skarre Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Tjena Jag har ätit Paleokost i sex veckor nu och har aldrig mått bättre. Har finslipat kosten ganska mycket under resans gång och tror jag hittat min sweet spot. Så nu kommer nästa grej och det är mer kvaliten på råvarorna man stoppar i sig. Hur matar vi slaktdjur i Sverige? Alla paleo-gurus som Mark Sisson, Robb Wolf och Loren Cordaine vill ju att man ska äta gräsbetat kött och viltfångad fisk. Jag tänker ju naivt att vi matar inte våra djur med skräp i Sverige i samma utsträckning som i USA. Men säkerligen så har jag fel om det. Är det någon som vet hur det egentligen går till? Grok on! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Beställ kött från Gröna gårdar el likn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Dom behandlas väl bättre, tror inte vi har feedlots etc men dom äter också säd. Krav märkt kött tror jag har ätit krav märkt säd, men det finns också krav att de ska gå ute en viss tid av året. Vet egentligen inte mer än du men jag beställer nöt och lamm färs från gröna gårdar. Vild lax har jag inte lyckats hitta utom pinklaxen på Ica maxi (fryst). Jag brukar köpa krav odlad lax, jag tror dom har hårdare bestämmelser angående antibiotika och sånt. Kyckling är av helt annan kvalitet när den är krav märkt (bosarps kyckling tex) benen är hårdare osv, men den är dyr. Problemet är sådan mat blir ganska dyr. Gröna gårdar tycker jag annars har hyfsat pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skarre Posted July 12, 2013 Author Share Posted July 12, 2013 Jag får kolla upp om det finns något bra närproducerat kött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Svenskt kött i allmänhet kanske inte är värst i världen, men inget jag i första hand väljer att äta... Som sagt så finns ju Gröna gårdar och en del mindre producenter som faktiskt framställer bra kött, men "svenskt kött" är ingen kvalitetsgaranti på något sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Gröna gårdar: http://www.gronagardar.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 http://www.naturbete.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjabo Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Tjena Jag har ätit Paleokost i sex veckor nu och har aldrig mått bättre. Har finslipat kosten ganska mycket under resans gång och tror jag hittat min sweet spot. Så nu kommer nästa grej och det är mer kvaliten på råvarorna man stoppar i sig. Hur matar vi slaktdjur i Sverige? Alla paleo-gurus som Mark Sisson, Robb Wolf och Loren Cordaine vill ju att man ska äta gräsbetat kött och viltfångad fisk. Jag tänker ju naivt att vi matar inte våra djur med skräp i Sverige i samma utsträckning som i USA. Men säkerligen så har jag fel om det. Är det någon som vet hur det egentligen går till? Grok on! Vet inte, men tror att detta är mycket myt. En sak vet jag: odlad lax i tankar, är garanterat nyttigare pga de är giftfria. "Vildfångad" lax "låter" ju mer "naturligt" men de innehåller ju också alla de gifter t.ex. kvicksilver som finns i havet. Så det som känns/verkar naturligt/ekologiskt är inte nödvändigtvis det mest nyttiga. Det gäller att tänka efter och fundera på hur maten kom till oavsett om det är grönt, kött, eller fisk, och lägg undan tankarna på vad som känns mer gammeldags=mer ekologiskt, det stämmer inte.. Jag tror inte alls att gräskossor ger bättre kött än utfodringskossor, kanske snarare tvärtom eftersom negativ miljöpåverkan även finns på ängar och i skog, inte bara i havet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Vet inte, men tror att detta är mycket myt. En sak vet jag: odlad lax i tankar, är garanterat nyttigare pga de är giftfria. "Vildfångad" lax "låter" ju mer "naturligt" men de innehåller ju också alla de gifter t.ex. kvicksilver som finns i havet. Så det som känns/verkar naturligt/ekologiskt är inte nödvändigtvis det mest nyttiga. Det gäller att tänka efter och fundera på hur maten kom till oavsett om det är grönt, kött, eller fisk, och lägg undan tankarna på vad som känns mer gammeldags=mer ekologiskt, det stämmer inte.. Jag tror inte alls att gräskossor ger bättre kött än utfodringskossor, kanske snarare tvärtom eftersom negativ miljöpåverkan även finns på ängar och i skog, inte bara i havet. Miljögifter finns i naturen. Om kossorna äter kraftfoder som har odlats någonstans i naturen lär det innehålla minst lika mycket gifter som gräs – kanske mer om odlingsmarken dessutom "berikats" med rötslam som gödsel. Om vi bortser från giftinnehållet i kossornas foder kan vi i alla fall konstatera att boskap som betar gräs får en hälsosammare fettprofil. Dessutom mår de bättre eftersom de äter sin naturliga föda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Precis som Ulf säger, det är bra för miljön att ha betande boskap, det är ett bra naturligt liv för djuren och köttet smakar bättre och är nyttigare! Rekommenderar att ni läser Lierre Keith's bok Veganmyten! (Helst på engelska då översättningen är dålig) Hörde också att lagen om utevistelse halverats(?), vilket betyder att storgårdar kan dubblera antalet djur och så står de inne större delen av sitt liv och äter säd som de inte mår bra av...... Odlad lax får också sjukdomar pga att de utfodras med säd och soja! De får då en hög andel omega-6 i st för omega-3 Säd och soja är billigt foder.... Därför blir naturbeteskött och viltfångad fisk dyrare! Men det är värt priset!!! Vi behöver sprida kunskapen om hur mkt bättre naturbeteskött är ur alla synpunkter! Om vi lyckas öka medvetenheten kanske det äntligen kunde komma i affärerna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Enda orsaken till att äta svenskproducerat kött är att det är bättre ur miljöaspekt pga närhet till konsumenterna... Förstår inte att så många av er fortfarande tror att Sverige och svenskarna är bättre än andra? Men å andra sidan är det väl likadant överallt...italienare handlar italienskt, amerikaner amerikanskt osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Vad jag har hört så är odlad lax rödfärgad pga av färgämnen eftersom fisken inte äter skaldjur. Fisken matas inte heller med småfisk, det är för dyrt. Sen har dom problem med löss i odlingarna. Jag är mest bekymrad över all antibiotika som de tydligen använder (samma gäller kycklingar), det är därför jag köper KRAV odlad lax. Men det är sant att vild lax har problem med kvicksilverhalterna. När det gäller kyckling är det bara att köpa en av varje sort för att se skillnaderna i kvalitet (i en krav kyckling är benen hårda och köttet sitter fast, på en vanlig grillad faller köttet av benen och benen går lätt att bryta isär med fingrarna). Gulan på vanliga ägg går också mycket lättare sönder än i krav ägg där den liksom håller ihop. Tycker att kravägg också har hårdare skal. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Jag får kolla upp om det finns något bra närproducerat kött. Vi borde ha en sektion på forumet där vi listar städer och skriver in var man kan köpa närproducerat gräsbetat kött och liknande, precis som vi har en sektion för LCHF fik och restauranger *twink twink moderatorn twink twink* 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Man får gärna skriva om närproducerat i just de trådarna, de är inte bara till för fik och restauranger utan allt som har med LCHF/Paleo/Äkta Vara/Riktig Mat osv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Leo finns det någon tråd om appar? Laddade ner en app "gårdsbutiker 2013" som jag tyckte var bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 Annika Malm om antibiotika i kött: http://cleaneatingbyannika.se/antibiotika-i-kott/ "För svenskt kött och djurhållning ligger gränsen för tillåten antibiotika på 12,6 mg/kg. Vi är många som valt bort det danska köttet då vi har en bild av att det innehåller mycket antibiotika. Det danska köttet innehåller visserligen mer antibiotika än det svenska och i Danmark dras gränsen vid 44,9 mg/kg. Importen av danskt kött (fläskkött) har minskat de senaste åren men istället har importen av kött från Tyskland och Polen ökar med 86 %. Vi avstår danskt kött med en gräns på 44,9 mg/kg och istället importerar vi kött från Polen där gränsen dras vid 151 mg/kg och Tyskland med 179 mg/kg." 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 . . . och då ska vi inte tala om Spanskt och Italienskt kött . . . alla lufttorkade skinkor, vad innehåller de? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 . . . och då ska vi inte tala om Spanskt och Italienskt kött . . . alla lufttorkade skinkor, vad innehåller de? För de varumärken som är skyddade (tex prosciutto di parma, markeras med "kronan") måste grisen få gå fritt och man får ej ge antibiotika om djuren inte är sjuka. Men annars håller jag med, köper INTE kött i supermarket här utan går till speciell handlare som har ekologiskt kött. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts