ordvalet.

För mig själv så är det inte strikt viknedgång som är det viktiga i min nuvarande jakt för att få min hälsa tillbaka.

Kosten är såklart en del däri, men även träning är en viktig del. Och här finns det åxå många åsikter om just LCHF.

Att träna kräver självklart energi, och i vissa fall lite snabbare energi, kan vi få den ifrån en LCHF kost?

Jag kommer att i fortsättningen att hålla koll på Livsmedelsverket, men vad det verkar så är det inte många som "har koll på kost" som följer deras råd, jag tror ändå att det är bra att veta vart dom står, även om jag skulle välja att intemfölja råden.

Tack för sitt svar, jag kommer att ta med mig detta från ditt svar "Jag var en gång på en kortkurs om filosofi. Föreläsaren sa bland annat att vi inte vet saker så ofta som vi tror."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var viktnedgång och hälsa som trådstartaren hade funderingar om.

Njae. viknedgång nämde jag aldrig, bara att jag är överviktig.

Det är framförallt hälsan som jag är ute efter. 

Om det sedan betyder att jag måste omvandla min vikt till muskler, så kommer min övervik fortfarande försvinna.

Det är inte kilona i sig som är det intressanta för mig, utan som sagt, min hälsa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom första månaderna på LCHF kan det vara lite trögt att träna. Jag tror det tar en tid för musklerna att ställa om sig och ta energi från ketoner? Om du tycker att du får för lite explosiv energi så kan du testa en mer liberal form av LCHF (kanske 30-50 gr kh per dag) där du äter lite mer kolhydrater men då främst grönsaker, rofrukter, nötter och bär, dvs mer åt paleo hållet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag ska ge dig några viktiga grunder:

Den fettskräck som präglar de officiella kostråden idag härrör egentligen från en enda studie från 50-talet av en man som hette Ancel Keyes. Han fick för sig att det var farligt med mättat fett och drog igång en världsomfattande studie som innefattade 21 länder och försökte i den hitta ett samband mellan fett och hjärt- kärlsjukdomar. Det fann han inte. Men han var kreativ! Han plockade ut 7 av dessa länder och vips fick han fram en kurva som visade på ett samband! Så han gick ut med sin "The seven countries study" och den lyckades få genomslag. Sen var stenen i rullning, och under årtiondena som följde så har all forskning varit inriktad på att bekräfta detta samband. Det har inte gått så bra, men man har välvilligt övertolkat studierna och utbildat flera generationer läkare, dietister etc. i att det är farligt med fett.

Haken med det här är emellertid att i takt med att vi uppmanats att äta mindre fett, undvika smör och använda lättmargariner istället osv. så har folk blivit allt fetare. Alla de sjukdomar som vi lovades undvika genom att äta "smalt" har ökat lavinartat: Demens, diabetes typ2, fetma osv. Därav måste man dra slutsatsen att något är fel.

Det man kan se är att under hela 1900-talet har en massa sjukdomar ökat i samma takt som vårt intag av raffinerade kolhydrater som t.ex. rent socker och vitt mjöl har ökat. DET är det enda tydliga samband man kan läsa ut av statistiken.

Så jag råder dig att läsa några böcker! Börja med "Matrevolutionen", fortsätt gärna med t.ex. "Ett sötare blod" av Ann Fernholm, "Hur kolesterolmyten hålls vid liv" av Uffe Ravnskov och kanske "Forskningsfusket" av Ralf Sundberg

Lycka till!

