Tuva Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Det är antingen 22 hekto potatis 16 hekto bananer 29 hekto äpplen 8 hekto ris 5 hekto pasta 7 hekto vitt bröd 4 hekto socker 946 hekto blomkål För att uppfylla Livsmedelsverkets idé om en "god och balanserad kost" (ca 65% kolhydrater och 2000-2500 kcal om dagen) måste man nästan äta spannmål och/eller socker. Jag skulle i alla fall inte klara att komma upp i de mängderna om jag inte ville äta vare sig spannmål eller socker. 2,2 kilo potatis om dan! Man skulle ju få koka en stor kastrull och liksom beta ur den hela dagen för att få i sig alltihop. Det är ju sinnessjukt när man börjar räkna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Den mängden pastan är väl inte så svår att få i sig, inte heller bröd. Jag minns när jag bara åt råa grönsaker, frukt och nötter hur otroligt svårt det var att få i sig tillräckligt med mat. Och då åt jag massor med bananer, cashewnötter och avokado. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Det fanns en bantningskur en gång i tiden som gick ut på att äta 1,5 kg bananer om dagen och inget annat... som även jag provade på. Redan andra dagen var man så hungrig att mängden var inget större problem. Så nog går det alltid att klämma i sig extra stora mängder om man är hungrig. Jag tycker mig också se ett tidigare oupptäckt problem med kolhydratrik kost. Ett jättelikt problem som ingen egentligen tänker på ! Vi kan kalla det för uppmjukning av hjärnan. Ett alvarligt tillstånd som leder till att man slutar tänka till slut. Ett initialt ketostöcken är inget jämfört med denna förlamning. Beviset går att hitta hos Livsmedelsverket... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 12, 2013 Author Share Posted July 12, 2013 Den mängden pastan är väl inte så svår att få i sig, inte heller bröd. Jag minns när jag bara åt råa grönsaker, frukt och nötter hur otroligt svårt det var att få i sig tillräckligt med mat. Och då åt jag massor med bananer och avokado. Precis vad som slog mig. För att komma upp i rekommenderad mängd måste man antigen ha en mage som en gorilla eller äta livsmedel vi inte har haft tillgång till mer än en mycket kort period i mänsklighetens historia. Fast det förstås, om jag äter spannmål och socker för att komma upp i önskad Livsmedelverksmängd av kolhydrater FÅR jag en mage stor som på en gorilla till slut. Att komma upp i de mängderna med bara riktig mat känns nästan omöjligt, eller hur? Det är en baggis däremot med pasta på tallriken... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Det fanns en bantningskur en gång i tiden som gick ut på att äta 1,5 kg bananer om dagen och inget annat... som även jag provade på. Redan andra dagen var man så hungrig att mängden var inget större problem. Så nog går det alltid att klämma i sig extra stora mängder om man är hungrig. Jag tycker mig också se ett tidigare oupptäckt problem med kolhydratrik kost. Ett jättelikt problem som ingen egentligen tänker på ! Vi kan kalla det för uppmjukning av hjärnan. Ett alvarligt tillstånd som leder till att man slutar tänka till slut. Ett initialt ketostöcken är inget jämfört med denna förlamning. Beviset går att hitta hos Livsmedelsverket... Prova och ät rå vegetariskt föda i ett år så kommer du att märka att det inte går. För det första behöver du proteiner, så du måste äta något annat än banan, men precis som Tuva säger, alla dessa råa grönsaker, frukter och nötter är otroligt hårt på magen. Man klarar till slut knappt att äta en rå morot. Jag har aldrig gått ned så mycket så snabbt som när jag åt så här, men jag var så jävla hungrig hela tiden. Alltså riktig vrålhungrig. Sen fick jag otrolig matkoma efter varje måltid. Jag tycker mest att folk kommenterar att kött/fisk/fett verkar ge dom matkoma, men jag håller inte med. Jag kunde inte röra mig 0.5-1 timme efter att ha ätit. Så detta är definitivt ingen kost jag rekommenderar. PS. Men om man kompletterar en vanligt animalisk kost med råa grönsaker för att man vill ha så mycket vitaminer som möjligt, det är en helt annan sak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Studier av nutida människor som lever på extrema dieter, som enbart rå föda, har bekräftat tillagningens betydelse. Om födan var vegetabilisk, med grönsaker och bär, måste personerna konsumera fem kilo mat för att täcka dagsbehovet om cirka 2000 kalorier. Om rått kött ingick i dieten blev den energitätare, men det krävdes ändå cirka tre kilo mat för att fylla kaloribehovet. En kontrollgrupp som åt blandad kost med tillagad vegetabilisk och animalisk föda behövde bara äta knappt två kilo mat. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/matlagningen-satte-fart-pa-manniskans-evolution_856959.svd 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Studier av nutida människor som lever på extrema dieter, som enbart rå föda, har bekräftat tillagningens betydelse. Om födan var vegetabilisk, med grönsaker och bär, måste personerna konsumera fem kilo mat för att täcka dagsbehovet om cirka 2000 kalorier. Om rått kött ingick i dieten blev den energitätare, men det krävdes ändå cirka tre kilo mat för att fylla kaloribehovet. En kontrollgrupp som åt blandad kost med tillagad vegetabilisk och animalisk föda behövde bara äta knappt två kilo mat. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/matlagningen-satte-fart-pa-manniskans-evolution_856959.svd Kul att få det bekräftat, har inte läst om det tidigare jag bara vet mina egna erfarenheter. Sen är ju näringstät kost en annan sak än energität. Jag tror det är mycket svårt att få ihop alla de mikronutrienter man behöver på en rå vegansk föda, även om man äter som en häst . Jag fick i alla fall näringsbrist till slut och varje dag kändes som en kamp att få i sig näring. Jag tror man måste vara väldigt påläst om man ska få ihop en bra kost så här och det tar väldigt mycket tid att "tillaga"/förbereda (trots att kosten är rå! Men magen pallar inte utan att förbereda maten på något sätt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Blomkål är så jädra gott! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 För att uppfylla Livsmedelsverkets idé om en "god och balanserad kost" (ca 65% kolhydrater och 2000-2500 kcal om dagen) måste man nästan äta spannmål och/eller socker. Jag skulle i alla fall inte klara att komma upp i de mängderna om jag inte ville äta vare sig spannmål eller socker. Vad jag vet är SLVs riktlinjer 50-60%, med 55% som mål. Jag har sett 65% cirkulera lite här och där och är nyfiken på var det kommer ifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Vad jag vet är SLVs riktlinjer 50-60%, med 55% som mål. Jag har sett 65% cirkulera lite här och där och är nyfiken på var det kommer ifrån. My bad. Jag räknade baklänges lägsta siffrorna med fett och proteinråden: 25-35% fett och 10-20% protein. 100-25-10=65. Jag vet ju vad de tycker om fett med sin nyckelhålsmärkning. :-) Det blir fortfarande vansinniga mängder potatis och ännu snabbare att komma upp i "rätt" mängd med pasta även om man "bara" siktar mot 50-60% kolhydrater. :-/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 My bad. Jag räknade baklänges lägsta siffrorna med fett och proteinråden: 25-35% fett och 10-20% protein. 100-25-10=65. Jag vet ju vad de tycker om fett med sin nyckelhålsmärkning. :-) Det blir fortfarande vansinniga mängder potatis och ännu snabbare att komma upp i "rätt" mängd med pasta även om man "bara" siktar mot 50-60% kolhydrater. :-/ Ja, det är väldiga mängder om man pratar om mat i "kött och potatis"-stil. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts