Gå till innehåll

Recommended Posts

Såg på en blog någon som hade gjort lingonglass och så klart var jag tvungen att testa (har precis köpt en glassmaskin)

Gjorde enligt följande recept (obs detta är en paleo glass)

3 dl kokosgrädde, hade 1 pkt santa maria creamy coconut och öppnade ett till men tog då bara den fasta massan

2 äggulor (vad gör man med all äggvita som blir över? Jag skulle bo med en bodybuilder eller nåt.)

1 tsk vaniljpulver

1 msk sötströ (jag våndades mycket över det här, jag äter i princip inget socker utom det som finns i min 92% choklad)

1 dl lingon

Blanda kokosgrädde, äggulor, vanilj och sötströ i en kastrull och låt blandningen koka upp under vispning. Låt blandningen svalna ett par timmar, gärna i kylskåp. Häll sedan i glassmaskinen och kör till glassen är färdig, den ska vara ganska krämig. Rör ned lingonen. Färdigt!

lingonglass.JPG

PS. Orsaken till att jag hade i sötströ var att jag har provat tidigare att göra glass på kokosgrädde utan någon sötning och kokosgrädde har en viss bismak om man inte väljer en stark smaksättare som tex kakao. Använder man vanlig grädde istället kanske det inte behövs. Jag köpte en glassmaskin när de var sådär varmt i slutet av juni och jag ville ha något svalkande, all köpeglass är ju utesluten om man inte äter grädde, och dessutom har man ju ingen koll på hur mycket socker de har i.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter riktigt smarrigt :) Har inte tänkt på att man kan använda kokosgrädde till glass.

Nog skulle det vara trevligt med en kategori för recept på forumet?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Låter riktigt smarrigt :) Har inte tänkt på att man kan använda kokosgrädde till glass.

Nog skulle det vara trevligt med en kategori för recept på forumet?

Definitivt JA till en recept avdelning. Jag provar nya saker hela tiden och skulle gärna dela med mig mer. Idag har jag gjort kokostoppar med riven apelsin och färsk ingefära, dom blev grymt goda. Tar med mig dessa till mina föräldrar när dom bjuder på fika istället för bullar och dom har snabbt blivit populära (och dom innehåller inget socker, bara ägg, kokosfett och kokosflingor, dom är faktiskt ganska mättande, måste vara kokosfettet). Har även gjort wraps på kokosmjöl, gjorde 7 wraps på bara 2 msk kokosmjöl (och ägg och olivolja förståss, recept här http://undervarttak.blogspot.se/2012/08/wraps-pa-kokosmjol.html). Den mängden kokosmjöl är helt ok tycker jag och wrapsen är så bra för man kan lätt göra picnic mat med dom. Nästa projekt är kokosyoghurt!

Oh, jag har gjort en leverpastej av kycklinglever också enligt Mariannes recept (http://mariannslchf.se/kycklingleverpastej-kramig-mild-och-fet/)! Tänkte att det var ett bra sätt att få i sig inälvsmat. Jag bytte grädde mot kokosgrädde och smör mot ghee. Tycker resultatet blev bra, kanske lite för milt. Ska fundera på vad som kan funka om man vill ha en variant med mer sting (chilipeppar? Stekt bacon? Persilja?).

• Gilla 2
Länk till inlägg

Johanna07

Men varför tar du bort vitorna???

Ha med dom nästa gång ska du se att resultatet blir minst lika bra :)

Det lät spännande med lingon

Det måste testas ^_^

Länk till inlägg

Denna vecka gjorde jag en jättegod chokladglass och en Yoghurtglass.

kakao, mjölk, grädde, en halv diabetschokladkaka+äggulorvispade med Hermesetas. Kanongott!

eller

Yoghurt, vispad grädde, frysta bär och äggulor med lite hermesetas lite äkta vaniljpulver. Fräscht och gott!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Johanna07

Men varför tar du bort vitorna???

Ha med dom nästa gång ska du se att resultatet blir minst lika bra :)

Det lät spännande med lingon

Det måste testas ^_^

Det stod äggulor i receptet :) Sen så undviker jag gärna äggvitorna pga att personer med auto immuna sjukdomar kan reagera på dem (proteinet), det är därför det blir så mycket äggvita över i mitt hushåll och jag får dåligt samvete när jag slänger mat.
Länk till inlägg
  • 1 year later...

Mmmm, ska absolut prova! Men ta bort sötströ - det är ju absolut inte paleo - och ersätt med honung eller kokossocker, fast då blir det ju mindre LCHF förstås... Eller ta bort det helt så blir det både och :-)

Länk till inlägg