Jerker, jag tror det är viktigt ibland att få faktan rätt, Keys studie på 50-talet innefattade 6 länder och handlade om totalt fettintag kontra hjärtsjukdom. Hans "Seven Countries Study" publicerades omkring 1970 och handlade mer om mättat fett, kolesterol gentemot hjärtsjukdom. Bägge studierna har kritiserats för sina upplägg och slutsatser så där är vi helt överens. Förutom urvalet av länder i hans studie på 50-talet så har det ju framkommit att i "Seven Countries" klassificerades kex, kakor och andra processade varor som mättat fett.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jerker, jag tror det är viktigt ibland att få faktan rätt, Keys studie på 50-talet innefattade 6 länder och handlade om totalt fettintag kontra hjärtsjukdom. Hans "Seven Countries Study" publicerades omkring 1970 och handlade mer om mättat fett, kolesterol gentemot hjärtsjukdom. Bägge studierna har kritiserats för sina upplägg och slutsatser så där är vi helt överens. Förutom urvalet av länder i hans studie på 50-talet så har det ju framkommit att i "Seven Countries" klassificerades kex, kakor och andra processade varor som mättat fett.

OK, vi stryker namnet "The seven countries study" och ändrar antalet till sex så stämmer det. Jag tog det direkt ur minnet och blandade ihop lite där. Den studie där han strök de flesta länder för att de inte passade in presenterade han 1953. Källa: Matrevolutionen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första gången jag var med i VV, 1988, var fortfarande råden ganska Atkinsaktiga, dvs kraftig begränsning av kolhydrater. Jag minns hur glad jag var 1994 när de minskat proteinet och ökat utrymmet för kolhydrater. Sen 1998, när jag bodde i USA, hade de släppt alla points och man fick välja själv, eller ja, de rådde en att äta vissa minimimängder av olika enerigkällor men... ;)

Numera litar jag på den som säger saker som stämmer med sunt förnuft och det är väl det jag hittat i LCHF. Barn mår bra av modersmjölk (som är fet) och ska således inte dricka mager komjölk. När vi var nomader åt vi hela bytesdjuret, slängde inte bort fettet. Sockersjuka botas inte med socker utan med frånvaron av socker. Osv.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah. Det följde alltid protein på kvällen, det framkom inte tillräckligt tydligt ser jag nu. :) Protein med en tomatbaserad sås men vi åt även gärna råris eller potatis istället för pasta. Det funkar inte för mig. Är det fettsnålt måste jag fylla upp med kolhydrater och då är jag rökt.  ;)

Men om man läser vad du åt så får man intrycket av att du åt betydligt mindre mängd fett än slv rekommenderar. Jag kommer nog sällan själv upp i den mängd dom rekommenderar. Sedan är min erfarenhet att sötsug framförallt drivs av att man äter sött så det är ju lätt att hamna i en ond cirkel om man äter sött.

Sötsaker stänger av fettförbränningen och då blir man ju också hungrigare.

I Livsmedelsverkets råd står också att man inte skall äta senare än 2 timmar innan man går och lägger sig. Om det är så mycket bättre att sitta och häcka framför TV´n eller datorn vet jag inte men att äta precis innan man lägger sig som jag gjorde är helt förkastligt. Filmjök med sylt och grovt knäckebröd i bitar åt jag innan jag lade mig i ett antal år. Inte bra alls. Ibland hade jag kanderad ingefära i istället för sylt. Adjöss fettförbränning!

Jag blev funderasam en gång när vi var iväg med jobbet och bodde på  hotell. På kvällen åt vi middag med kött och det gick 2 timmar innan jag lade mig. På morgonen tog jag en banan och duschade och packade och åt sedan gröt, ägg, prinskorv och ett antal smörgåsar.

Till lunchen var jag inte speciellt hungrig till skillnad mot hemma när jag brukade vara utsvulten. Åt lunch ändå men sedan var jag inte hungrig igen förrän klockan 20! Hemma var jag hungrig klockan 16 och utsvulten klockan 17.

Just när det gäller frukost så tycker jag livsmedelsverket kunde skriva mer. Flingor och mjölk är verkligen inte mycket till frukost och inte gröt och mjölk heller.

Det skulle vara intressant att veta vad dom äter till frukost i andra länder.

Sedan har vi ju problemet med alltmer stillasittande jobb och att man ofta inte har möjlighet att promenera eller cykla till jobbet. I Livsmedelsverkets råd ingår också en rask pulshöjande promenad varje dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lundegard, du undrar varför Kostdoktorns och SLV:s kostråd kan skilja sig så mycket åt. Egentligen borde du läsa några av de standardverk som kommit ut de senaste åren. Andreas Eenfeldts Matrevolutionen är nog bäst att börja med. Den är lättläst och sammanfattar bra varför det ser ut som det gör.

Men jag ska ge dig några viktiga grunder:

...

Så jag råder dig att läsa några böcker! Börja med "Matrevolutionen", fortsätt gärna med t.ex. "Ett sötare blod" av Ann Fernholm, "Hur kolesterolmyten hålls vid liv" av Uffe Ravnskov och kanske "Forskningsfusket" av Ralf Sundberg.

Lycka till!

Hej Jerker.

Matrevolutionen ligger numer på sängbordet. "Ett sötare blod" låter som en bra idé att följa med så jag hela mitt liv har haft ett enormt sötsug.

Jag är en av de många som aldrig kunnat ta enbart en eller två godisbitar, jag åt alltid till påsen var slut.

Dock så var det inget problem för mig då jag höll igång ordengligt väldigt länge.

Idag så är jag någonstans mellan 4-6 veckor in på min med min nya kost, och vid de tillfällen som jag faktiskt tagit ett glas Cola till lunchen, så är jag nöjd efter halva glaset.

Jag har tittat på ett par videos utav Bitten Jonsson ang socker beroende, och även om jag inte håller med henne över allt till 100% så har de förklarat väldigt mycket för mig och mitt tidigare obotliga begär efter nästa godisbit som kommer redan innan jag har svalt den jag tuggat på.

Efter de första 30 sidorna i Matrevolutionen så glädjer jag mig åt att jag äntligen hittat någon som tänker rätt.

Vad jag dock känner lite mot, är att jag uppfattar många som att man jagar efter en bantningskur. Och efter att nutrilett, Viktväcktarna och vad allt annat man kan ha provat, så får man sedan höra att det där med LCHF verkar bra.

Någonstans så tycker jag att många missas den stora bilden, och det är vår hälsa.

Vi bör äta rätt kost för vår hälsa, inte för att gå ner i vikt. Det är trots allt viktigt att faktiskt röra på sig åxå.

Någonting som ofta kommer i skymmunnan, man vill förlora sin vikt, men man vill äta sig dit.

Sedan att det som LCHF baserar sig på "att vi ska äta vad vi är byggda för", är en kost som byggde vår kropp under en tid då vi inte alls satt lika still som vi gör idag.

Folk måste inse att vi måste förbränna den mat vi sätter i oss också, oavsett om den maten är LCHF eller inte.

// Lundegård

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jerker.

Matrevolutionen ligger numer på sängbordet. "Ett sötare blod" låter som en bra idé att följa med så jag hela mitt liv har haft ett enormt sötsug.

Jag är en av de många som aldrig kunnat ta enbart en eller två godisbitar, jag åt alltid till påsen var slut.

Dock så var det inget problem för mig då jag höll igång ordengligt väldigt länge.

Idag så är jag någonstans mellan 4-6 veckor in på min med min nya kost, och vid de tillfällen som jag faktiskt tagit ett glas Cola till lunchen, så är jag nöjd efter halva glaset.

Jag har tittat på ett par videos utav Bitten Jonsson ang socker beroende, och även om jag inte håller med henne över allt till 100% så har de förklarat väldigt mycket för mig och mitt tidigare obotliga begär efter nästa godisbit som kommer redan innan jag har svalt den jag tuggat på.

Efter de första 30 sidorna i Matrevolutionen så glädjer jag mig åt att jag äntligen hittat någon som tänker rätt.

Vad jag dock känner lite mot, är att jag uppfattar många som att man jagar efter en bantningskur. Och efter att nutrilett, Viktväcktarna och vad allt annat man kan ha provat, så får man sedan höra att det där med LCHF verkar bra.

Någonstans så tycker jag att många missas den stora bilden, och det är vår hälsa.

Vi bör äta rätt kost för vår hälsa, inte för att gå ner i vikt. Det är trots allt viktigt att faktiskt röra på sig åxå.

Någonting som ofta kommer i skymmunnan, man vill förlora sin vikt, men man vill äta sig dit.

Sedan att det som LCHF baserar sig på "att vi ska äta vad vi är byggda för", är en kost som byggde vår kropp under en tid då vi inte alls satt lika still som vi gör idag.

Folk måste inse att vi måste förbränna den mat vi sätter i oss också, oavsett om den maten är LCHF eller inte.

// Lundegård

Jo, det är nog sant att många kommer till LCHF för att banta. Jag är en! Men sen, när man lär sig vad LCHF går ut på så inser nog många att det inte bara är fråga om en bantningskur utan ett sätt att leva. När man har ätit LCHF ett tag så trivs väldigt många så bra att de inte vill återgå till sin gamla kosthållning. Många upplever så många olika hälsofördelar att man inte vill riskera att återgå till en kost som fick dem att vara sjukare.

Trots att jag har varit övertygad om LCHF:s fördelar och sedan länge skippat bröd, potatis, ris och pasta så var det när jag läste "Ett sötare blod" i våras som jag lyckades mota bort sockerdemonerna i min hjärna. Nu har de inte en chans längre! Det Ann Fernholm skriver i sin bok är så skrämmande och övertygande att jag aldrig kan tänka mig att äta sötsaker i nån större mängd igen!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom första månaderna på LCHF kan det vara lite trögt att träna. Jag tror det tar en tid för musklerna att ställa om sig och ta energi från ketoner? Om du tycker att du får för lite explosiv energi så kan du testa en mer liberal form av LCHF (kanske 30-50 gr kh per dag) där du äter lite mer kolhydrater men då främst grönsaker, rofrukter, nötter och bär, dvs mer åt paleo hållet.

Hej Johanna

Hmm... Paleo, något nytt jag behöver läsa om ser jag...

Jag känner en ordentligt skillad i min styrka idag jämför med för ett par månader sedan.

Numer så värker mina ben efter två tre trappor, men vad det verkar så blir det bättre och bättre.

Frugan och jag äter en någorlunda liberal LCHF. Nötter och grönsaker snålar vi inte med.

Däremot så äter vi nästan inte potatis eller rotfrukter alls längre. Potatis står aldrig i skåpet, men någon morot följer med matkassen då och då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Johanna

Hmm... Paleo, något nytt jag behöver läsa om ser jag...

Jag känner en ordentligt skillad i min styrka idag jämför med för ett par månader sedan.

Numer så värker mina ben efter två tre trappor, men vad det verkar så blir det bättre och bättre.

Frugan och jag äter en någorlunda liberal LCHF. Nötter och grönsaker snålar vi inte med.

Däremot så äter vi nästan inte potatis eller rotfrukter alls längre. Potatis står aldrig i skåpet, men någon morot följer med matkassen då och då.

Jag är likadan, snålar inte på grönsaker men mer försiktig med rotfrukter, äter dom i mindre mängder. Äter också morot eller rödbeta ibland, dels för att det är gott och dels för att det är nyttigt (dagens "lilla röda" som vi säger skämtsamt i min familj). Jag äter in princip Paleo kost utan frukt (ingen banan!) och inte potatis/sötpotatis, just för att hålla blodsockret nere (anti-inflammatorisk kost). Eller liberal LCHF men utan spannmål och mjölkprodukter.

Som (halvstrikt? Å andra sidan är paleo superstrikt vad det gäller spannmål) lchf'are funkar paleo-recept bra, bara man är försiktig med frukten, potatis/sötpotatis och mängden nötter i tex nötmjöl. 

Benmusklerna tycker jag hade svårast att ställa om, mina var stumma ganska länge innan det släppte, men jag var väldigt otränad. Ha tålamod och håll ut, det kan ta så långt som upp till 3 mån, kanske mer, innan musklerna fattar gallopen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, vi stryker namnet "The seven countries study" och ändrar antalet till sex så stämmer det. Jag tog det direkt ur minnet och blandade ihop lite där. Den studie där han strök de flesta länder för att de inte passade in presenterade han 1953. Källa: Matrevolutionen.

Om min minnesbild är rätt så så har jag uppfattat det som så att då Keys hypotes om totalfett i studein från 1953 började få kritik bl.a.pga av hans urvalsmetoder (bara data som stödde hans hypotes togs med) och andra studier om fett gav motsatt resultat, så startades 7 Countries studien som skulle visa att mättat fett gav högre kolesterol och mera hjärtsjukdom. Men det krävdes en hel del trixande för att kunna visa det han ville även denna gång. Bl.a så klassificerades mycket processad mat (med transfetter) som mättat fett och man valde de orter som gav mest stöd åt hans teori. Tror det är Ravnskov som skrivit om bl.a Karelen med högt kolesterol och hög andel hjärtsjukdom och Åbo med samma kolesterol men en tredjedel av hjärtsjukdomarna. Vilken ort tror ni togs med i Seven Countries?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om min minnesbild är rätt så så har jag uppfattat det som så att då Keys hypotes om totalfett i studein från 1953 började få kritik bl.a.pga av hans urvalsmetoder (bara data som stödde hans hypotes togs med) och andra studier om fett gav motsatt resultat, så startades 7 Countries studien som skulle visa att mättat fett gav högre kolesterol och mera hjärtsjukdom. Men det krävdes en hel del trixande för att kunna visa det han ville även denna gång. Bl.a så klassificerades mycket processad mat (med transfetter) som mättat fett och man valde de orter som gav mest stöd åt hans teori. Tror det är Ravnskov som skrivit om bl.a Karelen med högt kolesterol och hög andel hjärtsjukdom och Åbo med samma kolesterol men en tredjedel av hjärtsjukdomarna. Vilken ort tror ni togs med i Seven Countries?

Ja kan kolla igenom Kolesterolmyten. Vet att han skriver om de där studierna i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har inte jag läst alla inlägg här, så ursäkta om någon redan berört denna punkt angående Livsmedelsverket:

Jag är nybörjare och inte jätteinsatt i LCHF än, men jag har tänkt bli. Hursomhelst så skriver Livsmedelsverket såhär:

"Samtidigt är LCHF ingen mirakelkur – anledningen att man går ner i vikt är att man får i sig färre kalorier." http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/stod_till_varden/Fragor-och-svar-LCHF/

Stämmer detta verkligen? Jag känner mig mycket skeptisk. Jag tycker att jag äter mer kalorier än någonsin, och jag har redan gått ner i vikt trots att jag låg på medel/hög normalvikt när jag började. Jag känner också LCHF-are som onekligen måste få i sig mer kalorier nu än på andra dieter som de tidigare testat utan resultat, t.ex. lågfettdiet. Jag menar, smör och grädde innehåller ju väldigt mycket kalorier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har inte jag läst alla inlägg här, så ursäkta om någon redan berört denna punkt angående Livsmedelsverket:

Jag är nybörjare och inte jätteinsatt i LCHF än, men jag har tänkt bli. Hursomhelst så skriver Livsmedelsverket såhär:

"Samtidigt är LCHF ingen mirakelkur – anledningen att man går ner i vikt är att man får i sig färre kalorier." http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/stod_till_varden/Fragor-och-svar-LCHF/

Stämmer detta verkligen? Jag känner mig mycket skeptisk. Jag tycker att jag äter mer kalorier än någonsin, och jag har redan gått ner i vikt trots att jag låg på medel/hög normalvikt när jag började. Jag känner också LCHF-are som onekligen måste få i sig mer kalorier nu än på andra dieter som de tidigare testat utan resultat, t.ex. lågfettdiet. Jag menar, smör och grädde innehåller ju väldigt mycket kalorier.

För mig är det som för dig, jag kan äta mycket mer nu utan att gå upp i vikt. Eller rättare sagt jag kan äta som alla andra nu utan att bli som en boll, men äter jag bröd/pasta/ris/potatis så måste jag kaloribegränsa för att inte gå upp i vikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomenvisst.. det stämmer till stora delar.. inget magiskt med det!

För några få fungerar det i stället så att de får en högre förbrukning.. men för de flesta handlar det nog mest om att man äter energirikare mat, ofta energirikare måltider.. men betydligt färre måltider!

Tror många tar fel på mängden energi.. antagligen för att man levt i fettskräckens skugga och trott att det räcker med att titta på ett paket smör för att man skall gå upp och lägga på sig allt fett.. med bara blicken!?

Ser man till de jämförande studier av god kvalitet som finns så verkar trenden vara att man i stort går ner lika mycket som kalorierna motsvarar, men högkolhydratarna får man begränsa kalorierna för, medans högfettarna automatiskt begränsar sitt kaloriintag självmant.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man läser vad du åt så får man intrycket av att du åt betydligt mindre mängd fett än slv rekommenderar. Jag kommer nog sällan själv upp i den mängd dom rekommenderar. Sedan är min erfarenhet att sötsug framförallt drivs av att man äter sött så det är ju lätt att hamna i en ond cirkel om man äter sött.

Sötsaker stänger av fettförbränningen och då blir man ju också hungrigare.

I Livsmedelsverkets råd står också att man inte skall äta senare än 2 timmar innan man går och lägger sig. Om det är så mycket bättre att sitta och häcka framför TV´n eller datorn vet jag inte men att äta precis innan man lägger sig som jag gjorde är helt förkastligt. Filmjök med sylt och grovt knäckebröd i bitar åt jag innan jag lade mig i ett antal år. Inte bra alls. Ibland hade jag kanderad ingefära i istället för sylt. Adjöss fettförbränning!

Jag blev funderasam en gång när vi var iväg med jobbet och bodde på  hotell. På kvällen åt vi middag med kött och det gick 2 timmar innan jag lade mig. På morgonen tog jag en banan och duschade och packade och åt sedan gröt, ägg, prinskorv och ett antal smörgåsar.

Till lunchen var jag inte speciellt hungrig till skillnad mot hemma när jag brukade vara utsvulten. Åt lunch ändå men sedan var jag inte hungrig igen förrän klockan 20! Hemma var jag hungrig klockan 16 och utsvulten klockan 17.

Just när det gäller frukost så tycker jag livsmedelsverket kunde skriva mer. Flingor och mjölk är verkligen inte mycket till frukost och inte gröt och mjölk heller.

Det skulle vara intressant att veta vad dom äter till frukost i andra länder.

Sedan har vi ju problemet med alltmer stillasittande jobb och att man ofta inte har möjlighet att promenera eller cykla till jobbet. I Livsmedelsverkets råd ingår också en rask pulshöjande promenad varje dag.

Meh. Vi stekte ju i smör och så och det plockar iväg fort som bara den. Jag räknade inte på fördelningen på den tiden men visste att jag skulle försöka hålla nere fett% samtidigt som jag vägrade äta light-produkter. Ost, mjölk, grädde de fåtaliga gångerna man tillät sig det, smör på mackan, yoghurt och filmjölk; allt var fullfett. Min man avskyr lightgrejer och jag kontrade med att försöka äta mindre av det bara. Hellre riktiga grejer i mindre mängd än nåt light-skunkigt i större mängder. :)

Min fördelning idag låter ju som om jag äter mycket mer fett men jag sitter inte och äter smör med sked, hehe. Lite grädde i morgonkaffet (ca 2 msk), ett par matskedar majonäsbaserad salladssås till lunch och så följer det alltid med lite olja med fetaosten och så har ju maten ibland stekts i något matfett. Kanske en matsked kokosfett i kaffet nån gång i veckan eller en näve nötter när det kniper och sen är det kvällsmaten, något steks med smör och kanske coleslaw med majonäs. That´s it. Det blir i alla fall 70% av mitt energiintag på en dag. 

Då var ju mitt "poison of choice" när jag föll för min hunger/sug/sockersuget antingen choklad (innehåller fett), chips (innehåller fett) eller kex (innehåller fett). Jag äter fortfarande choklad ibland men inte hela påsar/kakor som på den tiden utan ett par, tre rutor 70-95%.  ;) Det drog nog iväg mitt fettintag till över 50 gr om dan (25% av 2000 kcal om dan)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS. Jag och Melliz skulle nog kunna bygga ett altare över fettets förträfflighet!

+1

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser man till de jämförande studier av god kvalitet som finns så verkar trenden vara att man i stort går ner lika mycket som kalorierna motsvarar, men högkolhydratarna får man begränsa kalorierna för, medans högfettarna automatiskt begränsar sitt kaloriintag självmant.

Håller med! En mycket rimlig förklaring som stämmer med många "anekdotiska" observationer också.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du verkligen räknat hur många kalorier du får i dig? Jag brukar ligga på 1200-1500 kcal/dag, utan att för den delen gå hungrig.

Stod ju ganska mycket stolligt på den sidan.

• personer som äter fullkorn, frukt och grönt, fisk och olja vanligen håller sig friskare än de som äter mycket kött, smör och grädde och lite grönsaker.

Vad är det som förhindrar en LCHF-ätare att äta grönsaker, fisk och olja?

• en ensidig kost gör att det blir svårare att få i sig alla näringsämnen: LCHF ger oftast för lite fibrer och inget fullkorn, som bara finns i spannmål och ris. Den innehåller också bara lite bär och nästan ingen frukt.

Ställer mig frågande till hur mänskligheten kan vara beroende av något vi bara ätit i högst 10,000 år. Dog alla av näringsbrist och förstoppning de två miljoner mänskligheten existerade innan vi började leva på odlad mat? Och varför skulle LCHF vara mer ensidigt än någon annan kost?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du verkligen räknat hur många kalorier du får i dig? Jag brukar ligga på 1200-1500 kcal/dag, utan att för den delen gå hungrig.

Stod ju ganska mycket stolligt på den sidan.

Vad är det som förhindrar en LCHF-ätare att äta grönsaker, fisk och olja?

Ställer mig frågande till hur mänskligheten kan vara beroende av något vi bara ätit i högst 10,000 år. Dog alla av näringsbrist och förstoppning de två miljoner mänskligheten existerade innan vi började leva på odlad mat? Och varför skulle LCHF vara mer ensidigt än någon annan kost?

Haha, jag har också undrat över det där tjatet om "ensidig kost". Vad är det med bröd och pasta som är så "varierat"? Det är mjöl. Pasta är ju inte varierat bara för att det finns i form av fjärilar, skruvar, tagliatelle, lasagneplattor, makaroner, penne o.s.v. Det är fortfarande bara pressat och torkat mjöl, vatten och i bästa fall lite ägg.  :)

Matgrannens "varierade" tallrik: Köttfärssås, pasta, bröd, lite bladsallad, tomatskiva och gurka.

Min "ensidiga" tallrik: Köttfärssås och en stor hög sallad med grönsaker i så många olika färger som bjuds på samt en liten klick salladsdressing.

Att jag dessutom sedan jag börjat äta sådär "ensidigt" äntligen fått ordning på min mage som inte alls uppskattade spannmålsfibrerna är en annan femma.  :ph34r:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort ärliga försök att följa deras råd ett stort antal ggr.

Problemet var bara det att jag KLARADE inte det.

Det fettsnåla och de matvaror som triggar igång mitt sötsug gjorde att jag dels blev hungrig snabbt och dels hjälpte till att låta mitt "sockermonster" vinna över min vilja att låta bli diverse söta onyttiga saker.

Jag är fortfarande i riskzonen för diverse sockermonster och tröstätningstendenser....MEN jag klarar av det på ett mycket bättre sätt med en kost som gör mig mätt på lagom mängd mat och dessutom HÅLLER mig mätt längre perioder.

Jag får inte de där fruktansvärda "avgrundshunger"-sugen längre och då kan jag ta till de verktyg jag lärt mig att jag kan bemästra mina ät/frosseri-impulser.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort ärliga försök att följa deras råd ett stort antal ggr.

Problemet var bara det att jag KLARADE inte det.

Det fettsnåla och de matvaror som triggar igång mitt sötsug gjorde att jag dels blev hungrig snabbt och dels hjälpte till att låta mitt "sockermonster" vinna över min vilja att låta bli diverse söta onyttiga saker.

Jag är fortfarande i riskzonen för diverse sockermonster och tröstätningstendenser....MEN jag klarar av det på ett mycket bättre sätt med en kost som gör mig mätt på lagom mängd mat och dessutom HÅLLER mig mätt längre perioder.

Jag får inte de där fruktansvärda "avgrundshunger"-sugen längre och då kan jag ta till de verktyg jag lärt mig att jag kan bemästra mina ät/frosseri-impulser.

Under hur lång period provade du helt utan socker, vitt bröd, kakor osv?

Åt du lagad mat på kvällen och motionerade med höjd puls minst 30 minuter per dag?

Vad åt du till frukost?

Om man äter sötsaker så påverkar det ju kroppen en längre tid och inte bara samma dag. Det är lätt att hamna i onda cirklar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under hur lång period provade du helt utan socker, vitt bröd, kakor osv?

Åt du lagad mat på kvällen och motionerade med höjd puls minst 30 minuter per dag?

Vad åt du till frukost?

Om man äter sötsaker så påverkar det ju kroppen en längre tid och inte bara samma dag. Det är lätt att hamna i onda cirklar.

Hur långa perioderna var kan jag inte erinra mig nu eftersom det var ett antal år sedan - säkert mer än 10 år sedan.

Men jag är medveten om att ska man lägga om en kost - oavsett om det är till lchf eller för all del till kostcirkeln så krävs det att man håller på ett tag för att diverse övergångsbesvär ska försvinna.

Det jag menade med att jag inte klarade det var att jag hade ständiga sug, blev ständigt hungrig bara några få timmar efter måltid vilket jag helt slipper nu.

Att leva så i längden är inte trevligt och hela ens vakna tid går åt till att planera/tänka på nästa gång man får äta.

Ja jag åt (gör jag nu också) lagad mat på kvällen.

Nej jag tränade inte 30 minuter med pulshöjande effekt då och det gör jag inte idag heller.

Frukost kunde bestå av havregrynsgröt, smörgås på fullkornsbröd med lättmargarin och mager ost, lättmjölk och/eller juice. Ibland ett kokt ägg

Jo tack jag vet att sötsaker påverkar kroppen - om jag någon gång flippar ut (händer inte så ofta längre) med sötsaker så inträffar dagen efter och de kommande dagarna en rätt så kraftig vätskesamling, är det riktigt illa med utflippandet så kan detta vatten stanna i kroppen en hel vecka trots att jag sköter kosten. Huvudvärk eller t om migrän, uppblåsthet i magen etc.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg